Skip to main content

Updates in Surgery

Ausgabe 3/2018

Thematic section on Gastroesophageal Reflux Disease, Guest Editor: Marco Giuseppe Patti (pages 307–354); Thematic section on New Technologies in Surgery, Guest Editor: Luca Morelli (pages 355–422)

Inhalt (18 Artikel)

Editorial and Commentary

Gastroesophageal reflux disease: from heartburn to Barrett esophagus, and beyond

Marco G. Patti, Francisco Schlottmann

Review Article

Evaluation of gastroesophageal reflux disease

Piero Marco Fisichella, Francisco Schlottmann, Marco G. Patti

Review Article

Comparison of the outcome of laparoscopic procedures for GERD

Fabrizio Rebecchi, Marco Ettore Allaix, Lorenzo Cinti, Milica Nestorović, Mario Morino

Review Article

Magnetic sphincter augmentation for gastroesophageal reflux disease: review of clinical studies

Emanuele Asti, Alberto Aiolfi, Veronica Lazzari, Andrea Sironi, Matteo Porta, Luigi Bonavina

Review Article

Gastroesophageal reflux disease and morbid obesity: evaluation and treatment

Verónica Gorodner, Germán Viscido, Franco Signorini, Lucio Obeide, Federico Moser

Review Article

Gastroesophageal reflux and Barrett’s esophagus: a pathway to esophageal adenocarcinoma

Francisco Schlottmann, Daniela Molena, Marco G. Patti

Original Article

Pathophysiology of gastroesophageal reflux disease: how an antireflux procedure works (or does not work)

Fernando A. M. Herbella, Francisco Schlottmann, Marco G. Patti

Technical Note

Laparoscopic antireflux surgery: how I do it?

Francisco Schlottmann, Fernando A. M. Herbella, Marco G. Patti

Editorial and Commentary

The future today: new options for surgical care

Luca Morelli, Raffaella Berchiolli, Gregorio Di Franco, Mauro Ferrari, Franco Mosca

Review Article

Telemedicine and telerobotics: from science fiction to reality

Chadrick R. Evans, Melissa G. Medina, Anthony Michael Dwyer

Review Article

Review and update: robotic transanal surgery (RTAS)

Melissa G. Medina, Steven S. Tsoraides, Anthony M. Dwyer

Review Article

Green indocyanine fluorescence in robotic abdominal surgery

Giuseppe Spinoglio, Emilio Bertani, Simona Borin, Alessandra Piccioli, Wanda Petz

Review Article

The clinical use of 3D printing in surgery

Luigi Pugliese, Stefania Marconi, Erika Negrello, Valeria Mauri, Andrea Peri, Virginia Gallo, Ferdinando Auricchio, Andrea Pietrabissa

Review Article

Augmented reality in open surgery

Benish Fida, Fabrizio Cutolo, Gregorio di Franco, Mauro Ferrari, Vincenzo Ferrari

Original Article

Proficiency-based training of medical students using virtual simulators for laparoscopy and robot-assisted surgery: results of a pilot study

Andrea Moglia, Sara Sinceri, Vincenzo Ferrari, Mauro Ferrari, Franco Mosca, Luca Morelli

Original Article

A tele-ultrasonographic platform to collect specialist second opinion in less specialized hospitals

Marina Carbone, Vincenzo Ferrari, Michele Marconi, Roberta Piazza, Andrea Del Corso, Daniele Adami, Quintilia Lucchesi, Valeria Pagni, Raffaella Berchiolli

Original Article

Sexual and urinary outcomes in robotic rectal surgery: review of the literature and technical considerations

Fabrizio Luca, Danielle K. Craigg, Maheswari Senthil, Matthew J. Selleck, Blake D. Babcock, Mark E. Reeves, Carlos A. Garberoglio

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.