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08.08.2023 | Original Article

Urinary biomarkers associated with acute kidney injury in pediatric mechanical circulatory support patients

verfasst von: Rachel E. Harris, Andrew R. Yates, Deipanjan Nandi, Catherine D. Krawczeski, Brett Klamer, Gabriela Vasquez Martinez, Gabriel Mayoral Andrade, Brian F. Beckman, Jianli Bi, Diana Zepeda-Orozco

Erschienen in: Pediatric Nephrology | Ausgabe 2/2024

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Abstract

Background

In patients requiring mechanical circulatory support (MCS), the incidence of acute kidney injury (AKI) is between 37 and 63%. In this study, we performed an exploratory analysis evaluating the relationship of multiple urine biomarkers with AKI development in pediatric MCS patients.

Methods

This is a single center retrospective study in a pediatric cohort receiving MCS from August 2014 to November 2020. We measured 14 urine biomarkers of kidney injury on day 1 following MCS initiation and analyzed their association with development of AKI in the first 7 days of MCS initiation.

Results

Sixty patients met inclusion criteria. Patients with AKI were more likely to be supported by venoarterial extracorporeal membrane oxygenation (65% vs. 8.3%, p < 0.001), compared to the no AKI group and less likely to have ventricular assist devices (10% vs. 50%, p < 0.001). There was a significant increase in the median urine albumin and urine osteoactivin in the AKI group, compared to the no AKI group (p = 0.020 and p = 0.018, respectively). When normalized to urine creatinine (UCr), an increased log osteoactivin/UCr was associated with higher odds of AKI development (OR: 2.05; 95% CI: 1.07, 4.44; p = 0.028), and higher log epidermal growth factor (EGF)/UCr (OR: 0.41; 95% CI: 0.15, 0.96) was associated with decreased odds of AKI.

Conclusions

Early increase in urine osteoactivin is associated with AKI development within 7 days of MCS initiation in pediatric patients. Contrary, an increased urine EGF is associated with kidney protection.

Graphical Abstract

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Metadaten
Titel
Urinary biomarkers associated with acute kidney injury in pediatric mechanical circulatory support patients
verfasst von
Rachel E. Harris
Andrew R. Yates
Deipanjan Nandi
Catherine D. Krawczeski
Brett Klamer
Gabriela Vasquez Martinez
Gabriel Mayoral Andrade
Brian F. Beckman
Jianli Bi
Diana Zepeda-Orozco
Publikationsdatum
08.08.2023
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Pediatric Nephrology / Ausgabe 2/2024
Print ISSN: 0931-041X
Elektronische ISSN: 1432-198X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00467-023-06089-4

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Hohe Atrophierate nach Hodentorsion im Kindesalter

Auf längere Sicht ist die Atrophierate nach einer Hodentorsion pädiatrischer Patienten erschreckend hoch. Das hat eine Studie mit jahrelanger Nachbeobachtung ergeben. Entscheidend ist die Zeit, die bis zur Detorsion verstreicht.

Infektanfälligkeit in früher Kindheit: eine bleibende Last?

Wenn Kinder in den ersten Lebensjahren immer wieder Infekte durchmachen, lässt dies Schlüsse auf die Infektneigung in der weiteren Kindheit zu.

Adipositas als negativer Prognosefaktor bei Kindern mit Krebs

Eine kanadische Studie weist darauf hin, dass Übergewicht zum Zeitpunkt der Krebsdiagnose ein unabhängiger Risikofaktor für schlechtere Überlebenschancen bei erkrankten Kindern und Jugendlichen sein könnte. Allerdings sind nicht alle Patientinnen und Patienten gleichermaßen betroffen.


Vorsicht mit Glukokortikoiden bei Glomerulopathie

Auch niedrig dosierte Glukokortikoide zur Behandlung einer primären Glomerulopathie lassen offenbar die Infektionsgefahr steigen. In einer US-Studie hing das Risiko vor allem mit der kombinierten Anwendung von Immunsuppressiva zusammen.

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