Skip to main content
Erschienen in:

25.01.2019 | Original Article

Usefulness of a suction ball coagulation probe for hemostasis in complete VATS lobectomy for patients with non-small cell lung cancer

verfasst von: Hiroyuki Deguchi, Makoto Tomoyasu, Wataru Shigeeda, Yuka Kaneko, Hironaga Kanno, Eri Maeda, Hajime Saito

Erschienen in: Surgery Today | Ausgabe 7/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

In recent years, several reports have noted that the specific coagulation mode called “soft coagulation” with modern electrosurgical tools offers superior hemostasis. The “suction ball coagulation” (SBC) device, which can achieve hemostasis using a soft coagulation mode and simultaneous suction, has been developed as a next step. This study aimed to evaluate the hemostatic effects of SBC in comparison to a conventional soft coagulation device (non-SBC) in video-assisted thoracoscopic surgery (VATS) for patients with non-small cell lung cancer (NSCLC).

Methods

This study retrospectively analyzed 351 patients who underwent complete VATS lobectomy for NSCLC. A propensity score analysis generated matched pairs from the patients in the SBC and non-SBC groups (119 patients each).

Results

After propensity score matching, the bleeding volume during surgery in the SBC group (27.0 g) was significantly less than that in the non-SBC group (42.0 g, p < 0.001). No significant difference was seen in the frequency of postoperative complications. A logistic regression analysis identified the non-use of SBC as an independent risk factor for greater intraoperative blood loss during complete VATS lobectomy (odds ratio 3.14, p < 0.001).

Conclusions

SBC was safe for complete VATS lobectomy in patients with NSCLC, and the use of this device was associated with significantly decreased intraoperative blood loss.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Sakuragi T, Okazaki Y, Mitsuoka M, Itoh T. Dramatic hemostasis of the transected pulmonary artery model using SOFT COAG electrosurgical output. Interact Cardiovasc Thorac Surg. 2008;7:764–6.CrossRefPubMed Sakuragi T, Okazaki Y, Mitsuoka M, Itoh T. Dramatic hemostasis of the transected pulmonary artery model using SOFT COAG electrosurgical output. Interact Cardiovasc Thorac Surg. 2008;7:764–6.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Hirokawa F, Hayashi M, Miyamoto Y, Iwamoto M, Tsunematsu I, Asakuma M, et al. A novel method using the VIO soft-coagulation system for liver resection. Surgery. 2011;149:438–44.CrossRefPubMed Hirokawa F, Hayashi M, Miyamoto Y, Iwamoto M, Tsunematsu I, Asakuma M, et al. A novel method using the VIO soft-coagulation system for liver resection. Surgery. 2011;149:438–44.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Itoh S, Fukuzawa K, Shitomi Y, Okamoto M, Kinoshita T, Taketomi A, et al. Impact of the VIO system in hepatic resection for patients with hepatocellular carcinoma. Surg Today. 2012;42:1176–82.CrossRefPubMed Itoh S, Fukuzawa K, Shitomi Y, Okamoto M, Kinoshita T, Taketomi A, et al. Impact of the VIO system in hepatic resection for patients with hepatocellular carcinoma. Surg Today. 2012;42:1176–82.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Takahashi H, Haraguchi N, Nishimura J, Hata T, Matsuda C, Yamamoto H, et al. A novel suction/coagulation integrated probe for achieving better hemostasis: development and clinical use. Surg Today. 2018;48:649–55.CrossRefPubMed Takahashi H, Haraguchi N, Nishimura J, Hata T, Matsuda C, Yamamoto H, et al. A novel suction/coagulation integrated probe for achieving better hemostasis: development and clinical use. Surg Today. 2018;48:649–55.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Uchiyama A, Miyoshi K, Nakamura K. VIO soft-coagulation system for major pulmonary resections: results in 68 patients with primary lung cancer. Gen Thorac Cardiovasc Surg. 2011;59:175–8.CrossRefPubMed Uchiyama A, Miyoshi K, Nakamura K. VIO soft-coagulation system for major pulmonary resections: results in 68 patients with primary lung cancer. Gen Thorac Cardiovasc Surg. 2011;59:175–8.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Verkindre C, Brichet A, Maurage CA, Ramon P, Homasson JP, Marquette CH. Morphological changes induced by extensive endobronchial electrocautery. Eur Respir J. 1999;14:796–9.CrossRefPubMed Verkindre C, Brichet A, Maurage CA, Ramon P, Homasson JP, Marquette CH. Morphological changes induced by extensive endobronchial electrocautery. Eur Respir J. 1999;14:796–9.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Shibano T, Endo S, Otani S, Nakano T. Incidental bronchial injury by soft coagulation. J Thorac Dis. 2015;7:1483–5.PubMedPubMedCentral Shibano T, Endo S, Otani S, Nakano T. Incidental bronchial injury by soft coagulation. J Thorac Dis. 2015;7:1483–5.PubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Usefulness of a suction ball coagulation probe for hemostasis in complete VATS lobectomy for patients with non-small cell lung cancer
verfasst von
Hiroyuki Deguchi
Makoto Tomoyasu
Wataru Shigeeda
Yuka Kaneko
Hironaga Kanno
Eri Maeda
Hajime Saito
Publikationsdatum
25.01.2019
Verlag
Springer Singapore
Erschienen in
Surgery Today / Ausgabe 7/2019
Print ISSN: 0941-1291
Elektronische ISSN: 1436-2813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00595-019-1769-5

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Antibiotika bei Erwachsenen mit Appendizitis oft ausreichend

Bei etwa zwei Drittel aller Erwachsenen mit akuter Appendizitis könnte eine antibiotische Behandlung ausreichen, wie eine Metaanalyse nahelegt. Die Komplikationsrate war insgesamt gering, auch wenn letztlich doch eine Op. fällig wurde.

Katheterablation bei Vorhofflimmern: Ist frühe Intervention von Vorteil?

Bei Patienten mit Vorhofflimmern scheinen die Therapieergebnisse bezüglich Rezidivfreiheit bei frühzeitiger Katheterablation besser zu sein als bei später erfolgter Ablation. Dafür sprechen Ergebnisse einer aktuellen Registeranalyse. 

Beugt Tranexamsäure schweren Blutungen auch in der Allgemeinchirurgie vor?

Ergebnisse einer Subgruppenanalyse der POISE-3-Studie sprechen dafür, dass eine Prophylaxe mit Tranexamsäure auch bei allgemeinchirurgischen Eingriffen das Risiko für schwere Blutungen senkt.

Höhere Anspannung vor der Op. führt offenbar zu besserem Ergebnis

Ein gewisses Maß an Stress zu Beginn der Op. wirkt sich möglicherweise positiv auf das Gelingen aus, so ein Team aus Boston. Die Komplikationsrate ging unter diesen Umständen signifikant zurück.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.