Skip to main content
Erschienen in: Hernia 4/2020

27.01.2020 | Original Article

Usefulness of sonication procedure in mesh infection diagnosis associated with hernia repair

verfasst von: L. Salar-Vidal, J. J. Aguilera-Correa, E. Petkova, N. Carrasco-Antón, A. Celdrán, J. Esteban

Erschienen in: Hernia | Ausgabe 4/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The use of prosthetic meshes is a common practice in hernia repair surgery. However, infection can appear as an important complication where antibiotic selection must be directed by the etiology of the infection. In recent years, sonication has appeared as an important tool for the diagnosis of many biomaterial-associated infections. Here, we evaluated our experience with this methodology for the diagnosis of mesh infection.

Methods

We retrospectively reviewed the microbiological records between 2015 and 2019 looking for sonicated meshes in the microbiology laboratory. All samples were processed according to the sonication protocol described by Esteban J et al. (J Clin Microbiol. 2008 Feb; 46 (2): 488–92).

Results

26 samples were processed during the study period. 21 of them gave a positive result for culture (11 polymicrobial and 10 monomicrobial ones). Staphylococcus aureus and Candida albicans were the commonest monomicrobial isolates (4 cases each). There were five cases of mixed gut microbiota. The median (interquartile range) UFC count was > 100,000 (50,000- > 100,000) CFU/mL.

Conclusion

Sonication is a useful technique for the diagnosis of mesh infection.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Falagas ME, Kasiakou SK (2005) Mesh-related infections after hernia repair surgery. Clin Microbiol Infect 11(1):3–8 Falagas ME, Kasiakou SK (2005) Mesh-related infections after hernia repair surgery. Clin Microbiol Infect 11(1):3–8
2.
Zurück zum Zitat Mavros MN et al (2011) Risk factors for mesh-related infections after hernia repair surgery: a meta-analysis of cohort studies. World J Surg 35(11):2389–2398 Mavros MN et al (2011) Risk factors for mesh-related infections after hernia repair surgery: a meta-analysis of cohort studies. World J Surg 35(11):2389–2398
3.
Zurück zum Zitat Aguilar B et al (2010) Conservative management of mesh-site infection in hernia repair. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 20(3):249–252 Aguilar B et al (2010) Conservative management of mesh-site infection in hernia repair. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 20(3):249–252
4.
Zurück zum Zitat Perez-Kohler B, Bayon Y, Bellon JM (2016) Mesh infection and hernia repair: a review. Surg Infect (Larchmt) 17(2):124–137 Perez-Kohler B, Bayon Y, Bellon JM (2016) Mesh infection and hernia repair: a review. Surg Infect (Larchmt) 17(2):124–137
5.
Zurück zum Zitat Bueno-Lledo J et al (2017) Predictors of mesh infection and explantation after abdominal wall hernia repair. Am J Surg 213(1):50–57 Bueno-Lledo J et al (2017) Predictors of mesh infection and explantation after abdominal wall hernia repair. Am J Surg 213(1):50–57
6.
Zurück zum Zitat Petersen S et al (2001) Deep prosthesis infection in incisional hernia repair: predictive factors and clinical outcome. Eur J Surg 167(6):453–457 Petersen S et al (2001) Deep prosthesis infection in incisional hernia repair: predictive factors and clinical outcome. Eur J Surg 167(6):453–457
7.
Zurück zum Zitat Taylor SG, O'Dwyer PJ (1999) Chronic groin sepsis following tension-free inguinal hernioplasty. Br J Surg 86(4):562–565 Taylor SG, O'Dwyer PJ (1999) Chronic groin sepsis following tension-free inguinal hernioplasty. Br J Surg 86(4):562–565
9.
Zurück zum Zitat Esteban J et al (2008) Evaluation of quantitative analysis of cultures from sonicated retrieved orthopedic implants in diagnosis of orthopedic infection. J Clin Microbiol 46(2):488–492 Esteban J et al (2008) Evaluation of quantitative analysis of cultures from sonicated retrieved orthopedic implants in diagnosis of orthopedic infection. J Clin Microbiol 46(2):488–492
10.
Zurück zum Zitat Birolini C et al (2016) Active Staphylococcus aureus infection: is it a contra-indication to the repair of complex hernias with synthetic mesh? A prospective observational study on the outcomes of synthetic mesh replacement, in patients with chronic mesh infection caused by Staphylococcus aureus. Int J Surg 28:56–62 Birolini C et al (2016) Active Staphylococcus aureus infection: is it a contra-indication to the repair of complex hernias with synthetic mesh? A prospective observational study on the outcomes of synthetic mesh replacement, in patients with chronic mesh infection caused by Staphylococcus aureus. Int J Surg 28:56–62
11.
Zurück zum Zitat Guillaume O et al (2018) Infections associated with mesh repairs of abdominal wall hernias: are antimicrobial biomaterials the longed-for solution? Biomaterials 167:15–31 Guillaume O et al (2018) Infections associated with mesh repairs of abdominal wall hernias: are antimicrobial biomaterials the longed-for solution? Biomaterials 167:15–31
12.
Zurück zum Zitat Swenson BR et al (2008) Antimicrobial-impregnated surgical incise drapes in the prevention of mesh infection after ventral hernia repair. Surg Infect (Larchmt) 9(1):23–32 Swenson BR et al (2008) Antimicrobial-impregnated surgical incise drapes in the prevention of mesh infection after ventral hernia repair. Surg Infect (Larchmt) 9(1):23–32
13.
Zurück zum Zitat Oliva A et al (2016) Role of sonication in the microbiological diagnosis of implant-associated infections: beyond the orthopedic prosthesis. Adv Exp Med Biol 897:85–102 Oliva A et al (2016) Role of sonication in the microbiological diagnosis of implant-associated infections: beyond the orthopedic prosthesis. Adv Exp Med Biol 897:85–102
14.
Zurück zum Zitat Prieto-Borja L et al (2016) Sonication of abdominal drains: clinical implications of quantitative cultures for the diagnosis of surgical site infection. Surg Infect (Larchmt) 17(4):459–464 Prieto-Borja L et al (2016) Sonication of abdominal drains: clinical implications of quantitative cultures for the diagnosis of surgical site infection. Surg Infect (Larchmt) 17(4):459–464
15.
Zurück zum Zitat Trampuz A et al (2007) Sonication of removed hip and knee prostheses for diagnosis of infection. N Engl J Med 357(7):654–663 Trampuz A et al (2007) Sonication of removed hip and knee prostheses for diagnosis of infection. N Engl J Med 357(7):654–663
Metadaten
Titel
Usefulness of sonication procedure in mesh infection diagnosis associated with hernia repair
verfasst von
L. Salar-Vidal
J. J. Aguilera-Correa
E. Petkova
N. Carrasco-Antón
A. Celdrán
J. Esteban
Publikationsdatum
27.01.2020
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
Hernia / Ausgabe 4/2020
Print ISSN: 1265-4906
Elektronische ISSN: 1248-9204
DOI
https://doi.org/10.1007/s10029-019-02118-0

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2020

Hernia 4/2020 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.