Esophageal varices (EVs), irrespective of size, are the most-reliable indicators of clinically significant portal hypertension (CSPH) in patients with compensated advanced chronic liver disease (cACLD). While non-invasive tools (NITs) accurately identify those with varices needing treatment (VNTs), their role in identifying any EVs in patients with cACLD is not known.
Methods
Patients with cACLD with reliable liver stiffness measurements (LSM), blood parameters and gastroscopy were retrospectively recruited from a multinational cohort. The performance of Baveno-VI (LSM > 20kPa and platelet count < 150,000/mm3) and expanded Baveno-VI criteria (LSM > 25kPa or platelet count < 110,000/mm3) was assessed to detect VNTs as well as any EVs. This performance was compared with the Baveno-VII possible CSPH criteria (LSM ≥ 15 kPa and platelet ≤ 150,000/mm3) to evaluate its utility in detecting any EVs.
Results
Patients with cACLD (n = 1200) of predominantly viral etiology (hepatitis B virus, 269; hepatitis C virus, 564; non-alcoholic fatty liver disease, 145; alcoholic liver disease, 130; other, 92) were included. Any EVs and VNTs were present in 514 (42.8%) and 70 (5.8%) patients, respectively. The Baveno-VI, expanded Baveno-VI and Baveno-VII criteria missed 29/514 (5.6%), 115/514 (22.4%) and 19/514 (3.7%) patients with any EVs, respectively, whereas they misclassified 517/686 (75.4%), 211/686 (30.8%) and 598/686 (87.4%) patients with no EVs as having a high risk of EVs. The Baveno-VI, expanded Baveno-VI and possible CSPH criteria missed 3/70 (4.3%), 15/70 (21.4%) and 0/70 (0%) VNTs, respectively.
Conclusion
Both original Baveno-VI and Baveno-VII criteria were highly sensitive in detecting varices in cACLD, albeit with high misclassification rates.
Graphical Abstract
×
Anzeige
Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten
Die Deutsche Gesellschaft für Ernährung hat kürzlich Ihre Empfehlungen aktualisiert. Was dafür spricht und was dagegen, diskutierten zwei Experten auf dem diesjährigen Kongress der Deutschen Gesellschaft für Innere Medizin.
Für verschiedene chronische pulmonale Erkrankungen wird unter bestimmten Voraussetzungen eine pneumologische Rehabilitation empfohlen. Diese erfolgt aber nur selten. Eine ambulante Versorgung und Personal fehlen, weshalb digitale Medizin immer wichtiger wird.
Semaglutid bringt eine metabolische Steatohepatitis bei rund zwei Dritteln der Betroffenen in Remission. Ein Drittel zeigt zudem eine geringere Fibrose. Darauf weisen Ergebnisse einer Placebo-kontrollierten Phase-3-Studie.
Ein Serumkreatinin von 1,4 mg/dl kann zwar banale extrarenale Ursachen haben, aber u. U. auch eine schwere Nierenerkrankung anzeigen. Die Urindiagnostik ist deswegen ein Muss, wie Prof. Martin Hausberg beim Kongress der DGIM darlegte.
In diesem CME-Kurs können Sie Ihr Wissen zur EKG-Befundung anhand von zwölf Video-Tutorials auffrischen und 10 CME-Punkte sammeln. Praxisnah, relevant und mit vielen Tipps & Tricks vom Profi.