Skip to main content
Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 10/2020

29.05.2020 | Breast Oncology

Utility of Oncotype DX in Male Breast Cancer Patients and Impact on Chemotherapy Administration: A Comparative Study with Female Patients

verfasst von: Austin D. Williams, MD, MSEd, Christopher M. McGreevy, MD, Julia C. Tchou, MD, FACS, Lucy M. De La Cruz, MD

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 10/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Use of the Oncotype DX recurrence score (RS) has been widely adopted in women with early-stage hormone receptor-positive (HR+), human epidermal growth factor receptor 2-negative (HER−) breast cancer (BC). Validation studies on the use of RS in male BC (MBC) are lacking.

Objective

The aim of this study was to identify the utilization of RS and association with chemotherapy recommendations in early-stage MBC compared with female BC (FBC).

Methods

Using the National Cancer Database (NCDB), a retrospective review was performed for patients with T1/T2, node-negative, HR+/HER2− BC between 2010 and 2014. Patients were stratified by demographics, tumor characteristics, RS, and chemotherapy use comparing MBC with FBC over the allotted time period.

Results

A total of 358,497 patients—3068 (0.8%) males and 355,429 (99.1%) females—met the inclusion criteria. A smaller proportion of MBC patients received RS testing compared with FBC patients (32% vs. 35%, p < 0.001). Male patients who had RS were younger, had T2 tumors, lymphovascular invasion, and private insurance. The distribution of RS was similar in both groups. Only 4% of MBC patients with low RS received adjuvant chemotherapy, compared with 4.9% of FBC patients. Overall chemotherapy rates were similar in MBC and FBC patients.

Conclusions

Our results showed that RS has not been completely embraced in the management of MBC, although when performed in MBC, chemotherapy recommendations vary based on RS. Whether the use of RS affects the clinical outcomes of MBC is unknown. A prospective registry would help clarify and evaluate the impact of RS on clinical outcomes in MBC.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
Metadaten
Titel
Utility of Oncotype DX in Male Breast Cancer Patients and Impact on Chemotherapy Administration: A Comparative Study with Female Patients
verfasst von
Austin D. Williams, MD, MSEd
Christopher M. McGreevy, MD
Julia C. Tchou, MD, FACS
Lucy M. De La Cruz, MD
Publikationsdatum
29.05.2020
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 10/2020
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-020-08473-y

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2020

Annals of Surgical Oncology 10/2020 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.