Skip to main content
main-content

17.08.2017 | Validation Studies | Ausgabe 11/2017

Rheumatology International 11/2017

Validation of the ACR/EULAR classification criteria for systemic sclerosis in patients with early scleroderma

Zeitschrift:
Rheumatology International > Ausgabe 11/2017
Autoren:
Farley Carvalho Araújo, Cíntia Zumstein Camargo, Cristiane Kayser

Abstract

The aim of this study was to validate the 2013 ACR/EULAR classification criteria for systemic sclerosis (SSc) in patients with SSc, including patients with early SSc. Fifty-six consecutive patients with early SSc (2001 LeRoy and Medsger criteria), 122 patients with established SSc (1980 ACR classification criteria), and 141 patients with SSc-like disorders were included in this cross-sectional study. The diagnostic performance of the 2013 ACR/EULAR criteria was compared with the 1980 ACR criteria in several subsets of patients. The performance of individual variables was also obtained. Receiver operating characteristic (ROC) curves and optimal cut-off values were computed. The sensitivity and specificity in the whole cohort of 178 SSc patients were 77.6 and 98.5%, respectively, using the 2013 ACR/EULAR criteria and 68.5 and 100%, respectively, using the 1980 ACR criteria. Twenty-eight percent of the patients with early SSc met the 2013 ACR/EULAR criteria. Among the patients with early SSc, 53% of those who had Raynaud’s phenomenon, abnormal capillaroscopy and positive SSc-related antibodies met the 2013 ACR/EULAR criteria. The area under the ROC curve was 0.975 (95% confidence interval 0.962–0.987). The best cut-off value for the total score was ≥8 (sensitivity 82%; specificity 97.9%). The individual variables with the highest specificity values were proximal skin thickening, sclerodactyly (specificity 100%), telangiectasia and SSc-related antibodies (specificity 98.6%). Raynaud’s phenomenon had the best sensitivity (99.4%) but had low specificity (4.2%). In conclusion, the 2013 ACR/EULAR classification criteria showed high accuracy and increased sensitivity in the classification of patients with early SSc.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2017

Rheumatology International 11/2017 Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise