Skip to main content
Erschienen in:

06.11.2019 | Original Article

Ventricular shunt complications in patients undergoing posterior vault distraction osteogenesis

verfasst von: Anthony Azzolini, Katie Magoon, Robin Yang, Scott Bartlett, Jordan Swanson, Jesse Taylor

Erschienen in: Child's Nervous System | Ausgabe 5/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The primary objective of this study is to investigate post-operative morbidity and shunt revision rates of patients with shunt-dependent hydrocephalus (SDH) undergoing posterior vault distraction osteogenesis (PVDO) compared to patients undergoing conventional posterior vault reconstruction (PVR).

Methods

A retrospective case-controlled cohort analysis of all patients with SDH undergoing PVDO and PVR for syndromic or complex craniosynostosis was performed. Demographic information, perioperative variables, distraction protocols, and shunt-related complications—infection, surgical revision of shunt, increased length of stay (LOS), and readmission within 90 days of surgery—were compared using the appropriate statistical tests.

Results

Fourteen patients with ventricular shunts who underwent PVDO and eight patients with shunts who underwent PVR were identified. Shunt-related complication rates were significantly higher with PVDO (n = 5) compared to PVR (n = 0), p = 0.0093. Among the five patients who suffered complications, the most common were shunt infection (n = 4), shunt malfunction (n = 4), and wound infections (n = 3). All patients with complications required additional operations for shunt revision and/or replacement; four patients required multiple takebacks for such procedures, with an average of three additional procedures per patient.

Conclusions

In complex or syndromic craniosynostosis patients who have previously undergone ventricular shunting, PVDO is associated with higher shunt-related complications and need for additional procedures when compared to traditional PVR. While the benefits of PVDO in the treatment of syndromic craniosynostosis are well documented, the risks of PVDO in the face of a VP shunt must be considered. Further investigation into patient-specific risk factors and risk reduction strategies is warranted.
Literatur
4.
Zurück zum Zitat David LR, Proffer P, Hurst WJ, Glazier S, Argenta LC (2004) Spring-mediated cranial reshaping for craniosynostosis. J Craniofac Surg. 15(5):810–818CrossRef David LR, Proffer P, Hurst WJ, Glazier S, Argenta LC (2004) Spring-mediated cranial reshaping for craniosynostosis. J Craniofac Surg. 15(5):810–818CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Wong GB, Kakulis EG, Mulliken JB (2000) Analysis of fronto-orbital advancement for Apert, Crouzon, Pfeiffer, and Saethre-Chotzen syndromes. Plast Reconstr Surg 105(7):2314–2323CrossRef Wong GB, Kakulis EG, Mulliken JB (2000) Analysis of fronto-orbital advancement for Apert, Crouzon, Pfeiffer, and Saethre-Chotzen syndromes. Plast Reconstr Surg 105(7):2314–2323CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Sgouros S, Goldin JH, Hockley AD (1996) System MJC. Posterior skull surgery in craniosynostosis. Child’s Nerv Syst Sgouros S, Goldin JH, Hockley AD (1996) System MJC. Posterior skull surgery in craniosynostosis. Child’s Nerv Syst
10.
Zurück zum Zitat Choi M, Flores RL, Havlik RJ (2012) Volumetric analysis of anterior versus posterior cranial vault expansion in patients with syndromic craniosynostosis. J Craniofac Surg. 23(2):455–458CrossRef Choi M, Flores RL, Havlik RJ (2012) Volumetric analysis of anterior versus posterior cranial vault expansion in patients with syndromic craniosynostosis. J Craniofac Surg. 23(2):455–458CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Goodrich JT (2004) Craniofacial surgery: complications and their prevention. Semin Pediatr Neurol 11(4):288–300CrossRef Goodrich JT (2004) Craniofacial surgery: complications and their prevention. Semin Pediatr Neurol 11(4):288–300CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Collmann H, Sörensen N, Krauss J, Mühling J (1988) Hydrocephalus in craniosynostosis. Childs Nerv Syst 4(5):279–285PubMed Collmann H, Sörensen N, Krauss J, Mühling J (1988) Hydrocephalus in craniosynostosis. Childs Nerv Syst 4(5):279–285PubMed
20.
Zurück zum Zitat Del Bigio MR (2004) Cellular damage and prevention in childhood hydrocephalus. Brain Pathol 14(3):317–324CrossRef Del Bigio MR (2004) Cellular damage and prevention in childhood hydrocephalus. Brain Pathol 14(3):317–324CrossRef
35.
Metadaten
Titel
Ventricular shunt complications in patients undergoing posterior vault distraction osteogenesis
verfasst von
Anthony Azzolini
Katie Magoon
Robin Yang
Scott Bartlett
Jordan Swanson
Jesse Taylor
Publikationsdatum
06.11.2019
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Child's Nervous System / Ausgabe 5/2020
Print ISSN: 0256-7040
Elektronische ISSN: 1433-0350
DOI
https://doi.org/10.1007/s00381-019-04403-w

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Verbände und Cremes gegen Dekubitus: „Wir wissen nicht, was sie bringen!“

Die Datenlage zur Wirksamkeit von Verbänden oder topischen Mitteln zur Prävention von Druckgeschwüren sei schlecht, so die Verfasser einer aktuellen Cochrane-Studie. Letztlich bleibe es unsicher, ob solche Maßnahmen den Betroffenen nutzen oder schaden.

Nackenschmerzen nach Bandscheibenvorfall: Muskeltraining hilft!

Bei hartnäckigen Schmerzen aufgrund einer zervikalen Radikulopathie schlägt ein Team der Universität Istanbul vor, lokale Steroidinjektionen mit einem speziellen Trainingsprogramm zur Stabilisierung der Nackenmuskulatur zu kombinieren.

US-Team empfiehlt Gastropexie nach Hiatushernien-Op.

Zur Vermeidung von Rezidiven nach Reparatur einer paraösophagealen Hiatushernie sollte einem US-Team zufolge der Magen bei der Op. routinemäßig an der Bauchwand fixiert werden. Das Ergebnis einer randomisierten Studie scheint dafür zu sprechen.

Mit Lidocain kommt der Darm nicht schneller in Schwung

Verzögertes Wiederanspringen der Darmfunktion ist ein Hauptfaktor dafür, wenn Patientinnen und Patienten nach einer Kolonresektion länger als geplant im Krankenhaus bleiben müssen. Ob man diesem Problem mit Lidocain vorbeugen kann, war Thema einer Studie.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.