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Erschienen in: Monatsschrift Kinderheilkunde 3/2019

06.11.2017 | Pubertas tarda | Übersichten

Wachstum bei Störungen und Normvarianten der Pubertät

verfasst von: Prof. Dr. G. Binder, M. Bettendorf, H.-G. Dörr, B. P. Hauffa, T. Reinehr, A. Richter-Unruh, T. R. Rohrer, J. Wölfle

Erschienen in: Monatsschrift Kinderheilkunde | Ausgabe 3/2019

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Zusammenfassung

Hintergrund

Störungen der Pubertät können das Wachstum beeinflussen.

Fragestellung

Wie wirken sich Pubertas praecox, konstitutionelle Verzögerung von Wachstum und Pubertät (KEV) und Hypogonadismus auf Wachstumsgeschwindigkeit, Knochenreifung und Erwachsenengröße aus, und wann besteht Behandlungsbedarf?

Material und Methoden

Die vorliegende Arbeit basiert auf den Ergebnissen eines Arbeitstreffens von pädiatrischen Endokrinologen. Jeder Autor hat für seine Aufgabe eine aktuelle Literaturrecherche über das Wachstum bei Störungen der Pubertätsentwicklung und deren Therapie durchgeführt.

Ergebnisse

Pubertas praecox führt in den meisten Fällen unbehandelt zu Kleinwuchs im Erwachsenenalter. Bei frühem Therapiebeginn mit einem Gonadotropin-Releasing-Hormon(GnRH)-Analogon kann eine Erwachsenenkörperhöhe im familiären Zielbereich erreicht werden. Die KEV ist eine langsame Tempovariante des kindlichen Wachstums mit normaler Erwachsenenkörperhöhe; eine Therapie ist nicht erforderlich. Übergewicht kann mit einer Beschleunigung des Wachstums und der pubertären Reifung einhergehen, hat aber auch keinen Einfluss auf die Erwachsenenkörperhöhe. Kinder mit Hypogonadismus erreichen nach medikamentöser Pubertätsinduktion ebenfalls eine normale Erwachsenenkörperhöhe. Komplexere hypothalamisch-hypophysäre Störungen (Hypogonadismus plus Wachstumshormonmangel), wie sie z. B. nach Krebsbehandlung im Kindesalter auftreten können, erfordern eine frühe Diagnose und individualisierte Therapie, damit das Wachstumspotenzial des Patienten erhalten bleibt.

Schlussfolgerung

Bei früher Diagnostik und regelrechter Therapie von Störungen der Pubertätsentwicklung kann eine Erwachsenengröße im familiären Zielbereich erreicht werden.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Carel JC (2004) Can we increase adolescent growth? Eur J Endocrinol 151(Suppl 3):U101–U108CrossRef Carel JC (2004) Can we increase adolescent growth? Eur J Endocrinol 151(Suppl 3):U101–U108CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Rosario AS, Schienkiewitz A, Neuhauser H (2011) German height references for children aged 0 to under 18 years compared to WHO and CDC growth charts. Ann Hum Biol 38:121–130CrossRef Rosario AS, Schienkiewitz A, Neuhauser H (2011) German height references for children aged 0 to under 18 years compared to WHO and CDC growth charts. Ann Hum Biol 38:121–130CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Zachmann M, Prader A, Kind HP et al (1974) Testicular volume during adolescence. Cross-sectional and longitudinal studies. Helv Paediatr Acta 29:61–72 Zachmann M, Prader A, Kind HP et al (1974) Testicular volume during adolescence. Cross-sectional and longitudinal studies. Helv Paediatr Acta 29:61–72
4.
Zurück zum Zitat Hagen CP, Mouritsen A, Mieritz MG et al (2015) Circulating AMH reflects ovarian morphology by magnetic resonance imaging and 3D ultrasound in 121 healthy girls. J Clin Endocrinol Metab 100:880–890CrossRef Hagen CP, Mouritsen A, Mieritz MG et al (2015) Circulating AMH reflects ovarian morphology by magnetic resonance imaging and 3D ultrasound in 121 healthy girls. J Clin Endocrinol Metab 100:880–890CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Gogtay N, Giedd JN, Lusk L et al (2004) Dynamic mapping of human cortical development during childhood through early adulthood. Proc Natl Acad Sci USA 101:8174–8179CrossRef Gogtay N, Giedd JN, Lusk L et al (2004) Dynamic mapping of human cortical development during childhood through early adulthood. Proc Natl Acad Sci USA 101:8174–8179CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Carel JC, Lahlou N, Roger M et al (2004) Precocious puberty and statural growth. Hum Reprod Update 10:135–147CrossRef Carel JC, Lahlou N, Roger M et al (2004) Precocious puberty and statural growth. Hum Reprod Update 10:135–147CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Veldhuis JD, Roemmich JN, Richmond EJ et al (2006) Somatotropic and gonadotropic axes linkages in infancy, childhood, and the puberty-adult transition. Endocr Rev 27:101–140CrossRef Veldhuis JD, Roemmich JN, Richmond EJ et al (2006) Somatotropic and gonadotropic axes linkages in infancy, childhood, and the puberty-adult transition. Endocr Rev 27:101–140CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Mansfield MJ, Rudlin CR, Crigler JF Jr. et al (1988) Changes in growth and serum growth hormone and plasma somatomedin-C levels during suppression of gonadal sex steroid secretion in girls with central precocious puberty. J Clin Endocrinol Metab 66:3–9CrossRef Mansfield MJ, Rudlin CR, Crigler JF Jr. et al (1988) Changes in growth and serum growth hormone and plasma somatomedin-C levels during suppression of gonadal sex steroid secretion in girls with central precocious puberty. J Clin Endocrinol Metab 66:3–9CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Sklar CA, Rothenberg S, Blumberg D et al (1991) Suppression of the pituitary-gonadal axis in children with central precocious puberty: effects on growth, growth hormone, insulin-like growth factor-I, and prolactin secretion. J Clin Endocrinol Metab 73:734–738CrossRef Sklar CA, Rothenberg S, Blumberg D et al (1991) Suppression of the pituitary-gonadal axis in children with central precocious puberty: effects on growth, growth hormone, insulin-like growth factor-I, and prolactin secretion. J Clin Endocrinol Metab 73:734–738CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Cassio A, Cacciari E, Balsamo A et al (1999) Randomised trial of LHRH analogue treatment on final height in girls with onset of puberty aged 7.5–8.5 years. Arch Dis Child 81:329–332CrossRef Cassio A, Cacciari E, Balsamo A et al (1999) Randomised trial of LHRH analogue treatment on final height in girls with onset of puberty aged 7.5–8.5 years. Arch Dis Child 81:329–332CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Carel JC, Chaussain JL (1999) Gonadotropin releasing hormone agonist treatment for central precocious puberty. Horm Res 51(Suppl 3):64–69 Carel JC, Chaussain JL (1999) Gonadotropin releasing hormone agonist treatment for central precocious puberty. Horm Res 51(Suppl 3):64–69
12.
Zurück zum Zitat Silverman LA, Neely EK, Kletter GB et al (2015) Long-term continuous suppression with once-yearly histrelin subcutaneous implants for the treatment of central precocious puberty: a final report of a phase 3 multicenter trial. J Clin Endocrinol Metab 100:2354–2363CrossRef Silverman LA, Neely EK, Kletter GB et al (2015) Long-term continuous suppression with once-yearly histrelin subcutaneous implants for the treatment of central precocious puberty: a final report of a phase 3 multicenter trial. J Clin Endocrinol Metab 100:2354–2363CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Boucekkine C, Blumberg-Tick J, Roger M et al (1994) Treatment of central precocious puberty with sustained-release triptorelin. Arch Pediatr 1:1127–1137 Boucekkine C, Blumberg-Tick J, Roger M et al (1994) Treatment of central precocious puberty with sustained-release triptorelin. Arch Pediatr 1:1127–1137
14.
Zurück zum Zitat Wu MH, Lin SJ, Wu LH et al (2005) Clinical suppression of precocious puberty with cetrorelix after failed treatment with GnRH agonist in a girl with gonadotrophin-independent precocious puberty. Reprod Biomed Online 11:18–21CrossRef Wu MH, Lin SJ, Wu LH et al (2005) Clinical suppression of precocious puberty with cetrorelix after failed treatment with GnRH agonist in a girl with gonadotrophin-independent precocious puberty. Reprod Biomed Online 11:18–21CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Rothermel J, Lass N, Toschke C et al (2016) Progressive decline in height standard deviation scores in the first 5 years of life distinguished idiopathic growth hormone deficiency from familial short stature and constitutional delay of growth. Horm Res Paediatr 86:117–125CrossRef Rothermel J, Lass N, Toschke C et al (2016) Progressive decline in height standard deviation scores in the first 5 years of life distinguished idiopathic growth hormone deficiency from familial short stature and constitutional delay of growth. Horm Res Paediatr 86:117–125CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Han JC, Balagopal P, Sweeten S et al (2006) Evidence for hypermetabolism in boys with constitutional delay of growth and maturation. J Clin Endocrinol Metab 91:2081–2086CrossRef Han JC, Balagopal P, Sweeten S et al (2006) Evidence for hypermetabolism in boys with constitutional delay of growth and maturation. J Clin Endocrinol Metab 91:2081–2086CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Rikken B, Wit JM (1992) Prepubertal height velocity references over a wide age range. Arch Dis Child 67:1277–1280CrossRef Rikken B, Wit JM (1992) Prepubertal height velocity references over a wide age range. Arch Dis Child 67:1277–1280CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Binder G, Schweizer R, Blumenstock G et al (2015) Inhibin B plus LH vs GnRH agonist test for distinguishing constitutional delay of growth and puberty from isolated hypogonadotropic hypogonadism in boys. Clin Endocrinol (Oxf) 82:100–105CrossRef Binder G, Schweizer R, Blumenstock G et al (2015) Inhibin B plus LH vs GnRH agonist test for distinguishing constitutional delay of growth and puberty from isolated hypogonadotropic hypogonadism in boys. Clin Endocrinol (Oxf) 82:100–105CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Binder G, Schweizer R, Haber P et al (2015) Accuracy of endocrine tests for detecting hypogonadotropic hypogonadism in girls. J Pediatr 167:674–678.e1CrossRef Binder G, Schweizer R, Haber P et al (2015) Accuracy of endocrine tests for detecting hypogonadotropic hypogonadism in girls. J Pediatr 167:674–678.e1CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Carel JC, Ecosse E, Nicolino M et al (2002) Adult height after long term treatment with recombinant growth hormone for idiopathic isolated growth hormone deficiency: observational follow up study of the French population based registry. BMJ 325:70CrossRef Carel JC, Ecosse E, Nicolino M et al (2002) Adult height after long term treatment with recombinant growth hormone for idiopathic isolated growth hormone deficiency: observational follow up study of the French population based registry. BMJ 325:70CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Deutsche Gesellschaft Für Kinderendokrinologie und -Diabetologie (2014) Diagnostik des Wachstumshormonmangels im Kindes- und Jugendalter. Leitlinie Kinderheilkunde und Jugendmedizin, Entwicklungsstufe S2e Deutsche Gesellschaft Für Kinderendokrinologie und -Diabetologie (2014) Diagnostik des Wachstumshormonmangels im Kindes- und Jugendalter. Leitlinie Kinderheilkunde und Jugendmedizin, Entwicklungsstufe S2e
22.
Zurück zum Zitat Kleber M, Schwarz A, Reinehr T (2011) Obesity in children and adolescents: relationship to growth, pubarche, menarche, and voice break. J Pediatr Endocrinol Metab 24:125–130CrossRef Kleber M, Schwarz A, Reinehr T (2011) Obesity in children and adolescents: relationship to growth, pubarche, menarche, and voice break. J Pediatr Endocrinol Metab 24:125–130CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Sorensen K, Mouritsen A, Aksglaede L et al (2012) Recent secular trends in pubertal timing: implications for evaluation and diagnosis of precocious puberty. Horm Res Paediatr 77:137–145CrossRef Sorensen K, Mouritsen A, Aksglaede L et al (2012) Recent secular trends in pubertal timing: implications for evaluation and diagnosis of precocious puberty. Horm Res Paediatr 77:137–145CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Crocker MK, Stern EA, Sedaka NM et al (2014) Sexual dimorphisms in the associations of BMI and body fat with indices of pubertal development in girls and boys. J Clin Endocrinol Metab 99:E1519–E1529CrossRef Crocker MK, Stern EA, Sedaka NM et al (2014) Sexual dimorphisms in the associations of BMI and body fat with indices of pubertal development in girls and boys. J Clin Endocrinol Metab 99:E1519–E1529CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Ojeda SR, Lomniczi A, Mastronardi C et al (2006) Minireview: the neuroendocrine regulation of puberty: is the time ripe for a systems biology approach? Endocrinology 147:1166–1174CrossRef Ojeda SR, Lomniczi A, Mastronardi C et al (2006) Minireview: the neuroendocrine regulation of puberty: is the time ripe for a systems biology approach? Endocrinology 147:1166–1174CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Vizmanos B, Marti-Henneberg C, Cliville R et al (2001) Age of pubertal onset affects the intensity and duration of pubertal growth peak but not final height. Am J Hum Biol 13:409–416CrossRef Vizmanos B, Marti-Henneberg C, Cliville R et al (2001) Age of pubertal onset affects the intensity and duration of pubertal growth peak but not final height. Am J Hum Biol 13:409–416CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Uriarte MM, Baron J, Garcia HB et al (1992) The effect of pubertal delay on adult height in men with isolated hypogonadotropic hypogonadism. J Clin Endocrinol Metab 74:436–440 Uriarte MM, Baron J, Garcia HB et al (1992) The effect of pubertal delay on adult height in men with isolated hypogonadotropic hypogonadism. J Clin Endocrinol Metab 74:436–440
28.
Zurück zum Zitat Limony Y, Koziel S, Friger M (2015) Age of onset of a normally timed pubertal growth spurt affects the final height of children. Pediatr Res 78:351–355CrossRef Limony Y, Koziel S, Friger M (2015) Age of onset of a normally timed pubertal growth spurt affects the final height of children. Pediatr Res 78:351–355CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Ranke MB, Price DA, Albertsson-Wikland K et al (1997) Factors determining pubertal growth and final height in growth hormone treatment of idiopathic growth hormone deficiency. Analysis of 195 patients of the Kabi Pharmacia International Growth Study. Horm Res 48:62–71CrossRef Ranke MB, Price DA, Albertsson-Wikland K et al (1997) Factors determining pubertal growth and final height in growth hormone treatment of idiopathic growth hormone deficiency. Analysis of 195 patients of the Kabi Pharmacia International Growth Study. Horm Res 48:62–71CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Blethen SL, Baptista J, Kuntze J et al (1997) Adult height in growth hormone (GH)-deficient children treated with biosynthetic GH. The Genentech Growth Study Group. J Clin Endocrinol Metab 82:418–420CrossRef Blethen SL, Baptista J, Kuntze J et al (1997) Adult height in growth hormone (GH)-deficient children treated with biosynthetic GH. The Genentech Growth Study Group. J Clin Endocrinol Metab 82:418–420CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Lee PA (2008) Use of GnRH agonists in GH-deficient patients: arguments for and against. The case for GnRH agonists in GH-deficient patients. Pediatr Endocrinol Rev 5(Suppl 2):744 Lee PA (2008) Use of GnRH agonists in GH-deficient patients: arguments for and against. The case for GnRH agonists in GH-deficient patients. Pediatr Endocrinol Rev 5(Suppl 2):744
32.
Zurück zum Zitat Carel JC (2006) Management of short stature with GnRH agonist and co-treatment with growth hormone: a controversial issue. Mol Cell Endocrinol 254–255:226–233CrossRef Carel JC (2006) Management of short stature with GnRH agonist and co-treatment with growth hormone: a controversial issue. Mol Cell Endocrinol 254–255:226–233CrossRef
33.
Zurück zum Zitat Toumba M, Bacopoulou I, Savva SC et al (2007) Efficacy of combined treatment with growth hormone and gonadotropin releasing hormone analogue in children with poor prognosis of adult height. Indian Pediatr 44:497–502 Toumba M, Bacopoulou I, Savva SC et al (2007) Efficacy of combined treatment with growth hormone and gonadotropin releasing hormone analogue in children with poor prognosis of adult height. Indian Pediatr 44:497–502
34.
Zurück zum Zitat Saggese G, Federico G, Barsanti S et al (2000) Is there a place for combined therapy with GnRH agonist plus growth hormone in improving final height in short statured children? J Pediatr Endocrinol Metab 13(Suppl 1):821–826 Saggese G, Federico G, Barsanti S et al (2000) Is there a place for combined therapy with GnRH agonist plus growth hormone in improving final height in short statured children? J Pediatr Endocrinol Metab 13(Suppl 1):821–826
35.
Zurück zum Zitat Carel JC, Eugster EA, Rogol A et al (2009) Consensus statement on the use of gonadotropin-releasing hormone analogs in children. Pediatrics 123:e752–762CrossRef Carel JC, Eugster EA, Rogol A et al (2009) Consensus statement on the use of gonadotropin-releasing hormone analogs in children. Pediatrics 123:e752–762CrossRef
36.
Zurück zum Zitat Armstrong GT, Chow EJ, Sklar CA (2009) Alterations in pubertal timing following therapy for childhood malignancies. Endocr Dev 15:25–39CrossRef Armstrong GT, Chow EJ, Sklar CA (2009) Alterations in pubertal timing following therapy for childhood malignancies. Endocr Dev 15:25–39CrossRef
37.
Zurück zum Zitat Denzer C, Brabant G, Brämswig J et al (2014) S3-Leitlinie Endokrinologische Nachsorge nach onkologischen Erkrankungen im Kindes- und Jugendalter (AWMF-Register Nr. 025–030) Denzer C, Brabant G, Brämswig J et al (2014) S3-Leitlinie Endokrinologische Nachsorge nach onkologischen Erkrankungen im Kindes- und Jugendalter (AWMF-Register Nr. 025–030)
38.
Zurück zum Zitat Gleeson HK, Stoeter R, Ogilvy-Stuart AL et al (2003) Improvements in final height over 25 years in growth hormone (GH)-deficient childhood survivors of brain tumors receiving GH replacement. J Clin Endocrinol Metab 88:3682–3689CrossRef Gleeson HK, Stoeter R, Ogilvy-Stuart AL et al (2003) Improvements in final height over 25 years in growth hormone (GH)-deficient childhood survivors of brain tumors receiving GH replacement. J Clin Endocrinol Metab 88:3682–3689CrossRef
Metadaten
Titel
Wachstum bei Störungen und Normvarianten der Pubertät
verfasst von
Prof. Dr. G. Binder
M. Bettendorf
H.-G. Dörr
B. P. Hauffa
T. Reinehr
A. Richter-Unruh
T. R. Rohrer
J. Wölfle
Publikationsdatum
06.11.2017
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Monatsschrift Kinderheilkunde / Ausgabe 3/2019
Print ISSN: 0026-9298
Elektronische ISSN: 1433-0474
DOI
https://doi.org/10.1007/s00112-017-0398-6

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