Zum Inhalt

What is the ideal combination therapy in de novo, oligometastatic, castration-sensitive prostate cancer?

  • 09.12.2022
  • Topic Paper
Erschienen in:

Abstract

Purpose

To review current evidence regarding the management of de novo, oligometastatic, castration-sensitive prostate cancer (PCa).

Methods

A literature search was conducted on PubMed/Medline and a narrative synthesis of the evidence was performed in August 2022.

Results

Oligometastatic disease is an intermediate state between localized and aggressive metastatic PCa defined by ≤ 3–5 metastatic lesions, although this definition remains controversial. Conventional imaging has limited accuracy in detecting metastatic lesions, and the implementation of molecular imaging could pave the way for a more personalized treatment strategy. However, oncological data supporting this strategy are needed. Radiotherapy to the primary tumor should be considered standard treatment for oligometastatic PCa (omPCa). However, it remains to be seen whether local therapy still has an additional survival benefit in patients with de novo omPCa when treated with the most modern systemic therapy combinations. There is insufficient evidence to recommend cytoreductive radical prostatectomy as local therapy; or stereotactic body radiotherapy as metastasis-directed therapy in patients with omPCa. Current data support the use of intensified systemic therapy with androgen deprivation therapy (ADT) and next-generation hormone therapies (NHT) for patients with de novo omPCa. Docetaxel has not demonstrated benefit in low volume disease. There are insufficient data to support the use of triple therapy (i.e., ADT + NHT + Docetaxel) in low volume disease.

Conclusion

The present review discusses current data in de novo, omPCa regarding its definition, the increasing role of molecular imaging, the place of local and metastasis-directed therapies, and the intensification of systemic therapies.
Titel
What is the ideal combination therapy in de novo, oligometastatic, castration-sensitive prostate cancer?
Verfasst von
Michael Baboudjian
Guilhem Roubaud
Gaëlle Fromont
Mathieu Gauthé
Jean-Baptiste Beauval
Eric Barret
Laurent Brureau
Gilles Créhange
Charles Dariane
Gaëlle Fiard
Romain Mathieu
Alain Ruffion
Morgan Rouprêt
Raphaële Renard-Penna
Paul Sargos
Guillaume Ploussard
the Prostate Cancer Committee of the French Association of Urology
Publikationsdatum
09.12.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
World Journal of Urology / Ausgabe 8/2023
Print ISSN: 0724-4983
Elektronische ISSN: 1433-8726
DOI
https://doi.org/10.1007/s00345-022-04239-1
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Urologie

Priapismus: hohes Risiko für erektile Dysfunktion

Eine retrospektive Analyse von 186 Priapismusfällen an einer US-amerikanischen Klinik zeigt: Die Mehrheit der Betroffenen entwickelt im weiteren Verlauf eine erektile Dysfunktion. Das Risiko steigt dabei deutlich mit der Dauer der Priapismusepisode.

Therapie von Oligometastasen verbessert Prognose bei Prostata-Ca.

Die operative Entfernung oder Bestrahlung von Oligometastasen eines Prostatakarzinoms verlängert das progressionsfreie Überleben deutlich, der Effekt auf das Gesamtüberleben bleibt jedoch unklar.

Wie häufig sind radiologische Progressionen ohne PSA-Wert-Anstieg?

Radiologische Progressionen ohne vorherige PSA-Wert-Erhöhungen sind mit 10% recht häufig. Dafür sprechen zumindest Ergebnisse einer explorativen Reanalyse von Daten aus der australisch-neuseeländischen ENZAMET-Studie.   

So häufig wird der Krebs erst nach dem Tod erkannt

In einer Autopsiestudie aus Japan fand sich in einem substanziellen Anteil der Fälle eine zu Lebzeiten nicht diagnostizierte Krebserkrankung, häufig ein wenig aggressives Prostata- oder Schilddrüsenkarzinom. Einige wenige Tumoren hatten allerdings unbemerkt gestreut.

Update Urologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Mann mit Schmerzen im Genitalbereich/© ljubaphoto / Getty Images / iStock (Symbolbild mit Fotomodell), Stereotaktische Strahlentherapie (SBRT) einer solitären ossären Metastase in dem Brustwirbelkörper/© Springer Medizin Verlag GmbH, Arzt klärt urologischen Patient auf/© RFBSIP / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen), Adenokarzinom der Prostata/© Saiful52 / stock.adobe.com