Skip to main content

23.01.2024 | Surgical Techniques and Innovations

Debridement using Piezosurgical Device and Incorporation of Autologous Platelet-Rich Fibrin in Management of Stage III Medication-Related Osteonecrosis of the Jaw — A Case study and Review of Literature

verfasst von: Aishwarya Chatterjee, Manish Sahni, Suresh Singh, Sandeep Jain, Sandeep Jasuja, Rajgovind Sharma, Sudhir Bhandari

Erschienen in: Indian Journal of Surgery

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Medication-related osteonecrosis of the jaw (MRONJ) is a condition of persistent exposure of bone or an introral/extraoral fistula through which the bone can be probed for more than 8 weeks in a patient who is under treatment with antiresorptive or antiangiogenic agents (bisphosphonates, denosumab, antiangiogenic agents, tyrosine kinase inhibitors, and monoclonal antibody targeting vascular endothelial growth factors) in the maxillofacial region without any previous history radiation therapy to the jaws or obvious metastatic disease to the jaws. High index of suspicion is required to identify this entity and treat them accordingly. We hereby present a case report where we highlighted the methods to establish the diagnosis of medication-related osteonecrosis of the jaw and its complex management from medical management to surgical management with debridement using piezosurgical device along with the incorporation of autologous platelet concentrate and review the literature of this entity.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Ruggiero SI, Dodson TB, Fantasia J et al (2014) American association of oral and maxillofacial surgeons position paper on medication-related osteonecrosis of the jaw-2014 update. J Oral Maxillofac Surg 72:1938–1956CrossRefPubMed Ruggiero SI, Dodson TB, Fantasia J et al (2014) American association of oral and maxillofacial surgeons position paper on medication-related osteonecrosis of the jaw-2014 update. J Oral Maxillofac Surg 72:1938–1956CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Del Fabbro Massimo, Gallesio Giorgia, Mozzati Marco (2015) Autologous platelet concentrates for bisphosphonate-related osteonecrosis of the jaw treatment and prevention. A systematic review of the literature. Eur J Cancer 51:62–74CrossRefPubMed Del Fabbro Massimo, Gallesio Giorgia, Mozzati Marco (2015) Autologous platelet concentrates for bisphosphonate-related osteonecrosis of the jaw treatment and prevention. A systematic review of the literature. Eur J Cancer 51:62–74CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Hong Mu, Pang Y, Liu L, Liu J, Liu C (2023) Clinical values of serum Semaphorin 4D (Sema4D) in medication-related osteonecrosis of the jaw. Eur J Med Res 28:140CrossRef Hong Mu, Pang Y, Liu L, Liu J, Liu C (2023) Clinical values of serum Semaphorin 4D (Sema4D) in medication-related osteonecrosis of the jaw. Eur J Med Res 28:140CrossRef
6.
Zurück zum Zitat James R Berenson, Alison T Stopeck. Medication related osteonecrosis of the jaw in patients with cancer UpToDate – 2017. J Clin Onco 29(17):e521–22 James R Berenson, Alison T Stopeck. Medication related osteonecrosis of the jaw in patients with cancer UpToDate – 2017. J Clin Onco 29(17):e521–22
7.
Zurück zum Zitat Ristow Oliver et al (2019) Is the conservative non-surgical management of medication-related osteonecrosis of the jaw an appropriate treatment option for early stages? A long-term single-center cohort study. J Cranio-Maxillo-Facial Surg 47:491–499CrossRef Ristow Oliver et al (2019) Is the conservative non-surgical management of medication-related osteonecrosis of the jaw an appropriate treatment option for early stages? A long-term single-center cohort study. J Cranio-Maxillo-Facial Surg 47:491–499CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Dohan DM, Choukroun J, Diss A et al (2006) Platelet-Rich Fibrin (PRF): A second-generation platelet concentrate. Part II: Platelet-related biologic features. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 101(3):e45–e50CrossRefPubMed Dohan DM, Choukroun J, Diss A et al (2006) Platelet-Rich Fibrin (PRF): A second-generation platelet concentrate. Part II: Platelet-related biologic features. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 101(3):e45–e50CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Lo JC, O’Ryan FS, Gordon NP et al (2010) Prevalence of osteonecrosis of the jaw in patients with oral bisphosphonate exposure. J Oral Maxillofac Surg 68:243CrossRefPubMed Lo JC, O’Ryan FS, Gordon NP et al (2010) Prevalence of osteonecrosis of the jaw in patients with oral bisphosphonate exposure. J Oral Maxillofac Surg 68:243CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Yamashita J, McCauley LK (2012) Antiresorptives and osteonecrosis of the jaw. J Evid Based Dent Pract 12:233CrossRefPubMed Yamashita J, McCauley LK (2012) Antiresorptives and osteonecrosis of the jaw. J Evid Based Dent Pract 12:233CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Hellstein JW, Adler RA, Edwards B et al (2011) Managing the care of patients receiving antiresorptive therapy for prevention and treatment of osteoporosis: executive summary of recommendations from the American Dental Association Council on Scientific Affairs. J Am Dent Assoc 142:1243CrossRefPubMed Hellstein JW, Adler RA, Edwards B et al (2011) Managing the care of patients receiving antiresorptive therapy for prevention and treatment of osteoporosis: executive summary of recommendations from the American Dental Association Council on Scientific Affairs. J Am Dent Assoc 142:1243CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Dimopoulos MA, Kastritis E, Bamia C et al (2009) Reduction of osteonecrosis of the jaw (ONJ) after implementation of preventive measures in patients with multiple myeloma treated with zoledronic acid. Ann Oncol 20:117CrossRefPubMed Dimopoulos MA, Kastritis E, Bamia C et al (2009) Reduction of osteonecrosis of the jaw (ONJ) after implementation of preventive measures in patients with multiple myeloma treated with zoledronic acid. Ann Oncol 20:117CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Vandone AM, Donadio M, Mozzati M et al (2012) Impact of dental care in the prevention of bisphosphonate-associated osteonecrosis of the jaw: a single-center clinical experience. Ann Oncol 23:193CrossRefPubMed Vandone AM, Donadio M, Mozzati M et al (2012) Impact of dental care in the prevention of bisphosphonate-associated osteonecrosis of the jaw: a single-center clinical experience. Ann Oncol 23:193CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Sedghizadeh PP, Kumar SK, Gorur A et al (2008) Identification of microbial biofilms in osteonecrosis of the jaws secondary to bisphosphonate therapy. J Oral Maxillofac Surg 66:767CrossRefPubMed Sedghizadeh PP, Kumar SK, Gorur A et al (2008) Identification of microbial biofilms in osteonecrosis of the jaws secondary to bisphosphonate therapy. J Oral Maxillofac Surg 66:767CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Mozzati M, Gallesio G, Arata V, Pol R, Scoletta M (2012) Platelet-rich therapies in the treatment of intravenous bisphosphonate-related osteonecrosis of the jaw: a report of 32 cases. Oral Oncol 48:469–474CrossRefPubMed Mozzati M, Gallesio G, Arata V, Pol R, Scoletta M (2012) Platelet-rich therapies in the treatment of intravenous bisphosphonate-related osteonecrosis of the jaw: a report of 32 cases. Oral Oncol 48:469–474CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Pavlíková G, Foltán R, Horká M, Hanzelka T, Borunská H, Šedý J (2011) Piezosurgery in oral and maxillofacial surgery. Int J Oral Maxillofac Surg 40(5):451–457CrossRefPubMed Pavlíková G, Foltán R, Horká M, Hanzelka T, Borunská H, Šedý J (2011) Piezosurgery in oral and maxillofacial surgery. Int J Oral Maxillofac Surg 40(5):451–457CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Debridement using Piezosurgical Device and Incorporation of Autologous Platelet-Rich Fibrin in Management of Stage III Medication-Related Osteonecrosis of the Jaw — A Case study and Review of Literature
verfasst von
Aishwarya Chatterjee
Manish Sahni
Suresh Singh
Sandeep Jain
Sandeep Jasuja
Rajgovind Sharma
Sudhir Bhandari
Publikationsdatum
23.01.2024
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Surgery
Print ISSN: 0972-2068
Elektronische ISSN: 0973-9793
DOI
https://doi.org/10.1007/s12262-024-04040-x

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.