Skip to main content
Erschienen in: Journal of Neurology 5/2024

16.02.2024 | Original Communication

Characterizing coma in large vessel occlusion stroke

verfasst von: Michael J. Young, Amine Awad, Alexander Andreev, Anna K. Bonkhoff, Markus D. Schirmer, Adam A. Dmytriw, Justin E. Vranic, James D. Rabinov, Omer Doron, Christopher J. Stapleton, Alvin S. Das, Brian L. Edlow, Aneesh B. Singhal, Natalia S. Rost, Aman B. Patel, Robert W. Regenhardt

Erschienen in: Journal of Neurology | Ausgabe 5/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Coma is an unresponsive state of disordered consciousness characterized by impaired arousal and awareness. The epidemiology and pathophysiology of coma in ischemic stroke has been underexplored. We sought to characterize the incidence and clinical features of coma as a presentation of large vessel occlusion (LVO) stroke.

Methods

Individuals who presented with LVO were retrospectively identified from July 2018 to December 2020. Coma was defined as an unresponsive state of impaired arousal and awareness, operationalized as a score of 3 on NIHSS item 1a.

Results

28/637 (4.4%) patients with LVO stroke were identified as presenting with coma. The median NIHSS was 32 (IQR 29–34) for those with coma versus 11 (5–18) for those without (p < 0.0001). In coma, occlusion locations included basilar (13), vertebral (2), internal carotid (5), and middle cerebral (9) arteries. 8/28 were treated with endovascular thrombectomy (EVT), and 20/28 died during the admission. 65% of patients not treated with EVT had delayed presentations or large established infarcts. In models accounting for pre-stroke mRS, basilar occlusion location, intravenous thrombolysis, and EVT, coma independently increased the odds of transitioning to comfort care during admission (aOR 6.75; 95% CI 2.87,15.84; p < 0.001) and decreased the odds of 90-day mRS 0–2 (aOR 0.12; 95% CI 0.03,0.55; p = 0.007).

Conclusions

It is not uncommon for patients with LVO to present with coma, and delayed recognition of LVO can lead to poor outcomes, emphasizing the need for maintaining a high index of suspicion. While more commonly thought to result from posterior LVO, coma in our cohort was similarly likely to result from anterior LVO. Efforts to improve early diagnosis and care of patients with LVO presenting with coma are crucial.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Olson DM, Hemphill JC, Provencio JJ et al (2022) The curing coma campaign and the future of coma research. Semin Neurol 42:393–402CrossRefPubMed Olson DM, Hemphill JC, Provencio JJ et al (2022) The curing coma campaign and the future of coma research. Semin Neurol 42:393–402CrossRefPubMed
2.
3.
Zurück zum Zitat Provencio JJ, Hemphill JC, Claassen J et al (2020) The curing coma campaign: framing initial scientific challenges—proceedings of the first curing coma campaign scientific advisory council meeting. Neurocrit Care 33:1–12CrossRefPubMedPubMedCentral Provencio JJ, Hemphill JC, Claassen J et al (2020) The curing coma campaign: framing initial scientific challenges—proceedings of the first curing coma campaign scientific advisory council meeting. Neurocrit Care 33:1–12CrossRefPubMedPubMedCentral
5.
Zurück zum Zitat Edlow BL, Fecchio M, Bodien YG et al (2023) Measuring consciousness in the intensive care unit. Neurocrit Care 38:1–7CrossRef Edlow BL, Fecchio M, Bodien YG et al (2023) Measuring consciousness in the intensive care unit. Neurocrit Care 38:1–7CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Peterson A, Young MJ, Fins JJ (2022) Ethics and the 2018 practice guideline on disorders of consciousness: a framework for responsible implementation. Neurology 98(17):712–718CrossRefPubMedPubMedCentral Peterson A, Young MJ, Fins JJ (2022) Ethics and the 2018 practice guideline on disorders of consciousness: a framework for responsible implementation. Neurology 98(17):712–718CrossRefPubMedPubMedCentral
7.
Zurück zum Zitat Mertens M, King OC, Van Putten MJ, Boenink M (2022) Can we learn from hidden mistakes? Self-fulfilling prophecy and responsible neuroprognostic innovation. J Med Ethics 48(11):922–928CrossRefPubMed Mertens M, King OC, Van Putten MJ, Boenink M (2022) Can we learn from hidden mistakes? Self-fulfilling prophecy and responsible neuroprognostic innovation. J Med Ethics 48(11):922–928CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Lazaridis C, Goldenberg FD, Mansour A, Kramer C, Tate A (2022) What does coma mean? implications for shared decision making in acute brain injury. World Neurosurg 158:e377–e385CrossRefPubMed Lazaridis C, Goldenberg FD, Mansour A, Kramer C, Tate A (2022) What does coma mean? implications for shared decision making in acute brain injury. World Neurosurg 158:e377–e385CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Young MJ, Bodien YG, Giacino JT et al (2021) The neuroethics of disorders of consciousness: a brief history of evolving ideas. Brain 144(11):3291–3310CrossRefPubMedPubMedCentral Young MJ, Bodien YG, Giacino JT et al (2021) The neuroethics of disorders of consciousness: a brief history of evolving ideas. Brain 144(11):3291–3310CrossRefPubMedPubMedCentral
10.
Zurück zum Zitat Young MJ, Kazazian K, Fischer D, Lissak IA, Bodien YG, Edlow BL (2024) Disclosing results of tests for covert consciousness: A framework for ethical translation. Neurocrit Care 19:1–4 Young MJ, Kazazian K, Fischer D, Lissak IA, Bodien YG, Edlow BL (2024) Disclosing results of tests for covert consciousness: A framework for ethical translation. Neurocrit Care 19:1–4
11.
Zurück zum Zitat Young MJ, Fecchio M, Bodien YG, Edlow BL (2024) Covert cortical processing: a diagnosis in search of a definition. Neurosci Conscious 2024(1):niad026CrossRefPubMedPubMedCentral Young MJ, Fecchio M, Bodien YG, Edlow BL (2024) Covert cortical processing: a diagnosis in search of a definition. Neurosci Conscious 2024(1):niad026CrossRefPubMedPubMedCentral
12.
Zurück zum Zitat Lazaridis C (2019) Withdrawal of life-sustaining treatments in perceived devastating brain injury: the key role of uncertainty. Neurocrit Care 30:33–41CrossRefPubMed Lazaridis C (2019) Withdrawal of life-sustaining treatments in perceived devastating brain injury: the key role of uncertainty. Neurocrit Care 30:33–41CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Characterizing coma in large vessel occlusion stroke
verfasst von
Michael J. Young
Amine Awad
Alexander Andreev
Anna K. Bonkhoff
Markus D. Schirmer
Adam A. Dmytriw
Justin E. Vranic
James D. Rabinov
Omer Doron
Christopher J. Stapleton
Alvin S. Das
Brian L. Edlow
Aneesh B. Singhal
Natalia S. Rost
Aman B. Patel
Robert W. Regenhardt
Publikationsdatum
16.02.2024
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Journal of Neurology / Ausgabe 5/2024
Print ISSN: 0340-5354
Elektronische ISSN: 1432-1459
DOI
https://doi.org/10.1007/s00415-024-12199-2

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2024

Journal of Neurology 5/2024 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Schwindelursache: Massagepistole lässt Otholiten tanzen

14.05.2024 Benigner Lagerungsschwindel Nachrichten

Wenn jüngere Menschen über ständig rezidivierenden Lagerungsschwindel klagen, könnte eine Massagepistole der Auslöser sein. In JAMA Otolaryngology warnt ein Team vor der Anwendung hochpotenter Geräte im Bereich des Nackens.

Schützt Olivenöl vor dem Tod durch Demenz?

10.05.2024 Morbus Alzheimer Nachrichten

Konsumieren Menschen täglich 7 Gramm Olivenöl, ist ihr Risiko, an einer Demenz zu sterben, um mehr als ein Viertel reduziert – und dies weitgehend unabhängig von ihrer sonstigen Ernährung. Dafür sprechen Auswertungen zweier großer US-Studien.

Bluttest erkennt Parkinson schon zehn Jahre vor der Diagnose

10.05.2024 Parkinson-Krankheit Nachrichten

Ein Bluttest kann abnorm aggregiertes Alpha-Synuclein bei einigen Menschen schon zehn Jahre vor Beginn der motorischen Parkinsonsymptome nachweisen. Mit einem solchen Test lassen sich möglicherweise Prodromalstadien erfassen und die Betroffenen früher behandeln.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.