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Erschienen in: Der Orthopäde 12/2014

01.12.2014 | Leitthema

Einflussfaktoren auf die Verweildauer in der Wirbelsäulenchirurgie

Eine Datenanalyse des Deutschen Wirbelsäulenregisters

verfasst von: C. Herren, E. Aghayev, T. Kaulhausen, C. Roeder, F. Meyer, J. Siewe, Priv. Doz. Dr. med R. Sobottke, im Namen der DWG-Registergruppe

Erschienen in: Die Orthopädie | Ausgabe 12/2014

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Zusammenfassung

Einführung

Die häufigsten Ursachen für den lumbalen Rückenschmerz stellen Bandscheibenvorfälle, Spinalkanalstenose und Spondylolisthese dar. Damit verbunden sind steigende Kosten im Gesundheitssektor durch operative Interventionen jeglicher Art. Während viele Studien auf die Komplikationsrate nach einem operativen Eingriff an der Lendenwirbelsäule eingehen, ist wenig über Faktoren bekannt, die auf die postoperative Krankenhausverweildauer Einfluss nehmen. Ziel unserer Studie ist es, diese Faktoren zu identifizieren und damit die postoperative Behandlung anzupassen.

Material und Methoden

Es erfolgte eine Post-hoc-Analyse der prospektiv gesammelten Daten des Deutschen Wirbelsäulenregisters. Eingeschlossen wurden Patienten, die durch einen posterioren chirurgischen Zugang mittels posteriorer Fusion mit oder ohne rigide Stabilisierung, jedoch ohne dynamische Stabilisierung behandelt wurden. Die jeweiligen Patientencharakteristika wurden in Abhängigkeit zur Verweildauer gestellt und anschließend einer uni- bzw. multivariaten Analyse unterzogen.

Ergebnisse

Insgesamt erfüllten 356 Patienten in einem mittleren Alter von 64,6 Jahren die Ein- und Ausschlusskriterien. Die durchschnittliche Verweildauer lag bei 11,9 (± 6,0) Tagen mit einer Spanne von 2 bis 44 Tagen. Unabhängige Faktoren mit Einfluss auf die Krankenhausverweildauer waren höheres Patientenalter zum Zeitpunkt der Operation, erhöhter „Body Mass Index“ (BMI), männliches Geschlecht, erhaltene Bluttransfusionen, von 1–2 Erythrozytenkonzentraten und das Auftreten von chirurgischen Komplikationen

Diskussion

Die Kenntnis der Faktoren, die die Krankenhausverweildauer verlängern, ermöglicht eine Schätzung der Hospitalisierungszeit und soll hilfreich sein in der Optimierung der postoperativen Patientenversorgung. Eventuell kann in einzelnen Fällen auch eine Verkürzung des Krankenhausaufenthaltes resultieren.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Andreshak TG, An HS, Hall J et al (1997) Lumbar spine surgery in the obese patient. J Spinal Disord 10:376–379PubMedCrossRef Andreshak TG, An HS, Hall J et al (1997) Lumbar spine surgery in the obese patient. J Spinal Disord 10:376–379PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Basques BA, Varthi AG, Golinvaux NS et al (2014) Patient characteristics associated with increased postoperative length of stay and readmission after elective laminectomy for lumbar spinal stenosis. Spine (Phila Pa 1976) 39:833–840CrossRef Basques BA, Varthi AG, Golinvaux NS et al (2014) Patient characteristics associated with increased postoperative length of stay and readmission after elective laminectomy for lumbar spinal stenosis. Spine (Phila Pa 1976) 39:833–840CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Buerba RA, Fu MC, Gruskay JA et al (2013) Obese class III patients at significantly greater risk of multiple complications after lumbar surgery: an analysis of 10,387 patients in the ACS NSQIP database. Spine J 14:2008–2018 Buerba RA, Fu MC, Gruskay JA et al (2013) Obese class III patients at significantly greater risk of multiple complications after lumbar surgery: an analysis of 10,387 patients in the ACS NSQIP database. Spine J 14:2008–2018
4.
Zurück zum Zitat Bundesamt S (2011) Gesundheit, Diagnosedaten der Patienten und Patientinnen in Krankenhäusern (einschließlich Sterbe- und Stundenfälle). Statistisches Bundesamt, Wiesbaden Bundesamt S (2011) Gesundheit, Diagnosedaten der Patienten und Patientinnen in Krankenhäusern (einschließlich Sterbe- und Stundenfälle). Statistisches Bundesamt, Wiesbaden
5.
Zurück zum Zitat Daubs MD, Lenke LG, Cheh G et al (2007) Adult spinal deformity surgery: complications and outcomes in patients over age 60. Spine (Phila Pa 1976) 32:2238–2244PubMedCrossRef Daubs MD, Lenke LG, Cheh G et al (2007) Adult spinal deformity surgery: complications and outcomes in patients over age 60. Spine (Phila Pa 1976) 32:2238–2244PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Deyo RA, Cherkin DC, Loeser JD et al (1992) Morbidity and mortality in association with operations on the lumbar spine. The influence of age, diagnosis, and procedure. J Bone Joint Surg Am 74:536–543PubMed Deyo RA, Cherkin DC, Loeser JD et al (1992) Morbidity and mortality in association with operations on the lumbar spine. The influence of age, diagnosis, and procedure. J Bone Joint Surg Am 74:536–543PubMed
7.
8.
Zurück zum Zitat Deyo RA, Mirza SK, Martin BI et al (2010) Trends, major medical complications, and charges associated with surgery for lumbar spinal stenosis in older adults. JAMA 303:1259–1265PubMedCentralPubMedCrossRef Deyo RA, Mirza SK, Martin BI et al (2010) Trends, major medical complications, and charges associated with surgery for lumbar spinal stenosis in older adults. JAMA 303:1259–1265PubMedCentralPubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Dionne CE, Dunn KM, Croft PR (2006) Does back pain prevalence really decrease with increasing age? A systematic review. Age an. Aging 35:229–234 Dionne CE, Dunn KM, Croft PR (2006) Does back pain prevalence really decrease with increasing age? A systematic review. Age an. Aging 35:229–234
10.
Zurück zum Zitat Fineberg SJ, Nandyala SV, Marquez-Lara A (2013) Incidence and risk factors for postoperative delirium after lumbar spinal surgery. Spine 38:1790–1796PubMed Fineberg SJ, Nandyala SV, Marquez-Lara A (2013) Incidence and risk factors for postoperative delirium after lumbar spinal surgery. Spine 38:1790–1796PubMed
11.
Zurück zum Zitat Freytag A, Thiede M, Schiffhorst G et al (2012) Versorgungskosten von RuÌckenschmerzen und die Bedeutung der Schmerzchronifizierung – Ergebnisse einer GKV-Routinedatenanalyse. Gesundh Ökon Qual Manag 17:79–87 Freytag A, Thiede M, Schiffhorst G et al (2012) Versorgungskosten von RuÌckenschmerzen und die Bedeutung der Schmerzchronifizierung – Ergebnisse einer GKV-Routinedatenanalyse. Gesundh Ökon Qual Manag 17:79–87
12.
Zurück zum Zitat Greenfield RT, Capen DA, Thomas JC Jr et al (1998) Pedicle screw fixation for arthrodesis of the lumbosacral spine in the elderly. An outcome study. Spine (Phila Pa 1976) 23:1470–1475CrossRef Greenfield RT, Capen DA, Thomas JC Jr et al (1998) Pedicle screw fixation for arthrodesis of the lumbosacral spine in the elderly. An outcome study. Spine (Phila Pa 1976) 23:1470–1475CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Gruskay JA, Fu MC, Bohl DD et al (2013) Factors affecting length of stay following elective posterior lumbar spine surgery: a multivariate analysis. Spine J (Epub ahead of print). doi: 10.1016/j.spinee.2013.10.022 Gruskay JA, Fu MC, Bohl DD et al (2013) Factors affecting length of stay following elective posterior lumbar spine surgery: a multivariate analysis. Spine J (Epub ahead of print). doi: 10.1016/j.spinee.2013.10.022
14.
Zurück zum Zitat Guzman J, Esmail R, Karjalainen K et al (2001) Multidisciplinary rehabilitation for chronic low back pain: systematic review. BMJ 322:1511–1516PubMedCentralPubMedCrossRef Guzman J, Esmail R, Karjalainen K et al (2001) Multidisciplinary rehabilitation for chronic low back pain: systematic review. BMJ 322:1511–1516PubMedCentralPubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Husted H, Holm G, Jacobsen S (2008) Predictors of length of stay and patient satisfaction after hip and knee replacement surgery: fast-track experience in 712 patients. Acta Orthop 79:168–173PubMedCrossRef Husted H, Holm G, Jacobsen S (2008) Predictors of length of stay and patient satisfaction after hip and knee replacement surgery: fast-track experience in 712 patients. Acta Orthop 79:168–173PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Husted H, Solgaard S, Hansen TB et al (2010) Care principles at four fast-track arthroplasty departments in Denmark. Dan Med Bull 57:4166 Husted H, Solgaard S, Hansen TB et al (2010) Care principles at four fast-track arthroplasty departments in Denmark. Dan Med Bull 57:4166
17.
Zurück zum Zitat Li G, Patil CG, Lad SP et al (2008) Effects of age and comorbidities on complication rates and adverse outcomes after lumbar laminectomy in elderly patients. Spine (Phila Pa 1976) 33:1250–1255CrossRef Li G, Patil CG, Lad SP et al (2008) Effects of age and comorbidities on complication rates and adverse outcomes after lumbar laminectomy in elderly patients. Spine (Phila Pa 1976) 33:1250–1255CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Mcclendon J Jr, Smith TR, Thompson SE et al (2014) The impact of body mass index on hospital stay and complications after spinal fusion. Neurosurgery 74:42–50 Mcclendon J Jr, Smith TR, Thompson SE et al (2014) The impact of body mass index on hospital stay and complications after spinal fusion. Neurosurgery 74:42–50
19.
20.
Zurück zum Zitat Munting E, Röder C, Sobottke R et al (2014) Patient outcomes after laminotomy, hemilaminectomy, laminectomy and laminectomy with instrumented fusion for spinal canal stenosis: a propensity score-based study from the Spine Tango registry. Eur Spine J 1–11 Munting E, Röder C, Sobottke R et al (2014) Patient outcomes after laminotomy, hemilaminectomy, laminectomy and laminectomy with instrumented fusion for spinal canal stenosis: a propensity score-based study from the Spine Tango registry. Eur Spine J 1–11
21.
Zurück zum Zitat Nasser R, Yadla S, Maltenfort MG et al (2010) Complications in spine surgery A review. J Neurosurg Spine 13:144–157PubMedCrossRef Nasser R, Yadla S, Maltenfort MG et al (2010) Complications in spine surgery A review. J Neurosurg Spine 13:144–157PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Neuhauser H, Ellert U, Ziese T (2005) RuÌckenschmerzen in der AllgemeinbevoÌlkerung in Deutschland 2002/2003: PraÌvalenz und besonders betroffene BevoÌlkerungsgruppen. Gesundheitswesen 67:685–693PubMedCrossRef Neuhauser H, Ellert U, Ziese T (2005) RuÌckenschmerzen in der AllgemeinbevoÌlkerung in Deutschland 2002/2003: PraÌvalenz und besonders betroffene BevoÌlkerungsgruppen. Gesundheitswesen 67:685–693PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Pateder DB, Gonzales RA, Kebaish KM et al (2008) Short-term mortality and its association with independent risk factors in adult spinal deformity surgery. Spine (Phila Pa 1976) 33:1224–1228CrossRef Pateder DB, Gonzales RA, Kebaish KM et al (2008) Short-term mortality and its association with independent risk factors in adult spinal deformity surgery. Spine (Phila Pa 1976) 33:1224–1228CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Patel N, Bagan B, Vadera S et al (2007) Obesity and spine surgery: relation to perioperative complications. J Neurosurg Spine 6:291–297PubMedCrossRef Patel N, Bagan B, Vadera S et al (2007) Obesity and spine surgery: relation to perioperative complications. J Neurosurg Spine 6:291–297PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Patil CG, Lad SP, Santarelli J et al (2007) National inpatient complications and outcomes after surgery for spinal metastasis from 1993–2002. Cancer 110:625–630PubMedCrossRef Patil CG, Lad SP, Santarelli J et al (2007) National inpatient complications and outcomes after surgery for spinal metastasis from 1993–2002. Cancer 110:625–630PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Rampersaud YR, Moro ER, Neary MA et al (2006) Intraoperative adverse events and related postoperative complications in spine surgery: implications for enhancing patient safety founded on evidence-based protocols. Spine (Phila Pa 1976) 31:1503–1510CrossRef Rampersaud YR, Moro ER, Neary MA et al (2006) Intraoperative adverse events and related postoperative complications in spine surgery: implications for enhancing patient safety founded on evidence-based protocols. Spine (Phila Pa 1976) 31:1503–1510CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Schilling P, Hallstrom B, Birkmeyer J (2010) Prioritizing perioperative quality improvement in orthopaedic surgery. 92: 1884–1889. J Bone Joint Surg Am 92:1884–1889PubMedCrossRef Schilling P, Hallstrom B, Birkmeyer J (2010) Prioritizing perioperative quality improvement in orthopaedic surgery. 92: 1884–1889. J Bone Joint Surg Am 92:1884–1889PubMedCrossRef
28.
Zurück zum Zitat Schoenfeld AJ, Ochoa LM, Bader JO et al (2011) Risk factors for immediate postoperative complications and mortality following spine surgery: a study of 3475 patients from the National Surgical Quality Improvement Program. J Bone Joint Surg Am 93:1577–1582PubMed Schoenfeld AJ, Ochoa LM, Bader JO et al (2011) Risk factors for immediate postoperative complications and mortality following spine surgery: a study of 3475 patients from the National Surgical Quality Improvement Program. J Bone Joint Surg Am 93:1577–1582PubMed
29.
Zurück zum Zitat Shih P, Wong AP, Smith TR et al (2011) Complications of open compared to minimally invasive lumbar spine decompression. J Clin Neurosci 18:1360–1364PubMedCrossRef Shih P, Wong AP, Smith TR et al (2011) Complications of open compared to minimally invasive lumbar spine decompression. J Clin Neurosci 18:1360–1364PubMedCrossRef
30.
Zurück zum Zitat Sobottke R, Aghayev E, Roder C et al (2012) Predictors of surgical, general and follow-up complications in lumbar spinal stenosis relative to patient age as emerged from the Spine Tango Registry. Eur Spine J 21:411–417PubMedCentralPubMedCrossRef Sobottke R, Aghayev E, Roder C et al (2012) Predictors of surgical, general and follow-up complications in lumbar spinal stenosis relative to patient age as emerged from the Spine Tango Registry. Eur Spine J 21:411–417PubMedCentralPubMedCrossRef
31.
Zurück zum Zitat Sobottke R, Csécsei G, Kaulhausen T et al (2008) Spinal surgery in the elderly: does age have an influence on the complication rate? Orthopade 37:367–373 Sobottke R, Csécsei G, Kaulhausen T et al (2008) Spinal surgery in the elderly: does age have an influence on the complication rate? Orthopade 37:367–373
32.
Zurück zum Zitat Veeravagu A, Patil CG, Lad SP et al (2009) Risk factors for postoperative spinal wound infections after spinal decompression and fusion surgeries. Spine (Phila Pa 1976) 34:1869–1872CrossRef Veeravagu A, Patil CG, Lad SP et al (2009) Risk factors for postoperative spinal wound infections after spinal decompression and fusion surgeries. Spine (Phila Pa 1976) 34:1869–1872CrossRef
33.
Zurück zum Zitat Walid MS, Robinson JS (2011) Higher comorbidity rates in unemployed patiens may significantly impact the cost of spine surgery. J Clin Neurosc 18:640–644CrossRef Walid MS, Robinson JS (2011) Higher comorbidity rates in unemployed patiens may significantly impact the cost of spine surgery. J Clin Neurosc 18:640–644CrossRef
34.
Zurück zum Zitat Whitmore RG, Stephen JH, Vernick C et al (2014) ASA grade and Charlson Comorbidity Index of spinal surgery patients: correlation with complications and societal costs. Spine J 14:31–38PubMedCrossRef Whitmore RG, Stephen JH, Vernick C et al (2014) ASA grade and Charlson Comorbidity Index of spinal surgery patients: correlation with complications and societal costs. Spine J 14:31–38PubMedCrossRef
35.
Zurück zum Zitat Zheng F, Cammisa FP Jr, Sandhu HS et al (2002) Factors predicting hospital stay, operative time, blood loss, and transfusion in patients undergoing revision posterior lumbar spine decompression, fusion, and segmental instrumentation. Spine (Phila Pa 1976) 27:818–824CrossRef Zheng F, Cammisa FP Jr, Sandhu HS et al (2002) Factors predicting hospital stay, operative time, blood loss, and transfusion in patients undergoing revision posterior lumbar spine decompression, fusion, and segmental instrumentation. Spine (Phila Pa 1976) 27:818–824CrossRef
Metadaten
Titel
Einflussfaktoren auf die Verweildauer in der Wirbelsäulenchirurgie
Eine Datenanalyse des Deutschen Wirbelsäulenregisters
verfasst von
C. Herren
E. Aghayev
T. Kaulhausen
C. Roeder
F. Meyer
J. Siewe
Priv. Doz. Dr. med R. Sobottke
im Namen der DWG-Registergruppe
Publikationsdatum
01.12.2014
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Die Orthopädie / Ausgabe 12/2014
Print ISSN: 2731-7145
Elektronische ISSN: 2731-7153
DOI
https://doi.org/10.1007/s00132-014-3033-4

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