Skip to main content
Erschienen in: Intensive Care Medicine 4/2003

01.04.2003 | Neonatal and Pediatric Intensive Care

Fatal air embolism in an extremely low birth weight infant: can it be caused by intravenous injections during resuscitation?

verfasst von: Martin Wald, Lieselotte Kirchner, Karin Lawrenz, Gabriele Amann

Erschienen in: Intensive Care Medicine | Ausgabe 4/2003

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

A preterm infant with a birth weight of 384 g who succumbed to vigorous resuscitation for sudden respiratory failure on the third day of life is presented. Postmortem examination revealed, apart from extensive pulmonary hemorrhage, a fatal amount of air mainly in the right ventricle. We believe that this air had been introduced via peripheral venous cannulas due to inadvertent and unavoidable air admixture to each injection volume administered with a syringe, and we develop an experimental model to confirm that fatal amounts of air can indeed accumulate with frequent change over of syringes within a short period of time.

Design

An empty 50-ml syringe was connected to a 15-cm-long connection line via a three-way tap. With a 1 ml syringe 100 doses of 0.5 ml aqua were injected into the connection line. The amount of air which had collected in the 50 ml syringe after the 100 injection cycles was measured. This process was repeated three times each by three of the authors and the average air volume introduced with 100 injections calculated for each investigator.

Results

The average amounts of air which had entered the closed system after 100 acts of syringe assembly and aqua administration were 1.84, 1.95, and 2.0 ml. This corresponds to an average volume of almost 0.02 ml per injection.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Leicht CH, Waldman J (1986) Pulmonary air embolism in the pediatric patient undergoing central catheter placement: A report of two cases. Anesthesiology 64:519–521PubMed Leicht CH, Waldman J (1986) Pulmonary air embolism in the pediatric patient undergoing central catheter placement: A report of two cases. Anesthesiology 64:519–521PubMed
2.
Zurück zum Zitat Caridi JG, West JH, Stavropoulos SW, Hawkins IF (2000) Internal jugular and upper extremity central venous access in interventional radiology: Is a postprocedure chest radiograph necessary? AJR Am J Roentgenol 174:363–366PubMed Caridi JG, West JH, Stavropoulos SW, Hawkins IF (2000) Internal jugular and upper extremity central venous access in interventional radiology: Is a postprocedure chest radiograph necessary? AJR Am J Roentgenol 174:363–366PubMed
3.
Zurück zum Zitat Savani RC, Merten DF, Brazy JE (1990) Air embolism with survival in a neonate. Pediatr Radiol 20:480–482PubMed Savani RC, Merten DF, Brazy JE (1990) Air embolism with survival in a neonate. Pediatr Radiol 20:480–482PubMed
4.
Zurück zum Zitat Richter A, Tegtmeyer FK, Möller J (1991) Air embolism and pulmonary interstitial emphysema in a preterm infant with hyaline membrane disease. Pediatr Radiol 21:521–522PubMed Richter A, Tegtmeyer FK, Möller J (1991) Air embolism and pulmonary interstitial emphysema in a preterm infant with hyaline membrane disease. Pediatr Radiol 21:521–522PubMed
5.
Zurück zum Zitat Shan V, Martin N (1996) Systemic air embolism in respiratory distress syndrome. Indian J Pediatr 63:809–812PubMed Shan V, Martin N (1996) Systemic air embolism in respiratory distress syndrome. Indian J Pediatr 63:809–812PubMed
6.
Zurück zum Zitat Zuhdi MK, Bradlay JS, Spear RM, Peterson BM (1995) Fatal air embolism as a complication of staphylococcal pneumonia with pneumatoceles. Pediatr Infect Dis J 14:811–812PubMed Zuhdi MK, Bradlay JS, Spear RM, Peterson BM (1995) Fatal air embolism as a complication of staphylococcal pneumonia with pneumatoceles. Pediatr Infect Dis J 14:811–812PubMed
7.
Zurück zum Zitat Shiina G, Shimosegava Y, Kameyama M, Onuma T (1993) Massive cerebral air embolism following cardiopulmonary resuscitation. Report of two cases. Acta Neurochir (Wien) 125:181–183 Shiina G, Shimosegava Y, Kameyama M, Onuma T (1993) Massive cerebral air embolism following cardiopulmonary resuscitation. Report of two cases. Acta Neurochir (Wien) 125:181–183
8.
Zurück zum Zitat Al-Hathlol K, Al-Mane K, Al-Hathal M, Al-Tawil K, Abulaimoun B (2002) Air emboli in the intracranial venous sinuses of neonates. Am J Perinatol 19:55–58CrossRefPubMed Al-Hathlol K, Al-Mane K, Al-Hathal M, Al-Tawil K, Abulaimoun B (2002) Air emboli in the intracranial venous sinuses of neonates. Am J Perinatol 19:55–58CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Brook J, Moss E (1994) Air in the cavernous sinus following scalp vein cannulation. Anaesthesia 49:219–220PubMed Brook J, Moss E (1994) Air in the cavernous sinus following scalp vein cannulation. Anaesthesia 49:219–220PubMed
10.
Zurück zum Zitat Schwartz N, Eisenkraft JB (1993) Probable venous air embolism during epidural placement in an infant. Anesth Analg 76:1136–138PubMed Schwartz N, Eisenkraft JB (1993) Probable venous air embolism during epidural placement in an infant. Anesth Analg 76:1136–138PubMed
11.
Zurück zum Zitat Guinard JP, Borboen M (1993) Probable venous air embolism during caudal anesthesia in a child. Anesth Analg 76:1134–1135PubMed Guinard JP, Borboen M (1993) Probable venous air embolism during caudal anesthesia in a child. Anesth Analg 76:1134–1135PubMed
12.
Zurück zum Zitat Adornato DC, Gildenberg PL, Ferrario CM (1978) Pathophysiology of intravenous air embolism in dogs. Anesthesiology 49:120–127PubMed Adornato DC, Gildenberg PL, Ferrario CM (1978) Pathophysiology of intravenous air embolism in dogs. Anesthesiology 49:120–127PubMed
13.
Zurück zum Zitat Levy I, Mosseri R, Garty B (1996) Peripheral intravenous infusion-another cause of air embolism. Acta Paediatr 85:385–386PubMed Levy I, Mosseri R, Garty B (1996) Peripheral intravenous infusion-another cause of air embolism. Acta Paediatr 85:385–386PubMed
Metadaten
Titel
Fatal air embolism in an extremely low birth weight infant: can it be caused by intravenous injections during resuscitation?
verfasst von
Martin Wald
Lieselotte Kirchner
Karin Lawrenz
Gabriele Amann
Publikationsdatum
01.04.2003
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Intensive Care Medicine / Ausgabe 4/2003
Print ISSN: 0342-4642
Elektronische ISSN: 1432-1238
DOI
https://doi.org/10.1007/s00134-003-1681-7

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2003

Intensive Care Medicine 4/2003 Zur Ausgabe

Blutdrucksenkung schon im Rettungswagen bei akutem Schlaganfall?

31.05.2024 Apoplex Nachrichten

Der optimale Ansatz für die Blutdruckkontrolle bei Patientinnen und Patienten mit akutem Schlaganfall ist noch nicht gefunden. Ob sich eine frühzeitige Therapie der Hypertonie noch während des Transports in die Klinik lohnt, hat jetzt eine Studie aus China untersucht.

Ähnliche Überlebensraten nach Reanimation während des Transports bzw. vor Ort

29.05.2024 Reanimation im Kindesalter Nachrichten

Laut einer Studie aus den USA und Kanada scheint es bei der Reanimation von Kindern außerhalb einer Klinik keinen Unterschied für das Überleben zu machen, ob die Wiederbelebungsmaßnahmen während des Transports in die Klinik stattfinden oder vor Ort ausgeführt werden. Jedoch gibt es dabei einige Einschränkungen und eine wichtige Ausnahme.

Nicht Creutzfeldt Jakob, sondern Abführtee-Vergiftung

29.05.2024 Hyponatriämie Nachrichten

Eine ältere Frau trinkt regelmäßig Sennesblättertee gegen ihre Verstopfung. Der scheint plötzlich gut zu wirken. Auf Durchfall und Erbrechen folgt allerdings eine Hyponatriämie. Nach deren Korrektur kommt es plötzlich zu progredienten Kognitions- und Verhaltensstörungen.

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.