Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Trauma and Emergency Surgery 6/2016

23.07.2016 | Review Article

Indications and anatomic landmarks for the application of lower extremity traction: a review

verfasst von: S. F. DeFroda, J. A. Gil, C. T. Born

Erschienen in: European Journal of Trauma and Emergency Surgery | Ausgabe 6/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Fractures of the lower extremity, particularly of the femur and acetabulum, may be difficult to immobilize with splinting alone. These injuries may be best stabilized with the application of various types of skeletal traction. Often, traction is applied percutaneously in an emergent setting, making the knowledge of both superficial and deep anatomy crucial to successful placement.

Methods

Review was performed via PubMed search as well as referencing the Orthopaedic literature. Relevant articles to the anatomy of the knee, ankle and calcaneus as they pertain to traction placement were referenced in compiling the optimal recommendations for traction placement.

Conclusion

By palpating and marking superficial landmarks and observing specific anatomic relationships, safe application of traction pins can be performed while minimizing iatrogenic injury to vital anatomic structures, and avoiding intra-articular placement which could potentially lead to joint infection.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Browner B, Jupiter J, Krettek C, Anderson P. Skeletal trauma: basic science, management, and reconstruction. 5th ed. Philadelphia: Elsevier Sanders; 2015. Browner B, Jupiter J, Krettek C, Anderson P. Skeletal trauma: basic science, management, and reconstruction. 5th ed. Philadelphia: Elsevier Sanders; 2015.
2.
Zurück zum Zitat Althausen PL, Hak DJ. Lower extremity traction pins: indications, technique, and complications. Am J Orthop (Belle Mead NJ). 2002;31:43–7. Althausen PL, Hak DJ. Lower extremity traction pins: indications, technique, and complications. Am J Orthop (Belle Mead NJ). 2002;31:43–7.
4.
Zurück zum Zitat Stevens MA, DeCoster TA, Garcia F, Sell JJ. Septic knee from Ilizarov transfixation tibial pin. Iowa Orthop J. 1995;15:217–20.PubMedPubMedCentral Stevens MA, DeCoster TA, Garcia F, Sell JJ. Septic knee from Ilizarov transfixation tibial pin. Iowa Orthop J. 1995;15:217–20.PubMedPubMedCentral
5.
Zurück zum Zitat Weiner LS, Kelley M, Yang E, Steuer J, Watnick N, Evans M, et al. The use of combination internal fixation and hybrid external fixation in severe proximal tibia fractures. J Orthop Trauma. 1995;9:244–50.CrossRefPubMed Weiner LS, Kelley M, Yang E, Steuer J, Watnick N, Evans M, et al. The use of combination internal fixation and hybrid external fixation in severe proximal tibia fractures. J Orthop Trauma. 1995;9:244–50.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Murphy CP, D’Ambrosia R, Dabezies EJ. The small pin circular fixator for proximal tibial fractures with soft tissue compromise. Orthopedics. 1991;14:273–80.PubMed Murphy CP, D’Ambrosia R, Dabezies EJ. The small pin circular fixator for proximal tibial fractures with soft tissue compromise. Orthopedics. 1991;14:273–80.PubMed
7.
Zurück zum Zitat Marsh JL, Smith ST, Do TT. External fixation and limited internal fixation for complex fractures of the tibial plateau. J Bone Jt Surg Am. 1995;77:661–73.CrossRef Marsh JL, Smith ST, Do TT. External fixation and limited internal fixation for complex fractures of the tibial plateau. J Bone Jt Surg Am. 1995;77:661–73.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Hutson JJ, Zych GA. Infections in periarticular fractures of the lower extremity treated with tensioned wire hybrid fixators. J Orthop Trauma. 1998;12:214–8.CrossRefPubMed Hutson JJ, Zych GA. Infections in periarticular fractures of the lower extremity treated with tensioned wire hybrid fixators. J Orthop Trauma. 1998;12:214–8.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Anglen JO. Early outcome of hybrid external fixation for fracture of the distal tibia. J Orthop Trauma. 1999;13:92–7.CrossRefPubMed Anglen JO. Early outcome of hybrid external fixation for fracture of the distal tibia. J Orthop Trauma. 1999;13:92–7.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Bal GK, Kuo RS, Chapman JR, Henley MB, Benirschke SK, Claudi BF. The anterior T-frame external fixator for high-energy proximal tibial fractures. Clin Orthop Relat Res. 2000;380:234–40.CrossRef Bal GK, Kuo RS, Chapman JR, Henley MB, Benirschke SK, Claudi BF. The anterior T-frame external fixator for high-energy proximal tibial fractures. Clin Orthop Relat Res. 2000;380:234–40.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Mikulak SA, Gold SM, Zinar DM. Small wire external fixation of high energy tibial plateau fractures. Clin Orthop Relat Res. 1998;356:230–8.CrossRef Mikulak SA, Gold SM, Zinar DM. Small wire external fixation of high energy tibial plateau fractures. Clin Orthop Relat Res. 1998;356:230–8.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat DeCoster TA, Crawford MK, Kraut MA. Safe extracapsular placement of proximal tibia transfixation pins. J Orthop Trauma. 1999;13:236–40.CrossRefPubMed DeCoster TA, Crawford MK, Kraut MA. Safe extracapsular placement of proximal tibia transfixation pins. J Orthop Trauma. 1999;13:236–40.CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Winquist RA, Hansen ST, Clawson DK. Closed intramedullary nailing of femoral fractures. A report of five hundred and twenty cases. J Bone Jt Surg Am. 1984;66:529–39.CrossRef Winquist RA, Hansen ST, Clawson DK. Closed intramedullary nailing of femoral fractures. A report of five hundred and twenty cases. J Bone Jt Surg Am. 1984;66:529–39.CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Vives MJ, Abidi NA, Ishikawa SN, Taliwal RV, Sharkey PF. Soft tissue injuries with the use of safe corridors for transfixion wire placement during external fixation of distal tibia fractures: an anatomic study. J Orthop Trauma. 2001;15:555–9.CrossRefPubMed Vives MJ, Abidi NA, Ishikawa SN, Taliwal RV, Sharkey PF. Soft tissue injuries with the use of safe corridors for transfixion wire placement during external fixation of distal tibia fractures: an anatomic study. J Orthop Trauma. 2001;15:555–9.CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Havel PE, Ebraheim NA, Clark SE, Jackson WT, DiDio L. Tibial nerve branching in the tarsal tunnel. Foot Ankle. 1988;9:117–9.CrossRefPubMed Havel PE, Ebraheim NA, Clark SE, Jackson WT, DiDio L. Tibial nerve branching in the tarsal tunnel. Foot Ankle. 1988;9:117–9.CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Casey D, McConnell T, Parekh S, Tornetta P. Percutaneous pin placement in the medial calcaneus: is anywhere safe? J Orthop Trauma. 2002;16:26–9.CrossRefPubMed Casey D, McConnell T, Parekh S, Tornetta P. Percutaneous pin placement in the medial calcaneus: is anywhere safe? J Orthop Trauma. 2002;16:26–9.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Indications and anatomic landmarks for the application of lower extremity traction: a review
verfasst von
S. F. DeFroda
J. A. Gil
C. T. Born
Publikationsdatum
23.07.2016
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Trauma and Emergency Surgery / Ausgabe 6/2016
Print ISSN: 1863-9933
Elektronische ISSN: 1863-9941
DOI
https://doi.org/10.1007/s00068-016-0712-3

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2016

European Journal of Trauma and Emergency Surgery 6/2016 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.