Skip to main content
Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 8/2004

01.10.2004 | Original Article

Intramedullary k-wire fixation of metacarpal fractures

verfasst von: Georg Kelsch, Christoph Ulrich

Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery | Ausgabe 8/2004

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

The majority of metacarpal fractures can be treated conservatively. Nevertheless, surgical treatment is justified in certain cases. Palmar dislocation of >30° and shortening of >5 mm will significantly affect extension and flexion of the hand. Consequently, surgical treatment is indicated. The aim of our study was to evaluate the clinical results of intramedullary Kirschner-wire fixation of metacarpal fractures.

Material and methods

In a retrospective study we analyzed the clinical results of 35 patients with metacarpal fractures that had been treated by closed reduction and elastic fixation with at least two intramedullary k-wires.

Results

Most of the patients were young, with good bone quality and low anesthetic risk, and they had suffered the fractures as a result of a direct trauma. Predominantly uncomplicated, the fractures were metaphyseal, subcapital and of the fifth metacarpal bone (750.3-B1 fractures). Surgical treatment was indicated for a palmar axis dislocation of >20° or if a rotatory deficiency was present. Metacarpal joint function and correction of rotatory displacement could be assessed on median after a period of 1.1 year. In 34 patients flexion and extension was normal on both sides. In one patient we found an extension deficiency of 15° and a rotatory deficiency of 10°. In 34 out 35 patients with metacarpal fractures, minimally invasive intramedullary k-wire osteosynthesis resulted in complete restoration.

Conclusions

Intramedullary k-wire fixation is a minimally invasive method for stabilizing metacarpal fractures. The excellent long-term clinical results are due to the fact that the gliding tissue around the fracture will not be affected at all by the surgical procedure.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Abdon P, Mühlow A, Stigsson L et al (1984) Subcapital fractures of the fifth metacarpal bone. Arch Orthop Trauma Surg 103:231–234PubMed Abdon P, Mühlow A, Stigsson L et al (1984) Subcapital fractures of the fifth metacarpal bone. Arch Orthop Trauma Surg 103:231–234PubMed
2.
Zurück zum Zitat Barnett E, Nordin BEC (1960) The radiological diagnosis of osteoporosis: A new approach. Clin Radiol 11:166–174PubMed Barnett E, Nordin BEC (1960) The radiological diagnosis of osteoporosis: A new approach. Clin Radiol 11:166–174PubMed
3.
Zurück zum Zitat de Jonge JJ, Kingma J, van der Lei B, Klasen HJ (1994) Fractures of the metacarpals. A retrospective analysis of incidence and aetiology and a review of the English-language literature. Injury 25:365–369CrossRefPubMed de Jonge JJ, Kingma J, van der Lei B, Klasen HJ (1994) Fractures of the metacarpals. A retrospective analysis of incidence and aetiology and a review of the English-language literature. Injury 25:365–369CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Ford DJ, Ali MS, Steel WM (1989) Fractures of the fifth metacarpal neck: Is reduction or immobilisation necessary? J Hand Surg [Br] 14:165–167 Ford DJ, Ali MS, Steel WM (1989) Fractures of the fifth metacarpal neck: Is reduction or immobilisation necessary? J Hand Surg [Br] 14:165–167
5.
Zurück zum Zitat Förstner H (1994) Die intramedulläre Nagelung distaler Mittelhandbrüche—Technik, Instrumentarium, Fallbeispiele. Handchir Mikrochir Plast Chir 26:29–34PubMed Förstner H (1994) Die intramedulläre Nagelung distaler Mittelhandbrüche—Technik, Instrumentarium, Fallbeispiele. Handchir Mikrochir Plast Chir 26:29–34PubMed
6.
Zurück zum Zitat Foucher G (1995) “Bouquet” osteosynthesis in metacarpal neck fractures: a series of 66 patients. J Hand Surg [Am] 20:86 Foucher G (1995) “Bouquet” osteosynthesis in metacarpal neck fractures: a series of 66 patients. J Hand Surg [Am] 20:86
7.
Zurück zum Zitat Foucher G, Chemorin C, Sibilly A (1976) Nouveau procédé d’osteosynthèse original des fractures du tiers distal du cinquième métacarpien. Nouvelle Presse Med 5:1139 Foucher G, Chemorin C, Sibilly A (1976) Nouveau procédé d’osteosynthèse original des fractures du tiers distal du cinquième métacarpien. Nouvelle Presse Med 5:1139
8.
Zurück zum Zitat Höcker K (1993) Die subkapitale Mittelhandfraktur. Behandlung und Ergebnisse im Rahmen einer Nachuntersuchung. Aktuelle Traumatol 23:85–89PubMed Höcker K (1993) Die subkapitale Mittelhandfraktur. Behandlung und Ergebnisse im Rahmen einer Nachuntersuchung. Aktuelle Traumatol 23:85–89PubMed
9.
Zurück zum Zitat Jones AR (1996) A custom brace for treatment of angulated fifth metacarpal fractures. J Hand Surg [Am] 21:319–320 Jones AR (1996) A custom brace for treatment of angulated fifth metacarpal fractures. J Hand Surg [Am] 21:319–320
10.
Zurück zum Zitat Larkin G, Brüser P, Safi A (1997) Die Möglichkeit und Grenzen der intramedullären Kirschner-Drahtosteosynthese zur Behandlung der Metakarpalfrakturen. Handchir Mikrochir Plast Chir 29:192–196PubMed Larkin G, Brüser P, Safi A (1997) Die Möglichkeit und Grenzen der intramedullären Kirschner-Drahtosteosynthese zur Behandlung der Metakarpalfrakturen. Handchir Mikrochir Plast Chir 29:192–196PubMed
11.
Zurück zum Zitat Low CK, Wong HC, Low YP, Wong HP (1995) A cadaver study of the effects of dorsal angulation and shortening of the metacarpal shaft on the extension and flexion force ratios of the index and little fingers. J Hand Surg [Br] 20:609–613 Low CK, Wong HC, Low YP, Wong HP (1995) A cadaver study of the effects of dorsal angulation and shortening of the metacarpal shaft on the extension and flexion force ratios of the index and little fingers. J Hand Surg [Br] 20:609–613
12.
13.
Zurück zum Zitat Manner M, Roesler B (2000) Die orthograde Kirschnerdrahtosteosynthese. Erfahrungen mit der intramedullären Schienung bei der distalen Metacarpale V-Fraktur. Chirurg 71:326–330 Manner M, Roesler B (2000) Die orthograde Kirschnerdrahtosteosynthese. Erfahrungen mit der intramedullären Schienung bei der distalen Metacarpale V-Fraktur. Chirurg 71:326–330
14.
Zurück zum Zitat McKerrell J, Bowen V, Johnston G et al (1987) Boxer’s fractures—conservative or operative management? J Trauma 27:486–490PubMed McKerrell J, Bowen V, Johnston G et al (1987) Boxer’s fractures—conservative or operative management? J Trauma 27:486–490PubMed
15.
Zurück zum Zitat McMahon PJ, Woods DA, Burge PD (1994) Initial treatment of closed metacarpal fractures. A controlled comparison of compression glove and splintage. J Hand Surg [Br] 19:597–600 McMahon PJ, Woods DA, Burge PD (1994) Initial treatment of closed metacarpal fractures. A controlled comparison of compression glove and splintage. J Hand Surg [Br] 19:597–600
16.
Zurück zum Zitat Müller ME, Allgöwer M, Schneider R, Willenegger H (1993) Manual der Osteosynthese, AO-Technik. Dritte, erweiterte und völlig überarbeitete Auflage. Springer, Berlin Heidelberg New York Müller ME, Allgöwer M, Schneider R, Willenegger H (1993) Manual der Osteosynthese, AO-Technik. Dritte, erweiterte und völlig überarbeitete Auflage. Springer, Berlin Heidelberg New York
17.
Zurück zum Zitat Petracic B, Siebert H (1998) AO-Klassifikation der Frakturen des Handskeletts. Handchir Mikrochir Plast Chir 30:40–44PubMed Petracic B, Siebert H (1998) AO-Klassifikation der Frakturen des Handskeletts. Handchir Mikrochir Plast Chir 30:40–44PubMed
18.
Zurück zum Zitat Prokop A, Kulus S, Helling HJ, Burger C, Rehm KE (1999) Gibt es Richtlinien zur Behandlung von Mittelhandfrakturen? Unfallchirurg 102:50–58CrossRefPubMed Prokop A, Kulus S, Helling HJ, Burger C, Rehm KE (1999) Gibt es Richtlinien zur Behandlung von Mittelhandfrakturen? Unfallchirurg 102:50–58CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Saklad M (1941) Grading of patients for surgical procedures. Anesthesiology 2:281 Saklad M (1941) Grading of patients for surgical procedures. Anesthesiology 2:281
20.
Zurück zum Zitat Schlageter M, Winkel R, Porcher R, Haas HG (1997) Die intramedulläre Osteosynthese distaler Metakarpalfrakturen mit gebogenen Drähten. Handchir Mikrochir Plast Chir 29:197–203PubMed Schlageter M, Winkel R, Porcher R, Haas HG (1997) Die intramedulläre Osteosynthese distaler Metakarpalfrakturen mit gebogenen Drähten. Handchir Mikrochir Plast Chir 29:197–203PubMed
21.
Zurück zum Zitat Viegas SF, Tencer A, Woodard P et al (1987) Functional bracing of fractures of the second through fifth metacarpals. J Hand Surg [Am] 12:139–143 Viegas SF, Tencer A, Woodard P et al (1987) Functional bracing of fractures of the second through fifth metacarpals. J Hand Surg [Am] 12:139–143
Metadaten
Titel
Intramedullary k-wire fixation of metacarpal fractures
verfasst von
Georg Kelsch
Christoph Ulrich
Publikationsdatum
01.10.2004
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery / Ausgabe 8/2004
Print ISSN: 0936-8051
Elektronische ISSN: 1434-3916
DOI
https://doi.org/10.1007/s00402-004-0706-1

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2004

Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 8/2004 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Knie-TEP: Kein Vorteil durch antibiotikahaltigen Knochenzement

29.05.2024 Periprothetische Infektionen Nachrichten

Zur Zementierung einer Knie-TEP wird in Deutschland zu über 98% Knochenzement verwendet, der mit einem Antibiotikum beladen ist. Ob er wirklich besser ist als Zement ohne Antibiotikum, kann laut Registerdaten bezweifelt werden.

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.