Summary
A 57 years old psychiatrist committed suicide through insufflation of powder from a chemical fire extinguisher his respiratory and gastrointestinal tract. Death was due not to mechanically induced asphyxia but to asystolia. The latter disturbance is explained as a vagal reaction to trauma because of the characteristic position of the corpse at the scene and because the victim did not exhibit any signs of gas or foreign body embolism. A further point of interest in the context of trauma mechanism, is the absence of significant disruptions in spite of the high pressure (10–12 atu) developed by the extinguisher. No conclusive interpretation can be given about the psychological mechanisms behind this suicidal act. On the other side the modality of the procedure used by the victim became manifest already a few months before the critical act.
Zusammenfassung
Ein 57-jähriger Psychiater beging durch Einblasen von Feuerlöschstaub in die Atem- und Speisewege Selbstmord. Der Tod ist nicht infolge mechanischer Erstickung, sondern aufgrund einer Asystolie im Rahmen einer traumatischen Reizung des Parasympaticus eingetreten, wofür die Lage der Leiche am Fundort und das Fehlen einer Gas- bzw. Fremdkörperembolie spricht. Verletzungsmechanisch ist das Fehlen gröberer Kontinuitätstrennungen der Gewebe von Interesse, obwohl der Arbeitsdruck des Staubfeuerlöschers 10–12 atü betrug. Die Deutung der hinter der Tat stehenden psychischen Dynamik muß offen bleiben. Allerdings wurde die Art und Weise des Vorgehens vom Suicidanten einige Monate vorher angedeutet.
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Dirnhofer, R., Sigrist, T. Außergewöhnlicher Suicid eines Arztes. Z Rechtsmed 81, 227–235 (1978). https://doi.org/10.1007/BF00201272
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