Skip to main content
Erschienen in: Intensive Care Medicine 6/2010

01.06.2010 | Original

Pharmacokinetics of moxifloxacin in patients with severe sepsis or septic shock

verfasst von: Mathias W. Pletz, Frank Bloos, Olaf Burkhardt, Frank M. Brunkhorst, Stefanie M. Bode-Böger, Jens Martens-Lobenhoffer, Mark W. Greer, Heino Stass, Tobias Welte

Erschienen in: Intensive Care Medicine | Ausgabe 6/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To investigate the steady-state pharmacokinetics of moxifloxacin in critically ill patients after intravenous administration of the 400 mg fixed dose.

Methods

Fifteen adult patients with severe sepsis (n = 3) or septic shock (n = 12) were enrolled in this dual-centre, prospective, open-label study. Moxifloxacin was administered with the recommended dose of 400 mg once daily i.v. for at least 5 days. Blood samples were obtained before and 0.5, 1, 1.5, 2, 3, 4, 6, 8, 12, 18 and 24 h after the third administration. Moxifloxacin concentrations in plasma were measured by HPLC with fluorescence detection.

Results

Data for 400 mg moxifloxacin i.v. were as follows (geometric mean): C max: 3.5 mg/l, t ½: 7.8 h and AUC (48–72 h): 25 mg h/l. In five individual patients AUC (48–72 h) was <20 mg h/l.

Conclusion

The main pharmacokinetics/pharmacodynamics parameter predicting clinical efficacy of moxifloxacin is AUC/MIC. The mean AUC of patients with severe sepsis or septic shock was lower compared to healthy volunteers (39 mg h/l). In 5 of 12 patients the AUC was halved compared to healthy volunteers.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Pea F, Viale P, Furlanut M (2005) Antimicrobial therapy in critically ill patients: a review of pathophysiological conditions responsible for altered disposition and pharmacokinetic variability. Clin Pharmacokinet 44:1009–1034CrossRefPubMed Pea F, Viale P, Furlanut M (2005) Antimicrobial therapy in critically ill patients: a review of pathophysiological conditions responsible for altered disposition and pharmacokinetic variability. Clin Pharmacokinet 44:1009–1034CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Power BM, Forbes AM, van Heerden PV, Ilett KF (1998) Pharmacokinetics of drugs used in critically ill adults. Clin Pharmacokinet 34:25–56CrossRefPubMed Power BM, Forbes AM, van Heerden PV, Ilett KF (1998) Pharmacokinetics of drugs used in critically ill adults. Clin Pharmacokinet 34:25–56CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Bion J, Jaeschke R, Thompson BT, Levy M, Dellinger RP (2008) Surviving sepsis campaign: international guidelines for management of severe sepsis and septic shock: 2008. Intensive Care Med 34:1163–1164CrossRef Bion J, Jaeschke R, Thompson BT, Levy M, Dellinger RP (2008) Surviving sepsis campaign: international guidelines for management of severe sepsis and septic shock: 2008. Intensive Care Med 34:1163–1164CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Stass H, Kubitza D (1999) Pharmacokinetics and elimination of moxifloxacin after oral and intravenous administration in man. J Antimicrob Chemother 43(Suppl B):83–90CrossRefPubMed Stass H, Kubitza D (1999) Pharmacokinetics and elimination of moxifloxacin after oral and intravenous administration in man. J Antimicrob Chemother 43(Suppl B):83–90CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Schentag JJ, Meagher AK, Forrest A (2003) Fluoroquinolone AUIC break points and the link to bacterial killing rates. Part 2: human trials. Ann Pharmacother 37:1478–1488CrossRefPubMed Schentag JJ, Meagher AK, Forrest A (2003) Fluoroquinolone AUIC break points and the link to bacterial killing rates. Part 2: human trials. Ann Pharmacother 37:1478–1488CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Rink AD, Stass H, Delesen H, Kubitza D, Vestweber KH (2008) Pharmacokinetics and tissue penetration of moxifloxacin in intervention therapy for intra-abdominal abscess. Clin Drug Investig 28:71–79CrossRefPubMed Rink AD, Stass H, Delesen H, Kubitza D, Vestweber KH (2008) Pharmacokinetics and tissue penetration of moxifloxacin in intervention therapy for intra-abdominal abscess. Clin Drug Investig 28:71–79CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Levey AS, Bosch JP, Lewis JB, Greene T, Rogers N, Roth D (1999) A more accurate method to estimate glomerular filtration rate from serum creatinine: a new prediction equation. Modification of diet in renal disease study group. Ann Intern Med 130:461–470PubMed Levey AS, Bosch JP, Lewis JB, Greene T, Rogers N, Roth D (1999) A more accurate method to estimate glomerular filtration rate from serum creatinine: a new prediction equation. Modification of diet in renal disease study group. Ann Intern Med 130:461–470PubMed
8.
Zurück zum Zitat Salazar DE, Corcoran GB (1988) Predicting creatinine clearance and renal drug clearance in obese patients from estimated fat-free body mass. Am J Med 84:1053–1060CrossRefPubMed Salazar DE, Corcoran GB (1988) Predicting creatinine clearance and renal drug clearance in obese patients from estimated fat-free body mass. Am J Med 84:1053–1060CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Pharmacokinetics of moxifloxacin in patients with severe sepsis or septic shock
verfasst von
Mathias W. Pletz
Frank Bloos
Olaf Burkhardt
Frank M. Brunkhorst
Stefanie M. Bode-Böger
Jens Martens-Lobenhoffer
Mark W. Greer
Heino Stass
Tobias Welte
Publikationsdatum
01.06.2010
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Intensive Care Medicine / Ausgabe 6/2010
Print ISSN: 0342-4642
Elektronische ISSN: 1432-1238
DOI
https://doi.org/10.1007/s00134-010-1864-y

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2010

Intensive Care Medicine 6/2010 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Traumatologische Notfälle Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.