Skip to main content
Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 3/2004

01.04.2004 | Original Article

Helix wire osteosynthesis for proximal humeral fractures: unacceptable nonunion rate in two- and three-part fractures

verfasst von: K. Raissadat, P.-J. Struben, C. J. M. van Loon

Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery | Ausgabe 3/2004

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Fractures of the proximal humerus are very common, but controversy still exists about the preferred type of operative treatment in displaced fractures.

Materials and methods

We followed 15 patients (12 female and 3 male, average age 70 years) with 15 dislocated type II (9) and III (6) proximal humeral fractures after helix wire osteosynthesis.

Results

A nonunion developed in seven cases (47%). Three patients were reoperated (prosthesis: 2, repair: 1). Seven patients were available for follow-up (average: 14 months). Three patients had a Constant score of 80 or more and four patients had a score under 70 points.

Conclusion

The results of the helix wire osteosynthesis for proximal humeral fractures are poor and we do not recommend its further use.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Adedapo A, Ikpeme JO (2001) The results of internal fixation of three- and four-part proximal humeral fractures with the polarus nail. Injury 32:115–121CrossRefPubMed Adedapo A, Ikpeme JO (2001) The results of internal fixation of three- and four-part proximal humeral fractures with the polarus nail. Injury 32:115–121CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Baron JA, Karagas M, Barret J, Kniffin W, Malenka D, Keller RB (1996) Basic epidemiology of fractures of the upper and lower limb among Americans over 65 years of age. Epidemiology 7:612–618PubMed Baron JA, Karagas M, Barret J, Kniffin W, Malenka D, Keller RB (1996) Basic epidemiology of fractures of the upper and lower limb among Americans over 65 years of age. Epidemiology 7:612–618PubMed
3.
Zurück zum Zitat Constant CR, Murley AHG (1987) A clinical method of functional assessment of the shoulder. Clin Orthop 214:160–164PubMed Constant CR, Murley AHG (1987) A clinical method of functional assessment of the shoulder. Clin Orthop 214:160–164PubMed
4.
Zurück zum Zitat Court-Brown C, Garg A, McQueen M (2001) The translated two-part fracture of the proximal humerus. Epidemiology and outcome in the older patient. J Bone Joint Surg Br 83:799–804CrossRefPubMed Court-Brown C, Garg A, McQueen M (2001) The translated two-part fracture of the proximal humerus. Epidemiology and outcome in the older patient. J Bone Joint Surg Br 83:799–804CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Döhler JR, Feeser R (2000) The Helix wire in proximal humeral fractures. A preliminary report on 20 patients. Osteosynthese Int 8:224–227 Döhler JR, Feeser R (2000) The Helix wire in proximal humeral fractures. A preliminary report on 20 patients. Osteosynthese Int 8:224–227
6.
Zurück zum Zitat Erhart J, Heinz T, Schuster R, Greitbauer M, Vecsei V (2002) Stabilization of proximal humeral fractures with the intramedullary dynamic titanium helix wire. Wien Klin Wochenschr 114:859–865PubMed Erhart J, Heinz T, Schuster R, Greitbauer M, Vecsei V (2002) Stabilization of proximal humeral fractures with the intramedullary dynamic titanium helix wire. Wien Klin Wochenschr 114:859–865PubMed
7.
Zurück zum Zitat Ilchmann T, Oschner PE, Wingstrand H, Jonsson K (1998) Non operative treatment versus tension-band osteosynthesis in three- and four-part proximal humeral fractures. A retrospective study of 34 fractures from 2 different trauma centers. Int Orthop 22:316–320CrossRefPubMed Ilchmann T, Oschner PE, Wingstrand H, Jonsson K (1998) Non operative treatment versus tension-band osteosynthesis in three- and four-part proximal humeral fractures. A retrospective study of 34 fractures from 2 different trauma centers. Int Orthop 22:316–320CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Lind T, Kroner TK, Jensen J 1989) The epidemiology of fractures of the proximal humerus. Arch Orthop Trauma Surg 108:285–287 Lind T, Kroner TK, Jensen J 1989) The epidemiology of fractures of the proximal humerus. Arch Orthop Trauma Surg 108:285–287
9.
Zurück zum Zitat Neer CS II (1970) Displaced proximal humeral fractures. Part I: classification and evaluation. J Bone Joint Surg Am 52:1077–1089PubMed Neer CS II (1970) Displaced proximal humeral fractures. Part I: classification and evaluation. J Bone Joint Surg Am 52:1077–1089PubMed
10.
Zurück zum Zitat Szyskowitz R, Seggl W, Schleifer P, Cundy P (1993) Proximal humeral fractures. Management techniques and expected results. Clin Orthop 292:13–25PubMed Szyskowitz R, Seggl W, Schleifer P, Cundy P (1993) Proximal humeral fractures. Management techniques and expected results. Clin Orthop 292:13–25PubMed
11.
Zurück zum Zitat Traxler H, Surd R, Laminger KA, Windisch A, Sora MC, Firbas W (2001) The treatment of subcapital humerus fracture with dynamic helix wire and the risk of concomitant lesion of the axillary nerve. Clin Anat 14:418–423CrossRefPubMed Traxler H, Surd R, Laminger KA, Windisch A, Sora MC, Firbas W (2001) The treatment of subcapital humerus fracture with dynamic helix wire and the risk of concomitant lesion of the axillary nerve. Clin Anat 14:418–423CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Williams GR, Wong KL (2000) Two-part and three-part fractures. Open reduction and internal fixation versus closed reduction and percutaneous pinning. Orthop Clin North Am 1:1–21 Williams GR, Wong KL (2000) Two-part and three-part fractures. Open reduction and internal fixation versus closed reduction and percutaneous pinning. Orthop Clin North Am 1:1–21
13.
Zurück zum Zitat Zyto K, Aharengart L, Sperber A, Tornkvist H (1997) Treatment of displaced proximal humeral fractures in elderly patients. J Bone Joint Surg Br:412–417CrossRef Zyto K, Aharengart L, Sperber A, Tornkvist H (1997) Treatment of displaced proximal humeral fractures in elderly patients. J Bone Joint Surg Br:412–417CrossRef
Metadaten
Titel
Helix wire osteosynthesis for proximal humeral fractures: unacceptable nonunion rate in two- and three-part fractures
verfasst von
K. Raissadat
P.-J. Struben
C. J. M. van Loon
Publikationsdatum
01.04.2004
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery / Ausgabe 3/2004
Print ISSN: 0936-8051
Elektronische ISSN: 1434-3916
DOI
https://doi.org/10.1007/s00402-003-0635-4

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2004

Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 3/2004 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

TEP mit Roboterhilfe führt nicht zu größerer Zufriedenheit

15.05.2024 Knie-TEP Nachrichten

Der Einsatz von Operationsrobotern für den Einbau von Totalendoprothesen des Kniegelenks hat die Präzision der Eingriffe erhöht. Für die postoperative Zufriedenheit der Patienten scheint das aber unerheblich zu sein, wie eine Studie zeigt.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.