Skip to main content
Erschienen in: Diseases of the Colon & Rectum 10/2004

01.10.2004 | Current Status

Innovations in Fecal Incontinence: Sacral Nerve Stimulation

verfasst von: K. E. Matzel, M.D., Prof., U. Stadelmaier, M.D., W. Hohenberger, M.D., Prof.

Erschienen in: Diseases of the Colon & Rectum | Ausgabe 10/2004

Einloggen, um Zugang zu erhalten

OBJECTIVE

The aim of this study was to present an overview of sacral nerve stimulation in the treatment of fecal incontinence. We describe the evolution in technique, patient selection, and indications, and review results and complications.

METHODS

All articles on sacral nerve stimulation for fecal incontinence that were recovered on MEDLINE search were reviewed. With multiple articles from an institution, the most recent reports with the longest follow-up and largest cohort of patients were selected, unless information from earlier reports was relevant.

RESULTS

The technique of sacral stimulation is well established, carries little risk, and continues to be refined (e.g., a less invasive approach has been proposed). Patient selection is based on a two-stage diagnostic test stimulation (acute and subchronic), for which the predictive value is high. On this basis, permanent sacral nerve stimulation has proved effective in both single-center and multicenter trials in patients with a functional deficit but limited morphologic lesions or no morphologic lesions. The clinical benefit derives from multiple symptomatic improvements contributing to better bowel control and from substantially improved quality of life. The underlying mechanism of action remains undefined, but both somatic and autonomic function appears affected.

CONCLUSION

Sacral nerve stimulation offers a safe treatment mode in a patient population in whom conservative treatment has failed and traditional surgical approaches would have limited success. The high predictive value of the diagnostic approach offers a unique therapeutic advantage.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Frankl-Hochwart LV, Zuckerkandl O. Die nervösen Erkrankungen der Harnblase. In: Nothnagel H, Hölder A, eds. Spezielle Pathologie und Therapie. Vienna, 1906:109. Frankl-Hochwart LV, Zuckerkandl O. Die nervösen Erkrankungen der Harnblase. In: Nothnagel H, Hölder A, eds. Spezielle Pathologie und Therapie. Vienna, 1906:109.
2.
Zurück zum Zitat Alexander, S, Rowan, D, Millar, W, Scott, R 1970Treatment of urinary incontinence by electric pessary. A report of 18 patientsBr J Urol4218490PubMed Alexander, S, Rowan, D, Millar, W, Scott, R 1970Treatment of urinary incontinence by electric pessary. A report of 18 patientsBr J Urol4218490PubMed
3.
Zurück zum Zitat Hopkinson, BR 1972Electrical treatment of incontinence using an external stimulator with intra-anal electrodesAnn R Coll Surg Engl5092111PubMed Hopkinson, BR 1972Electrical treatment of incontinence using an external stimulator with intra-anal electrodesAnn R Coll Surg Engl5092111PubMed
4.
Zurück zum Zitat Caldwell, K, Cook, P, Flack, F, James, ED 1968Stress incontinence in females: report on 31 cases treated by electrical implantJ Obstet Gynaec Br Cwlth7577780 Caldwell, K, Cook, P, Flack, F, James, ED 1968Stress incontinence in females: report on 31 cases treated by electrical implantJ Obstet Gynaec Br Cwlth7577780
5.
Zurück zum Zitat Schmidt, RA 1988Application of neurostimulation in urology. Neurourol Urodyn7585592 Schmidt, RA 1988Application of neurostimulation in urology. Neurourol Urodyn7585592
6.
Zurück zum Zitat Matzel, KE, Schmidt, RA, Tanagho, EA 1990Neuroanatomy of the striated muscular anal continence mechanism: Implications for the use of neurostimulationDis Colon Rectum3366673PubMed Matzel, KE, Schmidt, RA, Tanagho, EA 1990Neuroanatomy of the striated muscular anal continence mechanism: Implications for the use of neurostimulationDis Colon Rectum3366673PubMed
7.
Zurück zum Zitat Matzel, KE, Stadelmaier, U, Hohenfellner, M, Gall, FP 1995Electrical stimulation for the treatment of faecal incontinenceLancet34611247CrossRefPubMed Matzel, KE, Stadelmaier, U, Hohenfellner, M, Gall, FP 1995Electrical stimulation for the treatment of faecal incontinenceLancet34611247CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Schmidt, RA, Senn, E, Tanagho, EA 1990Functional evaluation of sacral nerve root integrity -report of a techniqueUrology3538892PubMed Schmidt, RA, Senn, E, Tanagho, EA 1990Functional evaluation of sacral nerve root integrity -report of a techniqueUrology3538892PubMed
9.
Zurück zum Zitat Matzel, KE, Stadelmaier, U, Gall, FP 1995Direkte Elektrostimulation der sakralen Spinalnerven im Rahmen der anorektalen FunktionsdiagnostikLangenbecks Arch Chir3801848CrossRefPubMed Matzel, KE, Stadelmaier, U, Gall, FP 1995Direkte Elektrostimulation der sakralen Spinalnerven im Rahmen der anorektalen FunktionsdiagnostikLangenbecks Arch Chir3801848CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Hohenfellner, M, Matzel, KE, Schultz-Lampel, D, et al. 1997Sacral neuromodulation for treatment of micturition disorders and fecal incontinenceHohenfellner, RFichtner, JNovick, A eds. Innovations in urologic surgeryISIS Medical MediaOxford129 Hohenfellner, M, Matzel, KE, Schultz-Lampel, D,  et al. 1997Sacral neuromodulation for treatment of micturition disorders and fecal incontinenceHohenfellner, RFichtner, JNovick, A eds. Innovations in urologic surgeryISIS Medical MediaOxford129
11.
Zurück zum Zitat Matzel, KE 2001Sacral spinal nerve stimulation in treatment of fecal incontinenceSemin Colon Rectal Surg1212130 Matzel, KE 2001Sacral spinal nerve stimulation in treatment of fecal incontinenceSemin Colon Rectal Surg1212130
12.
Zurück zum Zitat Janknegt, RA, Weil, EH, Eerdmans, PH 1996Improving neuromodulation technique for refractory voiding dysfunctions: two-stage implantUrology4935862CrossRef Janknegt, RA, Weil, EH, Eerdmans, PH 1996Improving neuromodulation technique for refractory voiding dysfunctions: two-stage implantUrology4935862CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Stadelmaier, U, Dahms, S, Bittorf, B, et al. 2001Efferent innervation patterns during sacral nerve stimulation [meeting abstract]. Dis Colon Rectum44A2 Stadelmaier, U, Dahms, S, Bittorf, B,  et al. 2001Efferent innervation patterns during sacral nerve stimulation [meeting abstract]. Dis Colon Rectum44A2
14.
Zurück zum Zitat Scheepens, WA, Weil, EH, Koeveringe, GA, et al. 2001Buttock placement of the implantable pulse generator: a new implantation technique for acral neuromodulation – a multicenter studyEur Urol404348CrossRefPubMed Scheepens, WA, Weil, EH, Koeveringe, GA,  et al. 2001Buttock placement of the implantable pulse generator: a new implantation technique for acral neuromodulation – a multicenter studyEur Urol404348CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Spinelli, M, Giardiello, G, Arduini, A, van den Hombergh, U 2003New percutaneous technique of sacral nerve stimulation has high initial success rate: preliminary resultsEur Urol43704CrossRefPubMed Spinelli, M, Giardiello, G, Arduini, A, van den Hombergh, U 2003New percutaneous technique of sacral nerve stimulation has high initial success rate: preliminary resultsEur Urol43704CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Matzel, KE, Stadelmaier, U, Hohenfellner, M, Hohenberger, W 2001Chronic sacral spinal nerve stimulation for fecal incontinence: long term results with foramen and cuff electrodeDis Colon Rectum445966PubMed Matzel, KE, Stadelmaier, U, Hohenfellner, M, Hohenberger, W 2001Chronic sacral spinal nerve stimulation for fecal incontinence: long term results with foramen and cuff electrodeDis Colon Rectum445966PubMed
17.
Zurück zum Zitat Matzel, KE, Kamm, MA, Stösser, M, et al. 2004Sacral nerve stimulation for fecal incontinence: a multicenter studyLancet36312706CrossRefPubMed Matzel, KE, Kamm, MA, Stösser, M,  et al. 2004Sacral nerve stimulation for fecal incontinence: a multicenter studyLancet36312706CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Vaizey, CJ, Kamm, MA, Turner, IC, Nicholls, RJ, Woloszko, J 1999Effects of short term sacral nerve stimulation on anal and rectal function in patients with anal incontinenceGut4440712PubMed Vaizey, CJ, Kamm, MA, Turner, IC, Nicholls, RJ, Woloszko, J 1999Effects of short term sacral nerve stimulation on anal and rectal function in patients with anal incontinenceGut4440712PubMed
19.
Zurück zum Zitat Leroi, AM, Michot, F, Grise, P, Denis, P 2001Effect of sacral nerve stimulation in patients with fecal and urinary incontinenceDis Colon Rectum4477989PubMed Leroi, AM, Michot, F, Grise, P, Denis, P 2001Effect of sacral nerve stimulation in patients with fecal and urinary incontinenceDis Colon Rectum4477989PubMed
20.
Zurück zum Zitat Rosen, H, Urbarz, C, Holzer, B, Novi, G, Schiessel, R 2001Sacral nerve stimulation as a treatment for neurogenic and idiopathic fecal incontinenceGastroenterology12153641PubMed Rosen, H, Urbarz, C, Holzer, B, Novi, G, Schiessel, R 2001Sacral nerve stimulation as a treatment for neurogenic and idiopathic fecal incontinenceGastroenterology12153641PubMed
21.
Zurück zum Zitat Kenefick, NJ, Vaizey, CJ, Nicholls, RJ, Cohen, R, Kamm, MA 2002Sacral nerve stimuation due to system sclerosisGut518813CrossRefPubMed Kenefick, NJ, Vaizey, CJ, Nicholls, RJ, Cohen, R, Kamm, MA 2002Sacral nerve stimuation due to system sclerosisGut518813CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Matzel, KE, Stadelmaier, U, Bittorf, B, Hohenberger, W 2002Bilateral sacral spinal nerve stimulation for fecal incontinence after low anterior rectum resectionInt J Colorect Dis174304CrossRef Matzel, KE, Stadelmaier, U, Bittorf, B, Hohenberger, W 2002Bilateral sacral spinal nerve stimulation for fecal incontinence after low anterior rectum resectionInt J Colorect Dis174304CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Jorge, JM, Wexner, SD 1993Etiology and managment of fecal incontinenceDis Colon Rectum36779PubMed Jorge, JM, Wexner, SD 1993Etiology and managment of fecal incontinenceDis Colon Rectum36779PubMed
24.
Zurück zum Zitat Ware JE. SF-36 health survey, manual and interpretation. Boston: The Health Institute, New England Medical Center, 1993. Ware JE. SF-36 health survey, manual and interpretation. Boston: The Health Institute, New England Medical Center, 1993.
25.
Zurück zum Zitat Rockwood, TH, Church, JM, Fleshman, JW, et al. 2000Fecal incontinence quality of life scale: quality of life instrument for patients with fecal incontinenceDis Colon Rectum43916PubMed Rockwood, TH, Church, JM, Fleshman, JW,  et al. 2000Fecal incontinence quality of life scale: quality of life instrument for patients with fecal incontinenceDis Colon Rectum43916PubMed
26.
Zurück zum Zitat Malouf, AJ, Vaizey, CJ, Nicholls, RJ, et al. 2000Permanent sacral nerve stimulation for fecal incontinenceAnn Surg2321438CrossRefPubMed Malouf, AJ, Vaizey, CJ, Nicholls, RJ,  et al. 2000Permanent sacral nerve stimulation for fecal incontinenceAnn Surg2321438CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Matzel, KE, Bittorf, B, Stadelmaier, U, Hohenfellner, M, Hohenberger, W 2003Sakralnervstimulation in der Behandlung der StuhlinkontinenzChirurg742632CrossRefPubMed Matzel, KE, Bittorf, B, Stadelmaier, U, Hohenfellner, M, Hohenberger, W 2003Sakralnervstimulation in der Behandlung der StuhlinkontinenzChirurg742632CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Kenefick, NJ, Vaizey, CJ, Cohen, CG, Nicolls, RJ, Kamm, MA 2002Medium-term results of permanent sacral nerve stimulation for faecal incontinenceBr J Surg89896901CrossRefPubMed Kenefick, NJ, Vaizey, CJ, Cohen, CG, Nicolls, RJ, Kamm, MA 2002Medium-term results of permanent sacral nerve stimulation for faecal incontinenceBr J Surg89896901CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Ganio, E, Luc, AR, Clerico, G, Trompetto, M 2001Sacral nerve stimulation for treatment of fecal incontinence. Dis Colon Rectum4461931PubMed Ganio, E, Luc, AR, Clerico, G, Trompetto, M 2001Sacral nerve stimulation for treatment of fecal incontinence. Dis Colon Rectum4461931PubMed
30.
Zurück zum Zitat Ripetti, V, Caputo, D, Ausania, F, Esposito, E, Bruni, R, Arullani, A 2002Sacral nerve neuromodulation improves physical, psychological and social quality of life in patients with fecal incontinenceTech Coloproctol614752CrossRefPubMed Ripetti, V, Caputo, D, Ausania, F, Esposito, E, Bruni, R, Arullani, A 2002Sacral nerve neuromodulation improves physical, psychological and social quality of life in patients with fecal incontinenceTech Coloproctol614752CrossRefPubMed
31.
Zurück zum Zitat Uludag, Ö, Darby, M, Dejong, CH, Schouten, WR, Baeten, CG 2002Sacrale neuromodulatie effectif bij fecale incontinentie en intacte kringsspieren; een perspectieve studieNed Tijdschr Geneeskd14698993PubMed Uludag, Ö, Darby, M, Dejong, CH, Schouten, WR, Baeten, CG 2002Sacrale neuromodulatie effectif bij fecale incontinentie en intacte kringsspieren; een perspectieve studieNed Tijdschr Geneeskd14698993PubMed
32.
Zurück zum Zitat Altomare, DF, Rinaldi, M, Petrolino, M, et al. 2004Permanent sacral nerve modulation for fecal incontinence and associated urinary disturbancesInt J Colorect Dis192039CrossRef Altomare, DF, Rinaldi, M, Petrolino, M,  et al. 2004Permanent sacral nerve modulation for fecal incontinence and associated urinary disturbancesInt J Colorect Dis192039CrossRef
33.
Zurück zum Zitat Ganio, E, Ratto, C, Masin, A, et al. 2001Neuromodulation for fecal incontinence: outcome in 16 patients with definitive implant. The Initial Italian Sacral Neuromodulation Group (GINS) experienceDis Colon Rectum4496570PubMed Ganio, E, Ratto, C, Masin, A,  et al. 2001Neuromodulation for fecal incontinence: outcome in 16 patients with definitive implant. The Initial Italian Sacral Neuromodulation Group (GINS) experienceDis Colon Rectum4496570PubMed
34.
Zurück zum Zitat Rasmussen, O, Christiansen, J 2002Sakralnervestimulation ved analinkontinensUgeskr Laeger16438668PubMed Rasmussen, O, Christiansen, J 2002Sakralnervestimulation ved analinkontinensUgeskr Laeger16438668PubMed
35.
Zurück zum Zitat Kenefick NJ, Emmanuel A, Nicholls RJ, Kamm MA. Effect of sacral nerve stimulation on autonomic nerve function.Br J Surg 2003;90:1256–60. Kenefick NJ, Emmanuel A, Nicholls RJ, Kamm MA. Effect of sacral nerve stimulation on autonomic nerve function.Br J Surg 2003;90:1256–60.
36.
Zurück zum Zitat Bazeed, MA, Thueroff, JW, Schmidt, RA, Wiggia, DM, Tanagho, EA 1982Effect of chronic electrostimulation of the sacral roots on the striated urethral sphincterJ Urol128135762PubMed Bazeed, MA, Thueroff, JW, Schmidt, RA, Wiggia, DM, Tanagho, EA 1982Effect of chronic electrostimulation of the sacral roots on the striated urethral sphincterJ Urol128135762PubMed
37.
Zurück zum Zitat Vaizey, CJ, Kamm, MA, Roy, AJ, Nicholls, RJ 2000Double-blind crossover study of sacral nerve stimulation for fecal incontinenceDis Colon Rectum43298302PubMed Vaizey, CJ, Kamm, MA, Roy, AJ, Nicholls, RJ 2000Double-blind crossover study of sacral nerve stimulation for fecal incontinenceDis Colon Rectum43298302PubMed
38.
Zurück zum Zitat Kenefick NJ, Nicholls RJ, Cohen RG, Kamm MA. Permanent sacral nerve stimulation for the treatment of idiopathic constipation. Br J Surg 2002;89:882–8. Kenefick NJ, Nicholls RJ, Cohen RG, Kamm MA. Permanent sacral nerve stimulation for the treatment of idiopathic constipation. Br J Surg 2002;89:882–8.
Metadaten
Titel
Innovations in Fecal Incontinence: Sacral Nerve Stimulation
verfasst von
K. E. Matzel, M.D., Prof.
U. Stadelmaier, M.D.
W. Hohenberger, M.D., Prof.
Publikationsdatum
01.10.2004
Erschienen in
Diseases of the Colon & Rectum / Ausgabe 10/2004
Print ISSN: 0012-3706
Elektronische ISSN: 1530-0358
DOI
https://doi.org/10.1007/s10350-004-0636-6

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2004

Diseases of the Colon & Rectum 10/2004 Zur Ausgabe

OriginalPaper

Announcements

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Traumatologische Notfälle Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.