Skip to main content
Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 8/2004

01.10.2004 | Original Article

Arthrofibrosis following ACL reconstruction—reasons and outcome

verfasst von: Hermann O. Mayr, Thomas G. Weig, Wolfgang Plitz

Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery | Ausgabe 8/2004

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Arthrofibrosis is a complication that severely influences the clinical outcome after anterior cruciate ligament (ACL) reconstruction. This retrospective clinical study analyses risk factors and outcome after arthrolysis in a large population.

Material and methods

Two hundred twenty-three patients who had undergone arthrolysis after ACL reconstruction were examined. Range of motion (ROM) was reduced due to arthrofibrosis of the joint in 70% (n=156). Other reasons, such as cyclops syndrome or osteoarthritis were found in 30% (n=67). The mean time interval between arthrolysis and follow-up was 4.29 years. We recorded timing of surgery, additional injuries, state of the knee before reconstruction, range of motion, pain during rehabilitation, beginning, duration and type of rehabilitation, severity and etiology of joint stiffness and the time between ACL reconstruction and revision. The present state of the knee was documented using the IKDC form.

Results

A significant correlation of arthrofibrosis and preoperative irritation (p<0.001), preoperative limited ROM (p=0.001), perioperative pain (p=0.046) and early beginning of muscle training (p=0.064) was found. Combination of a remaining loss of extension and development of degenerative joint disease was also significant (p=0.001). The decrease of sports activity compared with the level before ACL injury was highly significant (p<0,001). The criteria to minimize the risk of arthrofibrosis and the optimal timing of arthrolysis are pointed out.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Almkinders LC, Moore T, Freedman D, Taft TN (1995) Post-operative problems following anterior cruciate ligament reconstruction. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 3(2):78–82PubMed Almkinders LC, Moore T, Freedman D, Taft TN (1995) Post-operative problems following anterior cruciate ligament reconstruction. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 3(2):78–82PubMed
2.
Zurück zum Zitat Anderson AF, Snyder RB, Federspiel CF, Lipscomb AB (1992) Instrumented evaluation of knee laxity: a comparison of five arthrometers. Am J Sports Med 20(2):135–140PubMed Anderson AF, Snyder RB, Federspiel CF, Lipscomb AB (1992) Instrumented evaluation of knee laxity: a comparison of five arthrometers. Am J Sports Med 20(2):135–140PubMed
3.
Zurück zum Zitat Bosch U, Zeichen J, Lobenhoffer P, Albers I, van Griensven M (1999) Arthrofibrose—Ein chronisch inflammatorischer Prozeß? Arthroskopie 12(3):117–120CrossRef Bosch U, Zeichen J, Lobenhoffer P, Albers I, van Griensven M (1999) Arthrofibrose—Ein chronisch inflammatorischer Prozeß? Arthroskopie 12(3):117–120CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Bosch U, Zeichen J, Skutek M, Haeder L, van Griensven M (2001) Arthrofibrosis is the result of a T Cell-mediated immune response. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 9(5):282–289CrossRefPubMed Bosch U, Zeichen J, Skutek M, Haeder L, van Griensven M (2001) Arthrofibrosis is the result of a T Cell-mediated immune response. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 9(5):282–289CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Dandy DJ, Edwards DJ (1994) Problems in regaining full extension of the knee after anterior cruciate ligament reconstruction: does arthrofibrosis exist? Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 2(2):76–79PubMed Dandy DJ, Edwards DJ (1994) Problems in regaining full extension of the knee after anterior cruciate ligament reconstruction: does arthrofibrosis exist? Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 2(2):76–79PubMed
6.
Zurück zum Zitat Delince P, Krallis P, Descamps PY, Fabeck L, Hardy D (1998) Different aspects of the cyclops lesion following anterior cruciate ligament reconstruction: a multifactorial etiopathogenesis. Arthroscopy 14 (8):869–876PubMed Delince P, Krallis P, Descamps PY, Fabeck L, Hardy D (1998) Different aspects of the cyclops lesion following anterior cruciate ligament reconstruction: a multifactorial etiopathogenesis. Arthroscopy 14 (8):869–876PubMed
7.
Zurück zum Zitat Ferretti A, Conteduca F, De Carli A, Fontana M, Mariani PP (1991) Osteoarthritis of the knee after ACL reconstruction. Int Orthop 15(4):367–371PubMed Ferretti A, Conteduca F, De Carli A, Fontana M, Mariani PP (1991) Osteoarthritis of the knee after ACL reconstruction. Int Orthop 15(4):367–371PubMed
8.
Zurück zum Zitat Fink C, Hoser C, Benedetto KP (1994) Arthroseentwicklung nach Ruptur des vorderen Kreuzbands. Ein Vergleich von operativer und konservativer Therapie. Unfallchirurg 97(7):357–361PubMed Fink C, Hoser C, Benedetto KP (1994) Arthroseentwicklung nach Ruptur des vorderen Kreuzbands. Ein Vergleich von operativer und konservativer Therapie. Unfallchirurg 97(7):357–361PubMed
9.
Zurück zum Zitat Földi M, Kubik S (1999) Lehrbuch der Lymphologie für Mediziner und Physiotherapheuten. Fischer, Stuttgart Földi M, Kubik S (1999) Lehrbuch der Lymphologie für Mediziner und Physiotherapheuten. Fischer, Stuttgart
10.
Zurück zum Zitat Hefti F, Müller W, Jako RP, Stäubli HU (1993) Evaluation of knee ligament injuries with the IKDC form. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 1:226–234PubMed Hefti F, Müller W, Jako RP, Stäubli HU (1993) Evaluation of knee ligament injuries with the IKDC form. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 1:226–234PubMed
11.
Zurück zum Zitat Jackson DW, Schaefer RK (1990) Cyclops syndrome: loss of extension following intra-articular anterior cruciate ligament reconstruction. Arthroscopy 6(3):171–178CrossRefPubMed Jackson DW, Schaefer RK (1990) Cyclops syndrome: loss of extension following intra-articular anterior cruciate ligament reconstruction. Arthroscopy 6(3):171–178CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Kramer KL (1993) Scores, Bewertungsschemata und Klassifikationen in Orthopädie und Traumatologie. Thieme, Stuttgart Kramer KL (1993) Scores, Bewertungsschemata und Klassifikationen in Orthopädie und Traumatologie. Thieme, Stuttgart
13.
Zurück zum Zitat Klein W, Shah N, Gassen A (1994) Arthroscopic management of postoperative arthrofibrosis of the knee joint: indication, technique, and results. Arthroscopy 10(6):591–597PubMed Klein W, Shah N, Gassen A (1994) Arthroscopic management of postoperative arthrofibrosis of the knee joint: indication, technique, and results. Arthroscopy 10(6):591–597PubMed
14.
Zurück zum Zitat Kleipool AE, Zijl JA, Willems WJ (1998) Arthroscopic anterior cruciate ligament reconstruction with bone-patellar tendon-bone allograft or autograft. A prospective study with an average follow up of 4 years. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc (6):224–230CrossRef Kleipool AE, Zijl JA, Willems WJ (1998) Arthroscopic anterior cruciate ligament reconstruction with bone-patellar tendon-bone allograft or autograft. A prospective study with an average follow up of 4 years. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc (6):224–230CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Küllmer K, Letsch R, Turowski B (1994) Which factors influence the progression of degenerative osteoarthritis after ACL surgery? Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc (2):80–84 Küllmer K, Letsch R, Turowski B (1994) Which factors influence the progression of degenerative osteoarthritis after ACL surgery? Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc (2):80–84
16.
Zurück zum Zitat Lobenhoffer P (1998) [Golden standard: patellar tendon-plasty—technique and management of postoperative complications] Zentralbl Chir 123(9):981–993 Lobenhoffer P (1998) [Golden standard: patellar tendon-plasty—technique and management of postoperative complications] Zentralbl Chir 123(9):981–993
17.
Zurück zum Zitat Lobenhoffer P, Gerich T, Hernandez R (1996) Die Therapie von Streckdefiziten des Kniegelenkes durch arthroskopische Arthrolyse und dorsale Kapsulotomie. Unfallchirurg 99:487–491PubMed Lobenhoffer P, Gerich T, Hernandez R (1996) Die Therapie von Streckdefiziten des Kniegelenkes durch arthroskopische Arthrolyse und dorsale Kapsulotomie. Unfallchirurg 99:487–491PubMed
18.
Zurück zum Zitat Mok DW, Dowd GS (1993) Long-term results of anterior cruciate reconstruction with the patellar tendon. Injury 24(6):385–388CrossRefPubMed Mok DW, Dowd GS (1993) Long-term results of anterior cruciate reconstruction with the patellar tendon. Injury 24(6):385–388CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Passler JM, Schippinger G, Schweighofer F, Fellinger M, Seibert FJ (1995) Complications in 283 cruciate ligament replacement operations with free patellar tendon transplantation. Modification by surgical technique and surgical timing? Unfallchirurgie 21(5):240–246PubMed Passler JM, Schippinger G, Schweighofer F, Fellinger M, Seibert FJ (1995) Complications in 283 cruciate ligament replacement operations with free patellar tendon transplantation. Modification by surgical technique and surgical timing? Unfallchirurgie 21(5):240–246PubMed
20.
Zurück zum Zitat Seitz H, Chrysopoulos A, Egkher E, Mousavi M (1994) Long-term results of replacement of the anterior cruciate ligament in comparison with conservative therapy. Chirurg 65(11):992–998PubMed Seitz H, Chrysopoulos A, Egkher E, Mousavi M (1994) Long-term results of replacement of the anterior cruciate ligament in comparison with conservative therapy. Chirurg 65(11):992–998PubMed
21.
Zurück zum Zitat Shelbourne KD, Gray T (1997) Anterior cruciate ligament reconstruction with autogenous patellar tendon graft followed by accelerated rehabilitation. Am J Sports Med 25(6):786–795PubMed Shelbourne KD, Gray T (1997) Anterior cruciate ligament reconstruction with autogenous patellar tendon graft followed by accelerated rehabilitation. Am J Sports Med 25(6):786–795PubMed
22.
Zurück zum Zitat Shelbourne KD, Patel DV (1995) Timing of surgery in anterior cruciate ligament-injured knees. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc (3):148–156 Shelbourne KD, Patel DV (1995) Timing of surgery in anterior cruciate ligament-injured knees. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc (3):148–156
23.
Zurück zum Zitat Shelbourne KD, Wilckens JH, Mollabashi A, DeCarlo M (1991) Arthrofibrosis in acute anterior cruciate ligament reconstruction. The effect of timing of reconstruction and rehabilitation. Am J Sports Med 19(4):332–336PubMed Shelbourne KD, Wilckens JH, Mollabashi A, DeCarlo M (1991) Arthrofibrosis in acute anterior cruciate ligament reconstruction. The effect of timing of reconstruction and rehabilitation. Am J Sports Med 19(4):332–336PubMed
24.
Zurück zum Zitat Shelbourne KD, Patel DV, Martini DJ (1996) Classification and management of arthrofibrosis of the knee after anterior cruciate ligament reconstruction. AM J Sports Med 24 (6):857–862PubMed Shelbourne KD, Patel DV, Martini DJ (1996) Classification and management of arthrofibrosis of the knee after anterior cruciate ligament reconstruction. AM J Sports Med 24 (6):857–862PubMed
25.
Zurück zum Zitat Sun Y, Sturmer T, Gunther KP, Brenner H (1997) Incidence and prevalence of cox- and gonarthrosis in the general population. Z Orthop Ihre Grenzgeb 135(3):184–192PubMed Sun Y, Sturmer T, Gunther KP, Brenner H (1997) Incidence and prevalence of cox- and gonarthrosis in the general population. Z Orthop Ihre Grenzgeb 135(3):184–192PubMed
Metadaten
Titel
Arthrofibrosis following ACL reconstruction—reasons and outcome
verfasst von
Hermann O. Mayr
Thomas G. Weig
Wolfgang Plitz
Publikationsdatum
01.10.2004
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery / Ausgabe 8/2004
Print ISSN: 0936-8051
Elektronische ISSN: 1434-3916
DOI
https://doi.org/10.1007/s00402-004-0718-x

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2004

Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 8/2004 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.