Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 11/2012

01.11.2012 | New Technology

Efficacy and safety of the novel electrosurgical vessel sealing and cutting instrument BiCision®

verfasst von: Ralf Rothmund, Bernhard Kraemer, Felix Neis, Sara Brucker, Markus Wallwiener, Ali Reda, Andrea Hausch, Marcus Scharpf, Mara Natascha Szyrach

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 11/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The use of energy-based tissue-sealing and cutting instruments is becoming more and more popular in visceral, urological, and gynecological surgery. For their safe and efficacious use in clinical practice, such instruments have to reliably seal vessels with a minimal sealing failure rate, cause minimal thermal damage to adjacent tissue, and have good cutting qualities.

Methods

The efficacy and safety of the novel energy-based instrument for dissection, hemostasis and cutting (BiCision®, ERBE) was compared to a commercially available device (EnSeal®, Ethicon Endo-Surgery). We investigated vessel-sealing reliability (success rate), sealing quality and sealing time, lateral thermal damage cutting quality, tissue sticking to the instrument, burst pressure and delayed complications in an acute and chronic pig model after splenectomy, small bowel resection, nephrectomy, salpingo-oophorectomy, and sealing of peripheral vessels.

Results

For all parameters investigated, BiCision® was at least equivalent to EnSeal®. BiCision® was even superior to EnSeal® with respect to the burst pressure in arteries (p = 0.044) and veins (p = 0.023) and the cut quality in all locations (arteries, p = 0.0009; veins, p = 0.043). The course of the 7-day chronic study was uneventful except for one animal that developed an intestinal obstruction. None of the animals showed any signs of postoperative bleeding. On second-look laparotomy at day 7, macroscopic inspection of the sealed tissue and vessels did not show any signs of complications or evidence that bleeding had occurred. Histologically, the integrity of vessel wall fusion, thermal alterations, and inflammatory reactions were comparable, confirming substantial equivalence.

Conclusion

We demonstrated that the efficacy and quality of vessel sealing with BiCision® is at least equivalent to those of EnSeal® for vessel diameters up to 7 mm. Since EnSeal® has already been shown to be safe in clinical practice, BiCision® should be as reliable as EnSeal® under clinical conditions.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Box GN, Lee HJ, Abraham JB, Deane LA, Elchico ER, Abdelshehid CA, Alipanah R, Taylor MB, Andrade L, Edwards RA, Borin JF, McDougall EM, Clayman RV (2009) Comparative study of in vivo lymphatic sealing capability of the porcine thoracic duct using laparoscopic dissection devices. J Urol 181:387–391PubMedCrossRef Box GN, Lee HJ, Abraham JB, Deane LA, Elchico ER, Abdelshehid CA, Alipanah R, Taylor MB, Andrade L, Edwards RA, Borin JF, McDougall EM, Clayman RV (2009) Comparative study of in vivo lymphatic sealing capability of the porcine thoracic duct using laparoscopic dissection devices. J Urol 181:387–391PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat di Zerega GS (1994) Contemporary adhesion prevention. Fertil Steril 61:219–235 di Zerega GS (1994) Contemporary adhesion prevention. Fertil Steril 61:219–235
3.
Zurück zum Zitat Harold KL, Pollinger H, Matthews BD, Kercher KW, Sing RF, Heniford BT (2003) Comparison of ultrasonic energy, bipolar thermal energy, and vascular clips for the hemostasis of small-, medium-, and large-sized arteries. Surg Endosc 17:1228–1230PubMedCrossRef Harold KL, Pollinger H, Matthews BD, Kercher KW, Sing RF, Heniford BT (2003) Comparison of ultrasonic energy, bipolar thermal energy, and vascular clips for the hemostasis of small-, medium-, and large-sized arteries. Surg Endosc 17:1228–1230PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Harrell AG, Kercher KW, Heniford BT (2004) Energy sources in laparoscopy. Semin Laparosc Surg 11:201–209PubMed Harrell AG, Kercher KW, Heniford BT (2004) Energy sources in laparoscopy. Semin Laparosc Surg 11:201–209PubMed
6.
Zurück zum Zitat Hurst BS, Matthews ML, Marshburn PB (2005) Laparoscopic myomectomy for symptomatic uterine myomas. Fertil Steril 83:1–23PubMedCrossRef Hurst BS, Matthews ML, Marshburn PB (2005) Laparoscopic myomectomy for symptomatic uterine myomas. Fertil Steril 83:1–23PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Kennedy JS, Stranahan PL, Taylor KD, Chandler JG (1998) High-burst-strength, feedback-controlled bipolar vessel sealing. Surg Endosc 12:876–878PubMedCrossRef Kennedy JS, Stranahan PL, Taylor KD, Chandler JG (1998) High-burst-strength, feedback-controlled bipolar vessel sealing. Surg Endosc 12:876–878PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Lamberton GR, Hsi RS, Jin DH, Lindler TU, Jellison FC, Baldwin DD (2008) Prospective comparison of four laparoscopic vessel ligation devices. J Endourol 22:2307–2312PubMedCrossRef Lamberton GR, Hsi RS, Jin DH, Lindler TU, Jellison FC, Baldwin DD (2008) Prospective comparison of four laparoscopic vessel ligation devices. J Endourol 22:2307–2312PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Mantke R, Halangk W, Habermann A, Peters B, Konrad S, Guenther M, Lippert H (2011) Efficacy and safety of 5-mm-diameter bipolar and ultrasonic shears for cutting carotid arteries of the hybrid pig. Surg Endosc 25:577–585PubMedCrossRef Mantke R, Halangk W, Habermann A, Peters B, Konrad S, Guenther M, Lippert H (2011) Efficacy and safety of 5-mm-diameter bipolar and ultrasonic shears for cutting carotid arteries of the hybrid pig. Surg Endosc 25:577–585PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Menzies D (1993) Postoperative adhesions: their treatment and relevance in clinical practice. Ann R Coll Surg Engl 75:147–153PubMed Menzies D (1993) Postoperative adhesions: their treatment and relevance in clinical practice. Ann R Coll Surg Engl 75:147–153PubMed
11.
Zurück zum Zitat Newcomb WL, Hope WW, Schmelzer TM, Heath JJ, Norton HJ, Lincourt AE, Heniford BT, Iannitti DA (2009) Comparison of blood vessel sealing among new electrosurgical and ultrasonic devices. Surg Endosc 23:90–96PubMedCrossRef Newcomb WL, Hope WW, Schmelzer TM, Heath JJ, Norton HJ, Lincourt AE, Heniford BT, Iannitti DA (2009) Comparison of blood vessel sealing among new electrosurgical and ultrasonic devices. Surg Endosc 23:90–96PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Person B, Vivas DA, Ruiz D, Talcott M, Coad JE, Wexner SD (2008) Comparison of four energy-based vascular sealing and cutting instruments: a porcine model. Surg Endosc 22:534–538PubMedCrossRef Person B, Vivas DA, Ruiz D, Talcott M, Coad JE, Wexner SD (2008) Comparison of four energy-based vascular sealing and cutting instruments: a porcine model. Surg Endosc 22:534–538PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Philosophe R (2003) Avoiding complications of laparoscopic surgery. Fertil Steril 80(Suppl 4):30–39 quiz 54–56PubMedCrossRef Philosophe R (2003) Avoiding complications of laparoscopic surgery. Fertil Steril 80(Suppl 4):30–39 quiz 54–56PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Pietrow PK, Weizer AZ, L’Esperance JO, Auge BK, Silverstein A, Cummings T, Preminger GM, Albala DM (2005) PlasmaKinetic bipolar vessel sealing: burst pressures and thermal spread in an animal model. J Endourol 19:107–110PubMedCrossRef Pietrow PK, Weizer AZ, L’Esperance JO, Auge BK, Silverstein A, Cummings T, Preminger GM, Albala DM (2005) PlasmaKinetic bipolar vessel sealing: burst pressures and thermal spread in an animal model. J Endourol 19:107–110PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Ponsky TA, Khosla A, Rothenberg SS (2009) Experience with a new energy source for tissue fusion in pediatric patients. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 19(Suppl 1):S207–S209PubMedCrossRef Ponsky TA, Khosla A, Rothenberg SS (2009) Experience with a new energy source for tissue fusion in pediatric patients. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 19(Suppl 1):S207–S209PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Richter S, Kollmar O, Neunhoeffer E, Schilling MK, Menger MD, Pistorius G (2006) Differential response of arteries and veins to bipolar vessel sealing: evaluation of a novel reusable device. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 16:149–155PubMedCrossRef Richter S, Kollmar O, Neunhoeffer E, Schilling MK, Menger MD, Pistorius G (2006) Differential response of arteries and veins to bipolar vessel sealing: evaluation of a novel reusable device. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 16:149–155PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Richter S, Kollmar O, Schilling MK, Pistorius GA, Menger MD (2006) Efficacy and quality of vessel sealing: comparison of a reusable with a disposable device and effects of clamp surface geometry and structure. Surg Endosc 20:890–894PubMedCrossRef Richter S, Kollmar O, Schilling MK, Pistorius GA, Menger MD (2006) Efficacy and quality of vessel sealing: comparison of a reusable with a disposable device and effects of clamp surface geometry and structure. Surg Endosc 20:890–894PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Sindram D, Martin K, Meadows JP, Prabhu AS, Heath JJ, McKillop IH, Iannitti DA (2011) Collagen-elastin ratio predicts burst pressure of arterial seals created using a bipolar vessel sealing device in a porcine model. Surg Endosc 25(8):2604–2612PubMedCrossRef Sindram D, Martin K, Meadows JP, Prabhu AS, Heath JJ, McKillop IH, Iannitti DA (2011) Collagen-elastin ratio predicts burst pressure of arterial seals created using a bipolar vessel sealing device in a porcine model. Surg Endosc 25(8):2604–2612PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Smaldone MC, Gibbons EP, Jackman SV (2008) Laparoscopic nephrectomy using the EnSeal Tissue Sealing and Hemostasis System: successful therapeutic application of nanotechnology. JSLS 12:213–216PubMed Smaldone MC, Gibbons EP, Jackman SV (2008) Laparoscopic nephrectomy using the EnSeal Tissue Sealing and Hemostasis System: successful therapeutic application of nanotechnology. JSLS 12:213–216PubMed
20.
Zurück zum Zitat Somasundar P, Boutros C, Helton WS, Espat NJ (2009) Evaluation of a bipolar radiofrequency device for laparoscopic hepatic resection: technique and clinical experience in 18 patients. HPB (Oxford) 11:145–149CrossRef Somasundar P, Boutros C, Helton WS, Espat NJ (2009) Evaluation of a bipolar radiofrequency device for laparoscopic hepatic resection: technique and clinical experience in 18 patients. HPB (Oxford) 11:145–149CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Tulikangas PK, Beesley S, Boparai N, Falcone T (2001) Assessment of laparoscopic injuries by three methods. Fertil Steril 76:817–819PubMedCrossRef Tulikangas PK, Beesley S, Boparai N, Falcone T (2001) Assessment of laparoscopic injuries by three methods. Fertil Steril 76:817–819PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Wallwiener CW, Rajab TK, Zubke W, Isaacson KB, Enderle M, Schaller D, Wallwiener M (2008) Thermal conduction, compression, and electrical current—an evaluation of major parameters of electrosurgical vessel sealing in a porcine in vitro model. J Minim Invasive Gynecol 15:605–610PubMedCrossRef Wallwiener CW, Rajab TK, Zubke W, Isaacson KB, Enderle M, Schaller D, Wallwiener M (2008) Thermal conduction, compression, and electrical current—an evaluation of major parameters of electrosurgical vessel sealing in a porcine in vitro model. J Minim Invasive Gynecol 15:605–610PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Zorn KC, Bhojani N, Gautam G, Shikanov S, Gofrit ON, Jayram G, Katz MH, Cagiannos I, Budaus L, Abdollah F, Sun M, Karakiewicz PI, Shalhav AL, Al-Ahmadie HA (2010) Application of ice cold irrigation during vascular pedicle control of robot-assisted radical prostatectomy: EnSeal instrument cooling to reduce collateral thermal tissue damage. J Endourol 24:1991–1996PubMedCrossRef Zorn KC, Bhojani N, Gautam G, Shikanov S, Gofrit ON, Jayram G, Katz MH, Cagiannos I, Budaus L, Abdollah F, Sun M, Karakiewicz PI, Shalhav AL, Al-Ahmadie HA (2010) Application of ice cold irrigation during vascular pedicle control of robot-assisted radical prostatectomy: EnSeal instrument cooling to reduce collateral thermal tissue damage. J Endourol 24:1991–1996PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Efficacy and safety of the novel electrosurgical vessel sealing and cutting instrument BiCision®
verfasst von
Ralf Rothmund
Bernhard Kraemer
Felix Neis
Sara Brucker
Markus Wallwiener
Ali Reda
Andrea Hausch
Marcus Scharpf
Mara Natascha Szyrach
Publikationsdatum
01.11.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 11/2012
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-012-2337-x

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2012

Surgical Endoscopy 11/2012 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.