Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases 5/2006

01.05.2006 | Concise Article

Multiplex PCR-ELISA for direct detection of MRSA in nasal swabs advantageous for rapid identification of non-MRSA carriers

verfasst von: G. Daeschlein, O. Assadian, F. Daxboeck, A. Kramer

Erschienen in: European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases | Ausgabe 5/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

In the study presented here 251 nasal swabs obtained from medical staff were directly investigated for MRSA using a commercial multiplex PCR system in parallel with conventional culture methods to determine the usefulness of PCR for rapid screening. Both methods identified 3.2% (8/251) of specimens as MRSA-positive; one sample was culture-positive only, and three were PCR-positive only. PCR correctly identified 215 of 239 (90%) negative swab samples, but one sample with weak cultural growth was not detected and was therefore considered false negative. The comparative sensitivity of culture versus PCR was 75% (9/12) versus 91.6% (11/12). Although PCR had a low positive predictive value (31.4%) its negative predictive value was high (99.5%). The results of this study indicate the multiplex PCR is suitable for the rapid identification of MRSA-negative individuals directly from nasal swabs in populations with a low MRSA prevalence, but positive results need to be confirmed by culture.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Doebbeling BN (1995) The epidemiology of methicillin-resistant Staphylococcus aureus infection and colonization. J Chemother 7(Suppl 3):99–103PubMed Doebbeling BN (1995) The epidemiology of methicillin-resistant Staphylococcus aureus infection and colonization. J Chemother 7(Suppl 3):99–103PubMed
3.
Zurück zum Zitat Lye WC, Leong SO, Lee EJ (1993) Methicillin-resistant Staphylococcus aureus nasal carriage and infections in CAPD. Kidney Int 43:1357–1362PubMedCrossRef Lye WC, Leong SO, Lee EJ (1993) Methicillin-resistant Staphylococcus aureus nasal carriage and infections in CAPD. Kidney Int 43:1357–1362PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Papia G, Louie M, Tralla A, Johnson C, Collins V, Simor AE (1999) Screening high-risk patients for methicillin-resistant Staphylococcus aureus on admission to the hospital: is it cost-effective? Infect Control Hosp Epidemiol 20:473–477PubMedCrossRef Papia G, Louie M, Tralla A, Johnson C, Collins V, Simor AE (1999) Screening high-risk patients for methicillin-resistant Staphylococcus aureus on admission to the hospital: is it cost-effective? Infect Control Hosp Epidemiol 20:473–477PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Bignardi GE, Woodford N, Chapman A, Johnson AP, Speller DC (1996) Detection of the mecA gene and phenotypic detection of resistance in Staphylococcus aureus isolates with borderline or low-level methicillin resistance. J Antimicrob Chemother 37:53–63PubMedCrossRef Bignardi GE, Woodford N, Chapman A, Johnson AP, Speller DC (1996) Detection of the mecA gene and phenotypic detection of resistance in Staphylococcus aureus isolates with borderline or low-level methicillin resistance. J Antimicrob Chemother 37:53–63PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Jonas D, Grundmann H, Hartung D, Daschner FD, Towner KJ (1999) Evaluation of the mecA femB Duplex Polymerase Chain Reaction for detection of methicillin-resistant Staphylococcus aureus. Eur J Clin Microbiol Infect Dis 18:643–647PubMedCrossRef Jonas D, Grundmann H, Hartung D, Daschner FD, Towner KJ (1999) Evaluation of the mecA femB Duplex Polymerase Chain Reaction for detection of methicillin-resistant Staphylococcus aureus. Eur J Clin Microbiol Infect Dis 18:643–647PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Teare EL, Barrett SP (1997) Is it time to stop searching for MRSA? Stop the ritual of tracing colonized people. Br Med J 314:665–666 Teare EL, Barrett SP (1997) Is it time to stop searching for MRSA? Stop the ritual of tracing colonized people. Br Med J 314:665–666
8.
Zurück zum Zitat Schmitz FJ, MacKenzie CR, Hofmann B, Verhoef J, Finken-Eigen M, Heinz HP, Kohrer K (1997) Specific information concerning taxonomy, pathogenicity and methicillin-resistance of staphylococci obtained by a multiplex PCR. J Med Microbiol 46:773–778PubMedCrossRef Schmitz FJ, MacKenzie CR, Hofmann B, Verhoef J, Finken-Eigen M, Heinz HP, Kohrer K (1997) Specific information concerning taxonomy, pathogenicity and methicillin-resistance of staphylococci obtained by a multiplex PCR. J Med Microbiol 46:773–778PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Multiplex PCR-ELISA for direct detection of MRSA in nasal swabs advantageous for rapid identification of non-MRSA carriers
verfasst von
G. Daeschlein
O. Assadian
F. Daxboeck
A. Kramer
Publikationsdatum
01.05.2006
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases / Ausgabe 5/2006
Print ISSN: 0934-9723
Elektronische ISSN: 1435-4373
DOI
https://doi.org/10.1007/s10096-006-0131-1

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2006

European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases 5/2006 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Mehr Lebenszeit mit Abemaciclib bei fortgeschrittenem Brustkrebs?

24.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

In der MONARCHE-3-Studie lebten Frauen mit fortgeschrittenem Hormonrezeptor-positivem, HER2-negativem Brustkrebs länger, wenn sie zusätzlich zu einem nicht steroidalen Aromatasehemmer mit Abemaciclib behandelt wurden; allerdings verfehlte der numerische Zugewinn die statistische Signifikanz.

ADT zur Radiatio nach Prostatektomie: Wenn, dann wohl länger

24.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Welchen Nutzen es trägt, wenn die Strahlentherapie nach radikaler Prostatektomie um eine Androgendeprivation ergänzt wird, hat die RADICALS-HD-Studie untersucht. Nun liegen die Ergebnisse vor. Sie sprechen für länger dauernden Hormonentzug.

„Überwältigende“ Evidenz für Tripeltherapie beim metastasierten Prostata-Ca.

22.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Patienten mit metastasiertem hormonsensitivem Prostatakarzinom sollten nicht mehr mit einer alleinigen Androgendeprivationstherapie (ADT) behandelt werden, mahnt ein US-Team nach Sichtung der aktuellen Datenlage. Mit einer Tripeltherapie haben die Betroffenen offenbar die besten Überlebenschancen.

So sicher sind Tattoos: Neue Daten zur Risikobewertung

22.05.2024 Melanom Nachrichten

Das größte medizinische Problem bei Tattoos bleiben allergische Reaktionen. Melanome werden dadurch offensichtlich nicht gefördert, die Farbpigmente könnten aber andere Tumoren begünstigen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.