Skip to main content
Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Cancer 2/2021

21.05.2020 | Original Research

Laparoscopic Proximal Gastrectomy with Jejunal Interposition for Early Proximal Gastric Cancer

verfasst von: Lam Viet Trung, Nguyen Vo Vinh Loc, Tran Phung Dung Tien, Nguyen Lam Vuong

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Cancer | Ausgabe 2/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Proximal gastrectomy has been more advantageous than total gastrectomy in early cancer in the upper third of the stomach. Jejunal interposition is a novel reconstruction technique to prevent reflux esophagitis and anastomotic stricture in proximal gastrectomy. The combination of these two procedures via laparoscopic approach is not yet widespread. Therefore, this study is to evaluate the feasibility and safety of this surgery.

Methods

This is a retrospective study on eight patients with laparoscopic proximal gastrectomy and jejunal interposition for early proximal gastric cancer. Patients were followed up at 1, 3, and 6 months and then at 6-month intervals to investigate complications, recurrence, metastasis, and survival.

Results

All cases were adenocarcinoma in the early stage (cT1N0M0). The median (range) operating time and postoperative hospital stay were 145 min (120–210) and 7 days (6–9), respectively. No complication (including reflux esophagitis and anastomotic stricture) occurred. All patients were alive without any recurrence or metastasis during the median follow-up of 28 months (ranged 6–40 months).

Conclusion

Laparoscopic proximal gastrectomy with jejunal interposition for early gastric cancer is safe and feasible with good long-term outcomes. Further large studies are required to evaluate the safety and efficacy of this procedure.
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Sehdev A, Catenacci DV. Gastroesophageal cancer: focus on epidemiology, classification, and staging. Discov Med. 2013;16(87):103–11.PubMed Sehdev A, Catenacci DV. Gastroesophageal cancer: focus on epidemiology, classification, and staging. Discov Med. 2013;16(87):103–11.PubMed
13.
Zurück zum Zitat Ichikawa D, Komatsu S, Kubota T, Okamoto K, Shiozaki A, Fujiwara H, et al. Long-term outcomes of patients who underwent limited proximal gastrectomy. Gastric cancer : official journal of the International Gastric Cancer Association and the Japanese Gastric Cancer Association. 2014;17(1):141–5. https://doi.org/10.1007/s10120-013-0257-7.CrossRef Ichikawa D, Komatsu S, Kubota T, Okamoto K, Shiozaki A, Fujiwara H, et al. Long-term outcomes of patients who underwent limited proximal gastrectomy. Gastric cancer : official journal of the International Gastric Cancer Association and the Japanese Gastric Cancer Association. 2014;17(1):141–5. https://​doi.​org/​10.​1007/​s10120-013-0257-7.CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Takayama Y, Kaneoka Y, Maeda A, Fukami Y, Onoe S. Comparison of outcomes of laparoscopy-assisted and open proximal gastrectomy with jejunal interposition for early gastric cancer in the upper third of the stomach: a retrospective observational study. Asian journal of endoscopic surgery. 2018;11(4):329–36. https://doi.org/10.1111/ases.12469.CrossRefPubMed Takayama Y, Kaneoka Y, Maeda A, Fukami Y, Onoe S. Comparison of outcomes of laparoscopy-assisted and open proximal gastrectomy with jejunal interposition for early gastric cancer in the upper third of the stomach: a retrospective observational study. Asian journal of endoscopic surgery. 2018;11(4):329–36. https://​doi.​org/​10.​1111/​ases.​12469.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Nomura E, Kayano H, Lee SW, Kawai M, Machida T, Yamamoto S, et al. Functional evaluations comparing the double-tract method and the jejunal interposition method following laparoscopic proximal gastrectomy for gastric cancer: an investigation including laparoscopic total gastrectomy. Surg Today. 2019;49(1):38–48. https://doi.org/10.1007/s00595-018-1699-7.CrossRefPubMed Nomura E, Kayano H, Lee SW, Kawai M, Machida T, Yamamoto S, et al. Functional evaluations comparing the double-tract method and the jejunal interposition method following laparoscopic proximal gastrectomy for gastric cancer: an investigation including laparoscopic total gastrectomy. Surg Today. 2019;49(1):38–48. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00595-018-1699-7.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Laparoscopic Proximal Gastrectomy with Jejunal Interposition for Early Proximal Gastric Cancer
verfasst von
Lam Viet Trung
Nguyen Vo Vinh Loc
Tran Phung Dung Tien
Nguyen Lam Vuong
Publikationsdatum
21.05.2020
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Cancer / Ausgabe 2/2021
Print ISSN: 1941-6628
Elektronische ISSN: 1941-6636
DOI
https://doi.org/10.1007/s12029-020-00420-0

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2021

Journal of Gastrointestinal Cancer 2/2021 Zur Ausgabe

Erhebliches Risiko für Kehlkopfkrebs bei mäßiger Dysplasie

29.05.2024 Larynxkarzinom Nachrichten

Fast ein Viertel der Personen mit mäßig dysplastischen Stimmlippenläsionen entwickelt einen Kehlkopftumor. Solche Personen benötigen daher eine besonders enge ärztliche Überwachung.

15% bedauern gewählte Blasenkrebs-Therapie

29.05.2024 Urothelkarzinom Nachrichten

Ob Patienten und Patientinnen mit neu diagnostiziertem Blasenkrebs ein Jahr später Bedauern über die Therapieentscheidung empfinden, wird einer Studie aus England zufolge von der Radikalität und dem Erfolg des Eingriffs beeinflusst.

Erhöhtes Risiko fürs Herz unter Checkpointhemmer-Therapie

28.05.2024 Nebenwirkungen der Krebstherapie Nachrichten

Kardiotoxische Nebenwirkungen einer Therapie mit Immuncheckpointhemmern mögen selten sein – wenn sie aber auftreten, wird es für Patienten oft lebensgefährlich. Voruntersuchung und Monitoring sind daher obligat.

Costims – das nächste heiße Ding in der Krebstherapie?

28.05.2024 Onkologische Immuntherapie Nachrichten

„Kalte“ Tumoren werden heiß – CD28-kostimulatorische Antikörper sollen dies ermöglichen. Am besten könnten diese in Kombination mit BiTEs und Checkpointhemmern wirken. Erste klinische Studien laufen bereits.

Update Onkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.