Abstract
Die Selbstwirksamkeitsüberzeugung fördert die Leistung im Sport (Feltz, 1988). Sie beruht auf der Wahrnehmung eigener Fähigkeiten und Fertigkeiten, anstehende Aufgaben erfolgreich zu bewältigen (Bandura, 1977). Zur Leistungsprognose und Talentdiagnostik wird eine sportspielspezifische Konzeption dargestellt, die konkret auf das Handballspiel ausgerichtet ist. Der Fragebogen (Handballspezifisches Selbstwirksamkeits-Inventar, HASI) erfasst in der Explorationsversion 17 Items und in der Endversion 12 Items zur Wirksamkeitserwartung individual- und mannschaftstaktischer Leistungen beim Handball. Die Exploration erfolgt an einer Stichprobe von 405 (Untersuchung 1) und die Prüfung an 397 (Untersuchung 2) Spielerinnen und Spielern. Die interne Konsistenz ist jeweils gegeben. Ein exploratorisches Strukturgleichungsmodell (Untersuchung 1) sowie ein konfirmatorisches Strukturgleichungsmodell (Untersuchung 2) trennen individuelle Spielwirksamkeit und kollektive Spielwirksamkeit. Mixed-Rasch-Modelle bestätigen die Eindimensionalität der Skalen. Schließlich zeigt sich bei leistungsstärkeren Spielerinnen und Spielern eine höhere Wirksamkeitserwartung (konkurrente Validität).
Self-efficacy beliefs enhance performance in sport (Feltz, 1988). They are based on the personal perception of one’s own abilities and skills to successfully complete the given tasks (Bandura, 1977). This article presents a sport-game specific conception for performance prediction and talent identification in handball. The exploratory version of the questionnaire (handball specific self-efficacy inventory, HASI) contains 17 items, and its final version 12 items, relating to the perceived efficacy regarding individual-tactical and team-tactical performances in handball. This study is based on a sample of 405 (study 1) and 397 (study 2) players. Internal consistency is present in each case. Exploratory structural equation modeling (study 1) and confirmatory structural equation modeling (study 2) separate individual game efficacy from collective game efficacy. Mixed-Rasch model analyses confirm the unidimensionality of the modified scales for individual and collective game efficacy. Finally, elite athletes achieve a higher perceived efficacy (concurrent validity) than other athletes.
Literatur
(2008). Multivariate Analysemethoden (12. Aufl.). Berlin: Springer.
(1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Bulletin, 84, 191 – 215.
(1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
(1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company.
(1987). Model selection and Akaike’s information criterion (AIC): The general theory and its analytical extensions. Psychometrika, 52, 345 – 370.
(2006). Einführung in die Test- und Fragebogenkonstruktion (2. Aufl.). München: Pearson Studium.
(1994). A psychometric evaluation of 4-point and 6-point Likert-type scales in relation to reliability and validity. Applied Psychological Measurement, 18, 205 – 215.
(1997). Bootstrapping goodness-of-fit statistics for sparse categorial data: Results of a Monte Carlo study. Methods of Psychological Research – Online, 2 (2), 29 – 48.
(2001). Winmira 2001 (Version 1.45). St. Paul, MI: Assessment Systems Corporation.
(1992). Einführung in die Inferenzstatistik (2. Aufl.). Eschborn: Dietmar Klotz.
(1988). Gender differences in the causal elements of self-efficacy on a high avoidance motor task. Journal of Sport and Exercise Psychology, 10 (4), 151 – 166.
(1998). The measurement of self-efficicacy and confidence in sport. In J. L. Duda (Ed.), Advances in sport and exercise psychology measurement (pp. 65 – 80). Morgantown: Fitness Information Technology.
(2001). Self-efficacy beliefs of athletes, teams, and coaches. In R. N. Singer, H. A. Hausenblas & C. M. Janelle (Eds.), Handbook of sport psychology (2nd ed., pp. 340 – 361). New York, NY: John Wiley & Sons.
(2008). Self efficacy in sport: Research and strategies for working with athletes, teams and coaches. Champaign, IL: Human Kinetic.
(1994). Selbstwirksamkeit zur sportlichen Aktivität: Reliabilität und Validität eines neuen Messinstruments. Zeitschrift für Differentielle und Diagnostische Psychologie, 15, 141 – 154.
(2008). Building gifts into talents. Brief overview of the DMGT 2.0: Université du Québec.
(2006). Motivation und Handeln: Einführung und Überblick. In J. Heckhausen & H. Heckhausen (Hrsg.), Motivation und Handeln (3. Aufl., S. 1 – 9). Heidelberg: Springer.
(1986). Selbstwirksamkeit (WIRK). In R. Schwarzer (Hrsg.), Skalen zur Befindlichkeit und Persönlichkeit (S. 15 – 28). Berlin: Freie Universität Berlin.
(2011). Improvement in detection of differential item functioning using a mixture item response theory model. Multivariate Behavioral Research, 45, 975 – 999.
(1982). A Rasch model for partial credit scoring. Psychometrika, 47, 149 – 172.
(1998). A comparison of Likert scale and traditional measures of self-efficacy. Journal of Applied Psychology, 83, 324 – 329.
(2012). Exercise-related self-efficacy. In G. Tenenbaum, R. C. Eklund & A. Kamata (Eds.), Measurement in sport and exercise psychology (pp. 239 – 249). Champaign IL: Human Kinetics.
(2004). Person-by-item predictors. In P. de Boeck & M. Wilson (Eds.), Explanatory Item Response models. A generalized linear and nonlinear approach (pp. 213 – 240). New York: Springer.
(2007). Item-Response-Theorie (IRT). In H. Moosbrugger & A. Kelava (Hrsg.), Testtheorie und Fragebogenkonstruktion (S. 215 – 259). Berlin: Springer.
(2007). Exploratorische (EFA) und Konfirmatorische (CFA) Faktorenanalyse. In H. Moosbrugger & A. Kelava (Hrsg.), Testtheorie und Fragebogenkonstruktion (S. 307 – 324). Berlin: Springer.
(2000). The relation of self-efficacy measures to sport performance: A meta-analytic review. Research Quarterly for Exercise and Sport, 71, 280 – 294.
(1990). Rasch-models in latent classes. An integration of two approaches to item analysis. Applied Psychological Measurement, 14, 271 – 282.
(1999). Test- und Fragebogenanalysen. In B. Strauß, H. Haag & M. Kolb (Hrsg.), Datenanalyse in der Sportwissenschaft (S. 455 – 480). Schorndorf: Hofmann.
(2004). Lehrbuch Testtheorie – Testkonstruktion (2. Aufl.). Bern: Huber.
(2002). Multidimensional Rasch measurement via item component models and faceted designs. Applied Psychological Measurement, 26, 42 – 56.
(2012). Back to the future – A case report of the ongoing support process of the German handball talent selection and development system. In A. Baker, S. Cobley & J. Schorer (Eds.), Talent Identification and Development in Sport – International Perspectives (pp. 119 – 129). London: Routledge.
(1978). Estimating the dimension of a model. Annals of Statistics, 6, 461 – 464.
(1994). Optimistische Kompetenzerwartung: Zur Erfassung einer personellen Bewältigungsressource. Diagnostica, 40, 105 – 123.
(2005). Development and preliminary validation of the collective efficacy questionnaire for sports. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 9, 181 – 202.
(2007). New perspectives on measurement and testing in sport psychology. In G. Tenenbaum & R. C. Eklund (Eds.), Handbook of sport psychology (3rd ed., pp. 737 – 756). Boston, MA: Wiley.
(2011). On creating and using short forms of scales in secondary research. In K. H. Trzesniewski, M. B. Donnellan & R. E. Lucas (Eds.), Secondary data analysis: An introduction for psychologists (pp. 39 – 61). American Psychological Association: Washington, DC.
(2006). Das Motorische Selbstwirksamkeits-Inventar (MOSI) – Eine bereichsspezifische Diagnostik der Selbstwirksamkeit im Sport. Zeitschrift für Sportpsychologie, 13, 89 – 97.
(1996). Should total scores from a rating scale be used directly? Research Quarterly for Exercise and Sport, 67, 363 – 372.
(2006). Constructing test using item response theory. In T. M. Wood & W. Zhu (Eds.), Measurement theory and practice in kinesiology (pp. 53 – 76). Champaign, IL: Human Kinetics.
(1998). Cross-cultural stability of the optimal categorization of a self-efficacy scale: A rasch analysis. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 2, 225 – 241.