Skip to main content
Erschienen in: Wiener klinische Wochenschrift 7-8/2022

20.08.2021 | original article

Long-term outcome in patients with takotsubo syndrome

A single center study from Vienna

verfasst von: Dr. med. Edita Pogran, Ahmed Abd El-Razek, Laura Gargiulo, Valerie Weihs, Christoph Kaufmann, Samuel Horváth, Alexander Geppert, Michael Nürnberg, Emil Wessely, Peter Smetana, Kurt Huber

Erschienen in: Wiener klinische Wochenschrift | Ausgabe 7-8/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Summary

Background

There is an increasing amount of evidence suggesting multiple fatal complications in takotsubo syndrome; however, findings on the long-term outcome are scarce and show inconsistent evidence.

Methods

This is a single center study of long-term prognosis in takotsubo patients admitted to the Klinik Ottakring, Vienna, Austria, from September 2006 to August 2019. We investigated the clinical features, prognostic factors and outcome of patients with takotsubo syndrome. Furthermore, survivors and non-survivors and patients with a different cause of death were compared.

Results

Overall, 147 patients were included in the study and 49 takotsubo patients (33.3%) died during the follow-up, with a median of 126 months. The most common cause of death was a non-cardiac cause (71.4% of all deaths), especially malignancies (26.5% of all deaths). Moreover, non-survivors were older and more often men with more comorbidities (chronic kidney disease, malignancy). Patients who died because of cardiovascular disease were older and more often women than patients who died due to non-cardiovascular cause. Adjusted analysis showed no feature of an independent predictor of cardiovascular mortality for takotsubo patients. Female gender (HR = 0.32, CI: 0.16–0.64, p < 0.001), cancer (HR = 2.35, CI: 1.15–4.8, p = 0.019) and chronic kidney disease (HR = 2.61, CI: 1.11–6.14, p = 0.028) showed to be independent predictors of non-cardiovascular mortality.

Conclusion

Long-term prognosis of takotsubo patients is not favorable, mainly due to noncardiac comorbidities. Hence, consequent outpatient care in regular intervals after a takotsubo event based on risk factor control and early detection of malignancies seems justified.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Lyon AR, Bossone E, Schneider B, Sechtem U, Citro R, Underwood SR, et al. Current state of knowledge on Takotsubo syndrome: a position statement from the taskforce on Takotsubo syndrome of the Heart Failure Association of the European Society of Cardiology. Eur J Heart Fail. 2016;18:8–27. https://doi.org/10.1002/ejhf.424.CrossRefPubMed Lyon AR, Bossone E, Schneider B, Sechtem U, Citro R, Underwood SR, et al. Current state of knowledge on Takotsubo syndrome: a position statement from the taskforce on Takotsubo syndrome of the Heart Failure Association of the European Society of Cardiology. Eur J Heart Fail. 2016;18:8–27. https://​doi.​org/​10.​1002/​ejhf.​424.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Long-term outcome in patients with takotsubo syndrome
A single center study from Vienna
verfasst von
Dr. med. Edita Pogran
Ahmed Abd El-Razek
Laura Gargiulo
Valerie Weihs
Christoph Kaufmann
Samuel Horváth
Alexander Geppert
Michael Nürnberg
Emil Wessely
Peter Smetana
Kurt Huber
Publikationsdatum
20.08.2021
Verlag
Springer Vienna
Erschienen in
Wiener klinische Wochenschrift / Ausgabe 7-8/2022
Print ISSN: 0043-5325
Elektronische ISSN: 1613-7671
DOI
https://doi.org/10.1007/s00508-021-01925-9

Weitere Artikel der Ausgabe 7-8/2022

Wiener klinische Wochenschrift 7-8/2022 Zur Ausgabe

MUW researcher of the month

MUW researcher of the month

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Mehr Lebenszeit mit Abemaciclib bei fortgeschrittenem Brustkrebs?

24.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

In der MONARCHE-3-Studie lebten Frauen mit fortgeschrittenem Hormonrezeptor-positivem, HER2-negativem Brustkrebs länger, wenn sie zusätzlich zu einem nicht steroidalen Aromatasehemmer mit Abemaciclib behandelt wurden; allerdings verfehlte der numerische Zugewinn die statistische Signifikanz.

ADT zur Radiatio nach Prostatektomie: Wenn, dann wohl länger

24.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Welchen Nutzen es trägt, wenn die Strahlentherapie nach radikaler Prostatektomie um eine Androgendeprivation ergänzt wird, hat die RADICALS-HD-Studie untersucht. Nun liegen die Ergebnisse vor. Sie sprechen für länger dauernden Hormonentzug.

„Überwältigende“ Evidenz für Tripeltherapie beim metastasierten Prostata-Ca.

22.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Patienten mit metastasiertem hormonsensitivem Prostatakarzinom sollten nicht mehr mit einer alleinigen Androgendeprivationstherapie (ADT) behandelt werden, mahnt ein US-Team nach Sichtung der aktuellen Datenlage. Mit einer Tripeltherapie haben die Betroffenen offenbar die besten Überlebenschancen.

So sicher sind Tattoos: Neue Daten zur Risikobewertung

22.05.2024 Melanom Nachrichten

Das größte medizinische Problem bei Tattoos bleiben allergische Reaktionen. Melanome werden dadurch offensichtlich nicht gefördert, die Farbpigmente könnten aber andere Tumoren begünstigen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.