Skip to main content
Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 1/2011

01.01.2011 | Knee

Myositis ossificans as a complication of hamstring autograft harvest for open primary anterior and posterior cruciate ligament and posterolateral corner reconstruction

verfasst von: J. F. Davies, M. Chandramohan, C. Groves, R. J. Grogan, S. Bollen

Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy | Ausgabe 1/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Post-traumatic myositis ossificans is a benign condition of heterotopic ossification of unknown aetiology which typically is related to trauma from a single blow or repeated episodes of microtrauma. A case of myositis ossificans that developed after hamstring autograft harvest for an open cruciate ligament and posterolateral corner reconstruction is described, a previously unrecognised complication of this procedure.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Allard MM, Thomas RL, Nicholas RW (1997) Myositis ossificans: an unusual presentation in the foot. Foot Ankle Int 18:39–42PubMed Allard MM, Thomas RL, Nicholas RW (1997) Myositis ossificans: an unusual presentation in the foot. Foot Ankle Int 18:39–42PubMed
2.
Zurück zum Zitat De Maeseneer M, Jaovisidha S, Lenchik L, Vaughan LM, Russack V, Sartoris DJ, Resnick D (1997) Myositis ossificans of the foot. J Foot Ankle Surg 36:290–293CrossRefPubMed De Maeseneer M, Jaovisidha S, Lenchik L, Vaughan LM, Russack V, Sartoris DJ, Resnick D (1997) Myositis ossificans of the foot. J Foot Ankle Surg 36:290–293CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat DeSmet AA, Norris MA, Fisher DR (1992) Magnetic resonance imaging of myositis ossificans: analysis of seven cases. Skeletal Radiol 21:503–507 DeSmet AA, Norris MA, Fisher DR (1992) Magnetic resonance imaging of myositis ossificans: analysis of seven cases. Skeletal Radiol 21:503–507
4.
Zurück zum Zitat Hait G, Boswick JA, Stone NH (1970) Heterotopic bone formation secondary to trauma (myositis ossificans traumatica). J Trauma 10:405–411CrossRefPubMed Hait G, Boswick JA, Stone NH (1970) Heterotopic bone formation secondary to trauma (myositis ossificans traumatica). J Trauma 10:405–411CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Herring KM, Levine BD (1992) Myositis ossificans of traumatic origin in the foot. J Foot Surg 31:30–35PubMed Herring KM, Levine BD (1992) Myositis ossificans of traumatic origin in the foot. J Foot Surg 31:30–35PubMed
6.
Zurück zum Zitat Jung YB, Lee YS, Jung HJ (2007) Heterotopic bone formation after posterior cruciate ligament reconstruction using inlay method and posterolateral corner sling with tibial tunnel: report of one case. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 15:729–732CrossRefPubMed Jung YB, Lee YS, Jung HJ (2007) Heterotopic bone formation after posterior cruciate ligament reconstruction using inlay method and posterolateral corner sling with tibial tunnel: report of one case. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 15:729–732CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Kartus J, Stener S, Lindahl S, Engström B, Eriksson BI, Karlsson J (1997) Factors affecting donor-site morbidity after anterior cruciate ligament reconstruction using bone-patellar tendon-bone autografts. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 5:222–228CrossRefPubMed Kartus J, Stener S, Lindahl S, Engström B, Eriksson BI, Karlsson J (1997) Factors affecting donor-site morbidity after anterior cruciate ligament reconstruction using bone-patellar tendon-bone autografts. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 5:222–228CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Kartus J, Movin T, Karlsson J (2001) Donor-site morbidity and anterior knee pain after anterior cruciate ligament reconstruction using autografts. Arthroscopy 17:971–980CrossRefPubMed Kartus J, Movin T, Karlsson J (2001) Donor-site morbidity and anterior knee pain after anterior cruciate ligament reconstruction using autografts. Arthroscopy 17:971–980CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Kransdorf MJ, Meis JM, Jelinek JS (1991) Myositis ossificans: MR appearance with radiologic-pathologic correction. AJR Am J Roentgenol 157:1243–1248PubMed Kransdorf MJ, Meis JM, Jelinek JS (1991) Myositis ossificans: MR appearance with radiologic-pathologic correction. AJR Am J Roentgenol 157:1243–1248PubMed
10.
Zurück zum Zitat Kransdorf MJ, Meis JM (1993) From the archives of the AFIP. Extraskeletal osseus and cartilaginous tumours of the extremities. Radiographics 13:853–854PubMed Kransdorf MJ, Meis JM (1993) From the archives of the AFIP. Extraskeletal osseus and cartilaginous tumours of the extremities. Radiographics 13:853–854PubMed
11.
Zurück zum Zitat Messina M, Volterrani L, Molinaro F, Nardi N, Amato G (2006) Myositis ossificans in children: description of a clinical with a rare localization. Minerva Paediatr 58:69–72 Messina M, Volterrani L, Molinaro F, Nardi N, Amato G (2006) Myositis ossificans in children: description of a clinical with a rare localization. Minerva Paediatr 58:69–72
12.
Zurück zum Zitat Miller AE, Davis BA, Beckley OA (2006) Bilateral and recurrent myositis ossificans in an athlete: a case report and review of treatment options. Arch Phys Med Rehabil 87:286–290CrossRefPubMed Miller AE, Davis BA, Beckley OA (2006) Bilateral and recurrent myositis ossificans in an athlete: a case report and review of treatment options. Arch Phys Med Rehabil 87:286–290CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Nuovo MA, Norman A, Chumas J, Ackerman LV (1992) Myositis ossificans with atypical clinical, radiographic or pathologic findings: a review of 23 cases. Skeletal Radiol 21:87–101CrossRefPubMed Nuovo MA, Norman A, Chumas J, Ackerman LV (1992) Myositis ossificans with atypical clinical, radiographic or pathologic findings: a review of 23 cases. Skeletal Radiol 21:87–101CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Parikh J, Hyare H, Saifuddin A (2002) The imaging features of post-traumatic myositis ossificans, with emphasis on MRI. Clin Radiol 57:1058–1066CrossRefPubMed Parikh J, Hyare H, Saifuddin A (2002) The imaging features of post-traumatic myositis ossificans, with emphasis on MRI. Clin Radiol 57:1058–1066CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Sundaram M, McLeod RA (1990) MR imaging of tumor and tumorlike lesions of bone and soft tissue. AJR Am J Roentgenol 155:817–824PubMed Sundaram M, McLeod RA (1990) MR imaging of tumor and tumorlike lesions of bone and soft tissue. AJR Am J Roentgenol 155:817–824PubMed
16.
Zurück zum Zitat Thorndike A (1940) Myositis ossificans traumatica. J Bone Joint Surg 22:315–323 Thorndike A (1940) Myositis ossificans traumatica. J Bone Joint Surg 22:315–323
17.
Zurück zum Zitat Todd W, Gianfortune PJ, Laughner T (2007) Post-traumatic myositis ossificans circumscripta—an unusually large example. J Am Podiatr Med Assoc 97:229–233PubMed Todd W, Gianfortune PJ, Laughner T (2007) Post-traumatic myositis ossificans circumscripta—an unusually large example. J Am Podiatr Med Assoc 97:229–233PubMed
18.
Zurück zum Zitat Valencia H, Gavin C (2007) Infrapatellar heterotopic ossification after anterior cruciate ligament reconstruction. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 15:39–42CrossRefPubMed Valencia H, Gavin C (2007) Infrapatellar heterotopic ossification after anterior cruciate ligament reconstruction. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 15:39–42CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Myositis ossificans as a complication of hamstring autograft harvest for open primary anterior and posterior cruciate ligament and posterolateral corner reconstruction
verfasst von
J. F. Davies
M. Chandramohan
C. Groves
R. J. Grogan
S. Bollen
Publikationsdatum
01.01.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy / Ausgabe 1/2011
Print ISSN: 0942-2056
Elektronische ISSN: 1433-7347
DOI
https://doi.org/10.1007/s00167-010-1184-3

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2011

Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 1/2011 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Knie-TEP: Kein Vorteil durch antibiotikahaltigen Knochenzement

29.05.2024 Periprothetische Infektionen Nachrichten

Zur Zementierung einer Knie-TEP wird in Deutschland zu über 98% Knochenzement verwendet, der mit einem Antibiotikum beladen ist. Ob er wirklich besser ist als Zement ohne Antibiotikum, kann laut Registerdaten bezweifelt werden.

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.