Skip to main content
Erschienen in: Journal of Orthopaedic Science 6/2012

01.11.2012 | Original Article

New surgical algorithm for femoral head split fractures with anatomical study

verfasst von: Hyung Keun Song, Jae Ho Cho, Yu Sang Lee, Do Young Park, Keung Jin Han

Erschienen in: Journal of Orthopaedic Science | Ausgabe 6/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The femoral head split fracture line is usually located in the anterior–inferior portion of the head. Proper fixation is difficult using the conventional approach without tenotomy, and thus, the authors sought to devise an effective, safe, fixation approach for the most common type of head fracture.

Methods

Anatomical dissection of 80 femoral triangles was performed. The authors evaluated the locations of femoral nerves, vessels, and branches within femoral triangles. On the basis of these observations we used a new anterior approach via the non-dangerous lateral space of the femoral triangle. This approach was applied to 12 femoral head split fractures treated from 2002 to 2009.

Results

A safe area was found within the femoral triangle at the proximal 17.5–32.5 % of the full length of the rectus femoris. In Brumback type 1A and 2A cases, screws were inserted at right angles relative to the fracture plane through the space.

Conclusions

This study contributes by providing a new technique for femoral head split fractures. This anterior approach using the lateral aspect of femoral triangle provided excellent and good results for Brumback type 1A and 2A femoral head split fractures. On the basis of this study, we produced new treatment algorithm for femoral head split fracture.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bucholz RW, Court-Brown CM, Heckman JD. Hip dislocations and fractures of the femoral head. In: Rockwood and Green’s fractures in adults. 7th ed. Philadelphia: Lippincott William & Wilkins; 2010. p. 1524–60. Bucholz RW, Court-Brown CM, Heckman JD. Hip dislocations and fractures of the femoral head. In: Rockwood and Green’s fractures in adults. 7th ed. Philadelphia: Lippincott William & Wilkins; 2010. p. 1524–60.
2.
Zurück zum Zitat Droll KP, Broekhuyse H, O’Brien P. Fracture of the femoral head. J Am Acad Orthop Surg. 2007;15(12):716–27.PubMed Droll KP, Broekhuyse H, O’Brien P. Fracture of the femoral head. J Am Acad Orthop Surg. 2007;15(12):716–27.PubMed
3.
Zurück zum Zitat Dupuis MG, Moussaoui A, Douzal V, Taglang G, Moser T, Dosch JC. Imaging of traumatic injuries of the hip. J Radiol. 2007;88(5 Pt 2):760–74.PubMedCrossRef Dupuis MG, Moussaoui A, Douzal V, Taglang G, Moser T, Dosch JC. Imaging of traumatic injuries of the hip. J Radiol. 2007;88(5 Pt 2):760–74.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Frihagen F, Nordsletten L, Tariq R, Madsen JE. MRI diagnosis of occult hip fractures. Acta Orthop. 2005;76(4):524–30.PubMedCrossRef Frihagen F, Nordsletten L, Tariq R, Madsen JE. MRI diagnosis of occult hip fractures. Acta Orthop. 2005;76(4):524–30.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Pipkin G. Treatment of grade IV fracture dislocation of the hip. J Bone Joint Surg (Am). 1957;39:1027–42. Pipkin G. Treatment of grade IV fracture dislocation of the hip. J Bone Joint Surg (Am). 1957;39:1027–42.
6.
Zurück zum Zitat Stannard JP, Harris HW, Volgas DA, Alonso JE. Functional outcome of patients with femoral head fractures associated with hip dislocations. Clin Orthop Relat Res. 2000;377:44–56.PubMedCrossRef Stannard JP, Harris HW, Volgas DA, Alonso JE. Functional outcome of patients with femoral head fractures associated with hip dislocations. Clin Orthop Relat Res. 2000;377:44–56.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Swiontkowski MF, Thorpe M, Seiler JG, Hansen ST. Operative management of displaced femoral head fractures: case-matched comparison of anterior versus posterior approaches for Pipkin I and Pipkin II fractures. J Orthop Trauma. 1992;6(4):437–42.PubMedCrossRef Swiontkowski MF, Thorpe M, Seiler JG, Hansen ST. Operative management of displaced femoral head fractures: case-matched comparison of anterior versus posterior approaches for Pipkin I and Pipkin II fractures. J Orthop Trauma. 1992;6(4):437–42.PubMedCrossRef
8.
9.
Zurück zum Zitat Schiedel F, Rieger H, Joosten U, Meffert R. Not “only” a dislocation of the hip: functional late outcome femoral head fractures. Unfallchirurg. 2006;109(7):538–44.PubMedCrossRef Schiedel F, Rieger H, Joosten U, Meffert R. Not “only” a dislocation of the hip: functional late outcome femoral head fractures. Unfallchirurg. 2006;109(7):538–44.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Thompson VP, Epstein HC. Traumatic dislocation of the hip: a survey of two hundred and four cases covering a period of twenty-one years. J Bone Joint Sure (Am). 1951;33:746–92. Thompson VP, Epstein HC. Traumatic dislocation of the hip: a survey of two hundred and four cases covering a period of twenty-one years. J Bone Joint Sure (Am). 1951;33:746–92.
11.
Zurück zum Zitat Harris WH. Traumatic arthritis of the hip after dislocation and acetabular fractures: treatment by mold arthroplasty. J Bone Joint Surg (Am). 1969;51:737–55. Harris WH. Traumatic arthritis of the hip after dislocation and acetabular fractures: treatment by mold arthroplasty. J Bone Joint Surg (Am). 1969;51:737–55.
12.
Zurück zum Zitat Yang D, Morris SF. Neurovascular anatomy of the rectus femoris muscle related to functioning muscle transfer. Plast Reconstr Surg. 1999;104(1):102–6.PubMedCrossRef Yang D, Morris SF. Neurovascular anatomy of the rectus femoris muscle related to functioning muscle transfer. Plast Reconstr Surg. 1999;104(1):102–6.PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Jessberger S, Blattert TR, Wagner R. Reducing approach-associated morbidity in fracture dislocation of the femoral head—a longitudinal study. Zentralbl Chir. 2002;127:485–9.PubMedCrossRef Jessberger S, Blattert TR, Wagner R. Reducing approach-associated morbidity in fracture dislocation of the femoral head—a longitudinal study. Zentralbl Chir. 2002;127:485–9.PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Esenkaya I, Elmali N. Locked posterior dislocation of the hip: a case report. Acta Orthop Traumatol Turc. 2007;41(2):155–8.PubMed Esenkaya I, Elmali N. Locked posterior dislocation of the hip: a case report. Acta Orthop Traumatol Turc. 2007;41(2):155–8.PubMed
Metadaten
Titel
New surgical algorithm for femoral head split fractures with anatomical study
verfasst von
Hyung Keun Song
Jae Ho Cho
Yu Sang Lee
Do Young Park
Keung Jin Han
Publikationsdatum
01.11.2012
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Journal of Orthopaedic Science / Ausgabe 6/2012
Print ISSN: 0949-2658
Elektronische ISSN: 1436-2023
DOI
https://doi.org/10.1007/s00776-012-0280-2

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2012

Journal of Orthopaedic Science 6/2012 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Knie-TEP: Kein Vorteil durch antibiotikahaltigen Knochenzement

29.05.2024 Periprothetische Infektionen Nachrichten

Zur Zementierung einer Knie-TEP wird in Deutschland zu über 98% Knochenzement verwendet, der mit einem Antibiotikum beladen ist. Ob er wirklich besser ist als Zement ohne Antibiotikum, kann laut Registerdaten bezweifelt werden.

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.