Skip to main content
Erschienen in: Diabetologia 9/2006

01.09.2006 | Short Communication

Oesophageal dysmotility, delayed gastric emptying and autonomic neuropathy correlate to disturbed glucose homeostasis

verfasst von: B. Ohlsson, O. Melander, O. Thorsson, R. Olsson, O. Ekberg, G. Sundkvist

Erschienen in: Diabetologia | Ausgabe 9/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Aims/hypothesis

Among diabetic patients, glucose homeostasis may be affected by abnormal gastrointestinal motility and autonomic neuropathy. This study analysed whether oesophageal dysmotility, delayed gastric emptying or autonomic neuropathy affect glucose homeostasis.

Materials and methods

Oesophageal manometry and gastric emptying scintigraphy were performed in 20 diabetic patients. Heart-rate variation during deep breathing (expiration/inspiration [E/I] ratio) and continuous subcutaneous glucose concentrations for a period of 72 h were also monitored in the same patients.

Results

Oesophageal dysmotility was found in eight of 14 patients. Eleven of 20 patients had delayed gastric emptying (abnormal gastric emptying half-time [T 50]) and nine of 18 had an abnormal E/I ratio. Complaints of abdominal fullness were predictive of delayed gastric emptying. A low peristaltic speed of the oesophagus was associated with impaired T 50 (r s =−0.67; p=0.02). One hour after breakfast, subcutaneous glucose levels decreased in patients with delayed gastric emptying but continued to rise in those with normal emptying. Consequently, the median glucose level 2.5 h after breakfast was lower in the former (9.1 [4.2–12.5] vs 14.3 [11.2–17.7] mmol/l; p<0.05). Glucose fluctuations during the 72 h were significantly higher in patients with an abnormal E/I ratio than in those with a normal E/I ratio (coefficient of variation: 41 [46–49] vs 28 [27–34]%; p=0.008).

Conclusions/interpretation

Abdominal fullness predicted delayed gastric emptying that was associated with diminished glucose uptake after breakfast. Low oesophageal peristaltic speed was associated with slow gastric emptying whereas parasympathetic neuropathy was associated with increased glucose variations.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Horowitz M, Maddox AF, Wishart JM, Harding PE, Chatterton BE, Shearman DJ (1991) Relationships between oesophageal transit and solid and liquid gastric emptying in diabetes mellitus. Eur J Nucl Med 18:229–234PubMedCrossRef Horowitz M, Maddox AF, Wishart JM, Harding PE, Chatterton BE, Shearman DJ (1991) Relationships between oesophageal transit and solid and liquid gastric emptying in diabetes mellitus. Eur J Nucl Med 18:229–234PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Rayner CK, Samsom M, Jones KL, Horowitz M (2001) Relationships of upper gastrointestinal motor and sensory function with glycemic control. Diabetes Care 24:371–381PubMedCrossRef Rayner CK, Samsom M, Jones KL, Horowitz M (2001) Relationships of upper gastrointestinal motor and sensory function with glycemic control. Diabetes Care 24:371–381PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Stumpel F, Scholtka B, Jungermann K (1998) Impaired glucose sensing by intrahepatic, muscarinic nerves for an insulin-stimulated hepatic glucose uptake in streptozotocin-diabetic rats. FEBS Lett 436:185–188PubMedCrossRef Stumpel F, Scholtka B, Jungermann K (1998) Impaired glucose sensing by intrahepatic, muscarinic nerves for an insulin-stimulated hepatic glucose uptake in streptozotocin-diabetic rats. FEBS Lett 436:185–188PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Spechler SJ, Castell DO (2001) Classification of oesophageal motility abnormalities. Gut 49:145–151PubMedCrossRef Spechler SJ, Castell DO (2001) Classification of oesophageal motility abnormalities. Gut 49:145–151PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Collins PJ, Horowitz M, Cook DJ, Harding PE, Shearman DJ (1983) Gastric emptying in normal subjects: a reproducible technique using a single scintillation camera and computer system. Gut 24:1117–1125PubMedCrossRef Collins PJ, Horowitz M, Cook DJ, Harding PE, Shearman DJ (1983) Gastric emptying in normal subjects: a reproducible technique using a single scintillation camera and computer system. Gut 24:1117–1125PubMedCrossRef
6.
7.
Zurück zum Zitat Forsén A, Kangro M, Sterner G et al (2004) A 14 year prospective study of autonomic nerve function in type 1 diabetic patients: associations with nephropathy. Diabet Med 21:852–858PubMedCrossRef Forsén A, Kangro M, Sterner G et al (2004) A 14 year prospective study of autonomic nerve function in type 1 diabetic patients: associations with nephropathy. Diabet Med 21:852–858PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Caplin NJ, O’Leary P, Bulsara M, Davis EA, Jones TW (2003) Subcutaneous glucose sensor values closely parallel blood glucose during insulin-induced hypoglycaemia. Diabet Med 20:238–241PubMedCrossRef Caplin NJ, O’Leary P, Bulsara M, Davis EA, Jones TW (2003) Subcutaneous glucose sensor values closely parallel blood glucose during insulin-induced hypoglycaemia. Diabet Med 20:238–241PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Fabris SE, Thorburn A, Litchfield A, Proietto J (1996) Effect of parasympathetic denervation of liver and pancreas on glucose kinetics in man. Metabolism 45:987–991PubMedCrossRef Fabris SE, Thorburn A, Litchfield A, Proietto J (1996) Effect of parasympathetic denervation of liver and pancreas on glucose kinetics in man. Metabolism 45:987–991PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Boyle PJ, Liggett SB, Shah SD, Cryer PE (1988) Direct muscarinic cholinergic inhibition of hepatic glucose production in humans. J Clin Invest 82:445–449PubMedCrossRef Boyle PJ, Liggett SB, Shah SD, Cryer PE (1988) Direct muscarinic cholinergic inhibition of hepatic glucose production in humans. J Clin Invest 82:445–449PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Oesophageal dysmotility, delayed gastric emptying and autonomic neuropathy correlate to disturbed glucose homeostasis
verfasst von
B. Ohlsson
O. Melander
O. Thorsson
R. Olsson
O. Ekberg
G. Sundkvist
Publikationsdatum
01.09.2006
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Diabetologia / Ausgabe 9/2006
Print ISSN: 0012-186X
Elektronische ISSN: 1432-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s00125-006-0354-9

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2006

Diabetologia 9/2006 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Erhebliches Risiko für Kehlkopfkrebs bei mäßiger Dysplasie

29.05.2024 Larynxkarzinom Nachrichten

Fast ein Viertel der Personen mit mäßig dysplastischen Stimmlippenläsionen entwickelt einen Kehlkopftumor. Solche Personen benötigen daher eine besonders enge ärztliche Überwachung.

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

15% bedauern gewählte Blasenkrebs-Therapie

29.05.2024 Urothelkarzinom Nachrichten

Ob Patienten und Patientinnen mit neu diagnostiziertem Blasenkrebs ein Jahr später Bedauern über die Therapieentscheidung empfinden, wird einer Studie aus England zufolge von der Radikalität und dem Erfolg des Eingriffs beeinflusst.

Costims – das nächste heiße Ding in der Krebstherapie?

28.05.2024 Onkologische Immuntherapie Nachrichten

„Kalte“ Tumoren werden heiß – CD28-kostimulatorische Antikörper sollen dies ermöglichen. Am besten könnten diese in Kombination mit BiTEs und Checkpointhemmern wirken. Erste klinische Studien laufen bereits.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.