Skip to main content
Erschienen in: Clinical Rheumatology 1/2006

01.02.2006 | Case Report

Rheumatoid arthritis in a patient with common variable immunodeficiency:difficulty in diagnosis and therapy

verfasst von: J. Swierkot, A. Lewandowicz-Uszynska, A. Chlebicki, M. Szmyrka-Kaczmarek, B. Polańska, A. Jankowski, J. Szechinski

Erschienen in: Clinical Rheumatology | Ausgabe 1/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Common variable immunodeficiency (CVID) is the most frequent primary immunodeficiency syndrome in adults with equal sex prevalence. The syndrome typically presents as recurrent infections, with onset in childhood or young adulthood (between 20 and 30 years). CVID patients also have a higher prevalence of autoimmune diseases. A 38-year-old woman presented to the Rheumatology Department with polyarthralgia and fever of 39°C of several months’ duration. She had recurrent respiratory and gastrointestinal tract infections and pernicious anemia. Immunological studies showed decreased levels of IgG, IgM, complete IgA deficiency, increased percentage of CD8 lymphocytes, and a reduced CD4:CD8 ratio. HLA-DR typing was performed and we identified HLA-DRB1*01. Adequate intravenous immune globulin substitution as well as antibiotic and anti-inflammatory treatment resulted in the remission of arthritis. Hand radiograms repeated after 12 months showed narrowing of the intra-articular space in the right metacarpophalangeal and radiocarpal joints with multiple bone cysts and erosions. Erosions were found in both humeral heads as well. This prompted the diagnosis of rheumatoid arthritis. Arthritis can be a presenting symptom of primary immunodeficiency in adults, especially when accompanied by recurrent infections or autoimmune diseases. These patients require more advanced diagnostic procedures and therapeutic cooperation of different specialists.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Siwińska-Gołębiowska H (2002) Pospolity zmienny niedobór odporności. In: Zaburzenia odporności u dzieci. Red K Zeman. PZWL, Warszawa, pp 95–96 Siwińska-Gołębiowska H (2002) Pospolity zmienny niedobór odporności. In: Zaburzenia odporności u dzieci. Red K Zeman. PZWL, Warszawa, pp 95–96
2.
Zurück zum Zitat Kowalczyk D, Zembala M (2001) Zespoły niedoboru odporności. In: Zarys immunologii klinicznej. Red Zembala M i Górski A. PZWL, Warszawa pp 11–58 Kowalczyk D, Zembala M (2001) Zespoły niedoboru odporności. In: Zarys immunologii klinicznej. Red Zembala M i Górski A. PZWL, Warszawa pp 11–58
3.
Zurück zum Zitat Bonhomme D, Hammarstrom L, Webster D, Chapel H et al (2000) Impaired antibody affinity maturation process characterizes a subset of patients with common variable immunodeficiency. J Immunol 165:4725–4730PubMed Bonhomme D, Hammarstrom L, Webster D, Chapel H et al (2000) Impaired antibody affinity maturation process characterizes a subset of patients with common variable immunodeficiency. J Immunol 165:4725–4730PubMed
4.
Zurück zum Zitat Alper CA, Marcus-Bagley D, Awdeh Z, Kruskal MSI et al (2000) Prospective analysis suggests susceptibility genes for deficiencies of IgA and several other immunoglobulins on the [HLA-B8, SC01, DR3] conserved extended haplotype. Tissue Antigens 56:207–216CrossRefPubMed Alper CA, Marcus-Bagley D, Awdeh Z, Kruskal MSI et al (2000) Prospective analysis suggests susceptibility genes for deficiencies of IgA and several other immunoglobulins on the [HLA-B8, SC01, DR3] conserved extended haplotype. Tissue Antigens 56:207–216CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Cadranel J, Bouvry D, Wislez M (2003) Respiratory manifestations of common variable immunodeficiency in adults. Rev Mal Respir 20:126–133PubMed Cadranel J, Bouvry D, Wislez M (2003) Respiratory manifestations of common variable immunodeficiency in adults. Rev Mal Respir 20:126–133PubMed
6.
Zurück zum Zitat Lai Ping SA, Mayer L (1997) Gastrointestinal manifestations of primary immunodeficiency disorders. Semin Gastrointest Dis 8:22–32PubMed Lai Ping SA, Mayer L (1997) Gastrointestinal manifestations of primary immunodeficiency disorders. Semin Gastrointest Dis 8:22–32PubMed
7.
Zurück zum Zitat Cunningham-Rundles C (2002) Hematologic complications of primary immune deficiencies. Blood Rev 16:61–64CrossRefPubMed Cunningham-Rundles C (2002) Hematologic complications of primary immune deficiencies. Blood Rev 16:61–64CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat North ME, Webster AD, Farrant J (1998) Primary defect in CD8+ lymphocytes in the antibody deficiency disease (common variable immunodeficiency): abnormalities in intracellular production of interferon-gamma (IFN-gamma) in CD28+ (‘cytotoxic’) and CD28− (suppressor) CD8+ subsets. Clin Exp Immunol 111:70–75CrossRefPubMed North ME, Webster AD, Farrant J (1998) Primary defect in CD8+ lymphocytes in the antibody deficiency disease (common variable immunodeficiency): abnormalities in intracellular production of interferon-gamma (IFN-gamma) in CD28+ (‘cytotoxic’) and CD28− (suppressor) CD8+ subsets. Clin Exp Immunol 111:70–75CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Hansel TT, Haeney MR, Thomson RA (1987) Primary hypogammaglobulinemia and arthritis. Br Med J 295:174–175 Hansel TT, Haeney MR, Thomson RA (1987) Primary hypogammaglobulinemia and arthritis. Br Med J 295:174–175
10.
Zurück zum Zitat Lee AH, Levinson A, Schumacher HR (1993) Hypogammaglobulinemia and rheumatic disease. Semin Arthritis Rheum 4:252–264 Lee AH, Levinson A, Schumacher HR (1993) Hypogammaglobulinemia and rheumatic disease. Semin Arthritis Rheum 4:252–264
11.
Zurück zum Zitat Pazdur J, Płoski R, Bogunia-Kubik K, Polak M, Jastrzębska E, Lange A, Ryżewska A (1998) Can HLA-DRB1 typing have prognostic value in patients with undifferentiated chronic arthritis? Tissue Antigens 51:678–680PubMed Pazdur J, Płoski R, Bogunia-Kubik K, Polak M, Jastrzębska E, Lange A, Ryżewska A (1998) Can HLA-DRB1 typing have prognostic value in patients with undifferentiated chronic arthritis? Tissue Antigens 51:678–680PubMed
12.
Zurück zum Zitat Cooper MD, Keightley RG, Webb SR (1975) T-cell and B-cell interactions in autoimmune syndromes. Ann N Y Acad Sci 13:105–116 Cooper MD, Keightley RG, Webb SR (1975) T-cell and B-cell interactions in autoimmune syndromes. Ann N Y Acad Sci 13:105–116
Metadaten
Titel
Rheumatoid arthritis in a patient with common variable immunodeficiency:difficulty in diagnosis and therapy
verfasst von
J. Swierkot
A. Lewandowicz-Uszynska
A. Chlebicki
M. Szmyrka-Kaczmarek
B. Polańska
A. Jankowski
J. Szechinski
Publikationsdatum
01.02.2006
Erschienen in
Clinical Rheumatology / Ausgabe 1/2006
Print ISSN: 0770-3198
Elektronische ISSN: 1434-9949
DOI
https://doi.org/10.1007/s10067-005-1141-6

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2006

Clinical Rheumatology 1/2006 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

„Überwältigende“ Evidenz für Tripeltherapie beim metastasierten Prostata-Ca.

22.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Patienten mit metastasiertem hormonsensitivem Prostatakarzinom sollten nicht mehr mit einer alleinigen Androgendeprivationstherapie (ADT) behandelt werden, mahnt ein US-Team nach Sichtung der aktuellen Datenlage. Mit einer Tripeltherapie haben die Betroffenen offenbar die besten Überlebenschancen.

So sicher sind Tattoos: Neue Daten zur Risikobewertung

22.05.2024 Melanom Nachrichten

Das größte medizinische Problem bei Tattoos bleiben allergische Reaktionen. Melanome werden dadurch offensichtlich nicht gefördert, die Farbpigmente könnten aber andere Tumoren begünstigen.

CAR-M-Zellen: Warten auf das große Fressen

22.05.2024 Onkologische Immuntherapie Nachrichten

Auch myeloide Immunzellen lassen sich mit chimären Antigenrezeptoren gegen Tumoren ausstatten. Solche CAR-Fresszell-Therapien werden jetzt für solide Tumoren entwickelt. Künftig soll dieser Prozess nicht mehr ex vivo, sondern per mRNA im Körper der Betroffenen erfolgen.

Frühzeitige HbA1c-Kontrolle macht sich lebenslang bemerkbar

22.05.2024 Typ-2-Diabetes Nachrichten

Menschen mit Typ-2-Diabetes von Anfang an intensiv BZ-senkend zu behandeln, wirkt sich positiv auf Komplikationen und Mortalität aus – und das offenbar lebenslang, wie eine weitere Nachfolgeuntersuchung der UKPD-Studie nahelegt.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.