Skip to main content
Erschienen in: Herzschrittmachertherapie + Elektrophysiologie 1/2011

01.03.2011 | Schwerpunkt

Rolle der Bildgebung bei der kardialen Resynchronisationstherapie

verfasst von: Dr. M. Neuß, C. Butter

Erschienen in: Herzschrittmachertherapie + Elektrophysiologie | Ausgabe 1/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Zusammenfassung

Nach dem Ergebnis mehrerer multizentrischer randomisierter Studien ist die kardiale Resynchronisationstherapie sicher und effektiv und hat in breitem Umfang Eingang in die klinische Praxis gefunden. Das Focus Update der europäische Leitlinien sieht eine Klasse-IA-Indikation bei Patienten mit einer Herzinsuffizienz NYHA II–IV bei einer LVEF≤35% und einer QRS-Breite von ≥120 ms (NYHA III/IV) oder ≥150 ms (NYHA II). Werden nach diesen Kriterien Patienten mit einem CRT-System versorgt, bleibt die Therapie bei etwa 30–35% der Fälle ohne den gewünschten Effekt. Da die pathophysiologische Basis des Krankheitsbilds, die gestörte elektromechanische Funktion bei LSB mit bildgebenden Verfahren analysiert werden kann, sind diese immer schon herangezogen worden, um den Erfolg einer CRT zu analysieren und vorauszusagen. Unter den Parametern die hierbei verwendet wurden, erwies sich aber keiner in der multizentrischen PROSPECT-Studie als ausreichend verlässlich um den Erfolg einer CRT vorauszusagen. Seit Veröffentlichung der PROSPECT-Studie 2008 sind aber weitere Studien in der Echokardiographie und im MRT durchgeführt werden, die in dieser Arbeit in den Kontext der Voruntersuchungen eingefügt werden.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bax JJ, Marwick TH, Molhoek SG et al (2003) Left ventricular dyssynchrony predicts benefit of cardiac resynchronization therapy in patients with end-stage heart failure before pacemaker implantation. Am J Cardiol 92:1238–1240PubMedCrossRef Bax JJ, Marwick TH, Molhoek SG et al (2003) Left ventricular dyssynchrony predicts benefit of cardiac resynchronization therapy in patients with end-stage heart failure before pacemaker implantation. Am J Cardiol 92:1238–1240PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Bleeker GB, Kaandorp TAM, Lamb HJ et al (2006) Effect of posterolateral scar tissue on clinical and echocardiographic improvement after cardiac resynchronization therapy. Circulation 113:969–976PubMedCrossRef Bleeker GB, Kaandorp TAM, Lamb HJ et al (2006) Effect of posterolateral scar tissue on clinical and echocardiographic improvement after cardiac resynchronization therapy. Circulation 113:969–976PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Breithardt OA, Stellbrink C, Herbots L et al (2003) Cardiac resynchronization therapy can reverse abnormal myocardial strain distribution in patients with heart failure and left bundle branch block. J Am Coll Cardiol 42:486–494PubMedCrossRef Breithardt OA, Stellbrink C, Herbots L et al (2003) Cardiac resynchronization therapy can reverse abnormal myocardial strain distribution in patients with heart failure and left bundle branch block. J Am Coll Cardiol 42:486–494PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Bristow MR, Saxon LA, Boehmer J et al; Comparison of Medical Therapy, Pacing, and Defibrillation in Heart Failure (COMPANION) Investigators (2004) Cardiac-resynchronization therapy with or without an implantable defibrillator in advanced chronic heart failure. N Engl J Med 350:2140–2150PubMedCrossRef Bristow MR, Saxon LA, Boehmer J et al; Comparison of Medical Therapy, Pacing, and Defibrillation in Heart Failure (COMPANION) Investigators (2004) Cardiac-resynchronization therapy with or without an implantable defibrillator in advanced chronic heart failure. N Engl J Med 350:2140–2150PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Burgess MI, Jenkins C, Chan J et al (2007) Measurement of left ventricular dyssynchrony in patients with ischemic cardiomyopathy: A comparison of real time three-dimensional and tissue Doppler echocardiography. Heart 93:1191–1196PubMedCrossRef Burgess MI, Jenkins C, Chan J et al (2007) Measurement of left ventricular dyssynchrony in patients with ischemic cardiomyopathy: A comparison of real time three-dimensional and tissue Doppler echocardiography. Heart 93:1191–1196PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Cazeau S, Bordachar P, Jauvert G et al (2003) Echocardiographic modeling of cardiac dyssynchrony before and during multisite stimulation: A prospective study. Pacing Clin Electrophysiol 26:137–143PubMedCrossRef Cazeau S, Bordachar P, Jauvert G et al (2003) Echocardiographic modeling of cardiac dyssynchrony before and during multisite stimulation: A prospective study. Pacing Clin Electrophysiol 26:137–143PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Chalil S, Stegemann B, Muhyaldeen S et al (2007) Intraventricular dyssynchrony predicts mortality and morbidity after CRT. J Am Coll Cardiol 50:243–252PubMedCrossRef Chalil S, Stegemann B, Muhyaldeen S et al (2007) Intraventricular dyssynchrony predicts mortality and morbidity after CRT. J Am Coll Cardiol 50:243–252PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Cleland JG, Daubert JC, Erdmann E et al; Cardiac Resynchronization-Heart Failure (CARE-HF) Study Investigators (2005) The effect of cardiac resynchronization on morbidity and mortality in heart failure. N Engl J Med 352:1539–1549PubMedCrossRef Cleland JG, Daubert JC, Erdmann E et al; Cardiac Resynchronization-Heart Failure (CARE-HF) Study Investigators (2005) The effect of cardiac resynchronization on morbidity and mortality in heart failure. N Engl J Med 352:1539–1549PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Chung ES, Leon AR, Tavazzi L et al (2008) Results of the Predictors of Response to CRT (PROSPECT) Trial. Circulation 117:2608–2616PubMedCrossRef Chung ES, Leon AR, Tavazzi L et al (2008) Results of the Predictors of Response to CRT (PROSPECT) Trial. Circulation 117:2608–2616PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Delgaldo V, Bommel RJ van, Bertini M et al (2011) Relative merits of left ventricular dyssynchrony, left ventricular lead position, and myocardial scar to predict long-term survival of ischemic heart failure patients undergoing cardiac resynchronization therapy. Circulation 123:70–78CrossRef Delgaldo V, Bommel RJ van, Bertini M et al (2011) Relative merits of left ventricular dyssynchrony, left ventricular lead position, and myocardial scar to predict long-term survival of ischemic heart failure patients undergoing cardiac resynchronization therapy. Circulation 123:70–78CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Dickstein K, Vardos PE, Auricchio A et al (2010) 2010 Focused Update of ESC Guidelines on device therapy in heart failure. An update of the 2008 ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure and the 2007 ESC guidelines for cardiac and resynchronization therapy. Eur Heart J 31:2677–2687PubMedCrossRef Dickstein K, Vardos PE, Auricchio A et al (2010) 2010 Focused Update of ESC Guidelines on device therapy in heart failure. An update of the 2008 ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure and the 2007 ESC guidelines for cardiac and resynchronization therapy. Eur Heart J 31:2677–2687PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Duckett SG, Chiribiri A, Ginks MR et al (2011) Cardiac MRI to investigate myocardial scar and coronary venous anatomy using a slow infusion of dimeglumine gadobenate in patients undergoing assessment for cardiac resynchronization therapy. J Magn Reson Imaging 33(1):87–95PubMedCrossRef Duckett SG, Chiribiri A, Ginks MR et al (2011) Cardiac MRI to investigate myocardial scar and coronary venous anatomy using a slow infusion of dimeglumine gadobenate in patients undergoing assessment for cardiac resynchronization therapy. J Magn Reson Imaging 33(1):87–95PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Fornwalt BK, Sprague WW, DeBell P et al (2010) Agreement is poor among current criteria used to define response to cardiac resynchronization therapy. Circulation 121:1985–1991PubMedCrossRef Fornwalt BK, Sprague WW, DeBell P et al (2010) Agreement is poor among current criteria used to define response to cardiac resynchronization therapy. Circulation 121:1985–1991PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Gorcsan J, Oyenuga O, Habib J et al (2010) Relationship of echocardiographic dyssynchrony to long term survival after cardiac resynchronization therapy. Circulation 122:1910–1918PubMedCrossRef Gorcsan J, Oyenuga O, Habib J et al (2010) Relationship of echocardiographic dyssynchrony to long term survival after cardiac resynchronization therapy. Circulation 122:1910–1918PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Marcus GM, Rose E, Violria EM et al (2005) Septal to posterior wall motion delay fails to predict reverse remodeling or clinical improvement in patients undergoing cardiac resynchronization therapy. J Am Coll Cardiol 46:2208–2214PubMedCrossRef Marcus GM, Rose E, Violria EM et al (2005) Septal to posterior wall motion delay fails to predict reverse remodeling or clinical improvement in patients undergoing cardiac resynchronization therapy. J Am Coll Cardiol 46:2208–2214PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Pitzalis MV, Iacoviello M, Romito R et al (2005) Ventricular asynchrony predicts a better outcome in patients with chronic heart failure receiving cardiac resynchronization therapy. J Am Coll Cardiol 45:65–69PubMedCrossRef Pitzalis MV, Iacoviello M, Romito R et al (2005) Ventricular asynchrony predicts a better outcome in patients with chronic heart failure receiving cardiac resynchronization therapy. J Am Coll Cardiol 45:65–69PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Rao RK, Kumar UN, Schafer J et al (2007) Reduced ventricular volumes and improved systolic function with cardiac resynchronization therapy: a randomized trial comparing simultaneous biventricular pacing, sequential biventricular pacing, and left ventricular pacing. Circulation 115:2136–2144PubMedCrossRef Rao RK, Kumar UN, Schafer J et al (2007) Reduced ventricular volumes and improved systolic function with cardiac resynchronization therapy: a randomized trial comparing simultaneous biventricular pacing, sequential biventricular pacing, and left ventricular pacing. Circulation 115:2136–2144PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Rybak K, Nowak B, Pfeiffer D et al (2008) Kommentar zu den ESC-Leitlinien „Guidelines for cardiac pacing and cardiac resynchronization therapy“. Kardiologe 2:463–478CrossRef Rybak K, Nowak B, Pfeiffer D et al (2008) Kommentar zu den ESC-Leitlinien „Guidelines for cardiac pacing and cardiac resynchronization therapy“. Kardiologe 2:463–478CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Saxon LA, De Marco T, Schafer J et al; VIGOR Congestive Heart Failure Investigators (2002) Effects of long-term biventricular stimulation for resynchronization on echocardiographic measures of remodeling. Circulation 105:1304–1310PubMedCrossRef Saxon LA, De Marco T, Schafer J et al; VIGOR Congestive Heart Failure Investigators (2002) Effects of long-term biventricular stimulation for resynchronization on echocardiographic measures of remodeling. Circulation 105:1304–1310PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Solomon SD, Foster E, Bourgnon M et al (2010) Effect of cardiac resynchronization on reverse remodeling and relation to outcome. Multicenter automatic defibrillator implantation trial: cardiac resynchronization therapy. Circulation 122:985–992PubMedCrossRef Solomon SD, Foster E, Bourgnon M et al (2010) Effect of cardiac resynchronization on reverse remodeling and relation to outcome. Multicenter automatic defibrillator implantation trial: cardiac resynchronization therapy. Circulation 122:985–992PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat St John Sutton MG, Plappert T, Abraham WT et al; Multicenter InSync Randomized Clinical Evaluation (MIRACLE) Study Group (2003) Effect of cardiac resynchronization therapy on left ventricular size and function in chronic heart failure. Circulation 107:1985–1990CrossRef St John Sutton MG, Plappert T, Abraham WT et al; Multicenter InSync Randomized Clinical Evaluation (MIRACLE) Study Group (2003) Effect of cardiac resynchronization therapy on left ventricular size and function in chronic heart failure. Circulation 107:1985–1990CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Suffoletto MS, Dohi K, Cannesson M et al (2006) Novel speckle-tracking radial strain from routine black-and-white echocardiographic images to quantify dyssynchrony and predict response to CRT. Circulation 113:960–968PubMedCrossRef Suffoletto MS, Dohi K, Cannesson M et al (2006) Novel speckle-tracking radial strain from routine black-and-white echocardiographic images to quantify dyssynchrony and predict response to CRT. Circulation 113:960–968PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Tanake H, Nesser HJ, Buck T et al (2010) Dyssynchrony by speckle-tracking echocardiography and response to cardiac resynchronization therapy: results of the speckle tracking and resynchronization (STAR) study. Eur Heart J 31:1690–1700CrossRef Tanake H, Nesser HJ, Buck T et al (2010) Dyssynchrony by speckle-tracking echocardiography and response to cardiac resynchronization therapy: results of the speckle tracking and resynchronization (STAR) study. Eur Heart J 31:1690–1700CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Van de Veire NR, Bleeker GB, Ypenburg C et al (2007) Usefulness of triplane Doppler imaging to predict acute response to CRT. Am J Cardiol 100:476–482CrossRef Van de Veire NR, Bleeker GB, Ypenburg C et al (2007) Usefulness of triplane Doppler imaging to predict acute response to CRT. Am J Cardiol 100:476–482CrossRef
25.
Zurück zum Zitat White JA, Yee R, Yuan X et al (2006) Delayed enhancement magnetic resonance imaging predicts response to cardiac resynchronization therapy in patients with intraventricular dyssynchrony. J Am Coll Cardiol 48:1953–1960PubMedCrossRef White JA, Yee R, Yuan X et al (2006) Delayed enhancement magnetic resonance imaging predicts response to cardiac resynchronization therapy in patients with intraventricular dyssynchrony. J Am Coll Cardiol 48:1953–1960PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Yu CM, Fung JW, Zhang Q et al (2004) Tissue Doppler imaging is superior to strain rate imaging and postsystolic shortening on the prediction of reverse remodeling in both ischemic and nonischemic heart failure after cardiac resynchronization therapy. Circulation 110:66–73PubMedCrossRef Yu CM, Fung JW, Zhang Q et al (2004) Tissue Doppler imaging is superior to strain rate imaging and postsystolic shortening on the prediction of reverse remodeling in both ischemic and nonischemic heart failure after cardiac resynchronization therapy. Circulation 110:66–73PubMedCrossRef
27.
Zurück zum Zitat Yu CM, Zhang Q, Chan YS et al (2006) Tissue Doppler velocity is superior to displacement and strain mapping in predicting left ventricular reverse remodeling response after cardiac resynchronization therapy. Heart 92:1452–1456PubMedCrossRef Yu CM, Zhang Q, Chan YS et al (2006) Tissue Doppler velocity is superior to displacement and strain mapping in predicting left ventricular reverse remodeling response after cardiac resynchronization therapy. Heart 92:1452–1456PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Rolle der Bildgebung bei der kardialen Resynchronisationstherapie
verfasst von
Dr. M. Neuß
C. Butter
Publikationsdatum
01.03.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Herzschrittmachertherapie + Elektrophysiologie / Ausgabe 1/2011
Print ISSN: 0938-7412
Elektronische ISSN: 1435-1544
DOI
https://doi.org/10.1007/s00399-011-0116-3

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2011

Herzschrittmachertherapie + Elektrophysiologie 1/2011 Zur Ausgabe

Editorial

Editorial

Schrittmacher-EKG-Quiz

Schrittmacher-EKG-Quiz Folge 24

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

Erhöhtes Risiko fürs Herz unter Checkpointhemmer-Therapie

28.05.2024 Nebenwirkungen der Krebstherapie Nachrichten

Kardiotoxische Nebenwirkungen einer Therapie mit Immuncheckpointhemmern mögen selten sein – wenn sie aber auftreten, wird es für Patienten oft lebensgefährlich. Voruntersuchung und Monitoring sind daher obligat.

GLP-1-Agonisten können Fortschreiten diabetischer Retinopathie begünstigen

24.05.2024 Diabetische Retinopathie Nachrichten

Möglicherweise hängt es von der Art der Diabetesmedikamente ab, wie hoch das Risiko der Betroffenen ist, dass sich sehkraftgefährdende Komplikationen verschlimmern.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.