Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Urology 11/2023

06.07.2023 | Topic Paper

Survival after sequential neoadjuvant chemotherapy followed by trimodal treatment or radical cystectomy for muscle-invasive bladder cancer

verfasst von: Pierre-Louis Reignier, Hélène Gauthier, Christophe Hennequin, Quiterie Aussedat, Evanguelos Xylinas, François Desgrandchamps, Stéphane Culine, Alexandra Masson-Lecomte, Clément Dumont

Erschienen in: World Journal of Urology | Ausgabe 11/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

to assess the respective outcomes of patients with localized muscle-invasive bladder cancer (MIBC) treated by either radical cystectomy (RC) or trimodal treatment (TMT) depending on pathological response to previous neoadjuvant chemotherapy (NAC) assessed on cystectomy specimen or post-NAC transurethral resection (TURB) specimen, respectively.

Patient and methods

We retrospectively included all consecutive patients treated in one academic center with cisplatin-based NAC followed by RC or TMT for cT2-3N0M0 MIBC between 2014 and 2021. Primary endpoint was metastasis-free survival (MFS) in both treatment groups and according to pathological response to NAC. Local recurrence-free survival and conservative management failure (metastasis-free bladder-intact survival) for patients treated with TMT were assessed.

Results

104 patients were included, 26 treated with TMT and 78 with RC. The rate of complete pathological response was 47.4% in patients treated with RC (ypT0) and 66.7% in patients treated with TMT (ycT0). Median follow-up was 34.9 months. Four-year MFS was 72% in both treatment groups. Four-year MFS was 85% in both ypT0 RC patients and ycT0 TMT patients. ycT0 stage was associated with low rates of intravesical recurrence and conservative management failure.

Conclusion

Patients with post-NAC ycT0 stage treated with TMT have favorable oncological outcomes similar to those of ypT0 patients treated with RC. Assessment of complete histological response with TURB after NAC may help in selecting the best candidates for bladder preservation with TMT.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Defossez G, Le Guyader‑Peyrou S, Uhry Z, Grosclaude P, Colonna M, Dantony E, et al (2019) Estimations nationales de l’incidence et de la mortalité par cancer en France métropolitaine entre 1990 et 2018. Synthèse. Saint‑Maurice : Santé publique France, p 20 Defossez G, Le Guyader‑Peyrou S, Uhry Z, Grosclaude P, Colonna M, Dantony E, et al (2019) Estimations nationales de l’incidence et de la mortalité par cancer en France métropolitaine entre 1990 et 2018. Synthèse. Saint‑Maurice : Santé publique France, p 20
4.
Zurück zum Zitat International Collaboration of Trialists et al (2011) International phase III trial assessing neoadjuvant cisplatin, methotrexate, and vinblastine chemotherapy for muscle-invasive bladder cancer: long-term results of the BA06 30894 trial. J Clin Oncol Off J Am Soc Clin Oncol 29(no 16):2171–2177. https://doi.org/10.1200/JCO.2010.32.3139CrossRef International Collaboration of Trialists et al (2011) International phase III trial assessing neoadjuvant cisplatin, methotrexate, and vinblastine chemotherapy for muscle-invasive bladder cancer: long-term results of the BA06 30894 trial. J Clin Oncol Off J Am Soc Clin Oncol 29(no 16):2171–2177. https://​doi.​org/​10.​1200/​JCO.​2010.​32.​3139CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Pfister C et al (2021) Randomized phase III Trial of dose-dense methotrexate, vinblastine, doxorubicin, and cisplatin, or gemcitabine and cisplatin as perioperative chemotherapy for patients with muscle-invasive bladder cancer. Analysis of the GETUG/AFU V05 VESPER Trial secondary endpoints: chemotherapy toxicity and pathological responses. Eur Urol 79(no 2):214–221. https://doi.org/10.1016/j.eururo.2020.08.024CrossRefPubMed Pfister C et al (2021) Randomized phase III Trial of dose-dense methotrexate, vinblastine, doxorubicin, and cisplatin, or gemcitabine and cisplatin as perioperative chemotherapy for patients with muscle-invasive bladder cancer. Analysis of the GETUG/AFU V05 VESPER Trial secondary endpoints: chemotherapy toxicity and pathological responses. Eur Urol 79(no 2):214–221. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​eururo.​2020.​08.​024CrossRefPubMed
15.
21.
Zurück zum Zitat National Cancer Institute (NCI) (2022) Phase III Randomized Trial of Concurrent Chemoradiotherapy With or Without Atezolizumab in Localized Muscle Invasive Bladder Cancer. Clinicaltrials.gov, Clinical trial registration NCT03775265, août 2022. Consulté le: 8 août 2022. [En ligne]. Disponible sur: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03775265 National Cancer Institute (NCI) (2022) Phase III Randomized Trial of Concurrent Chemoradiotherapy With or Without Atezolizumab in Localized Muscle Invasive Bladder Cancer. Clinicaltrials.gov, Clinical trial registration NCT03775265, août 2022. Consulté le: 8 août 2022. [En ligne]. Disponible sur: https://​clinicaltrials.​gov/​ct2/​show/​NCT03775265
22.
Zurück zum Zitat K. Mouw, « A Phase 2 Study of Avelumab in Combination With Bladder-Directed Radiation in Cisplatin-Ineligible Patients With Muscle-Invasive Urothelial Carcinoma of the Bladder », clinicaltrials.gov, Clinical trial registration NCT03747419, avr. 2022. Consulté le: 8 août 2022. [En ligne]. Disponible sur: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03747419 K. Mouw, « A Phase 2 Study of Avelumab in Combination With Bladder-Directed Radiation in Cisplatin-Ineligible Patients With Muscle-Invasive Urothelial Carcinoma of the Bladder », clinicaltrials.gov, Clinical trial registration NCT03747419, avr. 2022. Consulté le: 8 août 2022. [En ligne]. Disponible sur: https://​clinicaltrials.​gov/​ct2/​show/​NCT03747419
Metadaten
Titel
Survival after sequential neoadjuvant chemotherapy followed by trimodal treatment or radical cystectomy for muscle-invasive bladder cancer
verfasst von
Pierre-Louis Reignier
Hélène Gauthier
Christophe Hennequin
Quiterie Aussedat
Evanguelos Xylinas
François Desgrandchamps
Stéphane Culine
Alexandra Masson-Lecomte
Clément Dumont
Publikationsdatum
06.07.2023
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
World Journal of Urology / Ausgabe 11/2023
Print ISSN: 0724-4983
Elektronische ISSN: 1433-8726
DOI
https://doi.org/10.1007/s00345-023-04506-9

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2023

World Journal of Urology 11/2023 Zur Ausgabe

Schützt auch die medikamentöse Gewichtsreduktion vor Krebs?

03.06.2024 ASCO 2024 Kongressbericht

Offenbar muss es nicht immer die bariatrische Chirurgie sein, wenn es darum geht, durch deutlichen Gewichtsverlust auch das Krebsrisiko günstig zu beeinflussen. Eine große Kohortenanalyse zur Behandlung mit GLP-1-Agonisten wurde dazu auf der ASCO-Tagung vorgestellt.

Mit dem Seitenschneider gegen das Reißverschluss-Malheur

03.06.2024 Urologische Notfallmedizin Nachrichten

Wer ihn je erlebt hat, wird ihn nicht vergessen: den Schmerz, den die beim Öffnen oder Schließen des Reißverschlusses am Hosenschlitz eingeklemmte Haut am Penis oder Skrotum verursacht. Eine neue Methode für rasche Abhilfe hat ein US-Team getestet.

Patrone im Penis bringt Urologen in Gefahr

30.05.2024 Operationen am Penis Nachrichten

In Lebensgefahr brachte ein junger Mann nicht nur sich selbst, sondern auch das urologische Team, das ihm zu Hilfe kam: Er hatte sich zur Selbstbefriedigung eine scharfe Patrone in die Harnröhre gesteckt.

15% bedauern gewählte Blasenkrebs-Therapie

29.05.2024 Urothelkarzinom Nachrichten

Ob Patienten und Patientinnen mit neu diagnostiziertem Blasenkrebs ein Jahr später Bedauern über die Therapieentscheidung empfinden, wird einer Studie aus England zufolge von der Radikalität und dem Erfolg des Eingriffs beeinflusst.

Update Urologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.