Skip to main content
Erschienen in: Der Orthopäde 2/2016

01.02.2016 | Originalien

Treatment of irreducible atlantoaxial dislocation using the transoral atlantoaxial pedicle screw technique

A report of 10 cases

verfasst von: Yi Zheng, MD, Zeng-Hui Wu, MD, Yi-Hong Yin, MD, Qing-Shui Yin, MD, Kai Zhang, MD

Erschienen in: Die Orthopädie | Ausgabe 2/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

The purpose of this work is to evaluate the outcome of the transoral atlantoaxial pedicle screw technique for the treatment of irreducible atlantoaxial dislocation (IAAD).

Patients and methods

A total of 10 patients with IAAD were treated using the transoral atlantoaxial pedicle screw technique. We compared preoperative and postoperative JOA (Japanese Orthopedic Association) scores and observed bone graft fusion rate of the atlantoaxial joint, and examined whether our technique was suitable for the treatment of IAAD.

Results

The mean preoperative and postoperative JOA scores (9.2 ± 0.63 and 12.9 ± 0.73, respectively) were significantly different (P < 0.05). The atlantoaxial rigid bony fusion rate was 100 % in 10 cases. All cases were followed up for an average of 5.1 years (range 3.5–6 years).

Conclusion

The transoral atlantoaxial screw reconstruction plate technique is a novel surgical technique for the treatment of IAAD in upper cervical diseases.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Dean CL, Lee MJ, Robbin M, Cassinelli EH (2009) Correlation between computed tomography measurements and direct anatomic measurements of the axis for consideration of C2 laminar screw placement. Spine J 9:258–262 Dean CL, Lee MJ, Robbin M, Cassinelli EH (2009) Correlation between computed tomography measurements and direct anatomic measurements of the axis for consideration of C2 laminar screw placement. Spine J 9:258–262
2.
Zurück zum Zitat Jeon SW, Jeong JH, Choi GH, Moon SM, Hwang HS, Choi SK (2012) Clinical outcome of posterior fixation of the C1 lateral mass and C2 pedicle by polyaxial screw and rod. Clin Neurol Neurosurg 114(6):539–544CrossRefPubMed Jeon SW, Jeong JH, Choi GH, Moon SM, Hwang HS, Choi SK (2012) Clinical outcome of posterior fixation of the C1 lateral mass and C2 pedicle by polyaxial screw and rod. Clin Neurol Neurosurg 114(6):539–544CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Yin Q, Ai F, Zhang K, Chang Y, Xia H, Wu Z, Quan R, Mai X, Liu J (2005) Irreducible anterior atlantoaxial dislocation: one-stage treatment with a transoral atlantoaxialreduction plate fixation and fusion. Report of 5 cases and review of the literature. Spine (Phila Pa 1976) 30(13):E375–E381CrossRef Yin Q, Ai F, Zhang K, Chang Y, Xia H, Wu Z, Quan R, Mai X, Liu J (2005) Irreducible anterior atlantoaxial dislocation: one-stage treatment with a transoral atlantoaxialreduction plate fixation and fusion. Report of 5 cases and review of the literature. Spine (Phila Pa 1976) 30(13):E375–E381CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Yin YH, Qiao GY, Yu XG et al (2013) Posterior realignment of irreducible atlantoaxial dislocation with C1-C2 screw and rod system: a technique of direct reduction and fixation. Spine J 13(12):1864–1871CrossRefPubMed Yin YH, Qiao GY, Yu XG et al (2013) Posterior realignment of irreducible atlantoaxial dislocation with C1-C2 screw and rod system: a technique of direct reduction and fixation. Spine J 13(12):1864–1871CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Wang S, Wang C, Yan M, Zhou H, Dang G (2013) Novel surgical classification and treatment strategy for atlantoaxial dislocations. Spine (Phila Pa 1976) 38(21):E1348–E1356CrossRef Wang S, Wang C, Yan M, Zhou H, Dang G (2013) Novel surgical classification and treatment strategy for atlantoaxial dislocations. Spine (Phila Pa 1976) 38(21):E1348–E1356CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Wu ZH, Zheng Y, Yin QS, Ma XY, Yin YH (2014) Anterior pedicle screw fixation of C2: an anatomic analysis of axis morphology and simulated surgical fixation. Eur Spine J 23(2):356–361PubMedCentralCrossRefPubMed Wu ZH, Zheng Y, Yin QS, Ma XY, Yin YH (2014) Anterior pedicle screw fixation of C2: an anatomic analysis of axis morphology and simulated surgical fixation. Eur Spine J 23(2):356–361PubMedCentralCrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Yin QS, Ai FZ, Zhang K, Mai XH, Xia H, Wu ZH (2010) Transoral atlantoaxial reduction plate internal fixation for the treatment of irreducible atlantoaxial dislocation: a 2- to 4- year follow-up. Orthop Surg 2(2):149–155CrossRefPubMed Yin QS, Ai FZ, Zhang K, Mai XH, Xia H, Wu ZH (2010) Transoral atlantoaxial reduction plate internal fixation for the treatment of irreducible atlantoaxial dislocation: a 2- to 4- year follow-up. Orthop Surg 2(2):149–155CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Chandra PS, Kumar A, Chauhan A et al (2013) Distraction, compression, and extension reduction of basilar invagination and atlantoaxial dislocation: a novel pilot technique. Neurosurgery 72(6):1040–1053CrossRefPubMed Chandra PS, Kumar A, Chauhan A et al (2013) Distraction, compression, and extension reduction of basilar invagination and atlantoaxial dislocation: a novel pilot technique. Neurosurgery 72(6):1040–1053CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Liu T, Li F, Xiong W, Du X et al (2010) Video-assisted anterior transcervical approach for the reduction of irreducible atlantoaxialdislocation. Spine (Phila Pa 1976) 35(15):1495–1501 Liu T, Li F, Xiong W, Du X et al (2010) Video-assisted anterior transcervical approach for the reduction of irreducible atlantoaxialdislocation. Spine (Phila Pa 1976) 35(15):1495–1501
10.
Zurück zum Zitat Xu R, Bydon M, Macki M et al (2014) Biomechanical impact of C2 pedicle screw length in an atlantoaxial fusion construct. Surg Neurol Int 5(Suppl 7):S343–S346PubMedCentralPubMed Xu R, Bydon M, Macki M et al (2014) Biomechanical impact of C2 pedicle screw length in an atlantoaxial fusion construct. Surg Neurol Int 5(Suppl 7):S343–S346PubMedCentralPubMed
11.
Zurück zum Zitat Liu GY, Mao L, XU RM et al (2014) Biomechanical comparison of pedicle screws versus spinous process screws in C2 vertebra. Indian J Orthop 48(6):550–554 Liu GY, Mao L, XU RM et al (2014) Biomechanical comparison of pedicle screws versus spinous process screws in C2 vertebra. Indian J Orthop 48(6):550–554
12.
Zurück zum Zitat Yadav YR, Madhariya SN, Parihar VS, Namdev H, Bhatele PR (2013) Endoscopic transoral excision of odontoid process in irreducible atlantoaxial dislocation: our experience of 34 patients. J Neurol Surg A Cent Eur Neurosurg 74(3):162–167PubMed Yadav YR, Madhariya SN, Parihar VS, Namdev H, Bhatele PR (2013) Endoscopic transoral excision of odontoid process in irreducible atlantoaxial dislocation: our experience of 34 patients. J Neurol Surg A Cent Eur Neurosurg 74(3):162–167PubMed
13.
Zurück zum Zitat Yang J, Ma X, Xia H, Wu Z, Ai F, Yin Q (2014) Transoral anterior revision surgeries for basilar invagination with irreducible atlantoaxialdislocation after posterior decompression: a retrospective study of 30 cases. Eur Spine J 23(5):1099–1108CrossRefPubMed Yang J, Ma X, Xia H, Wu Z, Ai F, Yin Q (2014) Transoral anterior revision surgeries for basilar invagination with irreducible atlantoaxialdislocation after posterior decompression: a retrospective study of 30 cases. Eur Spine J 23(5):1099–1108CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Ai FZ, Yin QS, Wang ZY, Xia H, Chang YB, Wu ZH, Liu JF (2006) The anatomical study of transoral atlantoaxial reduction plate internal fixation. Chin J Traumatol 9(1):8–13PubMed Ai FZ, Yin QS, Wang ZY, Xia H, Chang YB, Wu ZH, Liu JF (2006) The anatomical study of transoral atlantoaxial reduction plate internal fixation. Chin J Traumatol 9(1):8–13PubMed
15.
Zurück zum Zitat Syre P III, Rodriguez-Cruz L, Desai R, Geeene KA, Hurst R, Schuster J, Malhotra NR, Marcotte P (2013) Civilian gunshot wounds to the atlantoaxial spine: a report of 10 cases treated using a multidisciplinary approach. J Neurosurg Spine 19(6):759–766CrossRefPubMed Syre P III, Rodriguez-Cruz L, Desai R, Geeene KA, Hurst R, Schuster J, Malhotra NR, Marcotte P (2013) Civilian gunshot wounds to the atlantoaxial spine: a report of 10 cases treated using a multidisciplinary approach. J Neurosurg Spine 19(6):759–766CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Xia H, Yin Q, Ai F, Ma X, Wang J, Wu Z, Zhang K, Liu J, Xu J (2014) Treatment of basilar invagination with atlantoaxial dislocation: atlantoaxial joint distraction and fixation with transoral atlantoaxial reduction plate (TARP) without odontoidectomy. Eur Spine J 23(8):1648–1655CrossRefPubMed Xia H, Yin Q, Ai F, Ma X, Wang J, Wu Z, Zhang K, Liu J, Xu J (2014) Treatment of basilar invagination with atlantoaxial dislocation: atlantoaxial joint distraction and fixation with transoral atlantoaxial reduction plate (TARP) without odontoidectomy. Eur Spine J 23(8):1648–1655CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Treatment of irreducible atlantoaxial dislocation using the transoral atlantoaxial pedicle screw technique
A report of 10 cases
verfasst von
Yi Zheng, MD
Zeng-Hui Wu, MD
Yi-Hong Yin, MD
Qing-Shui Yin, MD
Kai Zhang, MD
Publikationsdatum
01.02.2016
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Die Orthopädie / Ausgabe 2/2016
Print ISSN: 2731-7145
Elektronische ISSN: 2731-7153
DOI
https://doi.org/10.1007/s00132-015-3219-4

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2016

Der Orthopäde 2/2016 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.