Skip to main content
Erschienen in: Journal of Neurology 4/2015

01.04.2015 | Original Communication

Two-year outcome of thymectomy in non-thymomatous late-onset myasthenia gravis

verfasst von: Akiyuki Uzawa, Naoki Kawaguchi, Tetsuya Kanai, Keiichi Himuro, Fumiko Oda, Shigetoshi Yoshida, Ichiro Yoshino, Satoshi Kuwabara

Erschienen in: Journal of Neurology | Ausgabe 4/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Thymectomy is an effective treatment for myasthenia gravis (MG). However, there is limited data on its effectiveness in non-thymomatous late-onset MG (LOMG). The aim of this study was to analyze the effects of thymectomy in LOMG. We retrospectively reviewed the 2-year post-thymectomy prognosis in 39 consecutive patients with non-thymomatous, anti-acetylcholine receptor antibody positive, and generalized LOMG (age at onset ≥50 years). The MG foundation of America (MGFA) classification, MGFA post-intervention status, dosage of prednisolone and pyridostigmine, and anti-acetylcholine receptor antibody titers were evaluated. Among the 39 LOMG patients, thymic hyperplasia was seen in 5 (12.8 %). MGFA classification and prednisolone dosage before thymectomy were similar between the LOMG with thymic hyperplasia group (n = 5) and the LOMG with involuted thymus group (n = 34). Two years after thymectomy, the LOMG patients with thymic hyperplasia showed higher proportion of remission (60 vs. 26 %) and received lower prednisolone dosage compared to patients with involuted thymus (0.8 vs. 4.0 mg/day). Notably, the proportion of patients with minimal manifestation or better status with receiving ≤5 mg/day prednisolone was much higher in the thymic hyperplasia group than in the involuted thymus group (100 vs. 62 %). In conclusion, thymectomy could have beneficial effects in generalized LOMG, particularly in patients with thymic hyperplasia.
Literatur
1.
2.
Zurück zum Zitat Leite MI, Jones M, Ströbel P et al (2007) Myasthenia gravis thymus: complement vulnerability of epithelial and myoid cells, complement attack on them, and correlations with autoantibody status. Am J Pathol 171:893–905PubMedCentralCrossRefPubMed Leite MI, Jones M, Ströbel P et al (2007) Myasthenia gravis thymus: complement vulnerability of epithelial and myoid cells, complement attack on them, and correlations with autoantibody status. Am J Pathol 171:893–905PubMedCentralCrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Schluep M, Willcox N, Vincent A, Dhoot GK, Newsom-Davis J (1987) Acetylcholine receptors in human thymic myoid cells in situ: an immunohistological study. Ann Neurol 22:212–222CrossRefPubMed Schluep M, Willcox N, Vincent A, Dhoot GK, Newsom-Davis J (1987) Acetylcholine receptors in human thymic myoid cells in situ: an immunohistological study. Ann Neurol 22:212–222CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Tomulescu V, Sgarbura O, Stanescu C et al (2011) Ten-year results of thoracoscopic unilateral extended thymectomy performed in nonthymomatous myasthenia gravis. Ann Surg 254:761–766CrossRefPubMed Tomulescu V, Sgarbura O, Stanescu C et al (2011) Ten-year results of thoracoscopic unilateral extended thymectomy performed in nonthymomatous myasthenia gravis. Ann Surg 254:761–766CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Pompeo E, Tacconi F, Massa R, Mineo D, Nahmias S, Mineo TC (2009) Long-term outcome of thoracoscopic extended thymectomy for nonthymomatous myasthenia gravis. Eur J Cardiothorac Surg 36:164–169CrossRefPubMed Pompeo E, Tacconi F, Massa R, Mineo D, Nahmias S, Mineo TC (2009) Long-term outcome of thoracoscopic extended thymectomy for nonthymomatous myasthenia gravis. Eur J Cardiothorac Surg 36:164–169CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Ströbel P, Moritz R, Leite MI et al (2008) The ageing and myasthenic thymus: a morphometric study validating a standard procedure in the histological workup of thymic specimens. J Neuroimmunol 201–202:64–73CrossRefPubMed Ströbel P, Moritz R, Leite MI et al (2008) The ageing and myasthenic thymus: a morphometric study validating a standard procedure in the histological workup of thymic specimens. J Neuroimmunol 201–202:64–73CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Murai H, Masuda M, Utsugisawa K et al (2014) Clinical features and treatment status of adult myasthenia gravis in Japan. Clin Exp Neuroimmunol 5:84–91CrossRef Murai H, Masuda M, Utsugisawa K et al (2014) Clinical features and treatment status of adult myasthenia gravis in Japan. Clin Exp Neuroimmunol 5:84–91CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Jaretzki A, Barohn RJ, Ernstoff RM et al (2000) Myasthenia gravis: recommendations for clinical research standards. Task Force of the Medical Scientific Advisory Board of the Myasthenia Gravis Foundation of America. Neurology 55:16–23CrossRefPubMed Jaretzki A, Barohn RJ, Ernstoff RM et al (2000) Myasthenia gravis: recommendations for clinical research standards. Task Force of the Medical Scientific Advisory Board of the Myasthenia Gravis Foundation of America. Neurology 55:16–23CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Utsugisawa K, Suzuki S, Nagane Y et al (2014) Health-related quality-of-life and treatment targets in myasthenia gravis. Muscle Nerve 50:493–500CrossRefPubMed Utsugisawa K, Suzuki S, Nagane Y et al (2014) Health-related quality-of-life and treatment targets in myasthenia gravis. Muscle Nerve 50:493–500CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Kawaguchi N, Kuwabara S, Nemoto Y et al (2007) Effects of thymectomy on late-onset myasthenia gravis without thymoma. Clin Neurol Neurosurg 109:858–861CrossRefPubMed Kawaguchi N, Kuwabara S, Nemoto Y et al (2007) Effects of thymectomy on late-onset myasthenia gravis without thymoma. Clin Neurol Neurosurg 109:858–861CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Two-year outcome of thymectomy in non-thymomatous late-onset myasthenia gravis
verfasst von
Akiyuki Uzawa
Naoki Kawaguchi
Tetsuya Kanai
Keiichi Himuro
Fumiko Oda
Shigetoshi Yoshida
Ichiro Yoshino
Satoshi Kuwabara
Publikationsdatum
01.04.2015
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Journal of Neurology / Ausgabe 4/2015
Print ISSN: 0340-5354
Elektronische ISSN: 1432-1459
DOI
https://doi.org/10.1007/s00415-015-7673-z

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2015

Journal of Neurology 4/2015 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Frühe Alzheimertherapie lohnt sich

25.04.2024 AAN-Jahrestagung 2024 Nachrichten

Ist die Tau-Last noch gering, scheint der Vorteil von Lecanemab besonders groß zu sein. Und beginnen Erkrankte verzögert mit der Behandlung, erreichen sie nicht mehr die kognitive Leistung wie bei einem früheren Start. Darauf deuten neue Analysen der Phase-3-Studie Clarity AD.

Viel Bewegung in der Parkinsonforschung

25.04.2024 Parkinson-Krankheit Nachrichten

Neue arznei- und zellbasierte Ansätze, Frühdiagnose mit Bewegungssensoren, Rückenmarkstimulation gegen Gehblockaden – in der Parkinsonforschung tut sich einiges. Auf dem Deutschen Parkinsonkongress ging es auch viel um technische Innovationen.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.