Skip to main content
Originalarbeit

Risikofaktoren für selbstverletzendes, aggressives und stereotypes Verhalten bei Kindern und Jugendlichen mit Sehschädigungen

Published Online:https://doi.org/10.1024/1422-4917/a000465

Zusammenfassung.Fragestellung: Formen, Häufigkeit und Risikofaktoren für selbstverletzendes, aggressives und stereotypes Verhalten sind bei Kindern und Jugendlichen mit Sehschädigungen unzureichend erforscht. Methodik: 83 Eltern von sehbehinderten und blinden Kindern und Jugendlichen berichten über Merkmale der Sehbehinderung, die sozial-kommunikativen Kompetenzen und die Häufigkeit und Schwere von stereotypen, selbstverletzenden und aggressiven Verhaltensauffälligkeiten, die sie bei ihren Kindern beobachten. Ergebnisse: Die einzelnen Bereiche der sozial-kommunikativen Kompetenzen, die erhoben werden, korrelieren mit der Häufigkeit von stereotypen Verhaltensweisen (r = –0.26 bis 0.33) und selbstverletzenden Verhaltensweisen (r = –0.34 bis 0.48), nicht aber mit der Häufigkeit von aggressiven Verhaltensweisen. Die Varianzanalyse zeigt zudem Zusammenhänge zwischen Häufigkeit und Schwere selbstverletzender Verhaltensweisen mit dem Grad der Entwicklungsverzögerung kognitiver und adaptiver Kompetenzen (F = 4.65, p = 0.012, bzw. F > 5.65, p < 0.01). Blinde Kinder zeigen mehr und schwerere Stereotypien (T > 2.49, p = 0.015; bzw. T = 2.64, p = 0.01) und mehr und schwerere Selbstverletzungen (T = 1.99, p = 0.05; bzw. T = 2.74; p < 0.01) als sehbehinderte Kinder. Selbstverletzendes Verhalten ist bei Kindern und Jugendlichen, die Sonderkindergärten und -schulen besuchen, häufiger zu beobachten. Schlussfolgerungen: Nur Selbstverletzungen und Stereotypien variieren mit Merkmalen der Sehschädigung und Zusatzbehinderungen der Kinder.


Risk factors for self-injurious, aggressive, and stereotypic behavior in children and youths with visual impairments

Abstract.Objective: To increase the limited knowledge concerning the form and risk factors of self-injurious, aggressive, and stereotypic behavior in children and youths with visual impairments. Method: Parents of 83 children and youths with visual impairments report on the characteristics of visual impairment, the social-communicative competence of their children, and the frequency and severity of self-injurious, aggressive, and stereotypic behaviors. Results: Stereotypic behaviors are reported more often than the other behavioral abnormalities. The frequencies of stereotypic and self-injurious behaviors are correlated with each other. Children with higher social-communicative competence received lower scores in stereotypic and self-injurious behaviors (range of correlation coefficients between –.26 and –.48). Furthermore, the developmental delay of cognitive and adaptive competence is associated with the frequency and severity of these self-injurious behaviors (F = 4.65, p = .012/F > 5.65, p < 0.01). For blind children, the parents describe a higher frequency and severity of stereotypic and self-injurious behaviors. The frequency of self-injurious behavior is lower for children in an integrative setting. Conclusions: Frequency and severity of stereotypic and self-injurious behavior varies with characteristics of the child’s visual impairment and additional disabilities. This association is not supported for aggressive behaviors.

Literatur

  • Absoud, M., Parr, J., Salt, A. & Dale, N. (2010). Developing a schedule to identifiy social communication difficulties and autism spectrum disorder in young children with visual impairment. Developmental Medicine & Child Neurology, 53, 285–288. First citation in articleMedlineGoogle Scholar

  • Alimovic, S. (2013). Emotional and behavioral problems in children with visual impairment, intellectual and multiple disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 57, 153–160. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Bienstein, P. & Rojahn, J. (2013). Selbstverletzendes Verhalten bei Menschen mit geistiger Behinderung. Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Brambring, M. & Tröster, H. (1992). On the stability of stereotyped behaviors in blind infants and preschoolers. Journal of Visual Impairment and Blindness, 86, 105–110. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Brambring, M. & Tröster, H. (2005). Kinder und Jugendliche mit Sehschädigung. In: P. Schlottke, S. Schneider, R. Silbereisen, G. Lauth (Hrsg.), Störungen im Kindes- und Jugendalter – Verhaltensauffälligkeiten (351–382). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Dekker, M., Koot, H., Van der Ende, J. & Verhulst, F.(2002). Emotional and behavioral problems in children and adolescents with and without intellectual disability. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43, 1087–1098. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Dworschak, W., Kannewischer, S., Ratz, C. & Wagner, M. (2012). Verhaltensstörungen bei Schülern im Förderschwerpunkt geistige Entwicklung in Bayern. In: C. Ratz (Hrsg.), Verhaltensstörungen und geistige Behinderung (67–82). Oberhausen: Athena. First citation in articleGoogle Scholar

  • Fazzia, E., Lanners, J., Danovaa, S., Ferrarri-Ginevraa, O., Ghezaa, C., Lupariaa, A., Balottinc, U. & Lanzia, G. (1999). Stereotyped behaviours in blind children. Brain & Development, 21, 522–528. First citation in articleMedlineGoogle Scholar

  • Gal, E. & Dyck, M. (2009). Stereotyped movements among children who are visually impaired. Journal of Visual Impairment and Blindness, 103, 754–765. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hasselt, V. B. van, Kazdin, A. E. & Hersen, M. (1986). Assessment of problem behavior in visually handicapped adolescents. Journal of Clinical Child Psychology, 15, 134–141. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hintermair, M. (2006). Sozial-emotionale Probleme hörgeschädigter Kinder – Erste Ergebnisse mit der deutschen Version des Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ-D). Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 34, 49–61. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Jan, J., Freeman, R. & Scott, E. (1977). Visual impairment in children and adolescents. New York: Grune & Stratton. First citation in articleGoogle Scholar

  • Kammerer, E., Köster, S., Monninger, M. & Scheffler, U. (2003). Jugendpsychiatrische Aspekte von Sehbehinderung und Blindheit. Praxis für Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 52, 316–328. First citation in articleMedlineGoogle Scholar

  • Oliver, C. & Richards, C. (2015). Practioner Review: Self-injurious behaviour in children with developmental delay. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56, 1042–1054. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Parkes, J., White-Koning, M., Dickinson, H., Thyen, U. & Arnaud, C., et al. (2008). Psychological problems in children with cerebral palsy: a cross-sectional European study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49, 405–413. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Pinquart, M. & Pfeiffer, J. (2014). Change in psychological problems of adolescents with and without visual impairment. European Child and Adolescent Psychiatry, 23, 571–578. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Rojahn, J., Matson, J., Lott, D., Esbensen, A. & Smalls, Y. (2001). The Behavior Problems Inventory: an instrument for the assessment of self-injury, stereotyped behavior and aggression/destruction in individuals with developmental disabilities. Journal of Autism and Developmental Disorders, 31, 577–588. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Rojahn, J., Rowe, E., Sharber, A., Hastings, R. & Matson, J., et al. (2012a). The Behavior Problems Inventory – Short Form for individuals with intellectual disabilities: Part I: development and provisional clinical reference data. Journal of Intellectual Disability Research, 56, 527–545. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Rojahn, J., Rowe, E., Sharber, A., Hastings, R. & Matson, J., et al. (2012b). The Behavior Problems Inventory – Short Form for individuals with intellectual disabilities: Part II: reliability and validity. Journal of Intellectual Disability Research, 45, 546–565. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Sarimski, K. (2005). Psychische Störungen bei behinderten Kindern und Jugendlichen. Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Sarimski, K. & Steinhausen, H.-C. (2008). Psychische Störungen bei geistiger Behinderung. Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schroeder, S., Richman, D., Abby, L., Courtemanche, A. & Oyama-Ganiko, R. (2014). Functional analysis outcomes and comparison of direct observations and informant rating scales in the assessment of severe behavior problems of infants and toddlers at risk for developmental delays. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 26, 325–334. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Schroeder, S., Marquis, J., Reese, M., Richman, D., Mayo-Ortega, L., Oyama-Ganiko, R., LeBlanc, J., Butler, M., Johnson, T. & Lawrence, L. (2014). Risk factors for self-injury, aggression and stereotyped behavior among young children at risk for intellectual and developmental disabilities. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 119, 351–370. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Teare, J. (1984). Behavioral adjustment of children attending a residential school for the blind. Developmental and Behavioral Pediatrics, 5, 237–240. First citation in articleMedlineGoogle Scholar

  • Tirosh, E., Shnitzer, M., Davidovitch, M. & Cohen, A. (1998). Behavioral problems among visually impaired children between 6 months and 5 years. International Journal of Rehabilitation Research, 21, 63–70. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar