Skip to main content
Themenschwerpunkt

HAWIK-IV

Published Online:https://doi.org/10.1026/0942-5403.17.2.71

Der HAWIK-IV gehört international zu den prominentesten psychometrischen Verfahren. Es werden grundlegende Aspekte zum HAWIK-IV und seine Aussagekraft im klinischen und pädagogischen Bereich (z. B. Hochbegabtendiagnostik; Leistungsprofile von Kindern mit Migrationshintergrund) diskutiert. Weiterhin wird verdeutlicht, wie stark die erfasste kognitive Leistung vom Bildungsstand der Eltern abhängt und welche Fehler des Testleiters häufig auftreten.


German WISC-IV

Internationally, the WISC-IV is one of the most widely known intelligence tests. Certain aspects of the WISC-IV and its clinical and pedagogical importance (high ability assessment, achievement profiles of children of immigrant families) are discussed here. Furthermore, the article describes how cognitive performance depends on the parents' educational background and which examiner's mistakes occur most frequently.

Literatur

  • Antshel, K. M. , Faraone, S.. V , Stallone, K. , Nave, A. , Kaufmann, F. A. , Doyle, A. , Fried, R. , Seidman, L. , Biederman, J. (2007). Is attention deficit hyperactivity a valid diagnosis in the presense of high IQ? Results from the MGH longitudinal family studies of ADHD. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48, 687 – 694. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Bradley, R. H. , Corwyn, R. F. (2002). Socioeconomic status and child development. Annual Review of Psychology, 53, 371 – 399. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Daseking, M. , Janke, M. , Petermann, F. (2006). Intelligenzdiagnostik. Monatsschrift Kinderheilkunde, 154, 314 – 319. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Daseking, M. , Lipsius, M. , Petermann, F. , Waldmann, H.-C. (2008). Differenzen im Intelligenzprofil bei Kindern mit Migrationshintergrund: Befunde zum HAWIK-IV. Kindheit und Entwicklung, 17, 76 – 89. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Daseking, M. , Petermann, F. , Petermann, U. (2007). Intelligenzdiagnostik mit dem HAWIK-IV. Kindheit und Entwicklung, 16, 250 – 259. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Flanagan, D. P. , Kaufman, A. S. (2004). Essentials of WISC-IV assessment. Hoboken: Wiley. First citation in articleGoogle Scholar

  • Gienger, C. , Petermann, F. , Petermann, U. (2008). Wie stark hängen die HAWIK-IV-Befunde vom Bildungsstand der Eltern ab? Kindheit und Entwicklung, 17, 90 – 98. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Holling, H. , Preckel, F. , Vock, M. (2004). Intelligenzdiagnostik. Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Holocher-Ertl, S. , Kubinger, K. D. , Hohensinn, C. (2008). Hochbegabungsdiagnostik: HAWIK-IV oder AID 2. Kindheit und Entwicklung, 17, 99 – 106. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Jacobs, C. , Heubrock, D. , Petermann, F. (2002). Hamburg-Wechsler-Intelligenztest für Kinder – Dritte Auflage. Diagnostica, 48, 159 – 162. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Jacobs, C. , Petermann, F. (2007). Aufmerksamkeitsstörungen bei Kindern. Langzeiteffekte des neuropsychologischen Gruppenprogrammes ATTENTIONER. Kindheit und Entwicklung, 16, 40 – 48. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Janke, N. , Petermann, F. (2006). Zur klinischen Aussagekraft des SON-R 2½ – 7. Kindheit und Entwicklung, 15, 83 – 92. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Kaufman, A. S. , Flanagan, D. P. , Alfonso, V. C. , Mascolo, J. T. (2006). Wechsler Intelligence Scale for Children, Fourth Edition (WISC-IV). Journal of Psychoeducational Assessment, 24, 278 – 295. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Lepach, A. C. , Petermann, F. , Schmidt, S. (2007). Neuropsychologische Diagnostik von Merk- und Lernstörungen mit der MLT-C. Kindheit und Entwicklung, 16, 16 – 26. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Linver, M. R. , Brooks-Gunn, J. , Kohen, D. E. (2002). Family processes as pathways form income to young children's development. Developmental Psychology, 38, 719 – 734. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Lipsius, M. , Petermann, F. , Daseking, M. (2008). Wie beeinflussen Testleiter die HAWIK-IV-Befunde? Kindheit und Entwicklung, 17, 107 – 117. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Loe, S. A. , Kadlubek, R. M. , Marks, W. J. (2007). Administration and scoring errors on the WISC-IV among graduate student examiners. Journal of Psychoeducational Assessment, 25, 237 – 247. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Mayes, S. S. , Calhoun, S. L. (2006). WISC-IV and WISC-III profiles in children with ADHS. Journal of Attention Disorders, 9, 486 – 493. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Petermann, F. (2006). Intelligenzdiagnostik. Kindheit und Entwicklung, 15, 71 – 75. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Petermann, F. , Hamid, L. (2007). Trends und Anwendungsgebiete der Klinischen Kinderpsychologie. Zeitschrift für Psychiatrie, Psychologie und Psychotherapie, 55, 271 – 281. First citation in articleGoogle Scholar

  • Petermann, F. , Petermann, U. (Hrsg.). (2007). Hamburg-Wechsler Intelligenztest für Kinder – IV (HAWIK-IV). Bern: Huber. First citation in articleGoogle Scholar

  • Prifitera, A. , Saklofske, D. H. , Weiss, L. , Rolfhus, E. (2005). The WISC-IV in the clinical assessment. In A. Prifitera, H. Saklofske, L. Weiss, (Eds.) , Clinical use and interpretation. Scientist-practioner perspectives (pp. 3 – 32). Amsterdam: Elsevier. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schlagheck, W. , Petermann, F. (2006). Hochbegabtendiagnostik mit dem HAWIK-IV und dem AID 2. Kindheit und Entwicklung, 15, 93 – 99. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Schoenberg, M. R. , Lange, R. T. , Brickell, T. A. , Saklofske, D. H. (2007). Estimating premorbid general cognitive functioning for children and adolescents using the American Wechsler Intelligence performance approaches. Journal of Child Neurology, 22, 379 – 388. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schwean, V. L. , Saklofske, D. H. (2005). Assessment of attention deficit hyperactivity disorder with the WISC-IV. In A. Prifitera, D. H. Saklofske, L. G. Weiss, (Eds.) , WISC-IV clinical use and interpretation: Scientist-practitioner perspectives (pp. 235 – 280). New York: Academic Press First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Shanahan, M. A. , Pennington, B. F. , Yerys, B. E. , Scott, A. , Boada, R. , Willcutt, E. G. , Olson, R. K. , DeFries, J. C. (2006). Processing speed deficits in attention deficit/hyperactivity disorder and reading disability. Journal of Abnormal Child Psychology, 34, 585 – 602. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Souvignier, E. (2008). Förderung intellektueller Kompetenz. In F. Petermann, W. Schneider, (Hrsg.) , Angewandte Entwicklungspsychologie (S. 389 – 412). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Wechsler, D. (2003). The Wechsler Intelligence Scale for Children – Fourth Edition. Technical and interpretive manual. San Antonio: Harcourt Assessment. First citation in articleGoogle Scholar