HAWIK-IV
Abstract
Der HAWIK-IV gehört international zu den prominentesten psychometrischen Verfahren. Es werden grundlegende Aspekte zum HAWIK-IV und seine Aussagekraft im klinischen und pädagogischen Bereich (z. B. Hochbegabtendiagnostik; Leistungsprofile von Kindern mit Migrationshintergrund) diskutiert. Weiterhin wird verdeutlicht, wie stark die erfasste kognitive Leistung vom Bildungsstand der Eltern abhängt und welche Fehler des Testleiters häufig auftreten.
Internationally, the WISC-IV is one of the most widely known intelligence tests. Certain aspects of the WISC-IV and its clinical and pedagogical importance (high ability assessment, achievement profiles of children of immigrant families) are discussed here. Furthermore, the article describes how cognitive performance depends on the parents' educational background and which examiner's mistakes occur most frequently.
Literatur
2007). Is attention deficit hyperactivity a valid diagnosis in the presense of high IQ? Results from the MGH longitudinal family studies of ADHD. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48, 687 – 694.
(2002). Socioeconomic status and child development. Annual Review of Psychology, 53, 371 – 399.
(2006). Intelligenzdiagnostik. Monatsschrift Kinderheilkunde, 154, 314 – 319.
(2008). Differenzen im Intelligenzprofil bei Kindern mit Migrationshintergrund: Befunde zum HAWIK-IV. Kindheit und Entwicklung, 17, 76 – 89.
(2007). Intelligenzdiagnostik mit dem HAWIK-IV. Kindheit und Entwicklung, 16, 250 – 259.
(2004). Essentials of WISC-IV assessment. Hoboken: Wiley.
(2008). Wie stark hängen die HAWIK-IV-Befunde vom Bildungsstand der Eltern ab? Kindheit und Entwicklung, 17, 90 – 98.
(2004). Intelligenzdiagnostik. Göttingen: Hogrefe.
(2008). Hochbegabungsdiagnostik: HAWIK-IV oder AID 2. Kindheit und Entwicklung, 17, 99 – 106.
(2002). Hamburg-Wechsler-Intelligenztest für Kinder – Dritte Auflage. Diagnostica, 48, 159 – 162.
(2007). Aufmerksamkeitsstörungen bei Kindern. Langzeiteffekte des neuropsychologischen Gruppenprogrammes ATTENTIONER. Kindheit und Entwicklung, 16, 40 – 48.
(2006). Zur klinischen Aussagekraft des SON-R 2½ – 7. Kindheit und Entwicklung, 15, 83 – 92.
(2006). Wechsler Intelligence Scale for Children, Fourth Edition (WISC-IV). Journal of Psychoeducational Assessment, 24, 278 – 295.
(2007). Neuropsychologische Diagnostik von Merk- und Lernstörungen mit der MLT-C. Kindheit und Entwicklung, 16, 16 – 26.
(2002). Family processes as pathways form income to young children's development. Developmental Psychology, 38, 719 – 734.
(2008). Wie beeinflussen Testleiter die HAWIK-IV-Befunde? Kindheit und Entwicklung, 17, 107 – 117.
(2007). Administration and scoring errors on the WISC-IV among graduate student examiners. Journal of Psychoeducational Assessment, 25, 237 – 247.
(2006). WISC-IV and WISC-III profiles in children with ADHS. Journal of Attention Disorders, 9, 486 – 493.
(2006). Intelligenzdiagnostik. Kindheit und Entwicklung, 15, 71 – 75.
(2007). Trends und Anwendungsgebiete der Klinischen Kinderpsychologie. Zeitschrift für Psychiatrie, Psychologie und Psychotherapie, 55, 271 – 281.
(2007). Hamburg-Wechsler Intelligenztest für Kinder – IV (HAWIK-IV). Bern: Huber.
(2005). The WISC-IV in the clinical assessment. In , Clinical use and interpretation. Scientist-practioner perspectives (pp. 3 – 32). Amsterdam: Elsevier.
(2006). Hochbegabtendiagnostik mit dem HAWIK-IV und dem AID 2. Kindheit und Entwicklung, 15, 93 – 99.
(2007). Estimating premorbid general cognitive functioning for children and adolescents using the American Wechsler Intelligence performance approaches. Journal of Child Neurology, 22, 379 – 388.
(2005). Assessment of attention deficit hyperactivity disorder with the WISC-IV. In , WISC-IV clinical use and interpretation: Scientist-practitioner perspectives (pp. 235 – 280). New York: Academic Press
(2006). Processing speed deficits in attention deficit/hyperactivity disorder and reading disability. Journal of Abnormal Child Psychology, 34, 585 – 602.
(2008). Förderung intellektueller Kompetenz. In , Angewandte Entwicklungspsychologie (S. 389 – 412). Göttingen: Hogrefe.
(2003). The Wechsler Intelligence Scale for Children – Fourth Edition. Technical and interpretive manual. San Antonio: Harcourt Assessment.
(