Abstract
Die Bedeutung von Stress für die Entwicklung von Störungen in der Familie und beim Kind wird in verschiedenen theoretischen Modellen diskutiert. Es bestehen jedoch kaum empirische Arbeiten, welche die theoretischen Modelle in ihrer Gesamtheit überprüfen. Die Arbeit stellt Stress der Eltern in Verbindung zu kindlichem Problemverhalten dar, wobei wichtige innerfamiliäre Risikofaktoren wie das elterliche Erziehungsverhalten, die Kommunikation in Konflikten sowie das Befinden in das Modell integriert sind. Diese drei Variablen stellen zusammen die wichtigsten Prädiktoren von kindlichem Problemverhalten im familiären Rahmen dar. Das Modell wird anhand der Angaben von 255 Eltern überprüft. Die Ergebnisse zeigen, dass das Modell eine gute Aufklärung erreicht und damit bedeutsame Hinweise geben kann, wie Stress im komplexen System der Familie mit der Entwicklung der Kinder zusammenhängen kann. Insbesondere kovariiert Stress mit ungünstigen Erziehungshandlungen, die wiederum mit einem stärkeren Ausmaß an kindlichen Verhaltensproblemen assoziiert sind.
The importance of stress for the development of family dysfunction and child misbehavior is often cited, but only few empirical works support the relationship between parental stress and dysfunctions in family members. This lack of empirical basis is especially evident in the case of the three main predictors of negative child outcome within family variables: parenting, communication, and parentsʼ well-being. This article proposes a theoretical model framing the relationship between stress, parental functioning, and child behavior. Based upon this model, the current study, analyzing data from 255 parents, has been conducted. Results reveal that an association between stress, poor parenting, communication problems, and negative well-being and child problems exists.
Literatur
1992). The determinants of parenting behavior. Journal of Clinical Child Psychology, 21, 407 – 412.
(1993). The Parenting Scale: A measure of dysfunctional parenting in discipline situations. Psychological Assessment, 5, 137 – 144.
(2002). How do mothersʼ childrearing histories, stress and parenting affect childrenʼs behavioural outcomes? Child: Care, Health & Development, 28, 359 – 368.
(1984). The determinants of parenting: A process model. Child Development, 55, 83 – 96.
(1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107, 238 – 246.
(2000). Stress und Coping bei Paaren. Göttingen: Hogrefe.
(2002). Die Bedeutung von Stress für die Familienentwicklung. In , Klinische Entwicklungspsychologie der Familie (S. 243 – 265). Göttingen: Hogrefe.
(1999). Der Einfluss von Stress, individueller Belastungsbewältigung und dyadischem Coping auf die Partnerschaftsstabilität: Ergebnisse einer 4-Jahres-Längsschnittstudie. Zeitschrift für Klinische Psychologie, 28, 130 – 139.
(2000). Stress und Coping als Prädiktoren für Scheidung: Eine prospektive Fünf-Jahres-Längsschnittstudie. Zeitschrift für Familienforschung, 12, 5 – 20.
(1994). Das Burnout-Syndrom – Theorie der inneren Erschöpfung (2. Aufl.). Berlin: Springer.
(1991). Longitudinal studies of active and aggressive preschoolers: Individual differences in early behavior and outcomes. In , Internalizing and externalizing expressions of dysfunction. Rochester Symposium on Developmental Psychopathology (Vol. 2, pp. 57 – 89). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
(1995). Everyday stresses and parenting. In , Handbook of parenting (Vol. 4, pp. 277 – 298). Mahwah, NJ: Erlbaum.
(1994). Children and marital conflict: The impact of family dispute and resolution. New York: Guilford.
(1998). Parenting stress and child adjustment: Some old hypotheses and new questions. Clinical Psychology: Science and Practice, 5, 314 – 332.
(1990). Children of depressed parents: An integrative review. Psychological Bulletin, 108, 50 – 76.
(1989). Behavioral correlates of maternal depressive symptomatology in conduct-disorder children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 57, 516 – 521.
(2002). Time control, catecholamines, and back pain in young nurses. Scandinavian Journal of Work, Environment & Health, 28, 386 – 393.
(1995). Interrelatedness of marital relations and parent-child relations: A meta-analytic review. Psychological Bulletin, 118, 108 – 132.
(1983). Conduct problem behavior: Standardization of a behavioral rating scale with adolescents. Journal of Clinical Child Psychology, 12, 347 – 354.
(1978). Assessment of child behavior problems: The validation of a new inventory. Journal of Clinical Psychology, 16, 113 – 116.
(2001). Marital behavior, parenting behavior, and multiple reports of preschoolersʼ behavior problems: Mediation or moderation? Developmental Psychology, 37, 502 – 519.
(1995). The Western Australian child health survey: A pilot study. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 29, 48 – 57.
(1990). The effects of maternal depression on children. Clinical Psychology Review, 10, 329 – 353.
(2001). Prävention kindlicher Verhaltensstörungen: Triple P – ein mehrstufiges Programm zu positiver Erziehung. In , Familie und Entwicklung. Aktuelle Perspektiven der Familienpsychologie (S. 405 – 423). Göttingen: Hogrefe.
(2000). Störungen der Kind-Umwelt-Interaktion und ihre Auswirkungen auf den Entwicklungsverlauf. In , Risiken in der frühkindlichen Entwicklung. Entwicklungspsychopathologie der ersten Lebensjahre (S. 223 – 240). Göttingen: Hogrefe.
(2003). Prior juvenile diagnoses in adults with mental disorder. Developmental follow-back of a prospective-longitudinal cohort. Archives of General Psychiatry, 60, 709 – 717.
(2000). Interparental conflict and parenting behaviors: A meta-analytic review. Family Relations, 49, 25 – 44.
(1997). Stress und Stressbewältigung. In , Gesundheitspsychologie (S. 267 – 284). Göttingen: Hogrefe.
(2000). Längsschnittforschung zur Entwicklungsepidemiologie psychischer Störungen: Zielsetzung, Konzeption und zentrale Befunde der Mannheimer Risikokinderstudie. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 29, 246 – 262.
(2002). Motorische, kognitive und sozial-emotionale Entwicklung von 11-Jährigen mit frühkindlichen Risikobelastungen: Späte Folgen. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 30, 5 – 19.
(2003). An outcome evaluation of the implementation of the Triple P Positive Parenting Program in Hong Kong. Family Process, 42, 531 – 544.
(2000). Young children who commit crime: Epidemiology, developmental origins, risk factors, early interventions, and policy implications. Development and Psychopathology, 12, 737 – 762.
(1995). Manual for the Depression Anxiety Stress Scales (2nd ed.). Sydney: Psychology Foundation of Australia.
(1999). Von der Geburt bis 25. Rostocker Längsschnittstudie (ROLS). Kindheit und Entwicklung, 8, 59 – 68.
(2002). Parenting stress and externalizing child behavior. Child and the Family Social Work, 7, 219 – 225.
(1990). Psychosocial risk and protective factors in childhood. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 11, 201 – 209.
(2005). Zur Epidemiologie psychischer Störungen im Kindes- und Jugendalter. Eine Bestandsaufnahme. Kindheit und Entwicklung, 14, 48 – 57.
(2008). Entwicklungspsychopathologie der ersten Lebensjahre. Zeitschrift für Psychiatrie, Psychologie und Psychotherapie, 56, 243 – 253.
(2002). Scheidungsforschung im Rahmen einer Klinischen Entwicklungspsychologie der Familie. In , Klinische Entwicklungspsychologie der Familie (S. 266 – 296). Göttingen: Hogrefe
(1999). Familienpsychologie (2. Aufl.). Stuttgart: Kohlhammer.
(1999). Hautkrankheiten und körperdysmorphe Störung. Göttingen: Hogrefe.
(1988). Maternal depression and its relationship to life stress, perceptions of child behavior problems, parenting behaviors, and child conduct problems. Journal of Abnormal Child Psychology, 16, 299 – 315.
(1990). Stress: A potential disruption of parent perceptions and family interactions. Journal of Clinical Child Psychology, 19, 302 – 312.
(2000). How to promote childrenʼs social and emotional competence. London: Paul Chapman.
(