Lässt sich körperliche Bestrafung durch ein Elterntraining reduzieren?
Ergebnisse einer 3-Jahres-Längsschnittuntersuchung
Abstract
Körperliche Bestrafung ist in Deutschland keine Randerscheinung und mit einer Vielzahl von negativen Folgen für die leidtragenden Kinder verbunden. Mangelnde erzieherische Fähigkeiten gelten hierbei als ein bedeutender Risikofaktor für physische Disziplinarmaßnahmen. Demnach erscheinen Elterntrainings als sinnvolle Maßnahme zur Reduzierung der Prävalenz körperlicher Strafen. In der vorliegenden Arbeit wurde untersucht, ob sich durch das Elterntraining Positive Parenting Program von Sanders (Triple P; 2012) die Häufigkeit körperlicher Bestrafung im Rahmen einer universellen Präventionsmaßnahme reduzieren lässt. Es wurden die Angaben von 279 Müttern im Rahmen einer 3-Jahres-Längsschnittuntersuchung aus einem randomisierten Kontrollgruppen-Design ausgewertet. Eine Analyse mittels latenter Wachstumskurvenmodelle ergab für die Selbsteinschätzung der Mütter einen signifikanten Rückgang der Häufigkeit von Körperstrafen bei kleiner Effektstärke. Da körperliche Strafen, neben einer Vielzahl negativer Entwicklungskonsequenzen, auch mit späterer Kindesmisshandlung im Zusammenhang stehen, erscheint dieser Befund relevant und vielversprechend.
Corporal punishment of children is a common occurrence in Germany and is associated with a variety of negative outcomes for the child. A key risk factor for the use of corporal punishment is a lack of parental child-rearing skills. Therefore teaching such skills is a promising approach to reduce the prevalence of corporal punishment. In the present study, we investigated whether the Positive Parenting Program by Sanders (Triple P; 2012), was effective in reducing corporal punishment of children. The 3-year longitudinal study included 279 mothers, who were either randomized to the Triple P intervention or an assessment only condition. Analyses with latent growth curve modeling showed significant reduction in self-reported use of maternal corporal punishment with small effect size. These findings are particularly relevant since the use of corporal punishment is a risk factor for a number of negative developmental outcomes as well as for subsequent child abuse.
Literatur
2012). Physical punishment and mental disorders: Results from a nationally representative US sample. Pediatrics, 130, 184 – 192.
(1998). Guidance for effective discipline. Pediatrics, 101, 723 – 728.
(2013). Elterliche Erziehung in Deutschland: Entwicklungstrends und Auswirkungen auf Einstellungen und Verhaltensweisen. Zeitschrift für Jugendkriminalrecht und Jugendhilfe, 24, 128 – 137.
(2012). Group-based parenting programmes for improving parental psychosocial health. Cochrane Database of Systematic Reviews, 6, 1 – 156.
(2008). The efficacy of the Triple P-Positive Parenting Program in improving parenting and child behavior: A comparison with two other treatment conditions. Behaviour Research and Therapy, 46, 411 – 427.
(2003). Gewaltfreie Erziehung. Eine Bilanz nach Einführung des Rechts auf gewaltfreie Erziehung 2003. (Broschüre). Erftstadt: Media Team.
(1991). Scaled test statistics and robust standard errors for non‐normal data in covariance structure analysis: A Monte Carlo study. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 44, 347 – 357.
(2011). Enhancing positive development of children: Effects of a multilevel randomized controlled intervention on parenting and child problem behavior. Family Science, 2, 43 – 57.
(1988). Statistical power analysis for the behavioral sciencies. Hillsdale: Routledge.
(2006). Punitive violence against children in Canada. Public Health Agency of Canada-Technical Paper Series. Ottawa: Public Health Agency of Canada.
(1996). Preventive parenting with love, encouragement, and limits. The preschool years. Eugene: Castalia.
(2000). Family managment and deviant peer association as mediators of the impact of treatment condition on youth antisocial behavior. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 68, 857.
(2010). The role of early life stress as a predictor for alcohol and drug dependence. Psychopharmacology, 214, 17 – 31.
(2011). Gewalt in der Erziehung. (Tabellenband). Online im Internet. Zugriff am 10. 08. 2013. Verfügbar unter: www.eltern.de/c/pdf/umfrage-ohrfeigen/Studie_forsa_Gewalt%20in%20der%20Erziehung_2011.pdf .
(2009). PALME: Präventives Elterntraining für alleinerziehende Mütter geleitet von Erzieherinnen und Erziehern. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
(2002). Corporal punishment by parents and associated child behaviors and experiences: A meta-analytic and theoretical review. Psychological Bulletin, 128, 539 – 579.
(2013). Spanking and child development: We know enough now to stop hitting our children. Child Development Perspectives, 7, 133 – 137.
(2012). Longitudinal links between spanking and children’s externalizing behaviors in a national sample of white, black, Hispanic, and Asian American families. Child Development, 83, 838 – 843.
(1997). Toward a developmental-contextual model of the effects of parental spanking on childrens aggression. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 151, 768 – 775 .
(2001). Bevor das Kind in den Brunnen fällt: Prävention von kindlichen Verhaltensstörungen. In , Zentrale Entwicklungsstörungen bei Kindern und Jugendlichen: Aktuelle Erkenntnisse über die Entstehung, Therapie und Prävention (S. 189 – 241). Stuttgart: Klett-Cotta.
(2008). Körperliche Bestrafung: Prävalenz und Einfluss auf die psychische Entwicklung bei Vorschulkindern. Kindheit und Entwicklung, 17, 46 – 56.
(1994). Poverty, social support, and parental behavior. Child Development, 65, 394 – 403.
(2005). Parent recruitment and retention in a universal prevention program for child behavior and emotional problems: Barriers to research and program participation. Prevention Science, 6(4), 275 – 286.
(2006). Triple P aus der Sicht der Eltern: Teilnahmeraten und Kurszufriedenheit in Abhängigkeit von soziodemographischen Charakteristika und Migration. Kindheit und Entwicklung, 15, 19 – 26.
(2009). Universelle Prävention kindlicher Verhaltensstörungen mit Hilfe einer elternzentrierten Maßnahme: Ergebnisse drei Jahre nach Teilnahme. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 38, 79 – 88.
(2014). Four-year follow-up of a randomized controlled trial of Triple P-group for parent and child outcomes. Prevention Science, 15, 233 – 245.
(2014). Häusliche Gewalt gegen Frauen–Zur Bekanntheit des Gewaltschutzgesetztes und seinen Konsequenzen. SWS-Rundschau, 54, 78 – 89.
(1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1 – 55.
(2003). Marital relationship and individual psychological characteristics that predict physical punishment of children. Journal of Family Psychology, 17, 20.
(2007). Age of onset of child maltreatment predicts long-term mental health outcomes. Journal of Abnormal Psychology, 116, 176.
(2003). Analyse von Längsschnittdaten. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 32, 51 – 61.
(2014). Zur Wirksamkeit des adoleszenzspezifischen Elterntrainings Group Teen Triple P. Eine randomisiert kontrollierte Studie. Kindheit und Entwicklung, 23, 184 – 193.
(2014). Familienstatus, mütterliche Belastung, dysfunktionales Erziehungsverhalten und kindliche Auffälligkeiten: Ergebnisse einer multiplen Mediationsanalyse. Kindheit und Entwicklung, 23, 113 – 123.
(2012a). Entwicklung und Normierung einer Kurzform des Partnerschaftsfragebogens (PFB-K) an einer repräsentativen deutschen Stichprobe. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 41, 81 – 89.
(2012b). Die faktorielle Struktur des Partnerschaftsfragebogens. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 41, 109 – 113.
(2013). Improving positive parenting skills and reducing harsh and abusive parenting in low-and middle-income countries: A systematic review. Prevention Science, 14, 1 – 12.
(2007). Early physical abuse and later violent delinquency: A prospective longitudinal study. Child Maltreatment, 12, 233 – 245.
(2013). Does warmth moderate longitudinal associations between maternal spanking and child aggression in early childhood? Developmental Psychology, 49, 2017 – 2028.
(2008). Kinder psychisch kranker Eltern: Ihre Chancen, im Rahmen einer ambulanten Psychotherapie der Eltern zu profitieren. In , Kinder und Partner psychisch kranker Menschen. Belastungen, Hilfebedarf, Interventionskonzepte (S. 91 – 112).Tübingen: dgvt.
(1997). Toward a developmental-contextual model of the effects of parental spanking on childrens aggression. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 151, 768 – 775 .
(2005). Entwicklung und Prävention früher Probleme des Sozialverhaltens: Die Erlangen-Nürnberger Studie. In , Möglichkeiten der Gewaltprävention (S. 201 – 229). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
(2012). Krise der Jungen. Phänomenbeschreibung und Erklärungsansätze. Baden Baden: Nomos Verlag.
(Hrsg.). (1992). Antisocial boys (Vol. 4). Eugene, OR: Castalia.
(2009). Population-based prevention of child maltreatment: The US Triple P system population trial. Prevention Science, 10, 1 – 12.
(2007). Delinquentes Verhalten von Jugendlichen. soFid Kriminalsoziologie + Rechtssoziologie, 2, 9 – 42.
(2012). lavaan: An R package for Structural Equation Modeling. Journal of Statistical Software, 48, 1 – 36.
(2012). Development, evaluation, and multinational dissemination of the Triple P-Positive Parenting Program. Annual Review of Clinical Psychology, 8, 345 – 379.
(2004). Does parental attributional retraining and anger management enhance the effects of the Triple P positive parenting program with parents at risk of child maltreatment? Behavior Therapy, 35, 513 – 535.
(1999). A survey of parenting practices in Queensland: Implications for mental health promotion. Health Promotion Journal of Australia, 9, 105 – 114.
(2002). Missing data: Our view of the state of the art. Psychological Methods, 7, 147 – 177.
(2001). Maltreatment, competency deficits, and risk for academic and behavioral maladjustment. Developmental Psychology, 37 (1), 3.
(2004). Spanking in early childhood and later behavior problems: A prospective study of infants and young toddlers. Pediatrics, 113, 1321 – 1330.
(2005). Parent and partner violence in families with young children: Rates, patterns, and connections. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 73, 435.
(1997). Correlates and consequences of harsh discipline for young children. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 151, 777.
(2012). Nonparametric missing value imputation using Random Forest (Version 1.3). R Package available on CRAN.
(2012). MissForest–non-parametric missing value imputation for mixed-type data. Bioinformatics, 28, 112 – 118.
(2003). Analyzing longitudinal data using multilevel regression and latent growth curve analysis. Metodologia de las Ciencias del Comportamiento, 5, 1 – 21.
(2000). Parenting practices and child disruptive behavior problems in early elementary school. Journal of Clinical Child Psychology, 29, 17 – 29.
(1994). Spanking in the home and childrens subsequent aggression toward kindergarten peers. Development and Psychopathology, 6, 445 – 461.
(2003). The conflict tactics scales handbook. Los Angeles: Western Psychological Services.
(2012). Childhood maltreatment is associated with reduced volume in the Hippocampal Subfields CA3, Dentate Gyrus, and Subiculum. Proceedings of the National Academy of Sciences, E563-E572. doi:0.1073/pnas.1115396109 .
(2006). Family violence. Annual Review of Psychology, 57, 557 – 583.
(1989). Convention on the rights of the child. United Nations Treaty Series, 1577 (3) .
(2012). How evidence-based is an evidence-based parenting program? A PRISMA systematic review and meta-analysis of Triple P. BMC Medicine, 10, 130.
(2001). Ethnicity, income, and parenting contexts of physical punishment in a national sample of families with young children. Child Maltreatment, 6, 118 – 129.
(