Skip to main content
Published Online:https://doi.org/10.1026/0943-8149/a000060

Zusammenfassung. In dieser Studie geht es um geschlechtstypische Unterschiede bei der Nutzung von Bewältigungsstrategien in der frühen Adoleszenz. Neben den Angaben zur Nutzung der Strategien wird zusätzlich berücksichtigt, in welchem Ausmaß Geschlechtsunterschiede von den Jugendlichen erwartet werden. Die Angaben zur Nutzung von Bewältigungsstrategien sowie das Ausmaß der Geschlechtsrollenkonformität der Erwartungen werden zu Anpassungsproblemen in Bezug gesetzt. An der Studie nahmen 260 Jugendliche mit einem Durchschnittsalter von 13.7 Jahren (SD = 1.9) teil. Die Ergebnisse zeigen, dass nur bei wenigen Bewältigungsstrategien Geschlechtsunterschiede hinsichtlich ihrer Nutzung bestehen, während bei wesentlich mehr Bewältigungsstrategien Nutzungsunterschiede erwartet werden. Vor allem als maladaptiv klassifizierte Bewältigungsstrategien stehen in beiden Geschlechtsgruppen mit erhöhten emotionalen und verhaltensbezogenen Anpassungsproblemen im Zusammenhang. Als adaptiv klassifizierte Bewältigungsstrategien sind weiterhin bei Jungen mit geringeren emotionalen Problemen assoziiert. Bei Mädchen finden sich weiterhin Bezüge zur Suche nach sozialer Unterstützung. Es zeigt sich weiterhin, dass mit geschlechtsrollenkonformen Erwartungen zum Einsatz von Bewältigungsstrategien eine weitere Varianzaufklärung bei Anpassungsproblemen erreicht werden kann. Dies gilt jedoch nur für Mädchen und kann möglicherweise durch die Wirkung von Geschlechtsrollenstereotypen erklärt werden, die sich sowohl auf die Angaben zu den Bewältigungsstrategien als auch auf die Angaben zu Anpassungsproblemen auswirken und dadurch gemeinsame Varianz erzeugen.


Sex differences and sex-related expectancies regarding the use of coping strategies and their relations to adolescents’ problem behavior

Abstract. This study focuses on sex differences in the use of coping strategies in early adolescence. In addition to the adolescents’ reports on their use of coping strategies they were also asked to report about expected sex differences. The coping strategies used by the adolescents and the sex-role conformity of their expectancies were related to adjustment problems. Two-hundred-and-sixty adolescents with a mean age of 13.7 years (SD = 1.9) participated in this study. The results regarding the use of coping strategies revealed only few strategies with sex differences, although more differences were expected by the adolescents. Coping strategies classified as maladaptive were related to increased emotional and behavioral adjustment problems in both girls and boys. Coping strategies classified as adaptive were associated with decreased emotional problems in boys. Seeking social support showed associations with psychological adjustment in girls. The inclusion of the sex-role conformity of the adolescents’ expectations increased explained variance in psychological adjustment. This is, however, restricted to girls and may be explained by the impact of sex role stereotypes, which may influence the reports on coping strategies as well as the reports on adjustment problems. This influence may generate common variance and thus be responsible for the increased explained variance.

Literatur

  • Compas, B. E. , Connor-Smith, J. K. , Saltzman, H. , Thomsen, A. & Wadsworth, M. E. (2001). Coping with stress during childhood and adolescence: Problems, progress, and potential in theory and research. Psychological Bulletin, 127, 87–127. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Compas, B. E. , Orosan, P. G. , Grant, K. W. (1993). Adolescents’ stress and coping: Implications for psychopathology during adolescence. Journal of Adolescence, 16, 331–349. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Copeland, E. P. , Hess, R. S. (1995). Differences in young adolescents’ coping strategies based on gender and ethnicity. Journal of Early Adolescence, 15, 203–219. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Eschenbeck, H. (2010). Bewältigung alltäglicher Stresssituationen von Kindern und Jugendlichen: Ein Überblick zum Einfluss von Belastungssituation, Alter und Geschlecht. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, 18, 103–118. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Eschenbeck, H. , Kohlmann, C.-W. , Lohaus, A. (2007). Gender differences in coping strategies in children and adolescents. Journal of Individual Differences, 28, 18–26. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Fahrenberg, J. , Myrtek, M. , Pawlik, K. , Perrez, M. (2007). Ambulantes Assessment-Verhalten im Alltagskontext erfassen. Eine verhaltenswissenschaftliche Herausforderung an die Psychologie. Psychologische Rundschau, 58, 12–23. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Grob, A. , Smolenski, C. (2005). FEEL-KJ. Fragebogen zur Erhebung der Emotionsregulation bei Kindern und Jugendlichen. Bern: Huber. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hampel, P. (2007). Brief report: Coping among Austrian children and adolescents. Journal of Adolescence, 30, 885–890. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hampel, P. , Petermann, F. (2006). Perceived stress, coping, and adjustment in adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 34, 73–83. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Holodynski, M. , Upmann, K. (2003, 9). Die Entwicklung der emotionalen Selbstregulation im Vorschulalter. Vortrag gehalten auf der 16. Tagung der Fachgruppe Entwicklungspsychologie, Mainz. First citation in articleGoogle Scholar

  • Klasen, H. , Woerner, W. , Wolke, D. , Meyer, R. , Overmeyer, S. , Kaschnitz, W. et al. (2000). Comparing the German version of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ-Deu) and the Child Behavior Checklist. European Child and Adolescent Psychiatry, 9, 271–276. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kohlmann, C.-W. , Egloff, B. , Hock, M. (2002). Gender differences in coping strategies in students from Germany and the USA. In G. Weidner, M. Kopp, M. Kristenson, (Eds.), Heart disease: Environment, stress, and gender (pp. 275–283). Amsterdam: IOS Press. First citation in articleGoogle Scholar

  • Piko, B. (2001). Gender differences and similarities in adolescents’ ways of coping. The Psychological Record, 51, 223–235. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Ptacek, J. T. , Smith, R. E. , Dodge, K. L. (1994). Gender differences in coping with stress: When stressor and appraisals do not differ. Personality and Social Psychology, 20, 421–430. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rose, A. J. (2002). Co-rumination in the friendships of girls and boys. Child Development, 73, 1830–1843. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rose, A. J. , Carlson, W. , Waller, E. M. (2007). Prospective associations of co-rumination with friendship and emotional adjustment: Considering the socioemotional trade-offs of co-rumination. Developmental Psychology, 43, 1019–1031. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rose, A. J. , Rudolph, K. D. (2006). A review of sex differences in peer relationship processes: Potential trade-offs for the emotional and behavioral development of girls and boys. Psychological Bulletin, 132, 98–131. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rosenfield, S. (1999). Gender and mental health: Do women have more psychopathology, men more, or both the same (and why)? In A. V. Horwitz, T. L. Scheid, (Eds.), The handbook of the study of mental health: Social contexts, theories, and systems (pp. 348–360). Cambridge: Cambridge University Press. First citation in articleGoogle Scholar

  • Ruble, D. N. , Martin, C. L. (1998). Gender development. In W. Damon, N. Eisenberg, (Eds.), Handbook of Child Psychology: Vol. 3. Social, emotional, and personality development (pp. 933–1016). New York: Wiley. First citation in articleGoogle Scholar

  • Seiffge-Krenke, I. , Stemmler, M. (2002). Factors contributing to gender differences in depressive symptoms: A test of three developmental models. Journal of Youth and Adolescence, 31, 405–417. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Thoits, P. A. (1995). Stress, coping, and social support processes: Where are we? What next? Journal of Health and Social Behavior Extra Issue, 53–79. First citation in articleGoogle Scholar

  • Vierhaus, M. , Lohaus, A. , Ball, J. (2007). Developmental changes in coping: Situational and methodological influences. Anxiety, Stress, and Coping, 20, 267–282. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Washburn-Ormachea, J. M. , Hillman, S. B. & Sawilowsky, S. S. (2004). Gender and gender-role orientation differences on adolsecents’ coping with stressors. Journal of Youth and Adolescence, 33, 31–40. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Winkler Metzke, C. , Steinhausen, H.-C. (2002). Bewältigungsstrategien im Jugendalter. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 34, 216–226. First citation in articleLinkGoogle Scholar