Skip to main content
Published Online:https://doi.org/10.1026/2191-9186/a000403
Free first page

Literatur

  • Barnett, W. S., Jung, K., Yarosz, D. J., Thomas, J., Hornbeck, A., Stechuk, P. & Burns, S. (2008). Educational effects of the tools of the Mind curriculum: A randomized trial. Early Childhood Research Quarterly, 23, 299 – 313. CrossrefGoogle Scholar

  • Davis, E. E., Pitchford, N. J. & Limback, E. (2011). The interrelation between cognitive and motor development in typically developing children aged 4 – 11 years is underpinned by visual processing and fine motor control. British Journal of Psychology, 102, 569 – 584. CrossrefGoogle Scholar

  • Jaščenoka, J. & Petermann, F. (2013). Umschriebene Entwicklungsstörungen der motorischen Funktionen. In F. Petermann (Hrsg.), Lehrbuch der Klinischen Kinderpsychologie (7., überarb. Aufl., S. 203 – 223). Göttingen: Hogrefe. Google Scholar

  • Jaščenoka, J., Walter, F., Petermann, F., Korsch, F., Fiedler, S. & Daseking, M. (2018). Zum Zusammenhang von motorischer und kognitiver Entwicklung im Vorschulalter. Kindheit und Entwicklung, 27, 142 – 152. LinkGoogle Scholar

  • Kastner, J., Lipsius, M., Hecking, M., Petermann, F., Petermann, U., Mayer, H. & Springer, S. (2011). Kognitive Leistungsprofile motorisch und sprachentwicklungsverzögerter Vorschulkinder. Kindheit und Entwicklung, 20, 173 – 185. LinkGoogle Scholar

  • Logan, S. W., Robinson, L. E., Wilson, A. E. & Lucas, W. A. (2011). Getting the fundamentals of movement: a meta-analysis of the effectiveness of motor skill interventions in children. Child: Care, Health and Development, 38, 305 – 315. CrossrefGoogle Scholar

  • Mavilidi, M., Okley, P., Chandler, P. & Paas, F. (2017). Effects of integrated physical activity into a science lesson on preschool children’s learning and enjoyment. Applied Cognitive Psychology, 31, 281 – 290. CrossrefGoogle Scholar

  • Reinelt, T., Schipper, M. & Petermann, F. (2016). Viele Wege führen zur Resilienz. Kindheit und Entwicklung, 25, 189 – 199. LinkGoogle Scholar

  • Riethmuller, A. M., Jones, R. & Okley, A. D. (2009). Efficacy of interventions to improve motor development in young children: A systematic review. Pediatrics, 124, e782 – 792. CrossrefGoogle Scholar

  • Roth, K., Kriemler, S., Lehmacher, W., Ruf, K., Graf, C. & Hebestreit, H. (2015). Effects of a physical activity Intervention in Preschool Children. Medicine and Science in Sports and Exercises, 47, 2542 – 2551. CrossrefGoogle Scholar

  • Stodden, D. F., Goodway, J. D., Langendorfer, S. J., Roberton, M. A., Rudisill, M. E., Garcia, C.et al.(2008). A developmental perspective on the role of motor skill competence and physical activity: An emergent relationship. Quest, 60, 290 – 306. CrossrefGoogle Scholar

  • Woll, A., Albrecht, C. & Worth, A. (2017). Motorik Modul (MoMo) – das Modul zur Erfassung der motorischen Leistungsfähigkeit und der körperlich sportlichen Aktivität in KIGGS Welle 2. Journal of Health Monitoring, 2 (S3), 66 – 73. Google Scholar

  • Woll, A. & Payr, A. (2011). Bewegungsförderung in der Kita / im Kindergarten – was wirkt? In Landesinstitut für Gesundheit und Arbeit des Landes Nordrhein-Westfalen (LIGA.NRW) (Hrsg.), Bewegungsförderung in Lebenswelten. Wissenschaftliche Grundlagen und Beispiele guter Praxis. Erweiterte Dokumentation der Fachtagung. LIGA.Fokus 14 (S. 30 – 31). Düsseldorf: LIGA.NRW. Verfügbar unter: www.zfb.nrw.de[27.06.2018] Google Scholar

  • Zeng, A., Ayyub, M., Sun, H., Wen, X., Xiang, P. & Gao, Z. (2017). Effects of physical activity on motor skills and cognitive development in early childhood: A systematic review. BioMed Research International, 2017, 413 – 426. CrossrefGoogle Scholar