Skip to main content

Altersbilder von Kindern und Jugendlichen

  • Chapter
Individuelle und kulturelle Altersbilder

Zusammenfassung

Altersbilder von Kindern und Jugendlichen standen dabei eher im Hintergrund, obwohl sie in verschiedener Hinsicht von wissenschaftlichem und öffentlichem Interesse sind. Aus der Forschung zu Geschlechterstereotypen ist bekannt, dass sich Vorurteile häufig schon in der frühen Kindheit herausbilden und in der Adoleszenz zunehmend stabilisiert werden. Altersbilder von Kindern können darüber hinaus auch als Produkte der Stereotype erwachsener Bezugspersonen und/oder medial transportierter Altersbilder in Kinderbüchern und Fernsehen gesehen werden – Einflüsse, die an Bedeutung gewinnen, wenn Primärerfahrungen im Umgang mit alten Menschen seltener werden, Kernfamilien kleiner werden und verwandtschaftliche wie lokale Netzwerke schrumpfen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

eBook
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 39.95
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literaturverzeichnis

  • Aday, R.; Sims, C. R. und McDuffie, W. (1996): Changing children’s attitudes toward the Elderly: The longitudinal effects of an intergenerational partners program. In: Journal of Research in Childhood Education 10 (2), 143–151.

    Article  Google Scholar 

  • Arnold, K. und Lang, E. (1989): Ergebnisse einer Umfrage zum Altersbild in der Bundesrepublik Deutschland. In: Zeitschrift für Geriatrie 1989 (2), 383–389.

    Google Scholar 

  • Baranowski, M. D. (1982): Grandparent-adolescent relations: Beyond the nuclear family. In: Adolescence 17 (67), 575–584.

    Google Scholar 

  • Blunk, E. und Williams, S. (2000): The effects of curriculum on preschool children’s perceptions of the elderly. In: Educational Gerontology 23 (3), 233–241.

    Article  Google Scholar 

  • Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend (BMFSFJ) (2007): Demografischer Wandel. Ergebnisse einer Repräsentativbefragung unter der bis 25-jährigen Bevölkerung in Deutschland. Berlin, Bonn: BMFSFJ.

    Google Scholar 

  • Chowdhary, U.; Schultz, C.; Hasselriis, P.; Kujath H.; Penn, D. und Henson, S. (2000): Intergen- erating activities and aging appreciation of elementary school children. In: Educational Gerontology 26 (6), 541–564.

    Article  Google Scholar 

  • Crawford, P. (2000): Crossing boundaries: Addressing ageism through children’s books. In: Reading Horizons 40 (3), 161–174.

    Google Scholar 

  • Couper, D.; Donorfio, L. M. und Goyer, A. (1995): Images of aging: Children’s attitudes (Technical Report). Washington, DC: American Association of Retired Persons.’

    Google Scholar 

  • Filipp, S. und Mayer, A.-K. (1999): Altersstereotype und die Beziehungen zwischen den Generationen. Stuttgart: Kohlhammer Verlag.

    Google Scholar 

  • Flueren, H. J.; Klein, M. und Redetzki-Rodermann, H. (2002): Das Altersbild der deutschen Daily-Soap. In: Medien praktisch 26 (1), 23–27.

    Google Scholar 

  • Franz J. (2007): Schleichender Systemumbau durch den demografischen Wandel. Intergene- rationelles Lernen auf dem Vormarsch? In: Hessische Blätter für Volksbildung 57 (1), 63–71.

    Google Scholar 

  • Göckenjan, G. (2000): Das Alter würdigen. Altersbilder und Bedeutungswandel des Alters. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.

    Google Scholar 

  • Hanns-Seidel-Stiftung (Hrsg.) (2002): Generationenstudie 2001: Zwischen Konsens und Konflikt: Was Junge und Alte voneinander denken und erwarten. Grünwald: ATWERB Verlag. (http://www.hss.de/uploads/tx_ddceventsbrowser/Politische_Studien_Sonder-ausgabe_Generationenstudie_2001.pdf [Zugriff am 04. August 2010]).

  • Haught, P.; Walls, R.; Laney, J.; Leavell, A. und Stuzen, S. (1999): Child and adolescent knowledge and attitudes about older adults across time and states. In: Educational Gerontology 25 (6) 501–517.

    Article  Google Scholar 

  • Hembacher, D. & Cruise, M (2006): The Effects of a Second-Grade Social Studies Curriculum Infused with Positive Aging Concepts on Children’s Attitudes towards Aging. In: Theory and Research in Social Education 34 (1), 58–97.

    Article  Google Scholar 

  • Hurrelmann, K. und Albert, M. (2006): Jugend 2006. 15. Shell Jugendstudie. Frankfurt: Fischer Verlag.

    Google Scholar 

  • James, J.; Kormanski, J. und Kormanski, L. (1999): Positive intergenerational picture books for young children. In: Young Children 54 (3), 32–37.

    Google Scholar 

  • Jantz, R. K.; Seefeldt C.; Galper A. und Serock K. (1976): Final report: The CATE: Children’s attitudes toward the elderly. Washington, DC: American Association of Retired Teachers.

    Google Scholar 

  • Kade, S. (1998): Institution und Generation – Erfahrungslernen in der Generationenfolge. In: Keil, S. und Brunner, T. (Hrsg.): Intergenerationelles Lernen. Eine Zielperspektive akademischer Seniorenbildung. Grafschaft: Vektor Verlag, 33–48.

    Google Scholar 

  • Kruse, A. und Schmitt, E. (2005): Zur Veränderung des Altersbildes in Deutschland. In: Aus Politik und Zeitgeschichte 49/50, 9–16.

    Google Scholar 

  • Kupetz, B. (1994): Ageism: A prejudice touching both young and old. In: Day Care & Early Education 21 (3), 34–37.

    Article  Google Scholar 

  • Laney, J.; Wimsatt, T J.; Moseley, P. A. und Laney, J. L. (1999): Children’s ideas about aging before and after an integrated unit of instruction. In: Educational Gerontology 25 (6), 531–547.

    Article  Google Scholar 

  • Langer, N. (1999): Changing youngsters’ perceptions of aging: Aging education’s role. In: Educational Gerontology 25 (6), 549–554.

    Article  Google Scholar 

  • Lehr, U., Puschner, I. (1963): Studies on the awareness of aging. In: P. Hansen (Hrsg.): Age with a future: Proceedings of the 6. International Congress of Gerontology. Copenhagen: Munksgaard Verlag, 425–427.

    Google Scholar 

  • Marks, R. und Newman, S. (1978): Children’s views on aging. University of Pittsburgh: Unveröffentlichtes Manuskript.

    Google Scholar 

  • Middlecamp, M. und Gross, D. (2002): Intergenerational daycare and preschoolers’ attitudes about aging. In: Educational Gerontology 28 (4), 271–288.

    Article  Google Scholar 

  • Mitchell, J.; Wilson, K.; Revicki, D. und Parker, L. (1985): Children’s perceptions of aging: A multidimensional approach to differences by age, sex, and race. In: Gerontologist 25 (2), 182–187.

    Article  Google Scholar 

  • Newman, S.; Faux, R. und Larimer, B. (1997): Children’s views on aging: Their attitudes and values. In: Gerontologist 37 (3), 412–417.

    Article  Google Scholar 

  • Page, S.; Olivas, R.; Driver, J. und Driver, R. (1981): Children’s attitudes toward the elderly and aging. In: Educational Gerontology 7 (1), 43–47.

    Article  Google Scholar 

  • Palmore, E. (1977): Facts on aging: A short quiz. In: The Gerontologist 17 (4), 315–320.

    Article  Google Scholar 

  • Pearson-Davis, S. (1983): Images of old age in selected scripts for young audiences. In: Children’s Theatre Review 32 (3), 3–6.

    Google Scholar 

  • Roux, P.; Gobet, P.; Clémence, A. und Höpflinger, F. (1996): Generationenbeziehungen und Altersbilder. Ergebnisse einer empirischen Studie. Lausanne, Zürich: Nationales Forschungsprogramm NFP 32, Alter/Vieillesse’.

    Google Scholar 

  • Schäffer, B. (2008): Abbild – Denkbild – Erfahrungsbild. Methodisch-methodologische Anmerkungen zur Analyse von Altersbildern. In. Ecarius, J. und Schäffer, B. (Hrsg.): Typenbildung und Theoriegenerierung. Methoden und Methodologien qualitativer Bildungs- und Biographieforschung. Opladen: Leske + Budrich, 207–237.

    Google Scholar 

  • Schmidt, B. und Tippelt, R. (2009): Bildung Älterer und intergeneratives Lernen. In: Zeitschrift für Pädagogik 55 (1), 74–90.

    Google Scholar 

  • Schmitt, E. (2007): Altersbilder und die Verwirklichung von Potenzialen des Alters. In: A. Kruse (Hrsg.): Weiterbildung in der zweiten Lebenshälfte. Multidisziplinäre Antworten auf Herausforderungen des demografischen Wandels. Bielefeld: Bertelsmann Verlag, 49–66.

    Google Scholar 

  • Schwalbach, E. und Kiernan, S. (2002): Effects of an intergenerational friendly visit program on the attitudes of fourth graders toward elders. In: Educational Gerontology 28 (3), 175−187.

    Article  Google Scholar 

  • Seefeldt, C.; Jantz, R. K.; Galper, A. und Serock, K. (1981): Healthy, happy and old: Children learn about the elderly. In: Educational Gerontology 7 (1), 79–87.

    Article  Google Scholar 

  • Steitz, J. A., und Verner, B. S. (1987): What do adolescents know about aging? (Report No. CG02–1-065.) Memphis: Memphis State University, Foundations of Education.

    Google Scholar 

  • Tippelt, R. (2007): Alt und Jung – die Perspektive der pädagogischen Lebenslaufforschung. In: J. Kahlert (Hrsg.): Sache – Wort – Zahl (Heft 90), 4–8.

    Google Scholar 

  • Tippelt, R. (2007): Lebenslanges Lernen im Prozess vertikaler und horizontaler Differenzierung. In: M. Brumlik und H. Merkens (Hrsg.): Bildung macht Gesellschaft. Beiträge zum 20. Kongress der DGfE. Opladen: Leske + Budrich, 109–127.

    Google Scholar 

  • Tuckman, J., und Lorge, I. (1953): Attitudes toward old people. In: The Journal of Social Psychology 1953 (37), 249–260.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2012 VS Verlag für Sozialwissenschaften | Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH

About this chapter

Cite this chapter

Schmidt-Hertha, B., Schramm, S., Schnurr, S. (2012). Altersbilder von Kindern und Jugendlichen. In: Berner, F., Rossow, J., Schwitzer, KP. (eds) Individuelle und kulturelle Altersbilder. VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-531-93286-6_3

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-93286-6_3

  • Publisher Name: VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-531-18093-9

  • Online ISBN: 978-3-531-93286-6

  • eBook Packages: Humanities, Social Science (German Language)

Publish with us

Policies and ethics