Skip to main content

Musiktherapie: Musik und Gesang bei Komapatienten

  • Chapter
  • First Online:
Musik und Medizin

Zusammenfassung

Im „Kremser Modell der Musiktherapie“ werden neben musiktherapeutischen Handlungskonzepten bei Patienten nach schwerem Schädel-Hirn-Trauma und Schlaganfall auch anthropologische, soziologische und psychologische Perspektiven sowie Elemente der Chronobiologie und Regulationsmedizin integriert. Anhand von fünf Grundbegriffen des an der IMC Fachhochschule Krems vertretenen Musiktherapiemodells werden Einblicke in die Verknüpfung von funktionaler und seelischer Rehabilitation nach Schädel-Hirn-Trauma und Schlaganfall gegeben.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 69.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as EPUB and PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Hardcover Book
USD 89.99
Price excludes VAT (USA)
  • Durable hardcover edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Literatur

  • Aitken KJ, Trevarthen C (1997) Self-other organization in human psychological development. Development and Psychopathology 9: 651–675

    Article  Google Scholar 

  • Aldridge D (1999) Musiktherapie in der Medizin. Forschungsstrategien und praktische Erfahrungen. Huber, Bern

    Google Scholar 

  • Balint M (2001) Der Arzt, sein Patient und die Krankheit, 10. Aufl. Klett-Cotta, Stuttgart

    Google Scholar 

  • Bauer J (2006) Warum ich fühle, was du fühlst. Intuitive Kommunikation und das Geheimnis der Spiegelneuronen, 16. Aufl. Heyne, München

    Google Scholar 

  • Bauer J (2010) Das Prinzip Menschlichkeit. Warum wir von Natur aus kooperieren. Heyne, München

    Google Scholar 

  • Brisch KH, Hellbrügge T (2003) (Hrsg) Bindung und Trauma. Risiken und Schutzfaktoren für die Entwicklung von Kindern. Klett-Cotta, Stuttgart

    Google Scholar 

  • Chlan LL, Weinert CR, Heiderscheit A, Tracy MF, Skaar DJ, Guttormson JL, Savik K (2013) Effects of patient-directed music intervention on anxiety and sedative exposure in critically ill patients receiving mechanical ventilatory support: a randomized clinical trial JAMA 309(22): 2335–2344

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  • Desroche H (1990) Entreprendre d’apprendre: de l’autobiographie raisonnée aux projets d’une recherche-action. Apprentissage 3. Editions ouvrières, Paris

    Google Scholar 

  • Duncan BL, Miller SD, Wampold BE, Hubble MA (2011) The heart and soul of change. American Psychological Association, Washington, DC

    Google Scholar 

  • Dutheil F, Trousselard M, Perrier C, Lac G, Chamoux A et al. (2013) Urinary Interleukin-8 Is a Biomarker of Stress in Emergency Physicians, Especially with Advancing Age – The JOBSTRESS* Randomized Trial. PLoS ONE 8(8): e71658

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  • Eisenberger N, Liebermann MD, Williams KD (2003) Does rejection hurt? An fMRI study of social exclusion. Science 302: 290–292

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Elias N (1987) Engagement und Distanzierung. Arbeiten zur Wissenssoziologie 1. Suhrkamp, Frankfurt a. M.

    Google Scholar 

  • Engel GL (1976) Psychisches Verhalten in Gesundheit und Krankheit. Huber, Bern

    Google Scholar 

  • Enzinger H (2008) Praxeologie. Wissenschaft – Praxis – Studium als lebendiges Zusammenspiel. In: Heintel P, Krainer RL, Paul-Horn I (Hrsg) IKN Klagenfurter Beiträge zur Interventionsforschung, Bd 6

    Google Scholar 

  • Feigin VL et al. (2013) Incidence of traumatic brain injury in New Zealand: a population-based study. Lancet Neurol 12(1): 53–64

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Gallese V (2006) Intentional attunement: A neurophysiological perspective on social cognition and its disruption in autism. Brain Research 1079: 15–24

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Gallese V et al. (1996) Action recognition in the premotor cortex. Brain 119(2): 593–609

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Gallese V et al. (2004) A unifying view of the basis of social cognition. TRENDS in Cognitive Sciences 8: 398–403

    Article  Google Scholar 

  • Gingrich A (2007) Die globalisierte Töpferin. „Weicher“ Universalismus und der Begriff des Besonderen in der Anthropologie. Die Maske, Zeitschrift für Kultur- und Sozialanthropologie 1: 5–8

    Google Scholar 

  • Hildebrandt G, Moser M, Lehofer M (1998) Chronobiologie und Chronomedizin – kurzgefaßtes Lehr- und Arbeitsbuch. Hippokrates, Stuttgart

    Google Scholar 

  • Insel T (2003) Is social attachment an addictive disorder? Physiology and Behaviour 79: 351–357

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Kirschner S (2011) The Social Origins of Music. Dissertation. Humboldt-Universität zu Berlin

    Google Scholar 

  • Laczika K (2013) Musiktherapie in der Intensivmedizin. Intensiv-News. Forum für Intensiv- & Notfallmedizin. Arbeitsgemeinschaft für Intensivpflege 32(6): 19–20

    Google Scholar 

  • Laczika K, Graber OP, Tucek G, Lohninger A, Fliri N, Berka-Schmid G, Masel EK, Zielinski CC (2013) „Il flauto magico“ still works: Mozart’s secret of ventilation. Multidisciplinary Respiratory Medicine 8: 23

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  • Luban-Plozza B, Delli Ponti M, Dickhaut H-H (1988) Musik und Psyche – Hören mit der Seele. Birkhäuser Verlag, Basel

    Book  Google Scholar 

  • Malik M et al. (1996) Heart rate variability: standards of measurement, physiological interpretationand clinical use. Task Force of the European Society of Cardiology and the North American Society of Pacing and Electrophysiology. Circulation 93(5): 1043–1065

    Article  Google Scholar 

  • Malloch S, Sharp D, Campbell D M, Campbell A M and Trevarthen C (1997) Measuring the human voice: Analysing pitch, timing, loudness and voice quality in mother/infant communication. Proceedings of the Institute of Acoustics 19(5): 495–500

    Google Scholar 

  • Maslow A (1981) Motivation und Persönlichkeit. Rowohlt, Reinbek b. Hamburg

    Google Scholar 

  • Moritz C (2010) Dialogische Prozesse in der Instrumentalpädagogik. Eine Grounded Theory Studie. Die Blaue Eule, Essen

    Google Scholar 

  • Moritz C (2011) Die Feldpartitur. Multikodale Transkription von Videodaten in der Qualitativen Sozialforschung. Reihe: Qualitative Sozialforschung (Hrsg.: Ralf Bohnsack, Uwe Flick, Christian Lüders, Jo Reichertz). VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden

    Google Scholar 

  • Oder W (2004) Prognosefaktoren des schweren Schädel-Hirn-Traumas. Journal für Neurologie, Neurochirurgie und Psychiatrie 5(4): 7–22

    Google Scholar 

  • Panksepp J (2003) Neuroscience: Feeling the pain of social loss. Science 302(5643): 237–239

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Peseschkian N (1977) Positive Psychotherapie. Fischer, Frankfurt a. M.

    Google Scholar 

  • Prieler-Woldan M (1996) Sinnvoll studieren und etwas Notwendiges tun. Projektstudium für Berufstätige – ein Modell universitärer Erwachsenenbildung in Österreich. Profil Verlag, München

    Google Scholar 

  • Priyadarshini S, Aich P (2012) Effects of Psychological Stress on Innate Immunity and Metabolism in Humans: A Systematic Analysis. PLoS ONE 7(9): e43232

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  • Ramachandran VS (1999) Phantoms in the Brain: Human Nature and the Architecture of the Mind. Fourth Estate, London

    Google Scholar 

  • Rizzolatti G, Sinigaglia C (2008) Empathie und Spiegelneurone: Die biologische Basis des Mitgefühls. Suhrkamp, Frankfurt a. M.

    Google Scholar 

  • Simon P, Wenzel C, Zoderer I, Sobotka M, Tucek G (im Druck). Musiktherapie als Regulationstherapie in Musik-, Tanz-, Kunsttherapie. Hogrefe, Göttingen

    Google Scholar 

  • Spitzer M (2008) Musik im Kopf – Hören, Musizieren, Verstehen und Erleben im neuronalen Netzwerk. Schattauer, Stuttgart

    Google Scholar 

  • Tobaldini E, Nobili L, Strada S, Casali KR, Braghiroli A, Montano N (2013) Heartratevariability in normal andpathological sleep. Frontiers in Physiology 4: 294

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  • Tracey KJ (2002) The inflammatory reflex. Nature 420(6917): 853–859

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Tucek G (2007) Ausgewählte Aspekte des Kulturtransfers. Ethno-Musiktherapie im Wandel. Die Maske. Zeitschrift für Kultur- und Sozialanthropologie 1: 39–42

    Google Scholar 

  • Tucek G (2011) Therapie-Transformationen – Therapeutisches Handeln vor dem Hintergrund des Idealbildes menschlicher Gesamtpraxis im Spannungsfeld kultureller Identitäten. Reflexionen am Beispiel des Wandels der Altorientalischen Musiktherapie zur Ethnomusiktherapie. Habilitationsschrift am Institut für Kultur- & Sozialanthropologie der Universität Wien

    Google Scholar 

  • Tucek G (2013) Musiktherapie im Kontext der Intensivmedizin. Intensiv-News. Forum für Intensiv- & Notfallmedizin. Arbeitsgemeinschaft für Intensivpflege 32(1): 32–33

    Google Scholar 

  • Tucek G (im Druck) Der Wandel von einer altorientalischen Musiktherapie zur Ethno-Musiktherapie sowie zum „Kremser Studienkonzept“. In: Stegemann T, Fitzthum E (Hrsg) Kurzlehrbuch Musiktherapie. Praesens Verlag, Wien

    Google Scholar 

  • Tucek G, Auer-Pekarsky AM, Stepansky R (2001) „Altorientalische Musiktherapie“ bei Schädel-Hirn-Trauma. Musik-, Tanz- und Kunsttherapie 1: 1–12

    Article  Google Scholar 

  • Tucek G, Zoderer I, Simon P, Sobotka M, Wenzel C (2013) Grundideen des „Kremser Modells der Musiktherapie“ im Spiegel der Feldpartitur. In: Moritz C (Hrsg) Videotranskription in der Qualitativen Sozialforschung. Multidisziplinäre Annäherungen an einen komplexen Datentypus. VS-Verlag, Wiesbaden, S 233–250

    Google Scholar 

  • Zieger A (1999) Frührehabilitation schwerst-hirngeschädigter Menschen im Akutkrankenhaus – ein neues Aufgaben- und Erfahrungsfeld für Pädagogen/Sonderpädagogen? In: Westphal E (Hrsg) Pädagogische Rehabilitation als Gestalt im Werden. Didaktisches Zentrum der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, S 97–105

    Google Scholar 

  • Zieger A (2011) Therapeutische und frührehabilitative Ansätze: Lebenssicherung, Kommunikation und soziale Perspektive (Teilhabe). In: Borasio GD, Kühlmeyer K, Jox R (Hrsg) Leben im Koma. Kohlhammer, Stuttgart, S 33–47

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Gerhard Tucek .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2015 Springer-Verlag Wien

About this chapter

Cite this chapter

Tucek, G., Simon, P., Zoderer, I., Sobotka, M., Wenzel, C. (2015). Musiktherapie: Musik und Gesang bei Komapatienten. In: Bernatzky, G., Kreutz, G. (eds) Musik und Medizin. Springer, Vienna. https://doi.org/10.1007/978-3-7091-1599-2_13

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-7091-1599-2_13

  • Published:

  • Publisher Name: Springer, Vienna

  • Print ISBN: 978-3-7091-1598-5

  • Online ISBN: 978-3-7091-1599-2

  • eBook Packages: Medicine (German Language)

Publish with us

Policies and ethics