Summary
The essential pathological defect causing dislocation of the elbow is failure of the postero-lateral ligamentous and capsular structures. A pocket of the capsule is created into which the head of the radius is received as it slides off its articulation with the humerus. Damage to the osteochondral surface of the radius and capitulum humeri is often significant in recurrent and also simple traumatic dislocations of the elbow joint. An osteochondral fracture may occur in simple dislocation happening but once and predispose for recurrent dislocation.
For treatment of recurrent dislocation we prefer the simple method of Osborne and Cotterill because in our opinion it attacks the essential lesion. More complicated techniques such as bone blocks or tendon transfers, are believed to be less effective and unnecessary.
Four patients with recurrent dislocation of the elbow joint were treated successfully by this method, based on an follow-ups of from 2 to 4 years.
Encouraged by the results we transferred the method to the treatment of simple traumatic dislocations in 10 patients. A follow-up of these patients has shown that an early operation will give satisfactory functional results.
In the meanwhile the method of Osborne and Cotterill has become a standard technique for the treatment of osteochondrosis dissecans too by the authors.
Zusammenfassung
Als entscheidender pathologischer Defekt der Ellenbogenluxation gilt das Versagen der kapsulo-ligamentären Strukturen, die es dem Radiusköpfchen ermöglichen, aus seiner Artikulationsfläche mit dem Humerus zu gleiten. Die hierbei entstehenden osteocartilaginären Abschlagfragmente aus dem Radiusköpfchen und Capitulum humeri prädisponieren ihrerseits zu einer rezidivierenden Luxation.
Unter den seither vorgeschlagenen operativen Behandlungsverfahren wird die von Osborne u. Cotterill angegebene Technik mit einer Rekonstruktion des Kapsel-Band-Apparates dem pathologischen Geschehen gerecht.
Bei 4 Patienten mit rezidivierender, postero-lateraler Luxation des Ellenbogengelenkes erfolgte eine erfolgreiche Behandlung nach dieser Methode. Das Ergebnis der Operationen 2–4 Jahre nach dem Eingriff veranlaßte die Autoren, 10 einmalige traumatische Luxationen nach dem gleichen Verfahren zu behandeln.
Es hat sich gezeigt, daß bei einer frühzeitigen Operation ein funktionell gutes Ergebnis zu erreichen ist.
Der postero-laterale Zugang bietet darüber hinaus eine gute Übersicht über das ganze Ellenbogengelenk und wird von uns mittlerweile als Standardzugang bei der operativen Behandlung der Osteochondrosis dissecans des Ellenbogengelenkes angewandt.
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Dürig, M., Gauer, E.F. & Müller, W. Die operative Behandlung der rezidiverenden und traumatischen Luxation des Ellenbogengelenkes nach Osborne und Cotterill. Arch orthop Unfall-Chir 86, 141–156 (1976). https://doi.org/10.1007/BF00415327
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00415327