Zusammenfassung
In dem zweiten Teil der Studie wurde der Einfluß von Alter, Geschlecht, Körpergröße, Körpergewicht und Tageszeit (morgens/mittags) auf das Ergebnis der Ösophagusdruckmessung bei insgesamt 119 gesunden Probanden mit einem elektromagnetischen Mikrotransducer untersucht. Weiterhin wurde die intraindividuelle Variabilität der Drucke bei Langzeitbeobachtung im Verlauf von 6 Monaten erfaßt. Von den untersuchten Faktoren beeinflußte nur das Lebensalter die Drucke im oberen Ösophagussphinkter (OÖS) signifikant: Die OÖS-Ruhedrucke der 20- bis 49jährigen Probanden waren im Mittel mit 144,4±8,6 mmHg\((\bar x \pm SEM)\) höher als die der 50- bis 80jährigen, bei denen 103,4±7,2mmHg gemessen wurde (p<0,0005). Die intraindividuelle Variabilität der Drucke im unteren Ösophagussphinkter (UÖS) war beträchtlich, überschritt jedoch nur in wenigen Fällen die als normal definierten (M±2 S) Grenzen. Die Untersuchung zeigt, daß Lebensalter, Geschlecht, Körpergröße und-gewicht die für eine quantitative manometrische Methode ermittelten Normalwerte nicht signifikant beeinflussen. Bei der OÖS-Manometrie muß dagegen der verminderte Tonus beim älteren Patienten berücksichtigt werden.
Summary
In the second part of this study the effect of age, sex, body size, body weight and timing of the manometric examination (morning vs. noon) on esophageal pressure measurement was investigated in a total of 119 healthy subjects, using an electromagnetic microtransducer. Additionally intraindividual variation of pressures was studied over a period of 6 months. Of these parameters only age influenced upper esophageal sphincter (UES) pressure significantly: The mean UES pressure of younger subjects (20–49 years) was significantly higher (144.4±8.6 mmHg) compared to that of older subjects (50–80 years) where a mean pressure of 103.4±7.2 mmHg was recorded (p<0.0005). Intraindividual variation of pressures in the lower esophageal sphincter (LES) was considerable but exceeded only in a few cases the normal pressure range which was defined as M±2 S. The results indicate that age, sex, different body weight and body size do not influence significantly the normal values obtained by a quantitative manometric method. In UES manometry however, the diminished resting pressure in the older patient must be taken into account.
References
Csendes, A., Guiraldes, E., Bancalari, A., Braghetto, I., Ayala, M.: Relation of gastroesophageal sphincter pressure and esophageal contractile waves to age in man. Scand. J. Gastroenterol.13, 443–447 (1978)
Dodds, W.J., Hogan, W.J., Stef, J.J., Miller, W.N., Lydon, S.B., Arndorfer, R.C.: A rapid pull-through technique for measuring lower esophageal sphincter pressure. Gastroenterology68, 437–443 (1975)
Dodds, W.J., Stef, J.J., Hogan, W.J.: Factors determining pressure measurement accuracy by intraluminal esophageal manometry. Gastroenterology70, 117–123 (1976)
Farrell, R.L., Nebel, O.T., McGuire, A.T., Castell, D.O.: The abnormal lower esophageal sphincter in pernicious anemia. Gut14, 767–772 (1973)
Förster, Ch.F., Weihrauch, T.R., Höhle, K.D., Seitz, W.: Intraluminale Druckmessung mit einem neuen elektronischen Meßwertwandler. Verh. Dtsch. Ges. Inn. Med.82, 989–991 (1976)
Förster, Ch.F., Weihrauch, T.R., Brummer, A., Vallerius, P., Lehmann, H.: A new electronic transducer system for gastrointestinal pressure studies. Med. Progr. Technol.4, 169–175 (1977)
Hellemans, J.: Invloed van de leeftijd op de motorische functie van de slokdarm. Tielt: Uitg. Lannoo 1970
Hightower, N.C. jr.: The physiology of symptoms: swallowing and esophageal motility. Am. J. Dig. Dis.3, 562–583 (1958)
Hollis, J.B., Castell, D.O., Braddom, R.L.: Esophageal function in diabetes mellitus and its relation to peripheral neuropathy. Gastroenterology73, 1098–1102 (1977)
Khan, A.T., Schragge, B.W., Crispin, J.S.: Effect of aging on the motor function of the esophagus and lower esophageal sphincter (Abstr.). 5th Int. Symp. on Gastrointestinal Motility. Leuven 1975
Mellow, M.: Symptomatic diffuse esophageal spasm. Manometric follow-up and response to cholinergic stimulation and cholinesterase inhibition. Gastroenterology73, 237–240 (1977)
Perez-Avila; Irvin, T.T.: Interpretation of lower esophageal pressure measurements. Br. J. Surg.62, 663 (1975)
Pope, C.E.: Effect of infusion on force of closure measurements in the human esophagus. Gastroenterology58, 616–624 (1970)
Soergel, K.H., Zboralske, F.F., Amberg, J.R.: Presbyesophagus: esophageal motility in nonagenarians. J. Clin. Invest.43, 1472–1479 (1964)
Temple, J.G., Hay, D., Goodall, R.J.R.: The estimation of lower esophageal sphincter pressure by the station pull-through-technique (SPT). Br. J. Surg.63, 665 (1976)
Walker, C.O., Frank, S.A., Manton, J., Fordtran, J.S.: Effect of continuous infusion of pentagastrin on lower esophageal sphincter pressure and gastric acid secretion in normal subjects. J. Clin. Invest.56, 218–225 (1975)
Weihrauch, T.R.: Ein neues intrakorporales Meßwertwandlersystem für manometrische Funktionsprüfungen am oberen Gastrointestinaltrakt. Experimentelle Untersuchungen zur Methodik und klinischen Anwendung. Habilitationsschrift, Mainz 1978
Weihrauch, T.R., Brummer, A., Biewener, H., Ewe, K.: Assessment of various factors influencing esophageal pressure measurement accuracy. I: Significance of methodical factors in intraluminal manometry. Klin. Wochenschr.58, 279–285 (1980)
Wienbeck, M.: The present status of esophageal manometry. Acta Hepato-Gastroenterol.23, 59–67 (1976)
Winans, Ch.S., Harris, L.D.: Quantitation of lower esophageal sphincter competence. Gastroenterology52, 773–778 (1967)
Author information
Authors and Affiliations
Additional information
To Prof. Dr. H.P. Wolff on the occasion of his 65th birthday
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Weihrauch, T.R., Vallerius, P., Alpers, H. et al. Assessment of various factors influencing esophageal pressure measurement. Klin Wochenschr 58, 287–292 (1980). https://doi.org/10.1007/BF01476570
Received:
Accepted:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01476570