Skip to main content
Log in

Tuberculin and dinitrochlorobenzene (DNCB) tests in cancer patients before and after cytostatic drug therapy

Tuberkulin- und Dinitrochlorobenzol (DNCB)-Tests in Krebspatienten vor und nach zytostatischer Therapie

  • Originalien
  • Published:
Klinische Wochenschrift Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Bei 137 Patienten mit unterschiedlichen soliden Karzinomen und verschiedenem Tumorstadium wurde die zelluläre Immunität durch Tuberkulin- und DNCB-(Dinitrochlorbenzol)-Test untersucht. Die Tests wurden vor und nach zytostatischer Stoßtherapie durchgeführt.

Insgesamt fanden wir eine positive Korrelation zwischen Hauttests und Prognose und eine negative Korrelation zwischen Hauttests und Tumorstadium.

Wenn mindestens ein Test vor Chemotherapie positiv war, konnten wir in ca. 50% eine Verbesserung der zellulären Immunität registrieren, dagegen nur in 20%, wenn beide Tests vor zytostatischer Therapie negativ waren. Ein signifikanter Zusammenhang zwischen verbesserter Reaktion auf Tuberkulin und/oder DNCB nach zytostatischer Therapie und objektiver Tumorrückbildung wurde beobachtet. Wenn beide Reaktionen schwächer wurden, folgteimmer eine Tumorprogression.

Aufgrund dieser Beobachtungen verwenden wir die Hauttests als wertvollen Parameter für den Therapieerfolg. Wir wechseln daher sofort die Zytostatikakombination, wenn 2–3 Wochen nach Chemotherapie die Hautreaktionen schwächer werden. Ob hierdurch eine Verbesserung der Zytostatikatherapie möglich ist, kann derzeit noch nicht sicher gesagt werden.

Summary

In 137 patients with different kinds of cancer and different cancer stage, cell-mediated immunity was investigated by DNCB (dinitrochlorobenzene) and tuberculin test. These two skin tests were performed before and after cytostatic drug combination therapy.

For a collective of cancer patients we found a positive correlation between skin reactions and prognosis and a negative correlation between skin reactions and cancer stage.

After cytostatic drug therapy skin reactions could be significantly stronger. This could be observed in 50% when one test was positive before chemotherapy and in only 20% when both tests were negative before chemotherapy. There existed a significant correlation between an increased reaction after cytostatic drug therapy and objective tumor regression. When skin reactions decreased, tumor progression was seen in all cases.

Due to these observations we use skin reactions as a good parameter for therapy results. When delayed cutaneous hypersensitivity impairs 2–3 weeks after chemotherapy, we then change the cytostatic drug combination immediately. We cannot say at this moment, whether an improvement of cytostatic drug therapy can be reached in this way.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

References

  1. Al-Sahrraf, M., Wong, P., Sardesai, S., Vaitkevigins, K.: Clinical immunologic responsivness in malignant disease. Cancer26, 262 (1970)

    Google Scholar 

  2. Brn, F., Brunner, K.W.: Die kutan-allergische Spätreaktion auf 2,4-Dinitrochlorbenzol bei Krebspatienten unter zytostatischer Therapie. Schweiz. med. Wschr.101, 1235–1243 (1971)

    Google Scholar 

  3. Catalona, W.J., Sample, W.F., Bhretien, P.B.: Lymphocyte reactivity in cancer patients, correlation with tumor histology and clinical stage. Cancer31, 65–71 (1973)

    Google Scholar 

  4. Catalona, W.J., Chretien, P.B.: Correlation among host immuncompetence and tumor stage, tumor grade and vascular permeation in transitional carcinoma. J. Urol.110, 526 (1973)

    Google Scholar 

  5. Cheema, A.R., Hersh, E.M.: Patient survival after chemotherapy and its relationship to in vitro lymphocyte blastogenesis. Cancer28, 851–855 (1971)

    Google Scholar 

  6. Clark, D.A., Nathanson, L.: In: Recent Results in Cancer Research, Patterns of cellular immunity in malignant melanoma, pp. 67–78, 1974

  7. Corder, M.P., Young, R.C., DeVita Jr., V.T.: Delayed hypersensitivity in patients with cancer. Engl. J. Med.285, 522–523 (1971)

    Google Scholar 

  8. Costanzi, J.J., Coltman, C.A.: Combination chemotherapy using cyclophosphamide, vincristine, methotrexate and 5-fluorouracil in solid tumors. Cancer23, 589 (1969)

    Google Scholar 

  9. Eilber, F.R., Morton, D.L.: Impaired immunologic reactivity and recurrence following cancer surgery. Cancer25, 362–367 (1970)

    Google Scholar 

  10. Epstein, W.L., Kligmann, A.M.: Some factors effecting the reaction of allergic contact dermatitis. J. Invest. Derm.33, 231–245 (1959)

    Google Scholar 

  11. Floersheim, G.L.: Gesichtspunkte zur pharmakologischen Unterdrückung immunologischer Reaktivität. Schweiz. med. Wschr.105, 1373–1381 (1975)

    Google Scholar 

  12. Fossati, G., Colnaghi, M.J., Della Porta, G., Cascinelli, N., Veronesi, U.: Cellular and humoral immunity against human malignant melanoma. Int. J. Cancer8, 344–350 (1971)

    Google Scholar 

  13. Geleick, H., Polak, L.: Beitrag zum Mechanismus der Toleranz beim experimentellen DNCB-Kontakt-Ekzem des Meerschweinchens. Abt. f. exp. Med. der Hoffmann-La Roche AG/Basel, Nov. 1974

  14. Glasgow, A.H., Nimberg, R.B., Menzoian, J.O., Copperband, S.R., Saporoschetz, J., Schmid, K., Mannick, J.A.: Association of energy with an immunosupressive peptide fraction in the serum of patients with cancer. N. Engl. J. Med.291, 1263–1267 (1974)

    Google Scholar 

  15. Harris, J., Stewart, Th.: N. Engl. J. Med. Immunocompetence and response to antitumor treatment286, 494 (1972)

    Google Scholar 

  16. Herbermann, R.B.: Delayed hypersensitivity response towards autochthonous tumor extracts, pp. 140–146 Rec. Res. in Cancer Res., 1974

  17. Hersh, E.M., Freireich, E.J., McCredine, K.B., Gutterman, J.U., Bodey Sr., G.P. Whitecar, J.P., Mavlight, G., Cheema, A.R.: Primary and secondary immune response in the evaluation of immunocompetence and prognosis in cancer patients, pp. 25–36 Rec. Res. in Cancer Research, 1974

  18. Huus, J.C., Kursh, E.D., Poor, P., Perskey, L.: Delayed cutaneous hypersensitivity in patients with prostatic adenocarcinoma. J. Urol.114, 86–87 (1975)

    Google Scholar 

  19. Katz, S.J., Parker, D., Turk, J.L.: B-cell suppression of delayed hypersensitivity reactions. Nature (London)251, 550 (1974)

    Google Scholar 

  20. Kleisbauer, J.P., Poirier, R., Besson, J., Laval, P.: Tests tuberculiniques et carcinomes bronchique primitifs. Marseille med.110, 103 (1973)

    Google Scholar 

  21. Lamon, E.W., Whitten, H.D., Skurzak, H.M., Andersson, B., Lidin, B.: IgM-antibody-dependent cell-mediated cytotoxicity in the moloney sarcoma virus system: the involvement of T and B lymphocytes as effector cells. J. Urol.115, 1288–1294 (1975)

    Google Scholar 

  22. Lipman, H.G.: Zur Frage der immunologischen Stimulierung unspezifischer Abwehrmechanismen des Tumorträgers im Krebs-Mehrschritt-Therapie-Konzept von Ardennes. Dtsch. Ges. Wesen,26, 1241–1245 (1971)

    Google Scholar 

  23. McLaughlin, A.P., Kessler, W.O., Triman, K., Gittes, R.F.: Immunologic competence in patients with urologic cancer. J. Urol.111, 233 (1974)

    Google Scholar 

  24. Neumann, G.: Erfahrungen mit dem WHO-Tuberkulin-Standardtest. Prax. Pneumol.21, 389–403 (1967)

    Google Scholar 

  25. Neumann, G.: Tuberkulinproben bei Erwachsenen. Prax. Pneumol.27, 337–346 (1973)

    Google Scholar 

  26. Pinsky, C.M., Domeiri, A.El., Knapper, W.H., Oettgen, H.F.: Delayed-hypersensitivity reactions in patients with cancer. Rec. Res. in Cancer Research, Vol. 47, pp. 37–41, 1974

    Google Scholar 

  27. Rieche, K., Arndt, A.: Die Auswirkung der klinisch üblichen Zytostatika-Therapie auf zellvermittelte Immunreaktionen bei Tumorpatienten. All. Immunol.19, 328–332 (1973)

    Google Scholar 

  28. Roth, J.A., Eilber, F.R., Nizze, J.A., Morton, D.L.: Lack of correlation between skin reactivity to dinitrochlorobenzene and croton oil in patients with cancer. N. Engl. J. Med.292, 388–389 (1975)

    Google Scholar 

  29. Schieferstein, G.: Zur Immunologie des malignen Melanoms. Klin. Wschr.53, 241–253 (1975)

    Google Scholar 

  30. Sjoegren, H.O., Hellstrom, J., Bausal, S.C., Hellstrom, K.F.: Suggestive evidence that the “blocking antibodies” of tumorbearing individuals may be antigen-antibody complexes. Proc. Nat. Acad. Sci.68, 1372–1375 (1971)

    Google Scholar 

  31. Solomon, A.: Cellular regulation of humoral immunity. N. Engl. J. Med.293, 928–929 (1975)

    Google Scholar 

  32. Spengler, H., Brunner, K.W., de Weck, A.: Longitudinale Studie über die zelluläre Immunität bei Krebspatienten. Schweiz. med. Wschr.102, 1167–1169 (1972)

    Google Scholar 

  33. TNM-Klassifizierung maligner Tumore. Berlin-Heidelberg-New York: Springer 1972

  34. Whittaker, M.G., Rees, K., Clark, C.G.: Reduced lymphocyte transformation in breast cancer. LancetI, 892–893 (1971)

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Weber, W., Missmahl, H.P. & Mazloumi, B. Tuberculin and dinitrochlorobenzene (DNCB) tests in cancer patients before and after cytostatic drug therapy. Klin Wochenschr 56, 905–909 (1978). https://doi.org/10.1007/BF01489216

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01489216

Schlüsselwörter

Key words

Navigation