Summary
Minimal inhibitory concentrations (MIC) and minimal bactericidal concentrations (MBC) were evaluated of the antimicrobial chemotherapeutics amoxicillin, azithromycin, cefotaxime, ceftriaxone, doxycycline, penicillin G sodium, roxithromycin, and trimethoprim-sulfamethoxazole for 30Borrelia strains from various sources (skin, cerebrospinal fluid, ticks). Of these strains 29 were Lyme disease agents of the speciesBorrelia afzelii (n=12),Borrelia burgdorferi sensu stricto (n=4),Borrelia garinii (n=13), and one was the relapsing fever strainBorrelia turicatae (n=1). Tests were performed in microtiter plates by broth dilution. MIC was determined after 72 hours of incubation by comparing growth control with the antibiotic dilutions by means of dark field microscopy. Strains tested were susceptible against amoxicillin, azithromycin, cefotaxime, ceftriaxone, doxycycline, and penicillin G sodium, partly susceptible to roxithromycin, and resistant to trimethoprimsulfamethoxazole. No statistically significant differences in MIC and MBC were seen among the different antibiotics with the variousBorrelia species.
Zusammenfassung
Minimale Hemmkonzentrationen (MHK), und Minimale bakterizide Konzentrationen der Antibiotika Amoxicillin, Azithromycin, Cefotaxim, Ceftriaxon, Doxycyclin, Penicillin G Natrium, Roxithromycin und Trimethoprim-Sulfamethoxazol (Cotrimoxazol) gegenüber 30 Borrelia-Stämmen verschiedener Herkunft (Haut, Liquor cerebrospinalis, Zecken) wurden im Bouillonverdünnungstest in Mikrotiterplatten bestimmt. Von den Borrelienstämmen, die in dieser Studie verwendet worden sind, waren 29 Erreger der Lyme-Borreliose und zwar die SpeciesBorrelia afzelii (n=12),Borrelia burgdorferi sensu stricto (n=4),Borrelia garinii (n=13), und einer war der RückfallfieberstammBorrelia turicatae (n=1). Die MHK wurde nach 72stündiger Inkubation mittels Dunkelfeldmikroskopie bestimmt, indem die Wachstumskontrollen mit den Antibiotikaverdünnungen verglichen wurden. Die getesteten Stämme waren empfindlich gegenüber Amoxicillin, Azithromycin, Cefotaxim, Ceftriaxon, Doxycyclin und Penicillin G, zum Teil empfindlich gegenüber Roxithromycin und resistent gegenüber Cotrimoxazol. Statistisch gesicherte Unterschiede zwischen den MHK- und MBK-Werten der verschiedenen Antibiotika mit den verschiedenen Borrelien-Stämmen und -Arten konnten nicht gesichert werden.
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Stanek, G., Baradaran-Dilmaghani, R. In vitro susceptibility of thirtyBorrelia strains from various sources against eight antimicrobial chemotherapeutics. Infection 24, 60–63 (1996). https://doi.org/10.1007/BF01780660
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01780660