Skip to main content
Log in

Praxisnahe Weiterbildung

Das Aachener Modell

Realistic surgical training

The Aachen model

  • Leitthema
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Das Aachener Modell stellt eine praxisnahe Form von Lehre und Weiterbildung dar, welche die Bereiche Nachwuchsakquise und Ausbildung eng verzahnt. Während des Studiums bieten fakultative Studentenkurse in einem aufbauenden Kurrikulum eine jederzeit praxisorientierte Kontaktfläche zur Chirurgischen Klinik. Ziele sind neben der Verbesserung der manuellen Ausbildung die Interessensförderung und eine Talentsichtung. Die geführte Struktur wird mit dem Eintritt in die Weiterbildungszeit dann deutlich intensiviert. Neben den formalen Vorgaben von Kurrikulum, Logbuch und Entwicklungsgesprächen wird der Fokus dabei besonders auf Qualität, Transparenz und Verlässlichkeit gelegt. Eine Evaluation der Reformen und der Weiterbilder steht aus. Die Vermittlung eines positiven Berufsbilds ist zusätzlich von essenzieller Bedeutung.

Abstract

The Aachen model is a practical mode in teaching and advanced training, which is closely geared to the areas of academic acquisition and training. During medical education optional student courses with constitutive curricula offer practical points of contact to the surgical department at all times. Besides improvement of manual training the aims are enhancing interests and acquisition of talents. This guided structure will be intensified with progression into advanced education. Next to the formal guidelines of the curriculum, education logbook and progression conversations, quality, transparency and reliability are particularly emphasized. An evaluation of both the reforms and the surgical trainers is still to be made. In addition procurement of an affirmative occupational image is essential.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Ansorg J, Fendrich V, Polonius M-J et al (2005) Qualität der chirurgischen Weiterbildung in Deutschland. Dtsch Med Wochenschr 130:508–513

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Ansorg J, Schröder W, Krones CJ et al (2008) Qualität der chirurgischen Weiterbildung in Deutschland. Entwicklungsanalyse von 2004 bis 2007. Chirurg BDC 9:292–297

    Google Scholar 

  3. Cerwenka H, Bacher H, Werkgartner G, Mischinger HJ (2009) Working conditions and trainee shortage in operative disciplines – is our profession ready fort he next decade. Langenbecks Arch Surg 394:179–183

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Gurusamy K, Aggarwal R, Palanivelu L, Davidson BR (2008) Systematic review of randomized controlled trials on the effectiveness of virtual reality training for laparoscopic surgery. Br J Surg 95:1088–1097

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Schröder W, Ansorg J, Krones C (2009) Akquise von chirurgischem Nachwuchs – was ist zu tun? Chirurg BDC 3:120–124

    Google Scholar 

  6. West D, Codispoti M, Graham T (2007) The European working time directive and training in cardiothoracic surgery of the royal college of surgeons of Edinburgh. Surgery 5:81–85

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Nüssler N (2008) Chirurgische Weiterbildung in der Krise. Chirurg BDC 3:86–88

    Google Scholar 

  8. Barham L, Bramley-Harker E (2005) Comparing physicians‘ earnings: current knowledge and challenges. http://www.nera.com/image/ Report_Physicians_Earnings7.2005.pdf

  9. Buxel H (2009) Der ärztliche Nachwuchs ist unzufrieden. Dtsch Arztebl 106(37): A-1790

    Google Scholar 

  10. Marburger Bund (2007) Analyse der beruflichen Situation der angestellten und beamteten Ärzte in Deutschland. http://www.marburger-bund.de/marburgerbund/bundesverband/…2007/Ergebnisbericht-Presse-180907.pdf

  11. Kaiser LR, Mullen JL (2004) Surgical education in the new millenium. Surg Clin North Am 242:530–537

    Google Scholar 

  12. Wijnhoven B, Watson D, van den Ende E (2008) Current status and future perspective of general surgical trainees in the Netherlands. World J Surg 32:119–124

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Scholz C, Jundt K, Drinovac V et al (2008) Erfolg durch Weiterbildung. Dtsch Arztebl 105:1061–1064

    Google Scholar 

  14. Chenot JF (2009) Undergraduate medical education in Germany. GMS Ger Med Sci 7:Doc02

    Google Scholar 

  15. Lehrjahre sind keine Herrenjahre: PJ-Umfrage 2007. http://www.thieme.de/viamedici/medizinstudium/pj/umfrage07.htm

  16. bvmd. Bessere Arbeitsbedingungen 2006. bvmd.de/presse /spiegel/browse

  17. Schneider JH, Granderath F, Kowalsky D, Königsrainer A (2007) Evaluation von chirurgischem Koordinationstraining: Lerneffekt am Modell objektivierbar. GMS Z Med Ausbild 24(1):Doc73

    Google Scholar 

  18. Madan AK, Frantzides CT, Quiros R et al (2005) Effects of a laproscopic course on student interest in surgical residency. JSLS 9:134–137

    PubMed  Google Scholar 

  19. Krones CJ, Schröder W, Ansorg J (2006) Der chirurgische Assistent in Weiterbildung. Chirurg BDC 10:303–305

    Google Scholar 

  20. McCord JH, McDonald R, Sippel RS et al (2008) Surgical career choices: the vital impact of mentoring. J Surg Res 155:36–41

    Google Scholar 

  21. Pandey VA, Wolfe JH, Black SA et al (2008) Self-assessment of tchnical skill in surgery: the need for expert feedback. Ann R Coll Surg Engl 90:286–290

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Neuhaus P (2007) Why should young doctors choose to become surgeons? Ann Surg 246(6):911–915

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Vogel S, Leffmann C, Brun-Matthießen B et al (2008) Zufriedenheit in der Weiterbildung – Kann man der Chirurgie noch helfen? Chirurg BDC 9:298–300

    Google Scholar 

  24. Rosta J (2007) Arbeitszeit der Krankenhausärzte in Deutschland. Dtsch Arztebl 104:2417–2423

    Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to C.J. Krones.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Krones, C., Binnebösel, M., Stumpf, M. et al. Praxisnahe Weiterbildung. Chirurg 81, 7–13 (2010). https://doi.org/10.1007/s00104-009-1760-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-009-1760-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation