Summary
The aim of this study was the scintigraphic visualization of points of segmental irritation resulting from reversible articular dysfunction. Because of increased cellular metabolism as a result of muscular hypertonus, scintigraphic visualization of these points should be possible with 99mTc-MIBI. This radiopharmaceutical is localized in cells, depending on the metabolism.
In 20 patients we compared manual diagnosis with scintigraphy at the thoracic spine in 22 investigations and at the linea nuchae in one investigation. Manual diagnosis was done within 1 h before or after scintigraphy. Analysis of scintigraphy followed manual diagnosis with a minimal interval of 2 weeks.
We were able to compare 401 localizations. Manual diagnosis resulted in 39 points of segmental irritation from which 36 points were also shown in scintigraphy. In 44 cases scintigraphic alteration was shown without correlating points in manual diagnosis. In 318 cases both investigations were negative.
Therefore, scintigraphic localization of points of segmental irritation was possible. The higher number of scintigraphic alterations should not be interpreted as false-positive results, but as simultaneous visualization of myofascial trigger points or tender points. Because of that it also should be possible to objectize the diagnosis of myofascial trigger points and fibromyalgia.
Zusammenfassung
Ziel der Studie war die szintigraphische Darstellung segmentaler Irritationspunkte in Folge einer reversiblen Gelenkfunktionsstörung. Da bei diesen Irritationspunkten auf Grund des vorliegenden Muskelhypertonus auch ein erhöhter Zellstoffwechsel vorliegt, sollte der Nachweis mit Tc99m-MIBI, einem stoffwechselabhängigen Radiopharmakon möglich sein.
Bei 20 Patienten erfolgten 22 vergleichende Untersuchungen der BWS und eine Untersuchung der Linea nuchae. Die Chirodiagnostik erfolgte mit einem maximalen Abstand von 1 Stunde zur Szintigraphie, ohne Kenntnis des Ergebnisses. Die Auswertung der Szintigraphie erfolgte mit einem Mindestabstand von 2 Wochen zur Chirodiagnostik.
Es konnten insgesamt 401 Lokalisationen vergleichend ausgewertet werden. 36 der 39 chirodiagnostisch nachgewiesenen Irritationspunkte fanden sich auch szintigraphisch. In 44 Fällen bestand eine szintigraphische Veränderung ohne chirodiagnostisches Korrelat. In 318 Fällen fand sich ein übereinstimmendes negatives Ergebnis.
Somit können segmentale Irritationspunkte szintigraphisch nachgewiesen werden. Bei der größeren Zahl an szintigraphischen Veränderungen ist nicht von einem falsch positiven Ergebnis, sondern von der Darstellung anderer muskulärer Triggerpunkte auszugehen. Die Szintigraphie ermöglicht die Objektivierung muskulärer Triggerpunkte unterschiedlicher Ursache, eventuell sogar die Diagnostik der Fibromyalgie.
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Klett, R., Puille, M., Steiner, D. et al. Visualization of segmental irritation points with scintigraphy. Manuelle Medizin 37, 121–123 (1999). https://doi.org/10.1007/s003370050117
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DOI: https://doi.org/10.1007/s003370050117