Skip to main content
Log in

Das Göttinger Rücken Intensiv Programm (GRIP)—ein multimodales Behandlungsprogramm für Patienten mit chronischen Rückenschmerzen, Teil 1

Multidisciplinary treatment program for chronic low back pain, part 1. Overview

Ergebnisse im Überblick

  • Originalien
  • Published:
Der Schmerz Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die vorliegende Veröffentlichung ist Teil einer Reihe von 4 Publikationen einer Studie zur Evaluation eines multimodalen Behandlungs-programms für chronische Rückenschmerzen. Im vorliegenden Teil I erfolgt die Übersichtsdarstellung der Vorgehensweise und der globalen Ergebnisse. Teil II beschäftigt sich mit den medizinischen Ausgangsbefunden und den Veränderungen des Leistungsvermögens nach der Behandlung. Im Teil III werden psychosoziale Aspekte (Depressivität, Beschwerden, Krankheitsbewältigung, subjektive Beeinträchtigung) und die psychotherapeutische Vorgehensweise dargestellt. Im Teil IV wird schließlich eine Bewertung der prognostischen Parameter sowie das Fazit der Gesamtstudie im Hinblick auf gesundheitspolitische Aspekte vorgenommen.

Problem

Das Krankheitsbild “Rückenschmerz” ist in den letzten Jahren zunehmend häufiger geworden und verursacht inzwischen sehr hohe Kosten im Gesundheitswesen und am Arbeitsplatz. Chronischer Rückenschmerz muß als komplexes Phänomen verstanden werden, in dem biologische, psychische und soziale Faktoren eng miteinander verknüpft sind und den Krankheitsprozeß gleichermaßen beeinflussen.

Methoden

Es wird ein multimodales Behandlungsprogramm für chronische Rückenschmerzen beschrieben und evaluiert, in dem die Wiederaufnahme körperlicher Aktivität und Übernahme von Verantwortung durch die Betroffenen die Hauptinhalte sind. Dementsprechend sollen durch das Programm körperliche Fitness (Beweglichkeit, Kraft, Ausdauer und Koordination) verbessert, Kenntnisse über ergonomisches Verhalten am Arbeitsplatz und im Alltag vermittelt, die psychische Belastung durch den Schmerz und seine Folgen verringert und die Aktivität so weit verstärkt werden, daß eine Rückkehr an den Arbeitsplatz möglich ist. 90 vorwiegend arbeitsunfähige Patienten mit Rückenschmerzen (durchschnittliche Arbeitsunfähigkeit 9 Monate) wurden insgesamt 8 Wochen lang ambulant verhaltens- und trainingstherapeutisch behandelt. Während einer 3wöchigen Vorphase wurden die Patienten dabei mittels unterricht und leichten Übungen sowie Muskeldehnung auf die eigentliche Behandlung vorbereitet. Das Hauptprogramm bestand aus Aerobic, funktionellem Krafttraining, Sport und Spielen, Arbeitstraining, Sport und Spielen, Arbeitstraining sowie kognitiver Verhaltenstherapie 7 h täglich über einen Zeitraum von 5 Wochen. Vor und nach dem Programm sowie 6 und 12 Monate später wurden soziale, psychologische, medizinische und funktionelle Daten erhoben.

Ergebnisse

Von 90 Patienten konnten abschließend 84 (94%) untersucht werden: die funktionellen somatischen Befunde (Beweglichkeit, Kraft, Ausdauer und Hebekraft) verbesserten sich im Durchschnitt am Ende des Programms signifikant. Entsprechend verringerten sich Schmerzstärke, Beeinträchtigungserleben, Depression, vegetative Symptome, Medikamenteneinnahme und Inanspruchnahme des Gesundheitswesens im Anschluß an das Programm. 63% der vorher arbeitsunfähigen Patienten kehrten zur Arbeit zurück. Die Ergebnisse beweisen die hohe Effektivität derartiger, in Deutschland bisher unbekannter oder zumindest nicht durchgeführter Programme, insbesondere, wenn Ergebnisvariablen wie Rückkehr zur Arbeit, Arbeitsausfall oder Inanspruchnahme des Gesundheitswesens als Kriterien herangezogen werden.

Abstract

A multimodal treatment program is presented in cases of functional restoration for chronic low back pain. The study comprises four parts. Part I gives an overview of the different results of the study. Part II focuses on the medical and functional examination in comparison with persons who do not suffer from back pain. Part III describes psychosocial aspects (depression, complaints, ways of coping, disability) and psychotherapy. In part IV prognostic factors and their reliability for predicting treatment outcome (return to work, pain intensity, self-assessment of success by patients) are examined. In addition the relevant effects of the program on social and health care systems are also addressed.

Problem

The incidence of low back pain is continuously increasing, causing tremendous costs for the health insurance system. Therefore effective treatment methods are needed that take into account somatic, psychological and social factors. Chronic low back pain is conceptualized as a complex phenomenon including biological, social and psychological aspects, all of which should be addressed in a treatment program. A multimodal treatment program for chronic low back pain is presented, in which physical activity and cooperation of the patient are the primary targets. Therapeutic aims focus less on pain reduction and emphasize instead pain control, individual responsibility of the patient, and early reintegration into the working environment. The specific goals of the program are to increase the physical abilities of the patients (i.e., flexibility, strength and endurance), to increase patients’ knowledge and the use of body mechanics and back protection techniques, to decrease medication-intake, to decrease dependency on the medical community, to improve patients’ own positive coping skills and levels of emotional control, to increase the patient’s activity level at home and to facilitate a return to work.

Methods

A total of 90 disabled patients with chronic low back pain were admitted to an 8-week program of functional restoration and behavioral support. The program consisted of a pre-program (3 weeks: education, stretching and calisthenic exercises) and an intensive treatment period (aerobics, functional strength and endurance exercises, back exercises, cognitive behavioral group therapy, relaxation training, socioeconomic and vocational counseling) which took place for 5 weeks, 7 h a day, on an outpatient basis. Apart from a medical examination and a personal interview, the patients’ physical impairment, pain descriptions, and psychological distress (according to different criteria for evaluation) were also measured. This includes variables such as depression, psychovegetative complaints, quality of life and workplace satisfaction, disability, and coping with disease. Measurements were repeated at the end of the 8-week program, and after 6 and 12 months.

Results

In total 84 patients (94%) were examined following treatment. There was a statistically significant improvement in flexibility, strength, lifting capacity, and endurance measurements (p<0.001) at the end of the treatment. In addition, significant reductions in pain, disability, depression, and psychovegetative signs were demonstrated (p<0.001). There was a decreased use of medical treatment for back pain following the program, with 42% of the patients refraining from the intake of analgesics, followed by a significant reduction in physiotherapy and the consultation of physicians. Assessment of the patients’ reported increased activity levels at home also supported findings that statistical improvements were significant. Sixty-three percent of the patients were found to have returned to active, productive work following discharge from the program. Most of the improvements remained stable at the 6- and 12-month follow-up examinations.

Conclusion

The results demonstrate the effectiveness of the multimodal program of functional restoration, not only concerning positive changes in somatic, psychological and physical variables, but also with respect to the number of patients who returned to work. Our methods are also compared with the discrepant results of multimodal treatment in the United States and Scandinavia.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Alaranta H, Rytökoski U, Rissanen A, Talo S, Rönnemaa T, Puukaa P, Karppi SL, Videman T, Kallio V, Slätis P (1994) Intensive physical and psychosocial training program for patients with low back pain. Spine 19: 1339

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Aronoff GM, Evans WO, Enders PL (1983) A review of follow-up studies of multidisciplinary pain units. Pain 16: 1

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Aronoff GM, McAlary PW, Witkower A, Berdell MS (1987) Pain treatment programs: do they return workers to the workplace? Spine 2: 123

    Google Scholar 

  4. Atkinson JH, Slater MA, Grant I, Patterson TL, Garfin SR (1991) Prevalence, onset, and risk of psychiatric disorders in men with chronic low back pain. Pain, 45: 111

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Bandura A (1982) Self-efficacy mechanism in human agency. Am Psychol 37: 122

    Article  Google Scholar 

  6. Bardehle D (1992) Degenerative Erkrankungen der Wirbelsäule, Bundesrepublik Deutschland und ehemalige DDR. Sozialmedizin 54: 15

    Google Scholar 

  7. Basler HD (1990) Prävention chronischer Rückenschmerzen. Der Schmerz 4: 1

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Bigos SJ, Battie MC, Spengler DM, Fisher LD, Fordyce WE, Hansson T, Nachemson AL, Wortley MD (1991) A prospective study of work perceptions and psychosocial factors affecting the report of back injury. Spine 16: 1

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Burke SA, Harms-Constas CK, Aden PS (1994) Return to work/work retention outcome of a functional restoration program. Spine 19: 1880

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Cassisi JE, Sypert GW, Salamon A, Kapel L (1989) Independent evaluation of a multidisciplinary rehabilitation program for chronic low back pain. Neurosurgery 25: 877

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Cohen JE, Goel V, Frank JW, Bombadier C, Peloso P, Guillemin F (1994) Group education interventions for people with low back pain. Spine 19: 1214

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Cutler RB, Fishbain DA, Rosomoff HL Khalil TM, Rosomoff RS (1994) Does nonsurgical pain center treatment of chronic pain return patients to work? Spine 19: 643

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Deardoff WW, Rubin HS, Scott DW (1991) Comprehensive multidisciplinary treatment of chronic pain: a follow-up study of treated and non-treated groups, Pain 45: 35

    Article  Google Scholar 

  14. Delitto D, Rose SJ, Crandell CC, Strube MJ (1991) Reliability of isokinetic measurements of trunk muscle performance. Spine 16: 800

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Deyo RA, Andersson G, Bombardier C, Cherkin DC, Keller RB, Lee CK, Liang MH, Lipscomb B, Shekelle P, Spratt KF, Weinstein JN (1994) Outcome measure for studying patients with low back pain. Spine 19: 2032

    Article  Google Scholar 

  16. Dolce JJ, Crocker MF, Moletteire C, Doleys DM (1986) Exercise quotas, anticipatory concern and self-efficacy expectancies in chronic pain. Pain 24: 365

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Estlander AM, Mellin G, Vanharanta H, Hupli M (1991) Effects and follow-up of a multimodal treatment program including intensive physical training for low-back pain patients. Scand J Rehabil Med 23: 97

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Ferrari M, Ensink FB, Steinmetz U, Straub A, Ahrens P, Thegeder H, Krüger A (1994) Adaptation isokinetischer Kraftparameter in der Grundausbildung. Wehrmed Monatschr 2: 42

    Google Scholar 

  19. Flor H (1990) Verhaltensmedizinische Grundlagen chronischer Schmerzen. In: Basler HD, Franz C, Seemann H, Kröner-Herwig B, Rehfisch HP (Hrsg) Psychologische Schmerztherapie. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 89

    Chapter  Google Scholar 

  20. Flor H, Turk DC (1990) Der kognitivverhaltenstherapeutische Ansatz und seine Anwendung. In: Basler HD, Franz C, Seemann H, Kröner-Herwig B, Rehfisch HP (Hrsg) Psychologische Schmerztherapie. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 501

    Chapter  Google Scholar 

  21. Flor H, Fydrich T, Turk DC (1992) Efficacy of multidisciplinary pain treatment centers: a meta-analytic review. Pain 49: 221

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Fordyce WE (1976) Behavioral methods for chronic pain and illness. Mosby, St. Louis

    Google Scholar 

  23. Franz C, Bautz M (1990) Das Interaktionsverhalten des Patienten mit “chronisch unbehandelbarem Schmerz”. In: Basler HD, Franz C, Seemann H, Kröner-Herwig B, Rehfisch HP (Hrsg) Psychologische Schmerztherapie Springer, Berlin Heidelberg New York, S 430

    Chapter  Google Scholar 

  24. Frymoyer JW (1992) Predicting disability from low back pain. Clin Orthop 279: 101

    Google Scholar 

  25. Frymoyer JW (1993) Quality: an international challenge to the diagnosis and treatment of disorders of the lumbar spine. Spine 18: 2147

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Gatchel RJ, Mayer TG, Hazard RG, Rainville J, Mooney V (1992) Editorial: functional restoration. Pitfalls in evaluating efficacy. Spine 17: 988

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Guck TP, Meilman PW, Skultety FM, Dowd ET (1986) Prediction of long-term outcome of multidisciplinary pain treatment. Arch Phys Med Rehabil 67: 293

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Hansen FR, Bendix T, Skov P, Jensen CV, Kristensen JH, Krohn L, Schioeler H (1993) Intensive, dynamic back muscle exercises conventional physiotherapy or placebo-control treatment of low back pain. Spine 18: 98

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  29. Härkäpää K, Järvikoski A, Mellin G, Hurri H, Luoma J (1991) Health locus of control beliefs and psychological distress as predictors for treatment outcome in low-back pain patients: results of a 3-month follow-up of a controlled intervention study. Pain 46: 35

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Hazard RG, Fenwick JW, Kalish SM (1989) Functional restoration with behavioral support: A one-year prospective study of patients with chronic low-back pain. Spine 14: 157

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  31. Hazard RG, Haugh LD, Green PA, Jones PL (1994) Chronic low back pain: relationship between patient satisfaction and pain, impairment, and disability outcomes. Spine 19: 881

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  32. Heinrich RL, Cohen MJ, Naliboff BD, Collins GA, Bonebakker AD (1985) Comparing physical and behavior therapy for chronic low back pain on physical abilities, psychological distress, and patients’ perceptions. J Behav Med 8: 61

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  33. Hildebrandt J (1987) Diagnostik und Klassifikation chronischer “idiopathischer” Rückenschmerzen. Habilitationsschrift. Fachbereich Medizin, Universität Göttingen

  34. Hildebrandt J, Franz C (1991) Die Diagnostik chronischer Rückenschmerzen: Somatische und psychosomatische Aspekte. In: Willert HG, Wetzel-Willert G (Hrsg) Psychosomatik in der Orthopädie. Huber, Bern, S 99

    Google Scholar 

  35. Hildebrandt J, Franz C, Pfingsten M (1992) Zum Problem von Diagnostik und Therapie bei chronischen Rückenschmerzen. In: Basler HD, Rehfisch HP, Zink A (Hrsg) Psychologie in der Rheumatologie (Jahrbuch der Medizinischen Psychologie, Bd. 8). Springer, Berlin, 173

    Chapter  Google Scholar 

  36. Hildebrandt J, Pfingsten M, Ensink FB, Franz C, Padur I, Reiche A, Saur P, Seeger D, Steinmetz U, Straub A (1994) Die Behandlung chronischer Rückenschmerzen durch ein embulantes Rehabilitationsprogramm. Phys Rehab Kur Med 4: 161

    Article  Google Scholar 

  37. Hildebrandt J, Pfingsten M, Frese K, Seeger D, Ensink FB, Saur P (1995) Reliabilität und Validität der Inklinometer-Technik zur Messung der LWS-Beweglichkeit. Manuelle Med 33: 11

    Google Scholar 

  38. Hollmann W, Hettinger T (1990) Sportmedizin—Arbeits-und Trainingsgrundlagen, 3. Aufl. Schattauer, Stuttgart New York

    Google Scholar 

  39. Holzmann AD, Turk DC (1986) Pain management. A handbook of psychological treatment approaches. Pergamon Press, New York

    Google Scholar 

  40. Huber D, Henrich G, Herschbach P (1988) Measuring the quality of life. Pharmacopsychiatry 21: 453

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  41. Jacobson E (1938) Progressive relaxation. University of Chicago Press, Chicago

    Google Scholar 

  42. Johannson JA, Kadefors R, Rubenowitz S (1993) Musculoskeletal symptoms, ergonomic aspects and psychosocial factors in two different truck assembly concepts. J Indust Ergonomics 12: 35

    Article  Google Scholar 

  43. Keel P, Wittig R, Dietheim U, Knüsel O, Rudolf T, Spring H (1995) Multizentrisches Interventionsprojekt zur funktionellen Wiederherstellung von Patienten mit lumbalen Rückenschmerzen. In: Keel P, Perini C, Schütz-Petitjean D (Hrsg) Chronifizierung von Rückenschmerzen: Hintergründe, Auswege, Schlußbericht des Nationalen Forschungsprogramms Nr. 26B. Eular, Basel

    Google Scholar 

  44. Kinney RK, Gatchel RJ, Polatin PB, Mayer TG (1991) The functional restoration approach for chronic spinal diability. J Occup Rehabil 1: 235

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  45. Klauer T, Filipp SH (1987) Fragebogen zur Erfassung von Formen der Krankheitsbewältigung (FEKB), I. Kurzbeschreibung des Verfahrens. Universität Trier

  46. Kleinike CL, Stephenson Spangler A (1988) Predicting treatment outcome of chronic back pain patients in a multidisciplinary pain clinic. Pain 33: 41

    Article  Google Scholar 

  47. Klenerman L, Slade PD, Stanley IM, Pennie B, Reilly JP, Atchison LE, Troup JDG, Rose MJ (1995) The prediction of chronicity in patients with an acute attack of low back pain in a general practice setting. Spine 20: 478

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  48. Kohles S, Barne SD, Gatchel RJ, Mayer TG (1990) Improved physical performance outcomes after functional restoration treatment in patients with chronic low back pain. Early versus recent training results. Spine 15: 1321

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  49. Kohlmann T, Raspe H (1992) Deskriptive Epidemiologic chronischer Schmerzen. In: Geissner E, Jungnitsch G (Hrsg) Psychologie des Schmerzes. PVU, Weinheim, S 11

    Google Scholar 

  50. Kröner-Herwig B, Lucht S (1991) Veränderung des Schmerzkonzepts bei chronischen Schmerzpatienten durch Einsatz eines edukativen Videofilms. Der Schmerz 5: 70

    Article  PubMed  Google Scholar 

  51. Krüskemper GM (1985) Patienten mit rheumatischen Beschwerden. In: Basler HD, Florin I (Hrsg) Klinische Psychologic und körperliche Krankheit. Kohlhammer, Stuttgart, S 146

    Google Scholar 

  52. Leavitt F, Garron DC (1979) The detection of psychological disturbance in patients with low back pain. J Psychosom Res 23: 149

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  53. Lindström I, Öhlund C, Nachemson A (1994) Validity of patient reporting as predictive value of industrial physical work demands. Spine 19: 888

    Article  PubMed  Google Scholar 

  54. Linton SJ, Bradley LA (1992) An 18-month follow-up of a secondary prevention program for back pain. Clin J Pain 8: 227

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  55. Luka-Krausgrill U, Wurmthaler C, Wiesheu M, Becker T (1992) Depression und chronische Schmerzen. Verhaltenstherapic 2: 314

    Article  Google Scholar 

  56. Mayer TG, Tencer AF, Kristoferson S, Mooney V (1984) Use of noninvasive techniques for quantification of spinal range-of-motion in normal subjects and chronic low-back dysfunction patients. Spine 9: 588

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  57. Mayer TG, Gatchel RJ, Mayer H, Kishino ND, Keeley J, Mooney V (1987) A prospective two-year study of functional restoration in industrial low back injury. JAMA 258: 1763

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  58. Mayer TG, Gatchel RJ (1988) Functional restoration for spinal disorders: the sports medicine approach. Lea & Febiger, Philadelphia

    Google Scholar 

  59. McArthur DL, Cohen MJ, Gottlieb HJ, Naliboff BD, Schandler SL (1987a) Treating chronic low back pain, I: Admissions to initial follow-up. Pain 29: 1

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  60. McArthur DL, Cohen MJ, Gottlieb HJ, Naliboff BD, Schandler SL (1987b) Treating chronic low back pain, II: Long-term follow-up. Pain 29: 23

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  61. Meehl PE (1970) Nuisance variables and the ex post facto design. In: Radner M, Winokur S (eds) Minnesota studies in the philosophy of science. University of Minnesota Press, Minneapolis

    Google Scholar 

  62. Nachemson AL (1992) Newest knowledge of low-back pain. Spine 18: 8

    Google Scholar 

  63. Oland G, Tveiten G (1991) A trial of modern rehabilitation for chronic low-back pain and disability. Spine 16: 457

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  64. Osterholz U (1991) Gegenstand, Formen und Wirkungen arbeitsweltbezogener Interventionen zur Prävention muskulo-skelettaler Beschwerden und Erkrankungen. Veröffentlichungsreihe der Forschungsgruppe Gesundheitsrisiken und Präventionspolitik, Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Berlin

    Google Scholar 

  65. Osterholz U (1993) Kritische Bewertung der Wirksamkeit verschiedener Maßnahmen zur Lösung des Problems ‘Rückenschmerz’. Veröffentlichungsreihe der Forschungsgruppe Gesundheitsrisiken und Präventionspolitik, Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Berlin

    Google Scholar 

  66. Pfingsten M, Bautz M, Franz C, Hildebrandt J, Ensink FB, Kiefer S (1991) Identifikation prognostischer Kriterien zur Vorhersage des Behandlungserfolges bei Patienten mit chronischen Rückenschmerzen. In: Tilscher H, Eder M (Hrsg) Der Kreuzschmerz im Wechsel der Lebensabschnitte. Hippokrates, Stuttgart, S 94

    Google Scholar 

  67. Pfingsten M (1993) Über den Zusammenhang zwischen Krankheitsbewältigung und Funktionsbeeinträchtigung bei Patienten mit chronischen Rückenschmerzen. Dissertation Medizinische Hochschule Hannover

  68. Pfingsten M, Ensink FB, Franz C, Hildebrandt J, Saur P, Schwibbe G, Steinmetz U, Straub A (1993) Erste Ergebnisse eines multimodalen Behandlungsprogramms für Patienten mit chronischen Rückenschmerzen. Das Gesundheitswesen 3: 224

    Google Scholar 

  69. Pollard CA (1984) Preliminary validity study of Pain Disability Index. Percept Mot Skills 59: 974

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  70. Raspe HH (1992) Deskriptive Epidemiologie rheumatischer Erkrankungen. In: Basler HD, Rehfisch HP, Zink A (Hrsg) Psychologie in der Rheumatologic, Jahrbuch der Medizinischen Psychologie, Bd 8. Springer, Berlin Heidelber New York, S 3

    Google Scholar 

  71. Raspe HH, Wasmus A, Greif G, Kohlmann T, Kindl P, Mahrenholtz M (1990) Rückenschmerzen in Hannover. Aktuel Rheumatol 15: 32

    Article  Google Scholar 

  72. Reid S, Hazard RG, Fenwick JW (1991) Isokinetic trunk-strength deficits in people with and without low back pain. J Spinal Disorders 4: 68

    CAS  Google Scholar 

  73. Report of the Quebec Task Force on Spinal Disorders (1987) Scientific approach to the assessment and management of activity-related spinal disorders. Spine 12 (Supple 7): 1

    Google Scholar 

  74. Saur PM, Pfingsten M, Ensink, FB, Heinemann R, Koch D, Seeger D, Hildebrandt J (im Druck) Interrater-Untersuchungen zur Reliabilitätsüberprüfung somatischer Befunde. Die Rehabilitation

  75. Schmitt N (1990) The Mainz Pain Staging System (MPSS) for chronic pain. Pain 5: 484

    Article  Google Scholar 

  76. Spring H, Kunz HR, Schneider W, Tritschler T, Unold E (1990) Kraft—Theorie und Praxis. Thieme, Stuttgart

    Google Scholar 

  77. Steinmetz U (1991) Isokinetische Untersuchungen zur Kraft des Rückens. Magisterarbeit am Fachbereich Sozialwissenschaften, Göttingen

    Google Scholar 

  78. Steinmetz U, Straub A (1993) Sport und sportwissenschaftliches Training bei Wirbelsäulenbeschwerden. Dissertation am Fachbereich Sozialwissenschaften der Universität Göttingen

  79. Straub A (1991) Untersuchungen der isokinetischen Kraftleistungsfähigkeit an Gesunden und Patienten mit chronischen Rückenschmerzen. Magisterarbeit am Fachbereich Sozialwissenschaften, Göttingen

    Google Scholar 

  80. Tait RC, Chibnall JT, Krause S (1990) The Pain Disability Index: psychometric properties. Pain 40: 171

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  81. Turk DC, Flor H (1984) Etiological theories and treatments for chronic back pain. II: Psychological models and interventions. Pain 19: 209

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  82. Turk DC, Rudy TE (1990) Neglected factors in chronic pain: the treatment outcome studies—referral patterns, failure to enter treatment, and attrition. Pain 43: 7

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  83. von Zerssen D (1976) Klinische Selbstbeurteilungsskalen (KSb-S) aus dem Münchener Psychiatrischen Informations-System (PSYCHIS, München). Die Paranoid-Depressivitäts-Skala. Beltz, Weinheim

    Google Scholar 

  84. von Zerssen D (1976) Klinische Selbstbeurteilungsskalen (KSb-S) aus dem Münchener Psychiatrischen Informations-System (PSYCHIS. München). Die Beschwerden Liste. Beltz, Weinheim

    Google Scholar 

  85. Waddell G, McCulloch JA, Kümmel E, Venner RM (1980) Nonorganic physical signs in low-back pain. Spine 5: 117

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  86. Waddell G, Main CJ (1984) Assessment of severity of low-back disorders. Spine 9: 204

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  87. Waddell G (1987) A new clinical model for the treatment of low-back pain. Spine 12: 632

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  88. Waddell G, Newton M, Henderson I, Somerville D, Main CJ (1993) A fearavoidance beliefs questionnaire (FABQ) and the role of fear-avoidance beliefs in chronic low-back pain and disability. Pain 52: 157

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hildebrandt, J., Pfingsten, M., Franz, C. et al. Das Göttinger Rücken Intensiv Programm (GRIP)—ein multimodales Behandlungsprogramm für Patienten mit chronischen Rückenschmerzen, Teil 1. Schmerz 10, 190–203 (1996). https://doi.org/10.1007/s004820050040

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s004820050040

Schlüsselwörter

Key words

Navigation