Skip to main content
Log in

Kohlenhydratmalassimilationen

Wenn Zucker krank machen

Carbohydrate malassimilations. When sugars make us ill

  • Übersichten
  • Published:
Ernährung - Wissenschaft und Praxis

Zusammenfassung

Zu den häufigsten Kohlenhydratunverträglichkeiten gehören die Laktoseintoleranz und -maldigestion, die Fruktosemalabsorption und die Sorbitunverträglichkeit. Laktose, Fruktose und Sorbit führen nicht selten zu jahrelangen Beschwerden, bevor eine eindeutige Diagnose erfolgt. Kinder wie Erwachsene können betroffen sein. Häufig besteht eine Kombination aus mehreren Unverträglichkeiten, wodurch die Zusammenhänge zwischen der Nahrungsaufnahme und den Symptomen nur schwer zu erkennen sind. Die Therapie besteht in der Meidung entsprechender Lebensmittel und der Berücksichtigung gastroenterologischer Empfehlungen. Hier ist die Erfahrung allergologisch geschulter Ernährungsfachkräfte dringend erforderlich, da die zu meidenden Zuckerstoffe häufig in versteckter Form aufgenommen werden.

Abstract

Lactose intolerance and maldigestion, fructose malabsorption, and sorbitol intolerance are the most frequent forms of carbohydrate intolerance. Lactose, fructose, and sorbitol often produce long-term disorders before a clear diagnosis is made. Children and adults are both affected. In many cases a combination of intolerances is present which makes the relationships between nutrition and symptoms difficult to discern. The appropriate therapy consists in avoiding the according foods and following gastroenterologic guidelines. Of urgent importance is the experience of nutrition experts schooled in allergology, as the sugars to be avoided can otherwise be ingested in disguised form.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Deutsches Institut für Ernährungsforschung Potsdam-Rehbrücke (2005) Neuer Zusammenhang zwischen Fructose-Konsum und Gewichtszunahme entdeckt. Pressemitteilung 11/2005

  2. Frederick C et al. (2004) Dietary fructose intolerance: diet modification can impact self-rated health and symptom control. Nutr Clin Care 7: 92–97

    Google Scholar 

  3. Goldstein R, Braverman D, Stankiewiecz H (2000) Carbohydrate malabsorption and the effect of dietary restriction on symptoms of irritable bowel syndrome and functional bowel complains. Isr Med Assoc J 2: 583–587

    CAS  Google Scholar 

  4. Henning BF, Doberauer C, Tempel M, Gillessen A (1997) H2-Atemtest – Anwendungserleichterung für die Verbreitung im klinischen Alltag. Internist prax 37: 745–757

    Google Scholar 

  5. Kamp A, Schäfer C (2007) Fruktosearm genießen. Gräfe & Unzer, München

  6. Kasper H (2004) Ernährungsmedizin und Diätetik. Urban & Fischer, München

  7. Keller J, Franke A, Storr M et al. (2005) Klinisch relevante Atemtests in der gastroenterologischen Diagnostik – Empfehlungen der Deutschen Gesellschaft für Neurogastroenterologie und Motilität sowie der Deutschen Gesellschaft für Verdauungs- und Stoffwechselerkrankungen. Z Gastroenterologie 43: 1071–1090

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Koletzko S, Koletzko B (2006) Wenn Zucker krank machen – Maldigestion und metabolische Unverträglichkeiten. Aktuel Ernaehr Med 31: 68–75

    Article  Google Scholar 

  9. Layer P, Rosien U (2008) Praktische Gastroenterologie. Urban & Fischer, München

  10. Ledochowski M, Bair H, Fuchs D (2003) Laktoseintoleranz. J Ernährungsmed 5 (Ausgabe für Österreich): 7–14

    Google Scholar 

  11. Ledochowski M, Widner B, Fuchs D (2000) Fructose- and sorbitol-reduced diet improves mood and gastrointestinal disturbances in fructose malabsorbers. Scan J Gastroenterol 35: 1048–1052

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Ledochowski M, Widner B, Fuchs D (2000) Fruktosemalabsorption. J Ernährungsmed 3: 10–14

    Google Scholar 

  13. Shepherd S, Gibson P (2006) Fructose malabsorption and symptoms of irritable bowel syndrome: guidelines for effective dietary management. J Am Diet Assoc 106: 1631–1639

    Article  Google Scholar 

  14. Stein J, Schröder O, Schneider A (2006) Resorptionstests. In: Stein J, Wehrmann T (Hrsg) Funktionsdiagnostik in der Gastroenterologie. 2. Aufl., Springer Medizin Verlag, Heidelberg

  15. Werfel T, Reese I (2006) Diätetik in der Allergologie. 2. Aufl., Dustri-Verlag, München

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A. Kamp.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Kamp, A. Kohlenhydratmalassimilationen. Ernährung 2, 110–115 (2008). https://doi.org/10.1007/s12082-008-0153-4

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s12082-008-0153-4

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation